nyt tarvitaan todella kipeästi apua VIKA VIHDOIN SELVINNYT

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

saabisti900 kirjoitti:
Harrimatias kirjoitti:Tämä nyt on varmaan kaukaa haettua, mutta olisiko boksi/sen piirilevy voinut vioittua siinä töyssyssä? Haljennut juuri tietystä kohdasta :roll:
En usko. Siis mainitsin sen töyssyn sen takia, kun ajattelin että olisi voinut olla yksi syy vian aiheuttajaan. Auto toimi kuitenkin vielä reilun tunnin ajan, siitä töyssyn yli ajettua.
Jotenkin vaan mulle tuli kun luki mitä kaikkea on kokeiltu, että jospa boksille nyt sitten on tapahtunu jotain?
Jokin mikä estää käynnistymis tapahtuman.
Miettikääs nyt professorit joita täälläkin foorumilla on noita vaihtoehtoja.
Jos vaikka piirilevy lohkesi kohdalta jossa käynnistymiseen liittyviä kohteita on.. ja siinä tunnin jälkeen meni levy sitten katki, aiheuttaen että eipäs boksin aivot enää saa liikutettua tietoa.
Kokeile jonkun muun boksilla ?
Saab 900 2.0t Cab -97
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No vaikka se DI iskisikin kipinää, niin lähtisin ensimmäisenä metsästämään jostain vaihtokasettia. Vasta sen jälkeen katteleisin niitä muita vaihtoehtoja. Käsittääksen on testattu, että olemassa oleva DI iskee kipinää, muttei testattu varmasti oikein toimivalla kasetilla?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

peinu kirjoitti:No vaikka se DI iskisikin kipinää, niin lähtisin ensimmäisenä metsästämään jostain vaihtokasettia. Vasta sen jälkeen katteleisin niitä muita vaihtoehtoja. Käsittääksen on testattu, että olemassa oleva DI iskee kipinää, muttei testattu varmasti oikein toimivalla kasetilla?
On testattu jo toisella toimivalla kasetilla, eikä sekään muuttanut asiaa.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko siellä pytyissä puristuspainetta...?
( jos ei ole niin takuulla ei lähde pyörimään )
Neljä kertaa naks....ettei vaan..!!!!

Hiivatissa meni aikoinaan nokka hihna kolma hammasta pieleen ja tämän jälkeen olikin venttiili remontti edessä, kolme venttiiliä vääntyi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

9000CD23T kirjoitti:Onko siellä pytyissä puristuspainetta...?
( jos ei ole niin takuulla ei lähde pyörimään )
Neljä kertaa naks....ettei vaan..!!!!

Hiivatissa meni aikoinaan nokka hihna kolma hammasta pieleen ja tämän jälkeen olikin venttiili remontti edessä, kolme venttiiliä vääntyi.
Itsekin haluaisin tietää onko puristukset tallella. Mutta en vain omista puristusmittaria, joten en pääse niitä mittaamaan mitenkään.

Menikö siinä hiivatissa suoraan ajossa kolme hammasta pieleen? Vai jossakin asennusvaiheessa meni hihna väärille paikoille?
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ylikierrokset+vanhahina=totaalinen tuho.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

9000CD23T kirjoitti:Ylikierrokset+vanhahina=totaalinen tuho.
Noinkin voi sitten käydä. Voi tuota omaakin romua epäillä, että voisi olla jokin venttiili vika. Mutta kun startatessa ei mikään paikka kolise, niin siihenkin on vaikea uskoa.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saabisti900 kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Ylikierrokset+vanhahina=totaalinen tuho.
Noinkin voi sitten käydä. Voi tuota omaakin romua epäillä, että voisi olla jokin venttiili vika. Mutta kun startatessa ei mikään paikka kolise, niin siihenkin on vaikea uskoa.
Niin tarkistitko onko jako kohdallaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

saabisti900 kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Ylikierrokset+vanhahina=totaalinen tuho.
Noinkin voi sitten käydä. Voi tuota omaakin romua epäillä, että voisi olla jokin venttiili vika. Mutta kun startatessa ei mikään paikka kolise, niin siihenkin on vaikea uskoa.
Ei se kolisekkaan jos lautanen on vääntynyt.....puristuksia ei vaan ole kun
venttiili ei mene kiinni tiiviisti.
Ja tähän lautasen vääntymiseen ei tarvita suurta voimaa, ja jo kymmenyksien välys riittää.

