Sattuipas...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Täytyykin muistaa seuraavan kerran kun olen isommalla autolla liikkeellä. On täysin laillista ajaa sitä rajoitettua 80 vauhtia eikä laki ei velvoita antamaan tilaa ohituksille. Sitten vaikka ohituskaistan sattuessa kohdalle minulla ison auton kuljettajana on täysi oikeus ohittaa toista isoa autoa joka myös hyytyy siinä ylämäessä 40 km vauhtiin.

Ai että kun on kivaa :twisted:


wesku kirjoitti:
meverkko kirjoitti:Varsinainen maanteiden ritari taidat olla.
Heh, kyllä varmaan ainakin jos katsoo sellaisen tehottomalla ajavan (esim audidiesel?)kuskin näkökulmasta joka haluaisi ohitella mielestään "turvallisesti" ;)
Kyllä Audillakin ohi pääsee jos muut pelaavat yleisten käyttäytymissääntöjen mukaan (joita itsekin tuolla aiemmin kuuluttelit).
wesku kirjoitti:
Jokainen ajakoon lain ja yleisten käyttäytymisnormien mukaan...

Mutta jos ohitettavana on joku pelle joka ei ohi halua päästää, menen mieluummin vaikka kahville.

Ei mulla ole tapana perässä roikkua, ohituspaikkaa katsoessa pitää toki lähelle tulla mutta jos ei ohi pääse niin väli takaisin. Eihän tuollaisella tehottomalla edes ohi pääse läheltä. Kiihdytys pitää aloittaa jo edellisellä suoralla.

Ässä onkin sitten toinen juttu...
Viimeksi muokannut meverkko, To Touko 04, 2006 07:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Tieliikennelaki, pykälä 3

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Tässä sulle, minä en tähän keskusteluun enää osallistu, katson että perustelusi ovat tällä selvät. Toimintasi on yleisiä käyttäytymissääntöjä vastaan, ja laitonta. Sakkoja siitä tuskin saat, mutta se ei muuta tilannetta.

Toivon sinulle ja kaikille hengenheimolaisillesi turvallisia kilometrejä ja paljon onnea matkaan, tulet sitä tarvitsemaan.


"3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."


"24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."
Viimeksi muokannut meverkko, To Touko 04, 2006 07:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

meverkko kirjoitti: Ei mulla ole tapana perässä roikkua, ohituspaikkaa katsoessa pitää toki lähelle tulla mutta jos ei ohi pääse niin väli takaisin. Eihän tuollaisella tehottomalla edes ohi pääse läheltä. Kiihdytys pitää aloittaa jo edellisellä suoralla.
Kantsii muistaa että jos tuossa tilanteessa perässäsi on perääntunkija, hän ei todennäköisesti ymmärrä mitä olet tekemässä ja ihmettelee vain miksi kiihdyttelet silloin kun on vastaantulijoita. Perääntunkija ei taida yleensä käsittää liikennetilannetta kokonaisuudessaaan lainkaan, eikä sitäkään että ohitukseen kannattaa kerätä alkuvauhtia.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

wesku kirjoitti:
meverkko kirjoitti: Ei mulla ole tapana perässä roikkua, ohituspaikkaa katsoessa pitää toki lähelle tulla mutta jos ei ohi pääse niin väli takaisin. Eihän tuollaisella tehottomalla edes ohi pääse läheltä. Kiihdytys pitää aloittaa jo edellisellä suoralla.
Kantsii muistaa että jos tuossa tilanteessa perässäsi on perääntunkija, hän ei todennäköisesti ymmärrä mitä olet tekemässä ja ihmettelee vain miksi kiihdyttelet silloin kun on vastaantulijoita. Perääntunkija ei taida yleensä käsittää liikennetilannetta kokonaisuudessaaan lainkaan, eikä sitäkään että ohitukseen kannattaa kerätä alkuvauhtia.
No vastataan vielä kun olit ehtinyt kirjoittaa sillä välin kun editoin tekstiäni.

En yleensä vedä jonoa perässäni. Eli kun saan jonkun kiinni, ei perässäni ole ketään. Jos aion ohittaa, sinne harvemmin ketään ehtii tullakaan perään.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tieliikennelaki, pykälä 3

Viesti Kirjoittaja wesku »

meverkko kirjoitti: "3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."


"24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."
Joo tässä on taas näitä pykäliä joita näissä keskusteluissa tulee silloin tällöin esille. Ns. "nopeammin etenevien" mielestä nämä ovat yleensä kaksi peruspykälää ja muulla ei ole niin väliä. Mitenkähän on, onkohan välien vetäminen kiinni jonoissa ohituskaistapaikoissa ruuhka-aikoina mitään _liikenteen_häirintää_. Mitä vähemmän siinä ruuhkassa ohitetaan, sitä tasaisempana nopeus säilyy joten liikenne sujuu paremmin ja vain "minulla-on-aina-tapana-ohittaa-ohituskaistalla" tyypit joutuvat tinkimään kuvitelluista oikeuksistaan. Ja onkohan nopeuden pumppaaminen perääntunkijan karkottamiseksi ajamista _aiheettoman_hitaasti_.

Mitä on näissä pykälissä tarkoitettu "liikenne" ? Ei se ole kukaan yksittäinen mahdollisesti ärsyyntyvä tienkäyttäjä, vaan kyse on kokonaisuudesta ja toiminnasta kokonaistilanteen mukana.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

:D No kait nyt ohituskaistalla saa edes ohittaa, useinhan vaikkapa satasen alueella matelee ylämäkeen rekka ja sen perässä muutama 80-luvun pikkukottero, joilla ei välttämättä riitä kantti edes rekan ohittamiseen. Tälläisissä tapauksissahan liikenne pelaa sujuvammin kun ei puurouduta jonkin täysperävaunurekan tai vanhojen kotteroiden taakse?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tieliikennelaki, pykälä 3

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

wesku kirjoitti: Mitenkähän on, onkohan välien vetäminen kiinni jonoissa ohituskaistapaikoissa ruuhka-aikoina mitään _liikenteen_häirintää_.
Ja onkohan nopeuden pumppaaminen perääntunkijan karkottamiseksi ajamista _aiheettoman_hitaasti_.
Omasta mielestäni vastaus molempiin on KYLLÄ.
Kehä-kolmosen sisäpuolen käytännöistä en tiedä, mutta tuo ensimmäinen kohta täällä "harvempiliikenteisellä" maaseudulla, on typerintä mitä voi kuvitella. Tuosta tempusta voi saada kipeää seuraavalla kahvipaikalla Kuva
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ottamatta kummemmin kantaa asiaan niin sellaisissa tilanteissa joissa ohitettava rupeaa pelleilemään eikä päästä ryhmittäytymään oikealle kaistalle silloin kun sinne on välttämättä päästävä (esim. ohituskaistan loppuessa tai normaalilla tiellä vastaantulijan lähestyessä), tilaa kyllä tuntuu löytyvän kun alkaa painamaan kylkeä vähitellen oikealle, tai ainakin tähän asti on aina tilaa tullut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

wesku kirjoitti: Jos huomaa kroonisen perääntunkijan takana, aina parempi on jos sen saa pidettyä takanaan laillisella ajolla. Muutenhan käy niin että heti vähän ajan päästä ohitukseen juuri ja juuri uskalautunut perääntunkija tai useampi sellainen tulee perä edellä vastaan jonkun alinopeutta ajavan taakse liimaantuneena.
No voi helvetti mikä teiden ritari :evil:

Kerran on tollanen pumppaaja tullut vastaan ja sitten kun pääsin ohi ajettiinkin kolmeekymppiä kunnes tuli seuraava auto paksiin kiinni, onneks ei tullu ihan heti..
Jostain syystä "kouluttajallakin" alko menemään hermot, kun joutu koulutettavaks.

Itse ainakin pidän ihan hyvää turvaväliä, mutta jos haluan ohittaa, niin en pysyttele 100m päässä, koska joskus olis tarkotuskin päästä ohi..
Eikö olis helpompaa, jos vaikka antaisit tilaa sille ohittajalle, niin sen ei tarviis roikkuu sun perseessä kiinni?

Itse aiheuttaa omalla käytöksellään tilanteen, ja sitten vielä kehtaa "kouluttaa", kun on niin "mulkkuja" perässäroikkujia. Kyllä sitä kaikkee löytyy... :roll:
Kaikista naurettavinta on kyllä perustella omaa kusipäisyyttään "moraalisella velvollisuudella" olla muiden turvana..
Mene ihmeessä poliisikouluun ettei tarvitse kotipoliisia leikkiä.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

No niin.. En lukenut ihan kaikkia postauksia, ku alkoi kiehuttamaan muutaman nimimerkin kotipoliisi kautta teiden kuningas asenne! Sais tuomosilta hidastelijoilta katkoa peilit pois. Voisivat vain keskittyä omaan ajamiseen. En ymmärrä miksi suomalainen tiekulttuuri on tämmöstä ku on? Ruotsissa jos ajelee reippaampaa vauhtia ja edellä tuleva näkee että nyt sieltä joku tulee niin automaattisesti he ajavat tien pientareelle. Mahtuu melkeen ohi vaikka tulis autoja vastaan. Näin käyttäytyvät rekkamiehet ja henkilö autoilijat. No miten käy jos rekassa tai henkilöautossa on suomen kilvet. Jurruutettaan keskellä tietä. Melkein keskiviivan päällä ja katotaan peiliin että ei kai tuo vain yritä ohi? Nyt pitää korjata tähän että en syytä kaikkia mutta tämmösiä tapauksia on omalle kohalle tullut ja paljon. Mistä moinen johtuu? Onko köyhällä suomella niin kapeat tiet, että ei mahdu väistämään tien oikeaan reunaan? Vai ottaako se muuten vain päähän ku minä teiden ritari ajan saabia jossa on ainaki 300heppaa ja joku yrittää ohi? :lol:

