Itse näen omalla kohdalla "Bolt-On" asian niin että koska auto on paljon ajossa ja tarvian sitä melkeen joka päivä. Eikä ole toista autoa. Täten autoani en voi seisottaa jossain autotallissa viikkoja että pikku hiljaa tekee. Kyllä se on helppo/nopea palojen vaihto on minulle se yksi ehto auton virittämisessä.
Tietty jos tulevaisuudessa on oma autotalli , toinen käyttöauto. Niin tietty laittaa Tonnarin sinne ja repii paloiksi ja tekee siitä juuri sellaisen mistä itse tykkää.
Omalla kohdallani on kanssa se että olen tohelo autojen kanssa, joten eipä minun oikeen kannata itse kauheasti viritellä koslaa, muuten pamahtaa koko laite
Minusta auton virittämisestä on yhtä monta totuutta kuin virittäjää
Jos joku vaikka haluaa ajaa T3/4 toinen sitten 28RS , niin omahan asia se on millä ajaa ja mitä siihen autoon laittaa.
Bolt-on, siinäpä varsin hauska käsite. Varsinkin kun Bolt-on osassa ja vähän enemmän asennusta vaativassa osassa kädet likaantuu yhtä lailla.
Tuntuu monella olevan asia niin,ettei jakseta tehdä mitään isompaa, vaan kaikki pitäisi saada about 10min paikalleen ja mahdollisemman helpolla.
Tai sitten ei yksinkertaisesti osata tehdä, no se on hyväksyttävä syy, väkisin ei tarvi yrittää, jos helpommallakin pääsee.
Usein vaan näytetään tingittävän osasta ja käyttöominaisuudesta, ihan vaan asennuksen kustannuksella. Esimerkiksi nyt vaikka cooleri. Ostetaan jokin pieni cooleri ja asennetaan se keulalle,sopii pirun hyvin, tarvii vaan pistää pidemmät letkut. Toinen vaihtoehto on iso cooleri, vaatii jo vähän kiinnikkeiden tekoa,osien purkaamista tieltä,mahdollisesti uusia ahtoputkia,pientä sovittelua ja jne.
Virtaukset ja hinta näissä olisi vaikka sama kokoon suhteutettuna. Jotenkin yllättäen on pikku coolerilla kovempi kysyntä. Vaikka se oikea hyöty on yhtä tyhjän kanssa.
Saman tien olisi voinut asentaa isonkin coolerin,josta olisi oikeasti hyötyäkin.
Toinen esimerkki mulle niin läheinen,eli pakosarja. Hieman olen ihmetellyt miksi sen osan pitää olla bolt-on. Ensinnäkin jos katsotaan saabin ahtimen sijaintia ja asentoa, on se aivan käsittämättömän paskasti sijoitettu. Downpipe menee päin viddua konehuoneessa,tiukat kurvit ja vaikea sovittaa paikalleen. Ahtimen vaihto vaikeaa ja uuden sovittaminen jo taiteilua.
Coolerin putket menee miten menee. Saa kikkailla adapterien kanssa,pyöritellä pesiä ym ym.
Vaihtoehto kaksi,ahtimen uudelleen sijoittelu,mitä se toisi tullessan ?
Ahdin järkevämpään paikkaan,koneen pakopuolelle mahdollisemman alas. No mitä siitä hyötyisi ?
Todella loivakurvinen downpipe ja auton suunnassa täysin suora dp,coolerin putket paljon suoremmin,ahtimen vaihto helppoa,ilmansuodatin vaikka letkulla mihin tahansa tai suoraan ahtimeen kiinni,ei adaptereita,eikä haljennutta orggissarjaa. Eli tässä tapauksessa yhden osan vaihdolla saisi monta asiaa kuntoon tai ainakin paremmalle mallille..
Syy miksi purnaan tuota bolt-onnia vastaan on yksinkertaisesti se, kun tekee sarjaa näkee kokonaisuuden todella paljon paremmin ja väkisin ihmettelee,että miksi jengi haluaa ahtimeen samaan pisteeseen takaisin, kun samalla rahalla sen saisi järkevämpäänkin paikkaan ja dp:n kuntoon samalla.ym ym.. Saisi sen vaikka katolle jos niin haluaa, mutta siinä mentäisiin jo negatiiviseen hyötyyn. Toinen syy on tietenkin se,että vakio paikalle on vaikea tehdä mitään järkevää sarjaa ja silloin hyödyt jää pelkkään sarjan uudistamiseen.
Tämä ei ole mainos ja pätee yhtälailla joka auton osaan,usein meinaan ei niin bolt-on parantaa muita asioita niin radikaalisti,ettei bolt-onin asennuksessa ole paljoa järkeä.Kuka sitä nyt vaikka samaa vanhaa paskaa lohkoa tai mäntää pistää takaisin hajoamaan,jos samaan rahaan saa parempaakin..
Sitten se pointti,eli osa on silloin bolt-on, kun vanhat osat sopii takaisin paikalleen ilman pysyviä muutoksia
Käsite näyttää olevan aika laaja ja toiset näkee täälläkin foorumilla kokonaisuuden,toiset ei. Mutta mitä väliä sillä sitten on,ei tietenkään mitään,harrastushan tämä on ja näiden kanssa on kiva väkertää.. Eikö?
Mulla kans oma pommari perhe/käyttöautona ympäri vuoden joten ei puhettakaan että voisi kovin ruveta virittelemään. Pitäähän se leimakin saada jollain konstilla. Mut näillä mennään. Harraste baasia ei ole tulossa.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Joo, älä muuta sano. Alkuperäisen topicin juttu muuttui jo offtopiciksi ekalla sivulla, missä puhutaan naurettavista ja säälittävistä viritysseteistä ym.
On kuitenkin hyvä muistaa, että aina löytyy jostain tehokkaampia Saabeja kuin itsellä on ja sellaisia, missä on myös isompia ahtimia kuin omassa autossa. Joten eiköhän "anneta kaikkien kukkien kukkia" ja jokainen virittäköön autoaan niin kuin haluaa. Mun mielestä on ihan OK, jos joku jää vaikka steg 1 -asteelle. Se on ihan itsestä kiinni, mitä autoltaan haluaa ja kuinka paljon on halua laittaa rahaa vireihin.
Vaikka keskustelu on mennyt jo vahvasti offtopic -puolelle, niin voidaan varmaan todeta seuraavat asiat:
-pienempi ahdin "vääntää alempaa" sopivalla softalla, mutta tuottaa myös vähemmän tehoa ja vääntöä käyttöalueellaan kuin isompi ahdin.
-isommassa ahtimessa on hieman suurempi turboviive kuin pienemmässä ahtimessa, mutta tehoa&vääntöä saadaan enemmän irti ahtimen käyttöalueella, kun auto on varustettu sopivalla softalla. Ja sillä voi "kyykyttää" muita autoilijoita, jos se jota kuta kiinnostaa. Virityssetin valintahan on paljolti kiinni myös siitä, mihin tarkoitukseen autoaan käyttää. Jos auto on tavallisen käyttöauton ominaisuudessa, niin varmaan steg 1-3:llakin pärjää aivan loistavasti. Sitten kun aletaan vaihtamaan muutakin kuin softaa ja pakoputkea (mm. ahdin, suuttimet, nokka-akselit), niin varmaan voidaan jo puhua harrasteautoista.
Eikös tämän topicin aihe ollut alunperin se, että mitä kukin virittelyllään hakee, eikä irvailla ja haukkua toisten virityksiä, vaikkakin ne olisivat vaikka vain steg 1 -tasoa? On tainnut vähän lähteä tämän keskustelun topicci lapasesta
Juu, kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia.
Toisilla on talli,toisilla pelkkä parkkiruutu.
Toisilla seteleitä,toisilla kolikoita.
Toisilla uusi auto,toisilla vanha paska.
Molemmilla kuitenkin samanlainen mahdollisuus miettiä ja suunnitella asioita,vaikka vain yhden osan osaltakin.
Monesti kannattaa miettiä osakokonaisuuksia pidemmällekkin,pääsee helpommalla ja ehkä jopa halvemmalla..
Itse olen kiivennyt perse edellä puuhun,vaikka kaikki olisi kannattanut tehdä täysin toisin.
Näin jälkikäteen sitä ajattelee miksi piti olla niin innokas aikoinaan
No harrastaa on ainakin saanut ja käsiäkin liata,mikäs sen mukavampaa, kaikki on tehty vielä kerrostalon parkkipaikalla, joten naapureillakin on ollut hauskaa ja ihmettelemistä
Täälläkin näyttää olevan porukkaa,jotka näyttää tietävän aika lailla,ottakaa niistä neuvoista näkökulmaa,joku on kuitenkin joskus maksanut oppirahat ja sitä kannattaa vältellä.
walderama kirjoitti:
Täälläkin näyttää olevan porukkaa,jotka näyttää tietävän aika lailla,ottakaa niistä neuvoista näkökulmaa,joku on kuitenkin joskus maksanut oppirahat ja sitä kannattaa vältellä.
Neuvo on; älä IKINÄ tee virhettä ja hommaa Stage-1: stä autoosi, ja puhu että "se mulle riittää plaa plaa", sillä se tulee olemaan soopaa
AINA haluaa lisää, ja sitä on pakko saada, siis tehoa, ja siin kevenee kukkaro ja vapaa-aikaa tuhlaantuu kamalasti.
Mikäs sitä olis ajella onnellisna 154hv LPT: llä, mutta siihen ei ole enää paluuta...kun menin ja ostin aikoinaan sen perhanan stage-1: sen
Joo, älä muuta sano. Alkuperäisen topicin juttu muuttui jo offtopiciksi ekalla sivulla, missä puhutaan naurettavista ja säälittävistä viritysseteistä ym.
jatetaan topicci niin ei tarvitse samaa pulputtaa kerta toisensa jälkeen. Tällä palstalla kun tuo "ei liity alkuperäiseen aiheeseen" sopii lähes tulkoot minkä tahansa keskustelun perään...mutta nyt se hiertää?
Turbo Sensonic kirjoitti:
Vaikka keskustelu on mennyt jo vahvasti offtopic -puolelle, niin voidaan varmaan todeta seuraavat asiat:
-pienempi ahdin "vääntää alempaa" sopivalla softalla, mutta tuottaa myös vähemmän tehoa ja vääntöä käyttöalueellaan kuin isompi ahdin.
-isommassa ahtimessa on hieman suurempi turboviive kuin pienemmässä ahtimessa, mutta tehoa&vääntöä saadaan enemmän irti ahtimen käyttöalueella, kun auto on varustettu sopivalla softalla. Ja sillä voi "kyykyttää" muita autoilijoita, jos se jota kuta kiinnostaa. Virityssetin valintahan on paljolti kiinni myös siitä, mihin tarkoitukseen autoaan käyttää. Jos auto on tavallisen käyttöauton ominaisuudessa, niin varmaan steg 1-3:llakin pärjää aivan loistavasti. Sitten kun aletaan vaihtamaan muutakin kuin softaa ja pakoputkea (mm. ahdin, suuttimet, nokka-akselit), niin varmaan voidaan jo puhua harrasteautoista.
ja taas peräänkuulutan sitä, että ajetaan niitä vaihdetuilla fööneillä varustettuja vehkeitä ensin ja puhutaan sitten jooko? Jos näin olisit tehnyt niin tuo yllä oleva olisi varmaan kirjoitettu hieman toiseen muotoon.
tominta-alueeseen, tuottoon, viiveisiin jne vaikuttaa moni muu seikka koon lisäksi, mitä lie sekin tässä yhteydessä tarkoittaakin, "fyysistä" kokoa?
Mä en tuota eipäs juupas juttua ymmärrä tuolla tasolla johon tämä karkas. Jokainen virittelee/tuhoaa kulkineensa kuten haluaa, ja toisilla rajoittaa lompakko toisilla mielikuvitus ja toisilla vaimo jne... toinen hakee mukavaa ohitus kiihtyvyyttä ja käyttö alue vääntöä ja mielessä häämyilee ne saavuttamattomat 250hp ja toisilla taas puikataan miehenkokoinen nahkattaakse pakottavaa puhallinta pellin alle. Oli sitten rakennellut/ostanut valmiit palikat/kattonut vierestä hommaa niin kai sitä silti mielipiteen arvoista on?
Kuten Vigge kirjoitti (tai näin tulkitsen) pulttaamalla ison foonin kylkeen tekemättä mitään muuta voi olla melkoisen varma että lagia riittää ja ajettavuus on peest... ja lisäksi paketin kestävyys on varsin heikolla tollalla. Tuo toimivuus on niin pirun monen asian summa ja joskus jopa tuurissaan (siis ei selitettävissä miksi toisessa sama paketti ei toimi).
Muistettava on että toiset laittaa tuohon viriin 0-1000e ja toiset sitten siitä edespäin joten ajatus mallit on hieman eri tasoilla.
Mutta foorumilla on niitä jotka hallitsevat teoriaa ja niitä jotka mielummin kokeilevat käytännössä. Ja näiden eri tasoisia sekoituksia. Jokainen avartaa näkemystä (ainakin mulla on tullut monia ahaa elämyksiä ja auttavia juttuja kun olen yrittävä ja erehtyvä ennemmin kuin teoretisoiva)
Jos jaksoit plaa plaan tänne asti niin anteeksi että jauhoin itsestään selvyyttä mutta... tältä vain tuntui.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Täytyy kompata Viggeä, ei se isompi ahdin aina syö alakierrosten käyttöominaisuuksia. Monesti viripeleissä tosiaan tekee vain miellyttävämmäksi alarekisterin.
Esimerkiksi jos lähdetään vakiosta, vaihdetaan 500rpm myöhemmin spoolaava ahdin, sitten pakoputkisto 3" versioon niin taas spoolaa kuin vakio. Sitten vaihdetaan vielä isompi ahdin ja samalla kunnon peltisarja, taas spoolaa ainakin lähes kuin vakio ja rekisteriä riittää paljon pidemmälle. Taas päinvastoin vakioahdin ei hyödy näistä muutoksista niin paljoa jos lainkaan.
Tässä vaiheessa on siis tingitty vain hiljaisuudesta ja päästöistä jonkin verran. Eteenpäin voidaan jatkaa nokka-akseleita vaihtamalla ja/tai ajottamalla, pienempi pakopaine mahdollistaa sen. Niillä voidaan taas korjata vääntöaluetta mieleiseksi kuten kannen kanavien muutoksillakin. (ja niillä 600 muulla seikalla )
Toki jossain vaiheessa tulee raja vastaan että alakierrokset alkaa tosissaan kärsiä mutta esimerkiksi pottuun tai vaikkapa 18T:hen siirtyessä ei vielä tarvitse tinkiä käyttöominaisuuksista muuten kuin isomman pakoputken aiheuttaman melun muodossa.
Silti, jos pelkkä lastuviri tuntuu hyvältä niin en minä vänkää paremman ahtimen vaihtoa, ei muutaku kovaa ajoa!
95power kirjoitti:
Ja jatkoa seuraa varmasti käsitteestä 'tehoauto'. Heitetään nyt tuollekin hatusta oma määritelmä: 300 hp:tä yli 10 sekunnin ajan ja mielellään vaikka kolmen perättäisen vedon ajan. Tuohon ei päästä nimittäin herneahtimilla/vakioraudalla, vaikka nanosekunnin piikkiä dynossa saataisiinkin sen verran. Käytännössä esim. 300 hp:en stage 3 - 5 setit nimittäin tarjoavat yhdelle vetäisylle vetoalueen yli tehoa noin 250 hp:tä ja seuraavalla vedolla vielä vähemmän, jolloin ollaankin jo vakioauton tehoissa.
Valista nyt tyhmää että miksi se teho vähenee, viimeksikään et suostunu vastaamaan.
vastausta voit hakea vaikka riittämättömästä IC:stä jonka seurauksena painepuolen lämmöt nousee taivaisiin hyvinkin nopeasti ja softa alkaa kehdä kaikkea "kivaa" kuten myöhästämään sytkää ja laskemaan ilmamassoja.
Ja ettei jää sanahelinäksi niin todettakoot että viggenin IC ei kunnolla riitä edes auton vakio tehoille. Tässä yks veto kolmosella, ulkolämpötililan ollessa ~15deg C. http://viggen93.mine.nu/viggen/vig_std1.gif
pari toistoa niin loppuu meno kuin kanan lento.
Toki on mallikohtaista mihin vakio IC "riittää", mutta itse en ainakaan lähtisi viggenin perus IC:tä virimielessä mihinkään autoon työtämään, ellei sitten tehotaso ole merkittävästi alhaisempi.