nyt tarvitaan todella kipeästi apua VIKA VIHDOIN SELVINNYT
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
En usko ainakaan, että moottorin niiauksen takia joku johto olisi lähtenyt irti. Hidastin hiukan valoihin, jotka olivat valmiiksi vihreällä. Sitten käännyin ja samalla kun käännyin kuului vähän aikaa se naks naks ääni. Mielestäni se tuli nopeuden mukaan, ehti kuulua varmaan kolme neljä naksahdusta suurinpiirtein puolentoista sekunnin sisällä. Ja sitten auto vain hyytyi. Pelästyin, että p##kele nyt leikkasi joku mäntä tai laakeri kiinni. Mutta kuitenkin käynnistäessä, kaikki osat tuntuvat liikkuvan eikä mikään kolise.
Sitä on paha sanoa, tuliko sitten jokaiselle pytylle bensaa.
Tuli katottua tuo jakoketjukin. Se oli ainakin kireä ja ihan timmissä kunnossa. Että nyt on jo aika ihmeellinen dilemma.
Sitä on paha sanoa, tuliko sitten jokaiselle pytylle bensaa.
Tuli katottua tuo jakoketjukin. Se oli ainakin kireä ja ihan timmissä kunnossa. Että nyt on jo aika ihmeellinen dilemma.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948
On muistettava, että saabissa on aikahyvin äänet eristetty pysymään ohjaamon ulkopuolella.Luulis aika kolinan käyvän jos jakopää kilahtaa (?)
Niin oletan kyllä että vain jakoketjun kiristin on pettänyt ja näinollen venttiiliajoitus on vain hivenen pielessä (riittävästi estämään moottorin käynnistymisen). Ei ehkä männät ole kolahtaneet venttiileihin.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Katsoitko onko jako kohdallaan? En kyllä edellenkään usko että jako pääsisi muuttumaan, jossain ooppeleissa tai muissa kuminauhajaollisissa vessoissa saattaisi olla mahdollista mutta eikait nyt sentään Saabissa 
Ainoa jonka voisi jotenkin ymmärtää päästävän jaon sekaisin on kampiakselin alaratas, mutta silloin siinä pitäisi olla esim. karkaisuvirhe tms, ja nekin tuntuvat kestävän vähintään puoli miljoonaa kilometriä.
Mutta kaikkihan on aina mahdollista
Sekö ei lupaa ollenkaan?
Onkos tuossa kampiakselin asentoanturi siinä lohkon etureunassa oikealla, onko sen johto kiinni kunnolla, ja auttaisiko sitä koettaa ottaa irti ja mitata?

Ainoa jonka voisi jotenkin ymmärtää päästävän jaon sekaisin on kampiakselin alaratas, mutta silloin siinä pitäisi olla esim. karkaisuvirhe tms, ja nekin tuntuvat kestävän vähintään puoli miljoonaa kilometriä.
Mutta kaikkihan on aina mahdollista

Sekö ei lupaa ollenkaan?
Onkos tuossa kampiakselin asentoanturi siinä lohkon etureunassa oikealla, onko sen johto kiinni kunnolla, ja auttaisiko sitä koettaa ottaa irti ja mitata?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
täälä on toinen kuka ei usko tuon jaon hyppäämiseen. Saisi nimittäin se kiristin hajota totaalisesti rakenteestaan johtuen. Niissä kun ei ole mitään viiperi tms kiristimiä 
Tuo naksuminen viittaisi siihen että joku rele olisi mennyt rikki. tai ainakin itse niin tulkitsen. Mulla ratkesi ng:n käymättömyys korjaamolla. Oli koetaulun sisällä rele hypännyt pois paikaltaan kun ajoin auton vastaavasti monttuun. Siinä samalla meni 3 vannetta yms pientä.
Mulle annettiin korjaamolla yhdeksi neuvoksi että ottaa vähäksi aikaa kampiakselin anturin johtoliittimen auki.
Miten en muista nyt kun hätäseen luin tämän läpi. että miten bensapumppu? kokeilitko että se herää henkiin, ja että nostaa suuttimille asti ainetta? Entäs tosiaan tuo kampiakselin anturi?
edit: ja kun katsoin nii bensapumppuahan ei ollut testattu muuta kuin nuuhkimalla tulppia
eli kokeile että pumppu herää henkiin

Tuo naksuminen viittaisi siihen että joku rele olisi mennyt rikki. tai ainakin itse niin tulkitsen. Mulla ratkesi ng:n käymättömyys korjaamolla. Oli koetaulun sisällä rele hypännyt pois paikaltaan kun ajoin auton vastaavasti monttuun. Siinä samalla meni 3 vannetta yms pientä.
Mulle annettiin korjaamolla yhdeksi neuvoksi että ottaa vähäksi aikaa kampiakselin anturin johtoliittimen auki.
Miten en muista nyt kun hätäseen luin tämän läpi. että miten bensapumppu? kokeilitko että se herää henkiin, ja että nostaa suuttimille asti ainetta? Entäs tosiaan tuo kampiakselin anturi?
edit: ja kun katsoin nii bensapumppuahan ei ollut testattu muuta kuin nuuhkimalla tulppia

Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jampan neuvot olivat hyviä, piti hakea muistin virkistämiseksi tallista yksi ketjunkiristin ja tässä sitä ihmettelen, ei voi mitenkään olla mahdollista että tälläinen kiristin hajoaa, kiristimen lätkää työntää ulos jousi, ja öljynpaine työntää sen oikeaan kireyteensä, lisäksi varmistuksena on hammastus, ja tuon akseli on vahva, eli kiristin ei ole syypää missään nimessä.
Ja se kiristimen työntämä ohjurikin on aika jämäkkä, ei sen pitäisi hajota, tai ainakin rahinaa olisi pitänyt kuulua jo about 50tkm.n ajan jos se pääsisi kulumaan loppuun tjmsp.
Eli nuo peruskohteet ensin tutkimuksiin
Ja se kiristimen työntämä ohjurikin on aika jämäkkä, ei sen pitäisi hajota, tai ainakin rahinaa olisi pitänyt kuulua jo about 50tkm.n ajan jos se pääsisi kulumaan loppuun tjmsp.
Eli nuo peruskohteet ensin tutkimuksiin

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
Tuli avattua myös bensasuodattimen kohdalla bensaletku auki, ja sieltä kyllä virtasi bensaa tarpeeksi. Tiedä sitten jos bensan tulo katkeaa jossain ruiskun sisällä suuttimissa tai jossain muualla koneen sisällä. Mutta kyllä tulppien reiistä kunnon bensalöyhkä silloin tällöin tulee kun yrittää startata.edit: ja kun katsoin nii bensapumppuahan ei ollut testattu muuta kuin nuuhkimalla tulppia eli kokeile että pumppu herää henkiin
Kyllä se pieni kolina konehuoneesta on pakko jotenkin liittyä tähän ongelmaan, kun heti sen perään kone simahti. Voiko joku venttiileistä voinut leikata jotenkin kiinni, ja sen takia kone olisi sammunut?
Autossa on kyllä 3" downpipe ja magneettiventiili on toiminut miten sattunut, joten olen joutunut käyttämään eräänlaista bleed valvea, sen tilalla. Joten onko sekään mitenkään mahdollista, että kone olisi voinut käydä noiden takia liian laihalla, ja sen takia olisi koneessa tapahtunut jotain kummallista ja kone sammui?
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948
Oletko tarkistanut että jako on kohdallaan? Vaikken itse siihen usko ollenkaan niin kaikki on silti mahdollista?
Minulla ei ole 9-3:n WISiä joten en osaa auttaa sen suhteen kuinka kampiakselin merkin paikkansapitävyys tarkistetaan, mutta nokkapukeissa on merkit joihin nokkien merkkien tulee about täsmätä silloin kun kampiakseli on 0-merkissään. Uskoisin että se merkintä on sinulla vauhtipyörässä, eli kytkinkotelon päällä on jokin luukku tai muovikansi jonka alta näet merkin.
Minulla ei ole 9-3:n WISiä joten en osaa auttaa sen suhteen kuinka kampiakselin merkin paikkansapitävyys tarkistetaan, mutta nokkapukeissa on merkit joihin nokkien merkkien tulee about täsmätä silloin kun kampiakseli on 0-merkissään. Uskoisin että se merkintä on sinulla vauhtipyörässä, eli kytkinkotelon päällä on jokin luukku tai muovikansi jonka alta näet merkin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
sitten ei muuta kun releet tarkastukseen kerta pumppu lähtee surisemaan. Eli aukeaakos suuttimet? koska itse epäilen että jossain kohtaan sulla bensan tulo katkeaa. ja ei paljon ole muita paikkoja kuin suuttimet. Mulla se irronnut rele sijaitse jossain rattiakselin lähellä, koetaulun sisällä.
tai ettei ole sitten se tosiaan paskasäkä, ja tasapainoakselin ketju tehnyt jotai ei niin kivaa
tai ettei ole sitten se tosiaan paskasäkä, ja tasapainoakselin ketju tehnyt jotai ei niin kivaa

Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Kyllä se kone yrittäisi käydä rytkyttää jopa kahdellakin sylinterillä, tai ainakin lupailisi.saabisti900 kirjoitti:Tuli avattua myös bensasuodattimen kohdalla bensaletku auki, ja sieltä kyllä virtasi bensaa tarpeeksi. Tiedä sitten jos bensan tulo katkeaa jossain ruiskun sisällä suuttimissa tai jossain muualla koneen sisällä. Mutta kyllä tulppien reiistä kunnon bensalöyhkä silloin tällöin tulee kun yrittää startata.edit: ja kun katsoin nii bensapumppuahan ei ollut testattu muuta kuin nuuhkimalla tulppia eli kokeile että pumppu herää henkiin
Kyllä se pieni kolina konehuoneesta on pakko jotenkin liittyä tähän ongelmaan, kun heti sen perään kone simahti. Voiko joku venttiileistä voinut leikata jotenkin kiinni, ja sen takia kone olisi sammunut?
Autossa on kyllä 3" downpipe ja magneettiventiili on toiminut miten sattunut, joten olen joutunut käyttämään eräänlaista bleed valvea, sen tilalla. Joten onko sekään mitenkään mahdollista, että kone olisi voinut käydä noiden takia liian laihalla, ja sen takia olisi koneessa tapahtunut jotain kummallista ja kone sammui?
Kun äänestä ei ole tarkempa tietoa niin hieman vaikea veikkailla syytä, voihan olla että esim. asentoanturi meni jotenkin sököksi ja ruisku tyrkkäsi sinne väärään aikaa polttoainetta sen hetken ajan tjmsp.
Onko sinulla puristuspainemittaria, sillähän näkisi että venttiilit ovat ok?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
Tuli nyt katsottua se kampiakselin asentoanturikin. WIS antoi ohjeeksi, että jos ei auto käynnisty, niin mittaa joutokäynnin venttiilin liittimestä tuleeko siihen jännitettä pääreleestä tai kampiakselin anturista. No kummastakin tuli virtaa, joten ei vika näyttävästi ole siinä anturissakaan
Vian täytyy kyllä varmaan olla jossain bensapuolella. Kun kerran tulppista tulee kipinää ja moottori pyörii startin avulla normaalisti, joten auton pitäisi kaiken järjen mukaan käynnistyä jos bensaa on vain koneessa.
Joten mistä pääsee helpoiten katsomaan tuleeko sitä bensaa tarpeeksi suuttimille asti? Tai mistä näkisi, että kone saa tarpeeksi bensaa?

Vian täytyy kyllä varmaan olla jossain bensapuolella. Kun kerran tulppista tulee kipinää ja moottori pyörii startin avulla normaalisti, joten auton pitäisi kaiken järjen mukaan käynnistyä jos bensaa on vain koneessa.
Joten mistä pääsee helpoiten katsomaan tuleeko sitä bensaa tarpeeksi suuttimille asti? Tai mistä näkisi, että kone saa tarpeeksi bensaa?
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948
Kaada tulpanrei'istä hieman bensaa mäntien päälle ja kokeile startata, pitäisi ainakin yskiä.saabisti900 kirjoitti:Tuli nyt katsottua se kampiakselin asentoanturikin. WIS antoi ohjeeksi, että jos ei auto käynnisty, niin mittaa joutokäynnin venttiilin liittimestä tuleeko siihen jännitettä pääreleestä tai kampiakselin anturista. No kummastakin tuli virtaa, joten ei vika näyttävästi ole siinä anturissakaan![]()
Vian täytyy kyllä varmaan olla jossain bensapuolella. Kun kerran tulppista tulee kipinää ja moottori pyörii startin avulla normaalisti, joten auton pitäisi kaiken järjen mukaan käynnistyä jos bensaa on vain koneessa.
Joten mistä pääsee helpoiten katsomaan tuleeko sitä bensaa tarpeeksi suuttimille asti? Tai mistä näkisi, että kone saa tarpeeksi bensaa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
Nyt laitettiin sitten hiukan bensaa jokaisen männän päälle. Mutta tulos oli aivan sama, kone vain jurnuttaa startin avulla, mutta ei edes lupaa.
Kyllä tuntuu bensaakin kone saavan, kun avattiin ahtoputki jotta päästin katsomaan missä kunnossa kaasuläppä on ja onko siellä mitään roskaa tai muuta. Niin haistaessa kaasuläpän kohdalta, tuli kauhea bensan lemu imusarjasta.
Että vähitellen alkavat tässä kyllä keinot loppua. Pitäisiköhän saabbi polttaa samalla lailla kuin VR:n makasiinit
Kyllä tuntuu bensaakin kone saavan, kun avattiin ahtoputki jotta päästin katsomaan missä kunnossa kaasuläppä on ja onko siellä mitään roskaa tai muuta. Niin haistaessa kaasuläpän kohdalta, tuli kauhea bensan lemu imusarjasta.
Että vähitellen alkavat tässä kyllä keinot loppua. Pitäisiköhän saabbi polttaa samalla lailla kuin VR:n makasiinit

Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
- Paikkakunta: Rauma
En usko. Siis mainitsin sen töyssyn sen takia, kun ajattelin että olisi voinut olla yksi syy vian aiheuttajaan. Auto toimi kuitenkin vielä reilun tunnin ajan, siitä töyssyn yli ajettua.Harrimatias kirjoitti:Tämä nyt on varmaan kaukaa haettua, mutta olisiko boksi/sen piirilevy voinut vioittua siinä töyssyssä? Haljennut juuri tietystä kohdasta
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
#1948