Ja ainoastaan jaon seotessa pääsee mäntä kilkkaamaan venttiiliä.
Ja näin se vahinko on sitten tapahtunut, ja se tapahtuu todella nopeasti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Mutta voiko se jako nyt tosta noin vaan hypätä saabissa. Kuitenkin se on ketjullinen eikä mikään hihna. Otin venttiilikopan sen verran auki, että näin ketjun olevan kunnossa ja oikealla kireydellä. Ja ketjunkiristinkin oli oikealla kireydellä. Minulla oli siinä kohtaan pienet kierrokset moottorissa, kun moottori sammui. Että olisi se ihmeellistä jos jako olisi nyt mennyt persiilleen.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

saabisti900 kirjoitti:Mutta voiko se jako nyt tosta noin vaan hypätä saabissa. Kuitenkin se on ketjullinen eikä mikään hihna. Otin venttiilikopan sen verran auki, että näin ketjun olevan kunnossa ja oikealla kireydellä. Ja ketjunkiristinkin oli oikealla kireydellä. Minulla oli siinä kohtaan pienet kierrokset moottorissa, kun moottori sammui. Että olisi se ihmeellistä jos jako olisi nyt mennyt persiilleen.
Oikeassa olet, en ole kuullut että SAAB ihan heti sotkisi rytmiään.
Ja ei se ketju omia aikojaan siellä hypi, joten kuitenkin ne ajoitusmerkit
olisi syytä tarkastaa.
Ja vieläkö ketjun kiristäjässä on varaa ( kyllä se ketjukin venyy )

Onko autoon tehty kansiremppaa..?
pst...tarkasta että tulpat ovat ehjät ( lähinnä eristeet niissä )
Ja seuraavaksi jos otat IMMun johdon irti niin lähteekö sitten käyntiin..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Oikeassa olet, en ole kuullut että SAAB ihan heti sotkisi rytmiään.
Ja ei se ketju omia aikojaan siellä hypi, joten kuitenkin ne ajoitusmerkit
olisi syytä tarkastaa.
Ja vieläkö ketjun kiristäjässä on varaa ( kyllä se ketjukin venyy )

Onko autoon tehty kansiremppaa..?
pst...tarkasta että tulpat ovat ehjät ( lähinnä eristeet niissä )
Ja seuraavaksi jos otat IMMun johdon irti niin lähteekö sitten käyntiin..?
Tossa saabissa ei ole ilmamassamittari, jos siis sitä tarkoitat. Ja ei ole tehty kansiremppaakaan, paitsi joulukuussa vaihdoin siihen kaikki moottorin tiivisteet. Ja se ketjun kiristäjä oli ainakin momentissaan, etten viitsinyt enempää kiristää.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Seurattuani kirjevaihtoa olen yhäkkin sitämieltä, että jakopää on pettänyt ja näin ollen ne venttiilit on kolahtaneet mäntään, TAI ketju hypännyt jostainsyystä vain hampaan pari verran pieleen.
Puristusmittari on aika halpa sijoitus (varmistuu onko venttiilit kunnossa, tai mahdollisesti männänrenkaat pettänyt... tai männässä reikä).
Kuitenkin kokeilisin vielä uusilla tulpilla (vaikka tulppa antaakin kipinän kun se on irrallaan, niin silti se voi olla että ei anna paineenalaisena).
PALJONKO ON KILOMETREJÄ ko. PELIN MITTARISSA?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Kilometrejä tolla on vasta 143tkm, että sen puoleen pitäisi kunnossa olla. Katson vielä tuota bensapumppua miten antaa bensaa, kun yrittää startata konetta. Kun sanoivat PCS:sessä, että on varmaan bensapumpusta kiinni.

Jos pumppukin on kunnossa, niin kyllä sitten pitää katsoa missä kunnossa venttiilit on. Että onko koneessa puristukset tallessa.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Piti tännekin nyt vihdoin ja viimein vastata, että vika miksei saab käynnistynyt on vihdoin selvinnyt. Kaikkien testailujen ja kokeilujen jälkeen, vika oli jakopäässä. Kun kokeiltiin puristusmittarilla puristuksia niin huomattiin ettei missään pytyssä ollut yhtään puristuksia. Joten ruvettiin katsomaan jakoa. Ja vika oli siinä, että nokka-akselin rattaassa oleva kiila, joka lukitsee sen nokka-akseliin oli katkennut. Tämä kaikki olisi selvinnyt parilla viikkoa jo aikaisemmin jos vain olisi omistanut puristusmittarin.

No oli onnea onnettomuudessakin, se jäi onneksi ainoaksi viaksi. Kun vaihdettiin uusi ratas ja pistettiin venttiilikoppa kiinni, käynnistettiin saab, niin meni noin viisi minuutta kun antoi käydä vähän aikaa, niin saab kävi ja kukkui kuin vanhaan hyvään aikaan. Täytyy kiittää saabin insinöörejä ja myös varmaankin eniten sitä, että turbo saab on matalapuristeinen. Aika monessa muussa autossa, jos jako menee neljänneksen verran pieleen niin venttiili käy aika varmasti morjestamassa mäntää. Niin kuin teki kaverin isän autossa. Nyt selvisin loppujen lopuksi varmaan pienimmällä mahdollisella vialla, mitä voi olla jos jako menee ajaessa pieleen.

Nyt haluan kiittää kaikkia teitä jotka yrititte silloin auttaa, kun saab ei suostunut millään käynnistymään. :P
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
Vastaa Viestiin