Tulipa vuodatettua. Turvallista matkaa.
Audi A4 2.0TFSIq
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

JouniH kirjoitti:Onko köyhällä suomella niin kapeat tiet, että ei mahdu väistämään tien oikeaan reunaan?
Köyhäksi tulee kuski, jos väistää pientareelle. Voi nimittäin saada sakot, käsittääkseni. Muutenkin ne pientareet ovat Suomessa niin kapeita ja epätasaisia, että ei sinne kannata paljoa väistellä.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tieliikennelaki, pykälä 3

Viesti Kirjoittaja wesku »

wesku kirjoitti: Mitenkähän on, onkohan välien vetäminen kiinni jonoissa ohituskaistapaikoissa ruuhka-aikoina.......
MacTurbo kirjoitti:tuo ensimmäinen kohta täällä "harvempiliikenteisellä" maaseudulla, on typerintä mitä voi kuvitella.
Jep, ruuhka maaseudulla on kyllä vaarallisimpia asioita jota liikenteessä voi tapahtua :)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

JouniH kirjoitti:Ruotsissa jos ajelee reippaampaa vauhtia ja edellä tuleva näkee että nyt sieltä joku tulee niin automaattisesti he ajavat tien pientareelle.
Tuskin tuollainen "reippaammin ajelu" onnistuu Ruotsissakaan jos liikennetilanne jonoutunutta ja luokkaa yli 500 autoa tunnissa. Silloin tällöin näkee jotain yrittäjiä mutta kyllä jono-ohittelu on huomattavasti harvinaisempaa kuin Suomessa

Homma toimii tietysti sikäli paremmin leveillä teillä että ohittaminen on yleensä ottaen niin paljon helpompaa että mahdollisuus siihen että tehottamalla-pyrähtelevä-ohittelijakin tulee hetken päästä perä edellä vastaan on melko pieni. Myöskään 50/70-rajoituksilla ohittajat "tasanopeuskuskit" eivät harmita koska niistä pääsee vaivatta ohi 90/110 rajoituksilla tai eivät joudu ainakaan rekkojen perään jonoutumaan koska pääsevät itse ohittelemaan.

Suomessa taas onkin melkoinen sodanjulistus, jos yrittää ohittaa sellaisen jonka ohittamaksi on aiemmin tullut ;)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No summa summarum, ohittaminen on toisinaan välttämätöntä, niin ruuhka-aikoina kuin niiden ulkopuolellakin, etenkin jos edessä hiipottaa joku ns. epäloogisesti ajeleva kuski jonka ajonopeus vaihtelee esim. 80 alueella välillä 60-75km/h, niin eihän omasta ajostakaan tule siellä takana mitään koska nopeutta täytyy kaiken aikaa muutella edelläajavan päähänpistojen mukaisesti, ja tällöin ajaminenkin on epätaloudellista ;)

Ei itsekään tule kaahattua, viimeisimmät (ja toistaiseksi ainoat ylinopeussakkoni sain vuonna 1993, silloin taisi olla ylitystä alle 20km/h), mutta tavoitteena on olla olematta tientukkona ja ajella mahdollisimman taloudellisesti, eli on haettava jotain kompromissia näiden kahden välimaastosta ;)

Suomi on kieltämättä täynnä onnettomia kuskeja (joihin varmaan itsekin lukeudun) eli kolaritilanteisiin saattaa joutua ihan arvaamattomissakin paikoissa myös toisten tölväilyiden johdosta.

No kunhan Wesku et mene sinne Thaimaahan opettamaan niille ajotapoja, saattaa pelti rytistä :lol:
Ei mitään herneitä nenään, taidat itsekin kirjoitella puoliksi provosoiden ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

ng900aero kirjoitti:No kunhan Wesku et mene sinne Thaimaahan opettamaan niille ajotapoja, saattaa pelti rytistä
Eihän tuollaisissa maissa olekaan juurikaan sellaisia jotka kuvittelisivat että muiden pitäisi väistellä ja antaa tietä. Kokemusta on esim. Puolasta ja Portugalista. Puolassa motarillakin on porukkaa myymässä sieniä, hevosia heinäkuormineen ja erikokoisia autoja nopeudet vaihtelee viidestäkympistä pariinsataan. Vasemmalla kaistalla usein muutaman auton pysähtynyt jono U-käännöspaikalle. Kehittyneemmän liikennekulttuurin maissa ei yleensä edellä ajavaa ei painosteta väistämään vaan ns. "nopeammat" ohittavat eivätkä kärky takana kerjäämässä. Ehkä reilumpaa peliä kuin Suomessa, haastavat vastaantulijan kasvotusten eivätkä vaaranna toisia selän takana ;)
Vastaa Viestiin