B-koneen öljypumpun irroitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

B-koneen öljypumpun irroitus

Viesti Kirjoittaja Passi »

Moi.

Miten B-moottorissa irtoaa öljypumppu? Pientä käyttöentisöintiä tossa tehdään ja tarkotus on maalata moottorikin niin pitäs saada ö-pumppu irti että saa ruosteet ja hapettumat kaikesta irti ja maalia päälle.


T. Pasi
99T-museopeli
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nosta virranjakaja pois, aloita irroittamalla se sakara jakajan tyvestä. Ennen nostoa katso suuntaan pyörijä osoittaa, että saat sen takaisin oikeaan suuntaan. Sitten vaan irroitat öljypumpun jalan pultit ja pumppu lähtee koneesta kohtisuoraan irti, lohkossa on ohjaritapit. Älä siis lyö yläältäpäin vaan kopauta pikkaisen. Tämä siis jos moottori on paikoillaan.

Jos moottori on irti niin pumppu lähtee ilman jakajan irroitusta. Tai jotain sinnepäin. Niin, ja joissain tilanteissa (jos siis moottori on paikoillaan) vaaditaan kuskinpuolen moottorin vaimenninkumen irroittamista jotta moottoria voi kallistaa. Tämä tilanne tulee eteen jos otat pumpun ilman jalkaa irti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kyselin samaa paikallisesta saab-huollosta, koska tossa 76 combicoupessa on öljynpaineongelmia. väittivät että ilman koneen nostamista ei öljypumppua irroiteta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

lucaf kirjoitti:kyselin samaa paikallisesta saab-huollosta, koska tossa 76 combicoupessa on öljynpaineongelmia. väittivät että ilman koneen nostamista ei öljypumppua irroiteta.
Taisivat olla uuden sukupolven netti/saab asentajia!!Eivätkä tunne b-moottorin sielun elämää!!!!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lucaf kirjoitti:kyselin samaa paikallisesta saab-huollosta, koska tossa 76 combicoupessa on öljynpaineongelmia. väittivät että ilman koneen nostamista ei öljypumppua irroiteta.
Kolme kertaa olen Annista öljympumpun käyttänyt pöydällä. Kerran niin, että otin jalkoineen irti (pitää ottaa jakaja irti) ja kaksi niin, että löysäsin kuskinpuolen tukikumen, tunkkasin öljypohjasta/vaihdelaatikon kuoresta moottoria ylös ja otin pumpun irti ilman jalkaa (jakajaa ei tarvi irroittaa).

Vinkkinä! Tuolla em. tunkkauksella/moottorin nurkan nostolla saa pakosarjan alla olevan startin vaihtoa varten tilaa, jos siis apumiehen puolelta irroittaa tukikumen ja tunkkaa moottorin alta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin