Itsepäinen lukkonuppi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Itsepäinen lukkonuppi

Viesti Kirjoittaja reko »

Autossani -9000CDE vm.96- on viime päivinä esiintynyt omituinen ilmiö kuljettajan oven lukkonupissa -siis nupissa, joka on oven sisäpuolella ovipaneelissa. Tapahtuu näin:
- lukitsen ovet kauko-ohjaimella, kaikki OK
- avaan ovet kauko-ohjaimella, ohjaajan oven lukitusta lukuunottamatta kaikki muut lukot avautuvat kuten pitää, mutta
- kuljettajan puoleisen oven lukkonuppi nousee ylös ja painuu saman tien taas lukitusasentoon
- toistan lukitus-avaus operaation ja tulos aina sama

Sitten avaan em. tapahtumaketjun jälkeen oven avaimella, tapahtuu seuraavaa:
- käännän avaimella lukon auki ja saman tien taas avain keskiasentoon
- ja kas kummaa, lukkonuppi painuu taas alas, mutta
- jos pidän avainta hieman kauemmin avausasennossa ja sitten palautan sen keskiasentoon, niin lukkonuppi jää ylös

Olen myös huomannut, että lukitessani ovet muiden ovien kahvat liikkuvat vapaasti yrittäessäni avata ovia, mutta kuljettajan puoleisen oven kahva tulee ulos vain noin puoliväliin koko mahdollisesta liikkeestä.

Yritin löytää haulla vastaavan tyyppisiä oireita, ei löytynyt. En ole vielä mennyt oven sisälmyksiä tutkimaan ja ajattelin, voisiko jollain olla antaa vinkkejä mitä etsiä, ja mikä mahdollisesti löytyy syyksi.
Kaikkien lukkojen toiminta on muutoin ihan räväkän tuntuista ja moitteetonta.
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

rasvan puute tai pölyä yms paskaa liikaa mekanismissa
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tuntuuko "asennot" nupissa vai onko löysä?
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

No niin, sopivasti vastaus kysymykseen: tulin juuri ajosta ja huomasin, että oireilevasta lukkonupista puuttuu muissa nupeissa oleva selvä kynnysmäinen vaste kun niitä nostaa ja painaa alas, eli on sellainen rempan tuntuinen -nyt taitaa jo asiantuntijalle olla selvä kuva syystä...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Liikkuuko lukkonuppi ollenkaan, jos irrotat keskuslukon sulakkeen, ja yrität avata tai sulkea avaimella? Olisiko lukkosylinterin ja lukkomekanismin välillä oleva tanko irronnut alapäästä ja mennyt jotenkin "huonoon väliin" ja haittaa ulkoavauskahvan toimintaa?

Osa 12 kuvassa http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... _lukko.gif

Jos tanko irtoaa yläpäästä, saattaa käydä niin, ettei lukko aukea millään konstilla mitenkään, jolloin pääsee purkamaan oviverhoilut oven ollessa kiinni. Muutenhan se tulee melko hyvin pois, mutta ovivalon ruuvi on B-pilaria vasten hankalasti.
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 12, 2010 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

Lisää tietoa kysyjille: lukkonuppi liikkuu käsinliikutellen oikein hyvin ja sisällä ollessa, ovi kiinni, lukitsee ja avaa lukon kuten pitääkin. Mutta kuten edellä jo esitin, nupissa ei tunne sellaista "naps"-ääntä eikä vastetta sen mennessä keskikohdan yli joko ala- tai yläasentoon, kuin muissa nupeissa.

Joskus muistelen lukeneeni jonkin linkin kautta ohjeita ko. mekanismin irrottamisesta, korjaamisesta ja paikalleen laittamisesta, mutta en muista osoitetta ko. jutulle (siellä oli myös hyviä kuvia)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Et silti vastannut kysymykseen: liikkuuko lukkonuppi, jos käännät avaimesta ja keskuslukon sulake on irti. Jos nuppi tuntuu jotenkin tunnottomalta, sieltä lukkomekanismilta voi olla jousi poikki.

Tuolla on jotain kuvia lukosta (tosin takaoven), mutta etuoven lukko on melkein samanlainen:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/lukko.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... lukko1.jpg

Ota vaan se oviverhoilu auki ja tutki missä vika. Huomaa peilinohjauskytkimen irrottamisessa tämä (puolenvaihtokytkimen nuppi irti ja lukituskynnen vapautus sieltä vivun juuresta vaahtomuovin alta):
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=14512
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 13, 2010 09:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

No voi voi! Olenpa minä huono kirjoittamaan selvennyksiä. Lukkonuppi liikkuu ja lukitsee-avaa kuskin puoleisen oven lukon sisällä istuen sekä ko. sulakkeen ollessa paikallaan, että irti. Samoin keskikonsolin lukkonappula ohjaa lukon toimintaa muuten kuten pitääkin, paitsi että avatessa kuskin oven nuppi käväisee yläasennossa palatakseen välittömästi ala-asentoon (siis samoin kuin ulökopuolelta ohjatessa!)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Siitä on katkennut sellainen pieni kierrejousi sieltä mekanismista. Mulla ei ole kuvaa siitä nyt mutta ehkä jollain..? (jus?) :wink:

EDIT:
varaosanumero 92 57 171 (kulj.puolelle)
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

No niin, Jus'un viestissä olleessa etuoven lukon hajotuskuvassa näkyy: kaksi kierrejousta, nrot 2 ja 4, sekä yksi "silmukkajousi" nro 3. Mikähän noista olisi se, joka poikkiollessaan/paikoiltaan irrotessaan aiheuttaisi kuvailemani oireen?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

reko kirjoitti:No niin, Jus'un viestissä olleessa etuoven lukon hajotuskuvassa näkyy: kaksi kierrejousta, nrot 2 ja 4, sekä yksi "silmukkajousi" nro 3. Mikähän noista olisi se, joka poikkiollessaan/paikoiltaan irrotessaan aiheuttaisi kuvailemani oireen?
Se on tuo silmukkajousi (hienoa kun oppii! :) ) nro.3.
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

Olihan se se "silmukkajousi", tosin niin, että kun verhouksen poiston jälkeen katselin lukkomekanismia, niin kaikki kolme jousta näytti ehjiltä. Sitten hieman ruuvitaltalla tuota pikkujousta liikuttaen se putosi oven pohjalle, oli kuitenkin vielä yhtäkappaletta. Siinä oli kuitenkin murtuma, joka antoi joustavasti periksi, eikä jousella sitten ollut tarvittavaa voimaa -katkesi sitten taivutteluni tuloksena.
Uutta siis hakemaan. Onkohan kenelläkään kokemusta, saako jousen asennettua irrottamatta mekanismia?
Kiitos hyvistä vinkeistä!
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

No niin, lukko kunnossa. Voinpa kertoa teille: jos ilmenee oire, että
- kuskin puoleinen lukko ei aukea vaikka muut lukot aukeavat ja kuskinpuoleinen lukkonuppi palautuua lukkoasentoon välittömästi
- tuo sama juttu sekä kauko-ohjainta että avainta käytettäessä
- lukkkonuppi on hervottoman tuntuinen, vaikka hoitaakin hommansa käsin tehden
Syynä on silloin varmaankin lukkomekanismin "silmukkajousen", nro 3 räjäytyskuvassa ja varaosanumero nro 9257171 katkeaminen, joka voi olla myös silmällä havainnoitaessa vaikera nähdä (piilevä murtuma)

Jousen hinta oli Saab-liikkeessä 2,5e -ei paha.
Jousen vaihto ei onnistunut ilman koko lukkomekanismin irrottamista, jolloin se oli helppo homma. Samalla sai puhdistettua ja voideltua koko mekanismin.
Kiitos vinkeistä!
Vastaa Viestiin