Turbo tuli taloon (ja vieläkin pientä säätöä kaipaa)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Turbo tuli taloon (ja vieläkin pientä säätöä kaipaa)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Noniin, sitten ekan Saabini, ja tietty topaasinkeltaisen 99:n saapumisen jälkeen en ole tuntenut ylivoimaista riemua montaakaan Saabia kohtaan, vaikka mukavia pelejä on kohdalle osunut, mutta nyt rupesi jo hymyilyttämään.

Kyseessä siis 900 turbo/APC '86 intercoolerilla. Boksia on kai muuteltu ja downpipe on jotain muuta kuin alkuperäinen, muuta en tuosta ymmärräkään. Muuten tuntuu ihan perussatkulta, mutta jostain kumman syystä kierrosten noustessa hieman vislaa ja alkaa liikkua. :D

Kysymyksiä :

-Kannattaisiko laittaa nyt vakioboksi, vai saako tuollaista "modattua" jotenkin säädettyä (ei aina ahda kuten haluaisin)?
-Mikä tuosta hajoaa ensimmäisenä? (laatikko ei, koska osaan sääliä)
-Paljonko ahtoja on punaisen puolivälissä?
-Mitä tuolle voi tehdä toimintavarmuuden parantamiseksi?
-Miten saan tuon ahtavan metallilaitoksen viileämmäksi (pelkään kaikkea ylikuumaa ahtassa tilassa)?
-Uskaltaako moottoritilan pestä, kuten iivareissa ja kaasaripeleissä, vai onko jotain sähköosaa, mikä EI saa kastua?
-Onko kuski urpo jos auto on turbo, kaverin isä väitti niin? :)

Eipä tässä kummempia, nyt väkertämään radiolaitteet autoon ja tutimaan, jotta jaksaa pihistä töihin (tuskin saan edes unta).
Viimeksi muokannut lefa42, Ma Helmi 19, 2007 21:03. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei kun monoa vaan. sitä varten se puhallin on sinne laitettu. Jos haluaa vaan säästellä ja varmistella niin vaihtaa vapariin :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Re: Turbo tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Vali »

lefa42 kirjoitti:Noniin, sitten ekan Saabini, ja tietty topaasinkeltaisen 99:n saapumisen jälkeen en ole tuntenut ylivoimaista riemua montaakaan Saabia kohtaan, vaikka mukavia pelejä on kohdalle osunut, mutta nyt rupesi jo hymyilyttämään.

Kyseessä siis 900 turbo/APC '86 intercoolerilla. Boksia on kai muuteltu ja downpipe on jotain muuta kuin alkuperäinen, muuta en tuosta ymmärräkään. Muuten tuntuu ihan perussatkulta, mutta jostain kumman syystä kierrosten noustessa hieman vislaa ja alkaa liikkua. :D

Kysymyksiä :

-Kannattaisiko laittaa nyt vakioboksi, vai saako tuollaista "modattua" jotenkin säädettyä (ei aina ahda kuten haluaisin)?
-Mikä tuosta hajoaa ensimmäisenä? (laatikko ei, koska osaan sääliä)
-Paljonko ahtoja on punaisen puolivälissä?
-Mitä tuolle voi tehdä toimintavarmuuden parantamiseksi?
-Miten saan tuon ahtavan metallilaitoksen viileämmäksi (pelkään kaikkea ylikuumaa ahtassa tilassa)?
-Uskaltaako moottoritilan pestä, kuten iivareissa ja kaasaripeleissä, vai onko jotain sähköosaa, mikä EI saa kastua?
-Onko kuski urpo jos auto on turbo, kaverin isä väitti niin? :)

Eipä tässä kummempia, nyt väkertämään radiolaitteet autoon ja tutimaan, jotta jaksaa pihistä töihin (tuskin saan edes unta).
Onnittelut auton hankkimisesta ja toivottavasti tulee paljon huolettomia kilometrejä :)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Onnittelut, ja laitahan kuvia myös hankinnasta. En nyt muista mitä autoja sulla on tähän mennessä ollut, lähtikö tällä kertaa "turboneitsyys"? :wink:
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Turbo tuli taloon

Viesti Kirjoittaja tema »

lefa42 kirjoitti:nyt rupesi jo hymyilyttämään.
turbo= :D
Kysymyksiä :
-Kannattaisiko laittaa nyt vakioboksi?
EI
-Paljonko ahtoja on punaisen puolivälissä?
noin 1,0 bar, mutta mittaristot hiukan yksilöitä.
-Mitä tuolle voi tehdä toimintavarmuuden parantamiseksi?
Lämmitys ja jäähdytys + se mitä vaparillekin
-Miten saan tuon ahtavan metallilaitoksen viileämmäksi (pelkään kaikkea ylikuumaa ahtassa tilassa)?
82deg termari+hyvä jäähdytin
-Uskaltaako moottoritilan pestä, kuten iivareissa ja kaasaripeleissä, vai onko jotain sähköosaa, mikä EI saa kastua?
APC:n boksin vaikka pussittaa, muuten niinkuin vapari.
-Onko kuski urpo jos auto on turbo, kaverin isä väitti niin? :)
Vain jos kaveris isällä ei ole turboa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Koska Lefa malttaa pitää sen verran taukoa ajamisesta, että ehtii ottaa pari kuvaa saabistien kuolattavaksi. :) 8v turbossa on EHDOTTOMASTI oma viehätyksensä. 8)
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Phiuh, tuota autoa olen kerran ulkoiluttanut ennenkin, mutta silloin ei vielä ollut oma, joten en uskaltanut kunnolla kenkäistä. Tuntuuhan tuossa potkua piisaavan hieman noita vapareita enemmän.

Niin, ja mitä tulee vastauksiin, joita olen saanut, kiitän niistä, mutta pakko kommentoida. Tuota vakioboksia harkitsen siksi, ettei rasittuisi enempää, kai sitä vakionakin turbossa fiilistä on? Lämpöpelolla tarkoitin ahdinta ja pakosarjaa, en jäähdytystä, joka tuntuu toimivan. Turboneitsyys meni ja kaverin isällä ei ole ollut 900i:tä kummempaa (8v).

Kuvia tulee kunhan saan auton pestyä, eihän sitä muuten kehtaa.. :roll:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Onnea turbolle.
Sehän on sitte melkeen samanlainen ku Arilla, 86:nen ja modattu poksi.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

hewidero kirjoitti:Onnea turbolle.
Sehän on sitte melkeen samanlainen ku Arilla, 86:nen ja modattu poksi.
Itseasiassa se on sama, mikäli puhumme samasta Arista. :D
carimat kirjoitti:No voe tokkiinsa 8O ...hienoa ja onnea :D ...juu kuviiiiii :wink:
Kiitosta, ja kuvia edelleen ehdottomasti vasta, kun auto on pesty, puunattu, hinkattu ja ajettu sopivalle kuvauspaikalle.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Jos boksi on oikein tehty, eikä ranetettu, niin se on vakioboksi, jossa muutama vastusarvo on muutettu. Kysy myyjältä, että mitä siihen on tehty ja vaihda vastukset jos haluat ettei APC päästä punaiselle. 900aero.comissa on joka vuosimallin bokseista alkuperäiset vastusarvot taulukoituna.

Eipä siinä kuitenkaan kestävyydessä ole mitään eroa, jos on tuo oikein tehty boksiviritys. Paineet pääsee korkeammalle, mutta on kuskista kiinni, että hajoittaako auton vai ei. Kunnon kaahaamisella saisin ennemmin tuttujen 99:t paskaksi, kuin oman turboni.. Minä en ole noita saabin turbovehkeitä saanut vielä ajamalla hajalle. Onneksi olkoon siirtymisestä saabien mukavuuksien pariin!

ps. moottoria pestessä varo suihkuttamasta pakosarjaa ja ahdinta kohti, ellei ole kunnolla seisonut useampaa tuntia, niin että niitä voi käsinkin koskea. Karkaistuessa tahtovat mennä entisiksi.
Viimeksi muokannut Sami, Ke Touko 03, 2006 21:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Sami kirjoitti:Jos boksi on oikein tehty, eikä ranetettu, niin se on vakioboksi, jossa muutama vastusarvo on muutettu. Kysy myyjältä, että mitä siihen on tehty ja vaihda vastukset jos haluat ettei APC päästä punaiselle. 900aero.comissa on joka vuosimallin bokseista alkuperäiset vastusarvot taulukoituna.

Eipä siinä kuitenkaan kestävyydessä ole mitään eroa, jos on tuo oikein tehty boksiviritys. Paineet pääsee korkeammalle, mutta on kuskista kiinni, että hajoittaako auton vai ei. Kunnon kaahaamisella saisin ennemmin tuttujen 99:t paskaksi, kuin oman turboni.. Minä en ole noita saabin turbovehkeitä saanut vielä ajamalla hajalle. Onneksi olkoon siirtymisestä saabien mukavuuksien pariin!
Lähinnä boksin toimivuus epäilyttää siksi, että satunnaisesti ei ahda kunnolla, vaan ikäänkuin katkaisee syötön. Suurimman osan ajasta kyllä vislaa menemään niin, ettei tahdo hiukset päässä pysyä. (Kattoluukku auki koko ajan, luonnollisesti).
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

lefa42 kirjoitti:
hewidero kirjoitti:Onnea turbolle.
Sehän on sitte melkeen samanlainen ku Arilla, 86:nen ja modattu poksi.
Itseasiassa se on sama, mikäli puhumme samasta Arista. :D
Just just, no sitä mä vähä arvailinkin.:D
Pari viikkoa sitte siihen kokeiltiin vakioboxia ja ei se kauhian paljo heikommin silläkään kulkenu. Että varmaan pidemmän päälle parempi vakioboxi muuten vakiossa autossa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Jos se on satunnaista, eikä ahtopaineet ole kovin korkealla voi vedon katkominen johtua monesta seikasta. Tässä on eri syitä omista turboilu-urani saabeista. Joka kerralla syyksi paljastui aina jokin eri juttu:

-Nakutusanturin liitin irti, likainen tai huonosti kiinni. (nakutusanturi on imusarjan alla)
-Paineen mukaan vaihtuva imuvuoto, jossain letjun tai putken liitoksessa (IC:lle tuleva letku päästi ilmaa satunnaisesti, vaikka olin olevinaan kiristänyt sen klemmarin. Paljastui, kun paukautti itsensä lopulta irti)
-k-jetti ei rikasta kiihdyttäessä/seos liian laihalla (alipainekytkin jumitteli). Liian laiha seos tai tuon alipainekytkimen toimimattomuus ennenpitkää polttaa pakoventtiilin (näinkin on käynyt)
+ monta muuta syytä..

Pikkuhiljaa kokeilemalla pääsee jäljille, mutta maksaa vaivan lopulta kun saa moottorin vetämään pätkimättä.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Sami kirjoitti:Pikkuhiljaa kokeilemalla pääsee jäljille, mutta maksaa vaivan lopulta kun saa moottorin vetämään pätkimättä.
Varmasti maksaa, kun tuollaisenaankin tuntuu mahtavalta. Niin, ja se pätkäisy tulee 99% 2. vaihteella, muilla menee, kunhan kierroksia on pelissä. Ykkösellä en arvaa kuin lähteä liikkeelle pintakaasulla, kun on niin lyhyt vaihde.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin