Volvo S60 D5 (varoitus: koeajoraportti)

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
tevisu
"Hölösuu"

Volvo S60 D5 (varoitus: koeajoraportti)

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ei kai pitäisi kirjoittaa Vollesta kun viimeksi toisen merkin koeajo sai joillekin niskakarvat pystyyn. Eli tosi Saabistit voivat lopettaa lukemisen tähän. :wink:

No tuli kuitenkin ajeltua viime perjantaina tuollaisella -02 S60 D5:lla ja mukavaa kyytiä antoi. Olen käsittänyt Volvot huomattavasti heikommiksi ajettaviksi kuin nyt totesin. Ohjaus oli tukeva, mutta tarkka. Minkäänlaista vetelyä en havainnut. Koneen luonne oli mielestäni melko mainio; ei kovin kapea vetoalueeltaan kuten jotkin dieselit. Tuo 163 kaakkia kuljettaa tuota koria ainakin yllättävän ripeästi. Oli pakko myöntää, että helpompi oli ajella tuolla dieselillä kuin tuolla omalla tontulla. Onhan tonttu toki suunniteltu ihan eri aikakautena. Motarin rampilta lähdössä tosin tonttu viilettää räväkästi kun vääntöalue jatkuu pitkään. Kulutusmittaria seuratessa mentiin puolella ainemäärällä tuohon omaan kiesiin verrattuna, no se ei tosin yllättänyt yhtään.

Outoja asioita oli mm näkyvyys, joka ei ole S60 kovin kummoinen. A-pilarit ovat melko suuret ja näkyvyys taakse onneton. Peilien varassa ollaan melko paljon. Tavaratilasta ei nyt voi puhua, syvä luola olisi osuvampi vertaus. Miten muuten oikeasti tuollaisesta porrasperäisestä autosta saa ne perimmäiset tavarat kontista ulos? Ilmeisesti koukulla tai lassolla... :roll: Takapenkillä en viitsinyt vierailla, koska sillä ei minulle ole juurikaan merkitystä. Penkit (puolinahka) olivat meikäläisen muotilla tehty, pitkällä taipaleella tosin voisi kommentoida oikeasti penkkejä. Hallintalaitteet olivat hyvin käsillä, mutta ei oikein kotoisalta tuntunut kun Saabissa on matkustanut lähes 30 vuotta...

Niin, ja olisin taas kerran halunnut kokeilla samana päivänä 9-3SS tai 9-5:sta uudella dieselillä, mutta eihän sellaista ilmeisesti Lahteen saada. Pahan mielen palvelusta toki Lahden pulju jälleen kerran onnistui antamaan... mutta se onkin jo toinen tarina; täytyy vain todeta, että pariskunta liikkeeseen astuessaan ohittaa meikäläisen automyyjän näkemyksen mukaan.

Pakko myöntää, että noissa muutaman vuoden ikäisissä dieseleissä ei Saab ole minulle edes vaihtoehto -- jos nyt diesel tulee hankittua. Jospa sitä voisi lykätä ostamista niin kauan, että nuo 1.9 koneisia diesel-Saabeja saa meikäläisen kukkarolle sopivaan hintaan.
Viimeksi muokannut tevisu, Ma Touko 08, 2006 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tonppa
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Taitavat S60 ja S40 olla ihan eri maailmoista (eiköpä nuo ihan eri tehtailta tulekin..). Nimittäin S40 ajo-ominaisuudet eivät kyllä minua juuri saaneet vakuuttuneeksi. Ohjaus tuossa pikkuvollessa oli mielestäni tunnoton ja epätarkka, renkaiden asento oli koko ajan hieman arvauksen varassa.

Tiedä sitten, vaikuttaako tuo alusta paljonkin ajotuntumaan? Varmaankin.. Toisaalta esim. uudemmissa volkkareissa ei mielestäni ajotuntumassa ole juuri eroa esim. passatin ja golffin välillä: molemmissa ohjaus on jämäkkä ja täsmällinen.

Vai ovatko nämä kaikki täysin subjektiivisia asioita?

:P
Tasapaino akseli
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Itsekin kävin koeistuu tuollaisen s60volvon.. Tilan ahtaus oli joka yllätti.. oon aina luullut et volvot on tilavia autoja. 80kymppisessä juuri ja juuri riitti vast itseni kokoiselle.. mutta taakse ei mennyt enää ketään kyllä istumaan niin kuin saabissa sopii. Samalla reissulla testattiin kaverin -05audi A6 sisätiloja siinä oikeasti on jo tilaa.. Tilojen puolesta jos pystyis valitsee auton se olis minun valinta.. Mutta valitettavasti kukkaro asettaa rajoitukset jo siihen.. Eli tyydytään siihen mitä milloinkin on mahdollista ostaa.. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
tevisu
"Hölösuu"

Tasapaino akseli kirjoitti:Itsekin kävin koeistuu tuollaisen s60volvon.. Tilan ahtaus oli joka yllätti.. oon aina luullut et volvot on tilavia autoja. 80kymppisessä juuri ja juuri riitti vast itseni kokoiselle.. mutta taakse ei mennyt enää ketään kyllä istumaan niin kuin saabissa sopii. Samalla reissulla testattiin kaverin -05audi A6 sisätiloja siinä oikeasti on jo tilaa.. Tilojen puolesta jos pystyis valitsee auton se olis minun valinta.. Mutta valitettavasti kukkaro asettaa rajoitukset jo siihen.. Eli tyydytään siihen mitä milloinkin on mahdollista ostaa.. :lol:
Juu, onhan tuo &60 tontun jälkeen melko pieni. Saattaa tosin sisätiloiltaan (pl. takakontti) mennä samoihin OG9-3:n kanssa. Meikäläinen keskimittainen 178 ja vaimo 155, jolle ei ilmeisesti sopivaa autoa edes ole olemassa, ja microja/puntoja en autoiksi laske.
Matkustin minäkin sattumoisin kuukausi sitten muutaman vuoden ikäisessä A6:ssa ja täytyy myöntää, että takapenkillä oli tilaa todella paljon.
saab87
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saab87 »

tevisu kirjoitti:
Tasapaino akseli kirjoitti:Itsekin kävin koeistuu tuollaisen s60volvon.. Tilan ahtaus oli joka yllätti.. oon aina luullut et volvot on tilavia autoja. 80kymppisessä juuri ja juuri riitti vast itseni kokoiselle.. mutta taakse ei mennyt enää ketään kyllä istumaan niin kuin saabissa sopii. Samalla reissulla testattiin kaverin -05audi A6 sisätiloja siinä oikeasti on jo tilaa.. Tilojen puolesta jos pystyis valitsee auton se olis minun valinta.. Mutta valitettavasti kukkaro asettaa rajoitukset jo siihen.. Eli tyydytään siihen mitä milloinkin on mahdollista ostaa.. :lol:
Juu, onhan tuo &60 tontun jälkeen melko pieni. Saattaa tosin sisätiloiltaan (pl. takakontti) mennä samoihin OG9-3:n kanssa. Meikäläinen keskimittainen 178 ja vaimo 155, jolle ei ilmeisesti sopivaa autoa edes ole olemassa, ja microja/puntoja en autoiksi laske.
Matkustin minäkin sattumoisin kuukausi sitten muutaman vuoden ikäisessä A6:ssa ja täytyy myöntää, että takapenkillä oli tilaa todella paljon.
jaa miks ei löydy sopivaa? ite oon samanmittanen kanantaluttaja
Rouva JuAn
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Rommitommi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tonppa kirjoitti:Taitavat S60 ja S40 olla ihan eri maailmoista (eiköpä nuo ihan eri tehtailta tulekin..). Nimittäin S40 ajo-ominaisuudet eivät kyllä minua juuri saaneet vakuuttuneeksi. Ohjaus tuossa pikkuvollessa oli mielestäni tunnoton ja epätarkka, renkaiden asento oli koko ajan hieman arvauksen varassa.

Tiedä sitten, vaikuttaako tuo alusta paljonkin ajotuntumaan? Varmaankin.. Toisaalta esim. uudemmissa volkkareissa ei mielestäni ajotuntumassa ole juuri eroa esim. passatin ja golffin välillä: molemmissa ohjaus on jämäkkä ja täsmällinen.

Vai ovatko nämä kaikki täysin subjektiivisia asioita?

:P
Aika pitkälti subjektiivisia juttuja mistä tykkää, mutta omasta mielestäni pikkuVolvossa on parempi ohjaus kuin kuuskymppisessä, muuta hyvää en ajettavuudesta pahemmin löytänytkään :roll:

Itsekkin ajelin vähän aikaa sitten -01 vuoden S60:iä ja täytyy sanoa, että oli aika tunnottoman tuntuinen kun vertaa tohon facelifti malliin.
Aika paljon kyllä riippuu renkaista.
Tohon omaan kun vaihto 17" kesänakit alle 16" talvinakkien jälkeen, niin kyllä muuttu koko auton ajettavuus ihan erilaiseks. Oikeestaan ohjauksesta tuli niin jäykkä, että sais olla mun makuun jonkin verran kevyempikin....

V70:iin taas kun vaihdettiin 15" talvinakkien tilalle 16" kesänakit, ei huomannu lähes mitään eroa, on se alustaltaan niin saatanan lötkö joka tapauksessa...

OT: S60:iin tulee muuten mallivuodella 2007 facelift, jossa vilkut siirtyy peileihin ja alustaa parannellaan jonkun verran ja tulee varustelisiä(mm. kääntyvät xenonit) jnejne.... V70:stä puolestaan tulee classic malli, joten uuden mallin tulo on lähellä :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Tasapaino akseli
"Hölösuu"

tevisu kirjoitti:
Ja myös etupenkillä.. Vedin normaaliin tyyliin jakkaran taka-asentoon kuskin paikalla ei nimittäin yltänyt jalat enää kunnolla polkimille oli jännä tunne.
#2807#
Saab 9-3 1.8t SC-06
95power
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja 95power »

No mennään tunnepohjalta...

Vulvat ovat syvältä. Jo pelkkä imago on lähinnä ylimielisten nousukkaiden kastissa. Luulot suorituskyvystä ovat suuret, ja pohjautuvat lähinnä kauppiaiden propagandaan. Vulvat näkyvät tienpäällä helvetin usein tuplakeltaisten päällä. Ja ohi on päästävä edellä menevistä, oli paikka mikä tahansa.

Itse luokittelen saabista vulvaan siirtymisen lähinnä maanpetturuudeksi.

Ja tämä oli sitten vain tunnepohjalta. :evil:
Bob
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Bob »

95power kirjoitti:No mennään tunnepohjalta...
Vulvat ovat syvältä. Jo pelkkä imago on lähinnä ylimielisten nousukkaiden kastissa. Luulot suorituskyvystä ovat suuret, ja pohjautuvat lähinnä kauppiaiden propagandaan. Vulvat näkyvät tienpäällä helvetin usein tuplakeltaisten päällä. Ja ohi on päästävä edellä menevistä, oli paikka mikä tahansa.
Lisää tunnetta peliin: Volvot ovat myös hyviä ja turvallisia autoja - omasta mielestäni myös Volvojen kuljettajat varsin huomaavaisia autoilijoita. Suorituskykykin varmasti riittää useimpiin tarpeisiin.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kyllä minäkin liputan myös volvojen puolesta. Faijalla oli 2, broidilla on 1 ja ollut toinen. Isän eka 460 1.6 GLi, 70tkm ostohetkellä myydessä vähän päälle 200tkm. ainoa asia joka normaalihuoltojen ja kuluvien osien ulkopuolella jouduttiin autosta korjaamaan oli katkennut takajousi.
Toinen oli uutena ostettu V40 1.9 TD -99 (rellun moottorilla käsittääkseni). 200 tkm ilman mitään ongelmia, mitä nyt kerran turbosta joku remmi taikka putki pääsi kerran irti ja hetkellisesti oli puhti autosta poissa. Broidin edellinen oli 460 1.8, josta nyt ei kannata hirveesti puhua, se oli mällätty 2 kilpinen, mutta nyt sillä on saksasta tuotu -93 850 T5 ja mittarissa melkein 300 tkm, auto on todella hienossa kunnossa ja siisti sekä kaikki toimii hyvin. Napakka ajaa jne.
Mun mielestä volvojen omistajia ei voi luokitella mitenkään selvästi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

tturku kirjoitti:Mun mielestä volvojen omistajia ei voi luokitella mitenkään selvästi.
OT: Monta saabia yhtäaikaa saavat heidät näkemään punaista! He eivät siis pysty käsittelemään useaa saabia samanaikaisesti. Tämä on todettu muutaman kerran kun ollaan letkassa ajeltu. :lol:

Eivät mielestäni kaahaa kuitenkaan niin paljon kuin puheet väittävät.
Valitettavasti ajokokemuksia volvoista ei ole kertynyt. :?
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Tonppa
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Tuota tuota.. Tuomonen T4 tomaattivolle tuntu lähtevän ihan reippaasti, niin voiko olla että tomaattitonnari 2 litrasena 175heposena on niiiin paljon selvästi suhteessa laiskempi? Parin sekunnin luokkaa paperilla kiihtyvyyksissä lienee eroa, mutta jotenki perstuntuma kerto suuremmasta erosta..

Mnjaa, kovasti tietysti erilaisia ovat nuo pienet ässävollet verrattuna vaikkapa v70 ajettavuuteen. Mielläni moisen omistaisin, mutta ihan listan kärkipäässä ei meikäläisen listalla kyllä ole. Jokin siinä ajotuntumassa tosiaan häiritsee. Taitaapi olla tottumiskysymys, kun noilla VAG vehkeillä ja muilla saksalaisilla pääasiallisesti on ajoa tullut harrastettua. :P

Tuohon kokopuoleen: S40 on auttamattoman pieni kottero! Ei missään puhettakaan, että takapenkille mahtuu yhtään isompi mies. :? Eikä niissä etupenkin tiloissakaan hurrattavaa ollut.. Tietty, kokoluokaltaan taitaa mennä golffi-sarjaan?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"

Viesti Kirjoittaja tturku »

niin tää uusi s40 ja v50 on auttamattoman pienet sisätiloiltaan. samoin s60 taakse on vaikea mahtua. Noissa ekan korimallin s ja v40 on tilaa huomattavasti enemmän, vaikkakin eihän sitä mihinkään 9000 voi verratakaan.
Ps. Meitä oli 5 henkeä yleensä aina kyydissä ja 4 niistä yli 185 pitkiä ja ihan kohtalaisen hyvin mahduttiin v40 kyytiin pidemmilläkin matkoilla. :)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Tasapaino akseli
"Hölösuu"

tturku kirjoitti:niin tää uusi s40 ja v50 on auttamattoman pienet sisätiloiltaan. samoin s60 taakse on vaikea mahtua. Noissa ekan korimallin s ja v40 on tilaa huomattavasti enemmän, vaikkakin eihän sitä mihinkään 9000 voi verratakaan.
Ps. Meitä oli 5 henkeä yleensä aina kyydissä ja 4 niistä yli 185 pitkiä ja ihan kohtalaisen hyvin mahduttiin v40 kyytiin pidemmilläkin matkoilla. :)
Takpenkki ei vaan oo mitenkään erikoisen mukava istua..
#2807#
Saab 9-3 1.8t SC-06
tevisu
"Hölösuu"

saab87 kirjoitti:
jaa miks ei löydy sopivaa? ite oon samanmittanen kanantaluttaja
Vaikea vastata toisen puolesta kun itselle sopii lähes penkki kuin penkki. Mitä nyt olen vaimoa kuunnellut, olen ymmärtänyt, että edellisessä kolkissa ja nyt tuossa tonnarissa on penkin istuinosa niin pitkä, että se painaa pohkeisiin todella ikävästi. Seurauksena jalkojen puutuminen. Ilman cruisea ei ajamisesta tulisi kuulemma mitään.
Vastaa Viestiin