Musti kirjoitti:Nyt kun päästiin ulkomaille, niin kannattaa mainita Saksan käytäntö, aina oikeanpuoleisimmalle kaistalle. Vasemmat kaistat ovat vain ohittamiseen. Lisäksi täälläkin tarpeellinen(?) raskaita ajoneuvoja koskeva ohituskieltomerkki löytyy, kuten myös miniminopeuskaistat.
Edelläpuhutulla suomalaisella systeemillä tukittaisiin kaikki autobahnit.
Mikähän siinä kaistanvaihdossa on niin vaikeaa?
Musti
Kyllä Saksassa homaa toimii 2-kaistaisella juuri niin että vasemmalla kaistalla on yhtenäinen jono ja oikealla rekkojen välissä pitkiäkin matkoja tyhjää. Missä päin Saksaa olet nähnyt ajettavan ruuhkassa niin että palataan rekkojen väliin oikealle ja taas 30 sekunnin kuluttua takaisin vasemmalle ?
Musti kirjoitti:
Mutta puhuit ruuhkasta: Viime kesänä tuli muutama staukin nähtyä.
Ja staussa huomaa monasti myös ilmiön jossa vasenkin kaista pysähtyy ennen liittymää ja välittömästi liittymän jälkeen. Hyvin usein myös huomaa että vasemman jonon häntä on pidemmällä kuin oikeammilla kaistoilla. Koko staun syntyminen liittyy juuri siihen että porukka vaihtaa vasemmalle vaikka siellä ei heti pääsisikään kenenkään ohi tai on pysähtynytkin jono.
Musti kirjoitti:Hyvin tuo porukka sopeutuu tilanteeseen. Keine panik, saksalainen ilman eväitä lienee poikkeus!
Useimmat sopeutuvat jonottamaan asiallisesti aivan kuin yleisiin käytöstapoihin kuuluu. Kaikenlaista yrittäjää siellläkin näyttää liikkuvan mutta selvästi vähemmän annetaan tilaa sooloilijoille ja pujottelijoille kuin Suomessa.
Pekka Valtanen kirjoitti:
Vaikka Ruotsissa onkin tuollaiset säännökset, niin silti kokemusteni mukaan (mm. kolme vuotta välillä Linköping-Tukholma) siellä ohittajilla on tapana palata nopeahkosti ohitetun eteen. Ohitukseenkaan ei moottoritiellä lähdetä siirtymällä satoja metrejä etukäteen vasemmalle kaistalle, vaan etäisyyden supistuttua noin sataan metriin. Sitten vilkku päälle, minkä jälkeen siirryttiin vasemmalle kaistalle omaa marssinopeutta. Ajonopeudet eivät nousseet ja laskeneet ohitusten mukaan vaan ne pysyivät tasaisina ja kukin sai edetä omaa tahtiaan.
Olen tuolla välillä itsekin usein ajanut. En ole havainnut olennaista eroa kaistanvalinnassa suomalaistyyliin verrattuna, turvavälit kyllä näyttäisivät toisinaan suuremmilta. Kyllä esim. Tukholmasta etelään 110-rajoituksen alettua Södertäljeen päin melko villkasliikenteisellä 2-kaistaisella usein tilanne jossa vasemmalla yhtenäinen jono ja oikealla paljonkin tilaa rekkojen välissä. Vastaava tilanne myös Arlandaan päin mennessä niilläkohdilla joissa vain 2 kaistaa. Kista-Arlanda välillä huomaa todella hyvin miten paljon 3-kaistaisuus auttaa moottoritiellä, siihänän on vaihtelee useassa kohdassa 3/2 kaistaiset osuudet.
Pussittaminen on ehkä Ruotsissa harvinaisempaa ja moottoritieliikennettä ehkä rauhoittaa että säännöissäkin on selvästi velvoitettu hidastamaan jos joku haluaa vaihtaa kaistaa eteen "En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas."
Erittäin raivostuttavaa kun joku menee m-tiellä ohi ja poukkaa saman tien eteen vaikka vasemmalla kaistalla ei näy takana ketään. Ja väitän että näitä on puolet ohittajista. Syynä moiseen täytyy tosiaan olla autokoulun opettajan painottama "ajettava eniten oikella olevaa vapaata jne.) Ei se ole pelkästään se lasin sotkeminen vaan ihan turvallisuusvälikinhän siinä menee.
Minä en näe mitään pahaa siinä että ajaa ohituksen jälkeen vaikka 5km sitä vasenta kaistaa jos taustapelissä ei näy ketään ja itse niin teenkin.
Tottakai siirrytään hyvissä ajoin oikealle sitten jos takaa tulee joku selvästi kovempaa vauhtia.
Ja on se myös turvallisuus riski kunnon loska kelillä on kaistojen väliin kasaantunut sitä loskaa sitten jos ja kun palataan omalle kaistalle hipaisu tekniikalla niin noi pyyhkijät ei kerkiä pitämään tuulilasia puhtaana joten näkyväisyys on lähes nolla,ja on siinä myös ohittajalla renkaitten pito epävarmaa,joten reilusti väliä ennen kuin palaa oikealle kaistalle
Saappi Kuski kirjoitti:Tottakai siirrytään hyvissä ajoin oikealle sitten jos takaa tulee joku)] selvästi kovempaa vauhtia.
Ei sillä ole mitään väliä mitä takaa tulee ja tuleeko nopeammin vai hitaammin, oikealle siirrytään vasta siinä vaiheessa kun oikealla takanaolevaan on riittävästi väliä.
Tässä nyt varmaan on sekaisin kaksi erilaista liikennetilannetta: Wesku lienee puhuvan pääasiassa ajamisesta esim. viikonlopun mökkiruuhkassa tai muuten runsaammin liikennöidystä ajankohdasta; Musti taas tarkoittanee IMO todella ärsyttävästä, lähes tyhjällä moottoritiellä tapahtuvasta vasemmalla roikkumisesta. Jos näin, niin mielestäni molemmat ovat "oikeassa"; kyllä minä ainakin ymmärrän, että jos autojono jatkuu silmänkantamattomiin -vaikka "hyvälläkin" nopeudella- niin ihan turha siinä on alkaa sooloilemaan, vaan täytyy sopeutua vallitsevaan tilanteeseen.
Toisaalta taas se, että vaihdetaan kilometri ennen sitä rekkaa vasemmalle kun nähdään taustapeilissä joku, jaksaa kyllä aina ihmetyttää .
Poliiseillakin on sitten oma kantansa tohon vasemmalla ajamiseen, ja se on kielteinen, vaikka takana ei tulisikaan nopeampia. nimim. nähty ja koettu kaverin kohdalla.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
harzam kirjoitti:Tässä nyt varmaan on sekaisin kaksi erilaista liikennetilannetta: Wesku lienee puhuvan pääasiassa ajamisesta esim. viikonlopun mökkiruuhkassa tai muuten runsaammin liikennöidystä ajankohdasta; Musti taas tarkoittanee IMO todella ärsyttävästä, lähes tyhjällä moottoritiellä tapahtuvasta vasemmalla roikkumisesta.
Ei vaan kyllä Musti viittasi juuri ruuhkatilanteisiin joissa vasemmalle kaistalle siirrytään jonottamaan esim rekan ohittamista:
Musti kirjoitti:Mutta tuossa päädytään kolmostiellä usein esiintyvään ilmiöön: Vasemmalla kaistalla yhtenäinen jono ja oikealla tilaa vaikka ohitella. Kaikki aikoo ohittaa sen horisontissa näkyvän rekan.
Niillä nopeuseroilla sadankin metrin kiinnikurominen ottaa kilsan kaksi.
Musti
harzam kirjoitti:Toisaalta taas se, että vaihdetaan kilometri ennen sitä rekkaa vasemmalle kun nähdään taustapeilissä joku, jaksaa kyllä aina ihmetyttää .
Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Aivan turhaa ajautua tilanteeseen jossa takaa tuleva ehtii viereen siinä vaiheessa kun olisi jo välttämätöntä siirtyä vasemmalle jotta voisi edetä kiihdyttämättä tai hidastamatta. Parempi siirtyä vasemmalle ajoissa ja jättää se miettiminen takaa tulevalle
Niin ja sitten noi itse tehdyt poliisit,ne on jarruttamassa noita ylinopeutta ajavia,he tekevät palvelun yhteiskunnalle ajamalla juuri nopeus rajoitusten mukaan vai onko joku erimieltä
stento-z kirjoitti:Niin ja sitten noi itse tehdyt poliisit,ne on jarruttamassa noita ylinopeutta ajavia,he tekevät palvelun yhteiskunnalle ajamalla juuri nopeus rajoitusten mukaan vai onko joku erimieltä
heh,
ei ole ainakaan minulta pois jos joku tykkää ajaa kovempaa. Anna mennä vaan.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jep, minusta naurettavinta on liikenteessänuo kotipiliisit. Aina vilkkuu valot, kun vähän heittää kovempaa ohi, vaikka mitään vaaraa tilanteessa ei olisikaan (ymmärrän toki tuon, jos alkaa olemaan kolmea autoa rinnakkain...). Luuleeko kuski, että en tiedä ajaneeni kovaa vai mitä kuvittelee hyötyvänsä valojen vilkutuksesta. Yleensä vilauttelen takaisin jarruvaloja
Huomasin tuossa pari vuotta sitten heinola-lahti välisellä ohituskaistatiellä miksi siellä niin paljon oli ruuhkia perjantaina kello 4 jälkee, kesäisin.
Hyvin monesti kellon lähetessä neljään, alkoi jotkut ajamaan hitaasti(noin 40-50 kmh) kun se tieosuus oli tunnettu ruuhkistaan.Nämä sitten omasta mielestään välttivän hitaasti ajamalla niitä ruuhkia. No voi prkl. edessä näillä köröttelijöillä ei ollut ketään, aivan vapaa tie.
Liikenne määrä kuitenkin kun oli suuri, näiden sankareiden taakse kertyi mahtavat jonot. Ja yritä sitten semmoisessa päästä ohitse lyhyillä ohitus pätkillä.vaaratilanteita ja ruuhkaa oli takuulla tiedossa.
Jos siellä olisi tasaisesti kaikki ajaneet ei olisi ollut mitään ongelmaa, tai ainakaan läheskään noin pahaa mitä sillä osuudella oli.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin