900C jatkaa ravistelua 110:n vauhdissa
900C jatkaa ravistelua 110:n vauhdissa
Satku kävi säädettevänä Harklinilla ja se oli liian rikkaalla. Nyt käy nätisti, mutta satku jatkaa ravistelua 110-120 haarukassa. Harkilinilla vihdettiin joitakin alipaineletkuja sekä puhdistettiin joku sytkään liittyvä alipainejuttu. Se oli kuulemma niin tukossa ettei kunnolla hengittäny, jolloin sytkän säätö ei pelittäny kunnolla. Kävin aamulla uudestaan pajalla kertomassa ettei ravisteluun tullut vieläkään loppua ja veikkasivat että ylä/alapalloissa sekä raidetangon päissä voisi olla väljää, joka aiheuttaisi ravistelun. Lisäksi nuorempi asentaja pajalla veikkasi jarrusatuloita ongelman aiheuttajaksi. Sanoi että pystyy helpoiten testaamaan painamalla kevyesti jarrua ravistelunopeudessa kiihdytettäessä.
Kallis oli lasku Harklinilta (280 euroa), mutta kai se kaasari on nyt kunnolla säädetty. Tietysti harmittaa ettei ravistelua saatu elimointua noinkaan suurella laskulla, mutta tämmöstä tää vissiin on vanhojen autojen kanssa. Vikalähteitä voi olla niin monia. Täytyy yrittää ite selvittää mikä autossa vielä on vikana. Korjaamolle ei ole varaa autoa vähään aikaan viedä... Jos jollain voisi olla aavistusta mitä tutkia autosta, niin kiitollisena otan kaikkia ehdotuksia vastaan. 130 ja siitä ylöspäin ravistelua ei juuri tunne. Renkaatkin on aivan uudet ja tasapainoitetut, joten niissä en jaksa uskoa vikaa olevan.
-Simo
Kallis oli lasku Harklinilta (280 euroa), mutta kai se kaasari on nyt kunnolla säädetty. Tietysti harmittaa ettei ravistelua saatu elimointua noinkaan suurella laskulla, mutta tämmöstä tää vissiin on vanhojen autojen kanssa. Vikalähteitä voi olla niin monia. Täytyy yrittää ite selvittää mikä autossa vielä on vikana. Korjaamolle ei ole varaa autoa vähään aikaan viedä... Jos jollain voisi olla aavistusta mitä tutkia autosta, niin kiitollisena otan kaikkia ehdotuksia vastaan. 130 ja siitä ylöspäin ravistelua ei juuri tunne. Renkaatkin on aivan uudet ja tasapainoitetut, joten niissä en jaksa uskoa vikaa olevan.
-Simo
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
Re: 900C jatkaa ravistelua 110:n vauhdissa
Sisemmät vetarin kupit vaihtokunnossasmuurine kirjoitti:... ravistelua 110-120 ... 130 ja siitä ylöspäin ravistelua ei juuri tunne. Renkaatkin on aivan uudet ja tasapainoitetut, joten niissä en jaksa uskoa vikaa olevan ...
-Simo
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vetarit pois ja vaseliinit myös. Helposti näkee onko kuoppaa tullut, varsinkin kun noilla kilsoilla voisi olettaa ettei noita ole käännetty niin toista reunaa pystyy käyttään verrokkina.smuurine kirjoitti:tasan 150tkm on lasissa nyt. Kaipa noi vetarin maljat voi noillakin kilsoilla loppua? Auto on varmaan ollut todella kevyellä käytöllä kun se on ollut vanhemmalla papalla koko ikänsä. Mites sisempien vetarien kupit vois visuaalisesti tarkastaa?
Aika kallista oli säätäminen...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ja mä sanoisin, ettei varmana ole sun vetarimaljas hajalla. Älä niihin kajoa. Ei yksikään Saba vielä noilla kiloimetreillä oo itteensä niin väljäksi hakannut... mutta katsopa ne renkaat ja vanteet vielä kerran. Noi liikkeiden ns. tasapainotukset kun useasti tiedetään. Jää rengas huonosti asennetuksikin joskus. Oleellisinta on, että pyörässä on sivuttais- mutta
varsinkin säteittäisheittoa. Renkaan huolellisella asentamisella voi näitä saada aisoihin. Sivuttaisheitto varsin usein viittaa ns. susiin vanteisiin. Sivuttaisheiton voi saada minimiin, kun kiristelet pyöränpultit tasaisesti momenttiin. Älä laita liian kireälle, menee ainakin peltivanteet solmuun. Voit myös siirtää pyörää pultinrei'issä 1/4-1/2 kierrosta napaan nähden.
Tuo sun ravistelu mainitsemassasi vauhdissa pistää epäilemään nimenomaan pyöriä. Jo sulla ravistaa lisäksi vielä 75-85 välillä, on diagnoosi varma. Että silleen ja aamen.
varsinkin säteittäisheittoa. Renkaan huolellisella asentamisella voi näitä saada aisoihin. Sivuttaisheitto varsin usein viittaa ns. susiin vanteisiin. Sivuttaisheiton voi saada minimiin, kun kiristelet pyöränpultit tasaisesti momenttiin. Älä laita liian kireälle, menee ainakin peltivanteet solmuun. Voit myös siirtää pyörää pultinrei'issä 1/4-1/2 kierrosta napaan nähden.
Tuo sun ravistelu mainitsemassasi vauhdissa pistää epäilemään nimenomaan pyöriä. Jo sulla ravistaa lisäksi vielä 75-85 välillä, on diagnoosi varma. Että silleen ja aamen.

Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
No huh...tulipas itsevarma vastaus. Pitäis kai olla nöyremmästi arvokas... mutta totta silti joka sana. Vielä tässä palautui mieleen, että onkos etuiskarit myös 150 tkm ikäiset? Jos on ja keula on selvästi isommissa heitoissa pehmeän tuntuinen, voi tässäkin olla vikapäätä. Yleensä kuitenkin tarvitaan jokin heräte, eli tavallisesti pyörässä tapahtuva dynaaminen häiriövoima. Minun etuiskarit on pehmeet, mutta auto ei silti ravista; terävissä pienissä kuopissa kyllä huomaa, että pyörä selvästi tärähtää tai "lipsahtaa" alta kaarteessa. Auraus voi myös olla pielessä, tämäkin saattaa täristää tietyllä tavoin. Hammastangon säätö voi olla liian löysä. Tai sitten niitä väljiä nivelissä, joka puolestaan johtaa muuttuileviin pyöränkulmiin. Onko auton hallinta yhdenmukaista kaikissa tilanteissa, muuttuileeko ohjaus jotenkin?
Kyllä mä niitä pyöriä sittenkin epäilisin. Ja kannattaa muistaa, että takapääkin voi aiheuttaa vibraa, jota kuvittelee etupäästä johtuvaksi. Toiseksi viimeisenä tutkisin moottorin (etu)kiinnityksen, viimeiseksi tutkisin vetoniveliä.
Älä tärise liian kauan - se syö miestä!!

Kyllä mä niitä pyöriä sittenkin epäilisin. Ja kannattaa muistaa, että takapääkin voi aiheuttaa vibraa, jota kuvittelee etupäästä johtuvaksi. Toiseksi viimeisenä tutkisin moottorin (etu)kiinnityksen, viimeiseksi tutkisin vetoniveliä.
Älä tärise liian kauan - se syö miestä!!


Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Rengaslähtöiseltä tuo kyllä minustakin ensisijaisesti vaikuttaisi. Ettei jossain renkaassa olisi kuitenkin kudosvaurion alkua tms.? Tällöin tasapainottelu ei paljoa auta. Uusissa renkaissa ei tietenkään pitäisi olla, mutta kyllä niitä sekundarenkaitakin joskus joukkoon sattuu. Voisit vaikka vaihtaa etu- ja takarenkaat keskenään ja katsoa, katoaako tärinä. Se on jo melko huonoa tuuria, mikäli rengassarjasta useampi kuin yksi olisi viallinen tai huonosto tasapainotettu.
Pallonivelien, raidetangon päiden ja pyöränlaakerien välykset on tosin helppo tarkastaa, joten ne kannattaisi ehkä kokeilla aivan ensimmäiseksi. Tämän jälkeen voi sitten alkaa tosissaan epäilemään vetareita tai muita epätodennäköisempiä syitä.
Pallonivelien, raidetangon päiden ja pyöränlaakerien välykset on tosin helppo tarkastaa, joten ne kannattaisi ehkä kokeilla aivan ensimmäiseksi. Tämän jälkeen voi sitten alkaa tosissaan epäilemään vetareita tai muita epätodennäköisempiä syitä.
#1970
No voisko olla mahdollista, että on vikaa molemmissa rengassatseissa?smuurine kirjoitti:Melkein uskaltaisin poissulkea noi huonot renkaat sillä perustein että talvirenkailla oli ihan sama homma. Renkaiden piikkiin minäkin vikaa laittaisin, jos lukisin jonkun muun ongelmankuvausta

170 tkm kohdalla omassa vetariongelmia, alkuun tuntui pitkän aikaa vain 100 km/h ylöspäin veto päällä, sen jälkeen rajanopeus vain aleni ja aleni kunnes lopulta ei enää viitsinyt ajaa. Oikeasta tripoidista lähtenyt suurin osa neuloista liikenteeseen, luultavasti johtuen siitä että voiteluaine muistutti enemmän moottoriöljyä kuin vaseliinia - oiskohan joku ammattilainen sitten injektoinut kumin läpi kun on laiskottanut. Tripoidit ja kumit vaihtoon, maljoja en jaksanut metsästää kun menee kyllä noinkin.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 09:35
- Paikkakunta: Kemi
Pelkkä tripoidin vaihto ei riitä jos kulumaa maljassakin.
Pyöränlaakerin ollessa väljänä päästää se napaa ja rengasta ravistamaan. Samanlaista vikaa yli 100 vauhdissa itselläkin,sillä laakeri väljä ja sisempi tripoidinivel hakkaa. Taitaa olla vielä maljan laakerikin väljä.
Pyöränlaakerin ollessa väljänä päästää se napaa ja rengasta ravistamaan. Samanlaista vikaa yli 100 vauhdissa itselläkin,sillä laakeri väljä ja sisempi tripoidinivel hakkaa. Taitaa olla vielä maljan laakerikin väljä.

'87 900i Satan
+Iso läjä 900:ien osia
'68 Plymouth Fury III
'67 Plymouth Valiant 100
+Iso läjä 900:ien osia
'68 Plymouth Fury III
'67 Plymouth Valiant 100
Tääll´ä ravistaa myös 900c tuosta satasen vauhdista ylöspäin sekä voimakkaassa jarrutuksessa.
Autoon on laitettu oikean puolen pyöränlaakerit sekä eteen että taakse ja vasemmat ovat myös hyvässä kunnossa. Lisäksi oikean puolen tripoidi on vaihdettu, kolisi pikkuruisen kun kaikki neulat olivat karanneet.. Olisiko pitänyt vaihtaa kuppikin? Voiko siis olla jäänyt väljäksi? Meneekö tripoidi paskaksi, jos kuppi on huono ja tripoidi uusi?
Toisaalta en muista tuon täristäneen lainkaan viimekesänä sillä paskalla tripoidilla, vaan tärinä on ilmestynyt talven aikana, kun yli 80 ei ole ajettu.
Vasemman raidetangon pään myös vaihdoin ihan itse ja säädin omatekoisella raudalla pyöräkulmat paikalleen, mutta mahtaisivatkohan sitten olla perseellään? Minkälaista oiretta vääristä pyöräkulmista tulee?
Lyhykäisyydessään siis, voiko ravistus yli 100km/h sekä voimakkaassa jarrutuksessa johtua ennemmin pyöräkulmista vai vetarista? Vai onko jokin muu oire?
Autoon on laitettu oikean puolen pyöränlaakerit sekä eteen että taakse ja vasemmat ovat myös hyvässä kunnossa. Lisäksi oikean puolen tripoidi on vaihdettu, kolisi pikkuruisen kun kaikki neulat olivat karanneet.. Olisiko pitänyt vaihtaa kuppikin? Voiko siis olla jäänyt väljäksi? Meneekö tripoidi paskaksi, jos kuppi on huono ja tripoidi uusi?
Toisaalta en muista tuon täristäneen lainkaan viimekesänä sillä paskalla tripoidilla, vaan tärinä on ilmestynyt talven aikana, kun yli 80 ei ole ajettu.
Vasemman raidetangon pään myös vaihdoin ihan itse ja säädin omatekoisella raudalla pyöräkulmat paikalleen, mutta mahtaisivatkohan sitten olla perseellään? Minkälaista oiretta vääristä pyöräkulmista tulee?
Lyhykäisyydessään siis, voiko ravistus yli 100km/h sekä voimakkaassa jarrutuksessa johtua ennemmin pyöräkulmista vai vetarista? Vai onko jokin muu oire?