nyt tarvitaan todella kipeästi apua VIKA VIHDOIN SELVINNYT

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

nyt tarvitaan todella kipeästi apua VIKA VIHDOIN SELVINNYT

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Tässä kohtaan kaikki neuvot ovat tervetulleita.

En sitten tiedä yhtään mikä saabiini tuli. Olin jonkin aikaa ajellut kaupunkilla ja päätin lähteä kotiin päin. Kesken ajon, kun käännyin valoista ehtisin kuulla pari sekuntia sellaisen naks naks naks naks äänen konehuoneesta, ja sitten sammui moottori saman tien. Eikä enää käynnistynyt.

Kotona mitä olen ehtinyt katsomaan, niin ainakin päällisin puolin konehuone on kunnossa ja öljyä koneessa. Kun yrittää käynnistää konetta, niin startti pyörittää ihan normaalisti konetta ja kuulee pakoputkesta, että männät tuntuvat pyörivän, kun tulee ilmaa pakoputkesta. Eikä mikään osa tunnu rahisevan kun pyörittää starttia.

Ajoin kyllä yhdessä vaiheessa aika ilkeän montun yli niin, että rasahti sen verran, että kakkosvaihde putosi hiukan pois silmästä. Mutta ajoin kuitenkin sen montun yli hitaasti. Ja sen jälkeen auto toimi kuitenkin ihan hyvin vielä pitkän aikaa.

Että antakaa ihmeessä neuvoja mikä siihen nyt oikein tuli.
Viimeksi muokannut saabisti900, La Kesä 03, 2006 15:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Viesti Kirjoittaja arttu »

Itse tarkistaisin sulakkeet ja sen jälkeen kaikki moottorin toimintaan liittyvät virtaliittimet konehuoneesta ja muualta... (esim. moottorinohjausboksi apparin jalkatilasta, verhoilun takanna oikealla...)
Samalla voisi laittaa liitintahnaa tai suihkaus wd40:stä, niin ei hapetu tinnit niin helposti.

Onko bensan saanti ok, eli pyöriikö pumppu?
(viittaisi tähän koska ei sammunut heti tärskyn jälkeen, jos se tälli on sittenkään syynä...)

Kannattaa noissa katillisissa autoissa varoa sitä bensan lääräystä sinne kissalle... (poks!)
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Jakopäänketju. Kokemusta on Renault 5 (ketjunkiristin petti), Saab 96 (fiiperihammasratas petti) ja Opel Vectrasta (jakohihna petti)... oireet passaa.
Olisikko vika jakopäässä... luullakseni ketjunkiristin pettänyt.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saabeli kirjoitti:Jakopäänketju. Kokemusta on Renault 5 (ketjunkiristin petti), Saab 96 (fiiperihammasratas petti) ja Opel Vectrasta (jakohihna petti)... oireet passaa.
Olisikko vika jakopäässä... luullakseni ketjunkiristin pettänyt.
No vähän kaukaa haetulta tuntuis jakopään hajoaminen...oisko syytä ensin tutkailla, että tuleeko DI:stä kipinää ja saako kone bensaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

No vähän kaukaa haetulta tuntuis jakopään hajoaminen...oisko syytä ensin tutkailla, että tuleeko DI:stä kipinää ja saako kone bensaa.
Kiitos asiattomasta huomautuksesta... kyllä vikaoireet viittaa myös mahhdolliseen jakopään ongelmaan. Kiristin pettänyt ja sitämyötä venttiilit ei toimi oikeaan aikaan.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saabeli kirjoitti: Kiitos asiattomasta huomautuksesta... kyllä vikaoireet viittaa myös mahhdolliseen jakopään ongelmaan. Kiristin pettänyt ja sitämyötä venttiilit ei toimi oikeaan aikaan.
Asiaton tai ei, lienee silti hiukan yleisempiä nuo sytkä- ja bensapuolen ongelmat käynnistymättömyyteen...Jos ei noista vikaa löydy, niin helppohan se on jakopääkin tarkistaa: venakoppa irti, jonka jälkeen ketjun kireyden ja nokkien ajoituksen tarkistus.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Kiitoksia neuvoista, täytyy heti tänään ruveta katsomaan mikä siihen oikein tuli. Toivon vaan ettei mitään kallista mennyt paskaksi. Mites muute katotaan antaako DI-poksi kipinää?
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saabisti900 kirjoitti:Kiitoksia neuvoista, täytyy heti tänään ruveta katsomaan mikä siihen oikein tuli. Toivon vaan ettei mitään kallista mennyt paskaksi. Mites muute katotaan antaako DI-poksi kipinää?
Bensapumpun sulake irti, DI-kasetti irti, irtotulpat kiinni kasettiin (tai irroita tulpat koneesta jos ei ole varasettiä saatavilla), tulppien maadoitus ja kaveri starttaamaan. Pitäisi iskemän kipunaa oikeen perskeleesti. Tulppien maadoitus on MUST!, pidetään ne näpit kaukana tulpista startatessa ja kasetti suurinpiirtein oikeassa asennossa (ei ylösalaisin).

Tulppien maadoitus tapahtuu esim. liittämällä tulppien kierreosat sarjaan vaikkapa kuoritulla sähköjohdolla. Sitten vaan kunnon maakontakti (ei esim. maalattu lokaripelti tms.) konehuoneesta kytkennälle ja kokeilemaan.

Jos tulee kipinää, laita bensapumpun sulake takaisin kiinni ja starttaa pari kertaa tulpat irti koneesta. Sitten nuuhkaise tulppien rei'stä, että käryääkö bensa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

V.J.S kirjoitti:
saabisti900 kirjoitti:Kiitoksia neuvoista, täytyy heti tänään ruveta katsomaan mikä siihen oikein tuli. Toivon vaan ettei mitään kallista mennyt paskaksi. Mites muute katotaan antaako DI-poksi kipinää?
Bensapumpun sulake irti, DI-kasetti irti, irtotulpat kiinni kasettiin (tai irroita tulpat koneesta jos ei ole varasettiä saatavilla), tulppien maadoitus ja kaveri starttaamaan. Pitäisi iskemän kipunaa oikeen perskeleesti. Tulppien maadoitus on MUST!, pidetään ne näpit kaukana tulpista startatessa ja kasetti suurinpiirtein oikeassa asennossa (ei ylösalaisin).

Tulppien maadoitus tapahtuu esim. liittämällä tulppien kierreosat sarjaan vaikkapa kuoritulla sähköjohdolla. Sitten vaan kunnon maakontakti (ei esim. maalattu lokaripelti tms.) konehuoneesta kytkennälle ja kokeilemaan.

Jos tulee kipinää, laita bensapumpun sulake takaisin kiinni ja starttaa pari kertaa tulpat irti koneesta. Sitten nuuhkaise tulppien rei'stä, että käryääkö bensa.
Pari tarkennusta testaukseen. Di kasetin maadoitus on myös tärkeää kipinä kokeiluissa. Ja bensa testissä mieluusti niin että DI kasetin ohjaus johto on irti.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Luulis aika kolinan käyvän jos jakopää kilahtaa (?)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

No nyt tuli testattua. Ainakin DI-poksista tuli hyvät kipinät tulpille. Ja bensa tuntui haisevan hiukan tulppien reistä. Ja bensaletkussakin oli bensaa. Että ainakin kipinät ja bensa näyttäisi toimivan.

Voisikohan vika sitten olla jakopäässä? Kun starttia pyöritti, niin näki tulppien reiistä, että ainakin männät pyörivät hyvin ja mistään ei kuulunut kolinaa. Auto ei vain suostu käynnistymään. Ei edes lupaa.
Mitä kaikkea oikein piti purkaa, että pääsi käsiksi tuohon jakopäähän?
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Nyt kun on DI-kasetti irti, niin ota se venakoppa kanssa. Siitähän sen kettingin ja ylärattaat näkee heti päältä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kyllä sen Saabin jakoketjun kiristimen pitäisi olla aika varmatoiminen, tietty huonolla säkällä on voinut itse kiristimen laahain jollain tavalla hajota mutta aika oudolta kuulostaisi kieltämättä.
Kuten Peinu tuossa jo neuvoikin niin kokeile ottaa se venttiilikoppa irti ja tarkista vauhtipyörästä ja hammasrattaiden merkeistä että jako on paikallaan.
Tosin vahvasti epäilen että jotain muuta sieltä on päässyt irti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, ite lähtisin kattelemaan alipaineletkuja ja liittimiä. Nuo liittimet kyllä yleensä ottaen on sellasia "lukkomallisia", että eivät pompi pois paikoiltaan.
Joku kampiakselin tai kaasuläpän asentotunnistimen liitin tai johto vois tulla kyseeseen.

Kipinää ja bensaahan sieltä siis kuitenkin tuli. Tulikohan jokaiselle pytylle myös sitä bensaa?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

VOisitko vielä kuvaillu tuota naks, naks, naks -ääntä. Tuliko se moottorin kierrosluvun mukaan tai auton nopeuden mukaan. jne.

Jos vaikka moottori olisi voimakkaasti niiannut eteenpäin ja nykässyt jonkun johdon irti koneen takapuolelta.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin