Melkoista touhua ...

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Henkka #2283
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Moukarimies kirjoitti: Jos asian laita todella on näin, olisin melko huolestunut osakkeenomistaja.
Firman tarkoitushan on maksimoida hyötynsä jne. Jospa siihen kuitenkin liittyy esim. tulevaisuuden odotuksia, kun palkataan nuori KTM hieman paremmalla liksalla kuin tuore tradenomi. Pitää ymmärtää, että jostain se hinnan ero syntyy. Tuskin firmat tyhmyyttään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneille paremmin maksavat.
Luuloja aika pitkälle. Olisin hyvin huolestunut "osakkeenomistaja", jos asioista päättäisivät yksin "akateemisen loppututkinnon" suorittaneet :!: Onneksi suuntaus on muuttumaan päin yritysten/muiden yhteisöjen osaamisessa palkata kykenevää koulutettua työvoimaa, kuten jo sanoin. Lopulta on aika rajoitetusti hommia, joissa tarvitaan "raskasta teoriavääntöä" pikemmin kuin asioiden yleistajua kulloiseltakin alalta ja ryhmätyökykyä. Pitää ymmärtää, että on hyvä tietää mistä kannata maksaa :wink:
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ma Touko 08, 2006 08:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Henkka #2283 kirjoitti:
Moukarimies kirjoitti: Jos asian laita todella on näin, olisin melko huolestunut osakkeenomistaja.
Firman tarkoitushan on maksimoida hyötynsä jne. Jospa siihen kuitenkin liittyy esim. tulevaisuuden odotuksia, kun palkataan nuori KTM hieman paremmalla liksalla kuin tuore tradenomi. Pitää ymmärtää, että jostain se hinnan ero syntyy. Tuskin firmat tyhmyyttään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneille paremmin maksavat.
Luuloja aika pitkälle. Olisin hyvin huolestunut "osakkeenomistaja", jos asioista päättäisivät yksin "akateemisen loppututkinnon" suorittaneet :!: Onneksi suuntaus on muuttumaan päin yritysten/muiden yhteisöjen osaamisessa palkata osaavaa koulutettua työvoimaa, kuten jo sanoin. Lopulta on aika rajoitetusti hommia, joissa tarvitaan "raskasta teoriavääntöä" pikemmin kuin asioiden yleistajua kulloiseltakin alalta ja ryhmätyökykyä. Pitää ymmärtää, että on hyvä tietää mistä kannata maksaa :wink:
Asiakkaat ne on firmoillakin. Asiakas arvostaa koulutusta. Itse tosin insinöörinä halvekusun yliopistoihmisiä :) "Irti elämästä jopa seitsemässä vuodessa" :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Henkka #2283
"Hölösuu"

peinu kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:
Luuloja aika pitkälle. Olisin hyvin huolestunut "osakkeenomistaja", jos asioista päättäisivät yksin "akateemisen loppututkinnon" suorittaneet :!: Onneksi suuntaus on muuttumaan päin yritysten/muiden yhteisöjen osaamisessa palkata osaavaa koulutettua työvoimaa, kuten jo sanoin. Lopulta on aika rajoitetusti hommia, joissa tarvitaan "raskasta teoriavääntöä" pikemmin kuin asioiden yleistajua kulloiseltakin alalta ja ryhmätyökykyä. Pitää ymmärtää, että on hyvä tietää mistä kannata maksaa :wink:
Asiakkaat ne on firmoillakin. Asiakas arvostaa koulutusta. Itse tosin insinöörinä halvekusun yliopistoihmisiä :) "Irti elämästä jopa seitsemässä vuodessa" :)
Juuri näin :)

Riittää, että selailee sunnuntain työpaikkailmot ja tutkailee yleisesti vaadittavaa koulutusta. Insinööri monessa kohtaa siinä missä DI:kin. Minä taas halveksun varsinkin insinöörejä :wink:

Mutta jottei tulisi väärinkäsityksiä, arvostan ammattilaisia töissään ja jätän "loppututkineille" suosiolla ne hommat, jotka he osaavat paremmin kuin minä 8)
SS-K Jäsen #2283
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Henkka #2283 kirjoitti:Joko palkka työolojen mukaiseksi tai päinvastoin. Harvoimpa olen nähnyt dippainssin vääntävän viikonloppua yövuorossa :wink:
Tervetuloa katsomaan :)

Vakavasti... aika moni di vääntää yövuoroakin. Osa omasta tahdostaan, osa pakosta, mutta vain harvat saa siitä minkäänlaista korvausta.
Henkka #2283 kirjoitti:Tuntuu toisinaan, että jonkin luulon/tottumuksen/tavan perusteella ollaan valmiita maksamaan DI:lle/ekonomille enemmän kuin amk-suorittaneelle samasta hommasta. Tosin käännettä rationaalisempaan suuntaan on kiihtyvässä määrin huomattavissa.
Eivät ne ole pelkkiä luuloja, tottumuksia tai tapoja. AMK-käsite on turhan sekava ja opetusministeriön sekä AMK:en sekoilut ovat hämärtäneet sitä lisää. Totuushan kuitenkin on että AMK:t ovat tekuja, kauppiksia jne, eivät ne nimenmuutoksella ja opetusohjelman visuaalisella päivityksellä ole muuksi muuttuneet. Ne ovat tarpeellisia kouluja ja tuottavat useimmiten omille aloilleen pätevää henkilökuntaa, mutta ne eivät missään nimessä tuota ihmisiä samoihin tehtäviin varsinaiset tiedekorkeakoulut.

Koulutuksen laadusta taisin mainitakin jo tässä ketjussa... yleisin tutkinto päivittäisitavarakaupan kassalla lienee tradenomi international trade linjalta.
Henkka #2283 kirjoitti:Ja tuli vielä mieleen, että vaikka ovatkin sairaanhoitajat vastuussa pääasiassa vain kättensä tekosista... nuo kätöset ovat vastuussa voisipa lopulta sanoa siitä kaikkein arvokkaimmasta :idea:
Monessa työssä ollaan suoraan ja välillisesti vastuussa ihmishengistä. Jostakin syystä ihmisten on vain vaikea hahmottaa asiaa muiden kuin hoitohenkilökunnan kohdalla. Jos esimerkiksi aiemmin mainittu DI tai insinööri laskee lujuuslaskelmat poskelleen, ohjeistaa määräysten vastaisia sähköasennuksia tms on aika iso riski siitä että joku kuolee, jopa siitä että useampia ihmisiä kuolee. Ainoana erona hoitohenkilökuntaan se että tekniikanalalla ei ole potilasvahinkolautakuntaa, joka ostaa vahingon kärsineet hiljaisiksi, vaan asiat puidaan oikeudessa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Moukarimies
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Heh!

Onpas täällä tiukkaa sakkia, halveerataan ketä kulloinkin. Itselläni ainakin itsevarmuus riittää muutenkin. Olen kesätöistä saamani kokemuksen perusteella todellakin sitä mieltä, että ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen kannattaa ja, että tutkinnolla on merkitystä uran kannalta.
Ainahan on näitä "maailman kovimpia kirvesmiehiä", jotka alkavat neuvoa DI:tä tai "tradenomeja, jotka haistavat markkinan suunnan", ja toimivat markkinoilla turhan spekulatiivisesti. Tällaisten tyyppien kanssa ei jaksa vääntää, ei se mitään auta.
Henkka #2283
"Hölösuu"

Jussi kirjoitti: Tervetuloa katsomaan :)

Vakavasti... aika moni di vääntää yövuoroakin. Osa omasta tahdostaan, osa pakosta, mutta vain harvat saa siitä minkäänlaista korvausta.
Varmasti näin on. Siltikin vaikkapa sairaanhoitajat saavat ainakin minun ensisijaiset sympatiat tässä asiassa.
Jussi kirjoitti: Eivät ne ole pelkkiä luuloja, tottumuksia tai tapoja. AMK-käsite on turhan sekava ja opetusministeriön sekä AMK:en sekoilut ovat hämärtäneet sitä lisää. Totuushan kuitenkin on että AMK:t ovat tekuja, kauppiksia jne, eivät ne nimenmuutoksella ja opetusohjelman visuaalisella päivityksellä ole muuksi muuttuneet. Ne ovat tarpeellisia kouluja ja tuottavat useimmiten omille aloilleen pätevää henkilökuntaa, mutta ne eivät missään nimessä tuota ihmisiä samoihin tehtäviin varsinaiset tiedekorkeakoulut.

Koulutuksen laadusta taisin mainitakin jo tässä ketjussa... yleisin tutkinto päivittäisitavarakaupan kassalla lienee tradenomi international trade linjalta.
:lol:
On aivan totta, että amk-kenttä on melko hämärä johtuen tutkintojen sekavuudesta ja aseman selkiytymättömyydestä. Väitteesi pelkästään tapahtuneista "nimenmuutoksista" yms ovat huvittavia. Kuulostaa lähinnä samanoloiselta piikit pystyssä defenssiltä kuin kuulee usein kouluttamattomien suusta niiden koittaessa todistaa lukiota milloin miksikin.

Tässä tullaan asian ytimeen, en ole missään vaiheessa väittänyt amk:n korvaavan "varsinaisia tiedekouluja". On kuitenkin rajoitetussa määrin työtehtäviä, joissa lopulta kuitenkaan tarvitaan aivan sitä "tieteellistä" suuntautumista (näitäkin toki on ja niitä yhtään väheksymättä). Tämän näkee helposti jo tutkailemalla työpaikkailmoituksia.

Kovinhan ovat jo valmiita juuri valmistuneet DI:t :wink: Luulot jos jotkin pistävät uskomaan, että pahimmilaan kuusi vuotta pelkkiä kirjoja tenttinyt henkilö olisi valmis olemaan henkilöstöjohtaja :wink: Näin esimerkin pohjalta nähtyä ja kuultua, tarina päättyi surullisesti.

Ja vielä sanottakoon, että "tiedekoulujakin" on monen tasoisia eri puolilla Suomea. Tämän näkee jo pääsyvaatimuksista. Itse anti-teknisesti-suuntautuneena henkilönä olisin päässyt mille tahansa linjalle Lappeenrannan teknilliseen yliopistoon pelkillä yo-tuloksilla :wink:
Jussi kirjoitti: Monessa työssä ollaan suoraan ja välillisesti vastuussa ihmishengistä. Jostakin syystä ihmisten on vain vaikea hahmottaa asiaa muiden kuin hoitohenkilökunnan kohdalla. Jos esimerkiksi aiemmin mainittu DI tai insinööri laskee lujuuslaskelmat poskelleen, ohjeistaa määräysten vastaisia sähköasennuksia tms on aika iso riski siitä että joku kuolee, jopa siitä että useampia ihmisiä kuolee. Ainoana erona hoitohenkilökuntaan se että tekniikanalalla ei ole potilasvahinkolautakuntaa, joka ostaa vahingon kärsineet hiljaisiksi, vaan asiat puidaan oikeudessa.
Niin. Tältä kannalta en asiaa juurikaan pohtinut.
Viimeksi muokannut Henkka #2283, Ma Touko 08, 2006 09:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Henkka #2283
"Hölösuu"

Moukarimies kirjoitti:Heh!

Onpas täällä tiukkaa sakkia, halveerataan ketä kulloinkin. Itselläni ainakin itsevarmuus riittää muutenkin. Olen kesätöistä saamani kokemuksen perusteella todellakin sitä mieltä, että ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaminen kannattaa ja, että tutkinnolla on merkitystä uran kannalta.
Ainahan on näitä "maailman kovimpia kirvesmiehiä", jotka alkavat neuvoa DI:tä tai "tradenomeja, jotka haistavat markkinan suunnan", ja toimivat markkinoilla turhan spekulatiivisesti. Tällaisten tyyppien kanssa ei jaksa vääntää, ei se mitään auta.
:lol:

Kuka on halveerannut ja missä kohti?

Tai sitten on "ylemmän korkeakoulututkinnon" suorittaneita, jotka eivät ole aivan nykyhetken tasolla kaikissa puheissaan :lol: (ja monennen kerran, koulutuksella on paikkansa, kuitenkin melko moneen tehtävään riittää jo kumpi tahansa korkeakoulututkinto)

Ja vinkki, DI:n kannattaa toisinaan kuunnella vaikka sitä kirvesmiestä...
SS-K Jäsen #2283
snuggles
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Heh. Prekariaatin Foorumi on näköjään yhäkin kiinni.
Ilkivallan vuoksi. Niihän sitä Pekka Puupääkin aikoinaan sanoi, että vahingonilo se on se vilpittömin ilo.
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

snuggles kirjoitti:Heh. Prekariaatin Foorumi on näköjään yhäkin kiinni.
Ilkivallan vuoksi. Niihän sitä Pekka Puupääkin aikoinaan sanoi, että vahingonilo se on se vilpittömin ilo.
Ihanaa! :)

Tai siis voi kauheeta. Onko joku ottanut oikeuden omiin käsiinsä!!! :lol: :lol: :lol:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Moukarimies
Matalapaineturbo

Asiakkaat ne on firmoillakin. Asiakas arvostaa koulutusta. Itse tosin insinöörinä halvekusun yliopistoihmisiä Smile "Irti elämästä jopa seitsemässä vuodessa" Smile
Juuri näin Smile

Riittää, että selailee sunnuntain työpaikkailmot ja tutkailee yleisesti vaadittavaa koulutusta. Insinööri monessa kohtaa siinä missä DI:kin. Minä taas halveksun varsinkin insinöörejä Wink

Mutta jottei tulisi väärinkäsityksiä, arvostan ammattilaisia töissään ja jätän "loppututkineille" suosiolla ne hommat, jotka he osaavat paremmin kuin minä Cool
Niin ja siitä vielä, kantsiiko DI:n kuunnella, kun maailman paras kirvesmies neuvoo DI:tä työssään olen yhä sitä mieltä, että ei tod.

Itse opiskelen KTM-tutkintoa, olen syventynyt rahoitukseen ja financial economics -kansikseen. En kuuntele sijoitusvinkkejä taksikuskeilta :wink:
Viimeksi muokannut Moukarimies, Ma Touko 08, 2006 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henkka #2283
"Hölösuu"

Juuri näin Smile

Riittää, että selailee sunnuntain työpaikkailmot ja tutkailee yleisesti vaadittavaa koulutusta. Insinööri monessa kohtaa siinä missä DI:kin. Minä taas halveksun varsinkin insinöörejä Wink
Jos tuota ei lauseyhteydestä ymmärrä vitsiksi, niin olisi hyvä löysätä pipoa...
Asiakkaat ne on firmoillakin. Asiakas arvostaa koulutusta. Itse tosin insinöörinä halvekusun yliopistoihmisiä Smile "Irti elämästä jopa seitsemässä vuodessa" Smile
Veikkaisin, että myssyn kireyden tarkistaminen olisi hyvästä tässäkin...
Niin ja siitä vielä, kantsiiko DI:n kuunnella, kun maailman paras kirvesmies neuvoo DI:tä työssään olen yhä sitä mieltä, että ei tod.

Itse opiskelen KTM-tutkintoa, olen syventynyt rahoitukseen ja financial economics -kansikseen. En kuuntele sijoitusvinkkejä taksikuskeilta :wink:
Eipä kyllä tuo neuvominen toimi suvereenisti toiseenkaan suuntaan.

No hyvä, kyllä sinullekin varmasti löytyy koulutusta vastaava työpaikka.

PS. tuo taksikuskivertaus jos jokin antoi hyvän kuvan suuresta "itsevarmuudestasi"
SS-K Jäsen #2283
Moukarimies
Matalapaineturbo

PS. tuo taksikuskivertaus jos jokin antoi hyvän kuvan suuresta "itsevarmuudestasi"
Rahoitusmarkkinat jos mikä on sellainen paikka, jossa itsevarmuudella ei tee sitten yhtikäs mitään. Koko taksikuskijutun pointti olikin se, että aina on kaikenmaailman asiantuntijoita kertomassa mielipiteitä. Kun olin ekaa syksyä opiskelemassa, kaverit alkoi kysellä, mikä osake on ns. kuuma tällä hetkellä.
Voi jos mä sen tietäisin, niin asuisin varmaan jo Monacossa :D

P.S. Markkinoilla mukana vuodesta 1989 eli ihan tenavasta asti. Ei ole rahat hävinneet buumeissa ja romahduksissa :) Ekat osakkeeni sainkin jo 1983, mutta ne on niin pieniä juttuja ettei niitä lasketa.
Viimeksi muokannut Moukarimies, Ma Touko 08, 2006 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Minkähän vuoksi vähän monessakin paikassa laitetaan vieläkin HENKILÖjohtajiksi insinöörejä? Ihmisiä joiden tosiaankin pitäisi tehdä niitä lujuuslaskelmia joiden laskemiseen se lahjakkuus ja koulutus on suuntautunut.
Hirveetä kattoa kun kymmenien henkilöiden työyhteisöt tuottaa rahanreikää kun niitä johtaa ihmiset joilla on laskukone korvien välissä aivojen paikalla kun ei kertakaikkiaan ole sitä tunneherkkyyttä mistään ihmistuntemuksesta tai vuorovaikutustaidoista nyt puhumattakaan ja työntekijät voi sen takia huonosti eikä mikään kiinnosta.

Juu ja hyviäkin on eli ei herneitä, en yleistä..
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ti Touko 09, 2006 20:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9000CS 2,3
Henkka #2283
"Hölösuu"

Moukarimies kirjoitti: Rahoitusmarkkinat jos mikä on sellainen paikka, jossa itsevarmuudella ei tee sitten yhtikäs mitään. Koko taksikuskijutun pointti olikin se, että aina on kaikenmaailman asiantuntijoita kertomassa mielipiteitä. Kun olin ekaa syksyä opiskelemassa, kaverit alkoi kysellä, mikä osake on ns. kuuma tällä hetkellä.
Voi jos mä sen tietäisin, niin asuisin varmaan jo Monacossa :D

P.S. Markkinoilla mukana vuodesta 1989 eli ihan tenavasta asti. Ei ole rahat hävinneet buumeissa ja romahduksissa :)
Nyt täytyy sanoa, että olen samaa mieltä :wink:

Lähinnä tuolla taksikuskiin takertumisella tarkoitin sanoa, että missä on aiemmin mainostamasi "itsetunto, ettei tarvitse muita vähätellä".. mutta se siitä siitä ja ohi.

Aivan, ja aiemmin sanomani perusteella täsmennän vielä, että mulla ei ole mitään halua tyrkyttää itseäni paikallesi kursseja analysoimaan, sen osaat varmasti paremmin 8)
SS-K Jäsen #2283
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Henkka #2283 kirjoitti: Kovinhan ovat jo valmiita juuri valmistuneet DI:t :wink: Luulot jos jotkin pistävät uskomaan, että pahimmilaan kuusi vuotta pelkkiä kirjoja tenttinyt henkilö olisi valmis olemaan henkilöstöjohtaja :wink: Näin esimerkin pohjalta nähtyä ja kuultua, tarina päättyi surullisesti.

Ja vielä sanottakoon, että "tiedekoulujakin" on monen tasoisia eri puolilla Suomea. Tämän näkee jo pääsyvaatimuksista. Itse anti-teknisesti-suuntautuneena henkilönä olisin päässyt mille tahansa linjalle Lappeenrannan teknilliseen yliopistoon pelkillä yo-tuloksilla :wink:
Yliopistolla ei tosiaan ole jäänyt epäselväksi lähinnä ktm-tutkintoa (sitä kun itsekkin opiskelen) opiskelevien luulot omista kyvyistään. Mä en vaan pysty ymmärtämään missä haavemaailmassa ne ihmiset elää, jotka luulevat johtamisen opintoja lukemalla valmistuvansa suoraan johtajiksi :roll:

Omasta mielestäni on hyvä, että sisäänpääsy on suht helppoa tiettyihin paikkoihin, tosin teknisellä puolella taitaa sisäänpääsy on helppoa lähes mihin vaan, tiettyjä linjoja lukuunottamatta :)
Opinnot on kuitenkin joka paikassa suht samoja ja jokainen sisäänpäässyt ne joutuu suorittamaan, joten kai sieltä pääsykoetasoltaan huonommasta saattaa ihan kelvollistakin porukkaa valmistua, ehkä :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Vastaa Viestiin