Mihin pykäliin vedotaan jos 90->90Tbo?
Onhan se ihan hyvä, että on sääntöjä ja määräyksiä vaikka ne sitten rajoittavatkin semmosten mallisarjojen virittämistä, missä ei ole tehokkaita koneita ollut.
Jos meikäläinen olis noita sääntöjä laatimassa, niin vuosikatsastuksessa noista kulkineista ainoastaan alkuperäiset turbo 99:t hyväksyttäisiin ja loput 99:t ja 90:t tuomittaisiin romutukseen tieliikennelakien vastaisina:)
Jos meikäläinen olis noita sääntöjä laatimassa, niin vuosikatsastuksessa noista kulkineista ainoastaan alkuperäiset turbo 99:t hyväksyttäisiin ja loput 99:t ja 90:t tuomittaisiin romutukseen tieliikennelakien vastaisina:)
Juuri näin kuten Aksu kirjoittikin, mutta edelleenkin väitän että missään ei sanota että tehon pitäisi kasvaa. Siinä on aivan sama soiko sillä katsastus henkilöllä hälytyskellot tai ei. Tehot on mitattu ja paperiin on merkitty myös käytetty ahtopaine, se riittää konttorilla. Aina ei "viritys" tuota haluttua tulosta ja alentunut teho johtuu tietysti alennetusta puristus suhteesta (esim. joka on lipsahtunut liian alhaiseksi).
V-M
V-M
Viimeksi muokannut V-M, Su Touko 07, 2006 09:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kyllähän lähtökohtana on tietenkin ollut turvallisuus liikenteessä, vaikkakin tuon nopan tapauksessa homma on lähinnä surkuhupaisa, kun tiedetään 99:n ja 900:n konevaihtoehdot. Johan näitä juttuja seuratessa tulee mieleen, että olisi helpointa etsiä tervekeulainen 99 ja terveperäinen 90 tai 900 sedani, leikata autot kahtia ja tehdä 99:n papereilla tuo ajokki. Tämän jälkeen vaihtaa keulalle turbo kone, ja kappasvaan meillähän olisikin käytössä "90turbo".Sami kirjoitti:Onhan se ihan hyvä, että on sääntöjä ja määräyksiä vaikka ne sitten rajoittavatkin semmosten mallisarjojen virittämistä, missä ei ole tehokkaita koneita ollut.
Jos meikäläinen olis noita sääntöjä laatimassa, niin vuosikatsastuksessa noista kulkineista ainoastaan alkuperäiset turbo 99:t hyväksyttäisiin ja loput 99:t ja 90:t tuomittaisiin romutukseen tieliikennelakien vastaisina:)
Mie en näe mitään syytä, miksi esim. minun 99GL super turbotettuna olisi jotenkin huonompi tai tieliikennelain vastainen. Miksi ei muka saa vaihtaa turbokonetta, jos niin haluaa ja se on pykälien valossa mahdollista? Tuo ajokkini olisi ollut paalauskunnossa ihan piakkoin, ellen olisi antanut sille uutta elämää ja uutta sydäntä pellin alle.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ihan vain huumorina totesin, että jos minä pääsisin säätämään lakeja. Samassa rytäkässä mm. karaoken laulaminen tulisi luvanvaraiseksi ja monia muita tärkeitä uudistuksia olisi luvassa. Mutta, minähän en vielä noita lakeja säätele, joten ei hätää.Mertmi kirjoitti:
Mie en näe mitään syytä, miksi esim. minun 99GL super turbotettuna olisi jotenkin huonompi tai tieliikennelain vastainen. Miksi ei muka saa vaihtaa turbokonetta, jos niin haluaa ja se on pykälien valossa mahdollista? Tuo ajokkini olisi ollut paalauskunnossa ihan piakkoin, ellen olisi antanut sille uutta elämää ja uutta sydäntä pellin alle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Eli samalla logiikalla tuo sun 99 voisi olla vaikkapa vieläkin harvinaisempi 90 CC turbo?Mertmi kirjoitti:
Kyllähän lähtökohtana on tietenkin ollut turvallisuus liikenteessä, vaikkakin tuon nopan tapauksessa homma on lähinnä surkuhupaisa, kun tiedetään 99:n ja 900:n konevaihtoehdot. Johan näitä juttuja seuratessa tulee mieleen, että olisi helpointa etsiä tervekeulainen 99 ja terveperäinen 90 tai 900 sedani, leikata autot kahtia ja tehdä 99:n papereilla tuo ajokki. Tämän jälkeen vaihtaa keulalle turbo kone, ja kappasvaan meillähän olisikin käytössä "90turbo".

Ei vaan, kävi eilen mullakin mielessä tuo autojen katkaisu. Mutta sehän ei siltikään olisi nimeltään 90 Turbo ainakaan virallisesti. Eli tavoite ei vielä täyty.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 181
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
90 turbo
Onhan olemassa AKE:n muutoslupamahdollisuus, jonka ainoa haitta on liki 300€ maksu!
Mutta siellä on apua Saabin tehorajapaperista, jolloin saat - jos onnistuu - 185 hp asti turbottaa nopankin!
Joku järkevä syy auttaa luvan saamisessa.
"Itsekin ajatusta kehitelleenä"
Mutta siellä on apua Saabin tehorajapaperista, jolloin saat - jos onnistuu - 185 hp asti turbottaa nopankin!
Joku järkevä syy auttaa luvan saamisessa.
"Itsekin ajatusta kehitelleenä"
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Saabit 90,99,900
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: 90 turbo
Tästä on muistaakseni ollut aiemminkin keskustelua, että AKE on erittäin erittäin haluton noita muutoslupapapereita myöntämään. Eli käytännössä eivät myönnä.MSaab kirjoitti:Onhan olemassa AKE:n muutoslupamahdollisuus, jonka ainoa haitta on liki 300€ maksu!
Mutta siellä on apua Saabin tehorajapaperista, jolloin saat - jos onnistuu - 185 hp asti turbottaa nopankin!
Joku järkevä syy auttaa luvan saamisessa.
"Itsekin ajatusta kehitelleenä"
Yrittäähän aina voi toki.
Muistaakseni päätös maksaa tuon saman hinnan vaikka olisikin negatiivinen.
Niin on joo, käytännössä teholapun pitäisi riittää. Joskus vaan alkavat hankalaksi, esimerkiksi kun eräässä toisenmerkkisessä turbon lisääminen ois vähentänyt tehoja muutaman kymmentä hevosta kun uuden koneen tehot meni jo vaparina pitkästi yli sallitun.V-M kirjoitti:Juuri näin kuten Aksu kirjoittikin, mutta edelleenkin väitän että missään ei sanota että tehon pitäisi kasvaa. Siinä on aivan sama soiko sillä katsastus henkilöllä hälytyskellot tai ei. Tehot on mitattu ja paperiin on merkitty myös käytetty ahtopaine, se riittää konttorilla. Aina ei "viritys" tuota haluttua tulosta ja alentunut teho johtuu tietysti alennetusta puristus suhteesta (esim. joka on lipsahtunut liian alhaiseksi).
V-M


Käyttävät järkeään perhanat ja alkavat hankalaksi.

Aki Peltola #1132
Ihan mielenkiinnosta vain, että olisko tuollainen konversio oikeasti mahdollinen tehdä muutosprosenttien rajoissa?Mertmi kirjoitti: Kyllähän lähtökohtana on tietenkin ollut turvallisuus liikenteessä, vaikkakin tuon nopan tapauksessa homma on lähinnä surkuhupaisa, kun tiedetään 99:n ja 900:n konevaihtoehdot. Johan näitä juttuja seuratessa tulee mieleen, että olisi helpointa etsiä tervekeulainen 99 ja terveperäinen 90 tai 900 sedani, leikata autot kahtia ja tehdä 99:n papereilla tuo ajokki. Tämän jälkeen vaihtaa keulalle turbo kone, ja kappasvaan meillähän olisikin käytössä "90turbo".
Kyllä minusta näyttäisi siltä. Peltivalmis kori on 35% ja kun se laitettaisiin puoliksi, niin sehän olisi 17%. sit moottori apulaitteineen 12%, josta tulee 29%. Menee siis alle 35%:n ihan hyvin. En vaan tiedä, voiko tuon peltivalmiin korin noin vaan puolittaa, laskelmissa, jos kori on katkaistu? Tuskin ne nyt koko korin prosenttejakaan siitä ottaa. Kait...okaalto kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta vain, että olisko tuollainen konversio oikeasti mahdollinen tehdä muutosprosenttien rajoissa?Mertmi kirjoitti: Kyllähän lähtökohtana on tietenkin ollut turvallisuus liikenteessä, vaikkakin tuon nopan tapauksessa homma on lähinnä surkuhupaisa, kun tiedetään 99:n ja 900:n konevaihtoehdot. Johan näitä juttuja seuratessa tulee mieleen, että olisi helpointa etsiä tervekeulainen 99 ja terveperäinen 90 tai 900 sedani, leikata autot kahtia ja tehdä 99:n papereilla tuo ajokki. Tämän jälkeen vaihtaa keulalle turbo kone, ja kappasvaan meillähän olisikin käytössä "90turbo".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Et sä tarvi sitä erikoislupaa tai poikkeuslupaa kun penkität alle +20% tehot!Myrkky kirjoitti:Jostain tuolta aken sivuilta tai lakipykälistä luin, että harraste tai kilpakäyttöä ei hyväksytä erikoisluvan myöntämisperusteeksi.. en vaan löytänyt pikaisesti etsimällä sitä uudelleen.

Aki Peltola #1132
Erikoislupa on melko hanurista nykyään muutenkin. Ensinnäkin se on moninkertaisesti kalliimpi, kuin takavuosina ja nykyään maksu on maksettava, meni hakemus läpi, tai ei. Ennen ei kuulemma tarvinnut maksaa, kuin läpimenneet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01