Tonnariko lähtee pois?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Saabitar
"Kaasari"

Tonnariko lähtee pois?

Viesti Kirjoittaja Saabitar »

Alkaa hermo mennä. 9000 ce 2,3 -95 turbo alkoi nypyttään viime syksynä.
Joulukuussa vaihdettiin huollon yhteydessä platinatulpat.
Ei nypytyttänyt. Ihana ajaa.....

Samperi alkoi taas... Kun lämpöset alkoi. Missä vois olla vika?
Koitin ajaa kaikilla mahdollisilla kierroksilla... ainoa mitä huomasin ...
nypytys tuli säännöllisesti n. 30 sek välein.

Taidan myydä kokonaan pois ja ostaa Seatin ... näin puhuu kahden saabin "Nainen".
Se on mun ongelma, että on Tissit?
Mawerick
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ettei ilmastoinnin kompura kävisi pari kertaa minuutissa ja aiheuttaisi nykäyksen? :oops:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=39137
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
vtp9k
"Turbo"

Re: Tonnariko lähtee pois?

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Saabitar kirjoitti:Alkaa hermo mennä. 9000 ce 2,3 -95 turbo alkoi nypyttään viime syksynä.
Joulukuussa vaihdettiin huollon yhteydessä platinatulpat.
Ei nypytyttänyt. Ihana ajaa.....

Samperi alkoi taas... Kun lämpöset alkoi. Missä vois olla vika?
Olihan uudet tulpat tyyppiä BCPR7ES? Nypyttäminen voi tietenkin johtua myös ziljoonasta muusta syystä, mukaanlukien DI-kasetti.

Kun kerran tekee tuota koko kierrosalueella niin kaasuläpän asentoanturi se tuskin on.

Kuluttaako autosi öljyä yhtään? Vuosikerta on ainakin tunnetusti venttiilinvarrenkumien paikallaanpysymisen puolesta kehnoin mahdollinen. Jos nuo ovat irti tai väljiä niin venttiilien vartta pitkin valuu paluutilaan öljyä joka sotkee tulpat ynnä venttiilit - saattaa aiheuttaa myös tuollaisen nypytyksen. Tämä tietenkin poistuu kansirempalla.
Saabitar kirjoitti:Se on mun ongelma, että on Tissit?
Tuota en pitäisi ongelmana... :oops:
Saabitar
"Kaasari"

Ei vie

Huoltopojat vaihtoi tulpat ja uskon, kun vaadin niitä ne tuli varmaan, mutta onko Saabeille vielä jotkut omat?

Ei vie öljyä. Kaikki muuten ihan hyvin.
Ja bensaakin kuluttaa ihan kohtalaisesti 8-9välillä. (pitkää matkaa 6,7)
En kyllä ole kaikkein hanakkaimia antamaan kaasua.

Koska tiedän millä ajan sitä ei tartte näyttää,,,,, muuta kuin ohitustilanteissa.
:wink:

DI on vaihdettu ja kansiremppa tehty vuosi sitten joten ei voi olla siitä.

Ainoa mikä mikä vielä minua vaivaa niin toi alipainejohto...
oli hieman löysässä. Otin irti ja laitioin kiinni. Saas nähdä auttaako. :)
rälläkkä
"Hölösuu"

Re: Ei vie

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Saabitar kirjoitti:Huoltopojat vaihtoi tulpat ja uskon, kun vaadin niitä ne tuli varmaan, mutta onko Saabeille vielä jotkut omat?

DI-kasetti on tunnetusti varsin nirso härveli tulppien suhteen. Eli virallinen tulppa turboihin on NGK BCPR7ES-11 ja siitä ei ole syytä poiketa.
Joskus on ihan hyvä uskoa mitä siellä auton manuaalissa sanotaan :wink:
MacTurbo
"Hölösuu"

Re: Ei vie

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

rälläkkä kirjoitti: DI-kasetti on tunnetusti varsin nirso härveli tulppien suhteen. Eli virallinen tulppa turboihin on NGK BCPR7ES-11 ja siitä ei ole syytä poiketa.
Joskus on ihan hyvä uskoa mitä siellä auton manuaalissa sanotaan :wink:
Näin on, usein käyntiongelmat johtuvat ainoastaan vääristä tulpista, näistä tapauksista on juttua vaikka kuinka paljon. Vaihda siihen nuo oikeat tulpat, siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
9000CS...
"Hölösuu"
Viesti:

Re: Tonnariko lähtee pois?

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Saabitar kirjoitti: Samperi alkoi taas... Kun lämpöset alkoi. Missä vois olla vika?
Mawerick:n kanssa samaa ehdotan eli ilmastoinnin kompura menee päälle. Tuo aiheuttaa nykäisyn.
Onko tuo nykiminen koko aikaista siis nykiikö autosi esim. viiden sekunnin ajan vai onko se vain yksi nykäisy? Tuo 30sek. jakso ainakin puoltaa tuonne kompuran suuntaan.
Testaa ottamalla kompura pois päältä eli Econ tai Off napista ilmastointi pois käytöstä. Loppuuko nykiminen? Jos ei, niin silloin tuo ACC ei ole syyllinen, vaan vika on jossain muualla. Tuo ACC:n nykäisy ei ole edes vika vaan ominaisuus.
Saabitar kirjoitti: Taidan myydä kokonaan pois ja ostaa Seatin ... näin puhuu kahden saabin "Nainen".
Tuo ei ainakaan poista ongelmaa autojen kanssa, vaan ainoastaan vikojen kohde vaihtuu :wink:
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Mäksä
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

itellä oli tonnarissa huollossa laitettu väärät tulpat ja teki tota...lopulta pamahti yks tulpista ihan säpäleiksi..uudet oikeat tulpat paikkaan ja johan pelitti.

vanhemmat tuos just vaihto automaatti tonnarin diesel seattiin ja tyytyväisiä ovat olleet
BMW 525iA Touring Executive
Saabitar
"Kaasari"

Taitaa olla se kompura

Ajelin tänään töihin ja aamulla kun oli hieman viileämpää.... meni jopa 15 minsaa ennenkuin nykähti...
Nykäykset ... on sellasia kuin veto loppuisi..miten sen nyt sanoisi esim kun tulet metsästä peltoaukealle tuulessa niiin tuntuu kuin meinais puhti loppua....
no eni vei

Töistä kotiin tullessa oli ilmastointi päällä ja nykähti taas noin 5 minsan päästä.
Otin pois ilmastoinnin päältä ja annoin auton lämmetä sisältä kunnolla ja laitoin päälle ... ja kas kumma heti kun painoin "autoa" niin nykähti.
Näin tein kaksi kertaa ja joka kerta nykähti.

Eli onko tämä muka ominaisuus? En ole ennen tavannut?
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ei mulla ainakaan auto "nyykähdä" kun kompura lähtee päälle. Autona kanssa 2,3T.
Tyhjäkäynnillä käyntiääni hieman muuttuu, mutta ei tosiaankaan ajossa tunnu missään.
Tämän tehoinen auto ei piruvie saa nyykähtää mistään kompuran käynnistä. :D
Etteivaan olisi kompura hajoamassa, jumittaa tms. sellainen ehkä saattaisi tuntua jarrutuksena ajossa.
Villinä arvauksena voisi heittää että, onko kompressorin öljyt ja kylmäaineet tarkastettu milloin? En kyllä tiedä voiko kompuran öljyt "karata".

Noita platinatulppia pidän kyllä silti pelkkänä rahan haaskauksena tonnarissa :P
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Täytyy sanoa, että ei se ilmastoinnilla nykiminen kyllä mikään ominaisuus ole ..

Minun tonnareistani yksikään ('97, '96, '87) ei ole nykäissyt ajossa kun kompura on käynnistynyt, jokaisessa ACC.

Eli nyt vaan ilmastointia korjaamaan.. Kompura voi tosiaan olla kuiva, jos siinä tiivisteet falskaa..

Öljy voi paeta myös muualla olevista vuotopaikoista kylmäaineen mukana.

(poistin threadista pari postausta, joissa ei puhuta lainkaan subjectin ongelmasta)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

kyllä ainakin mun 9000:ssa huomaa pienenä nykäyksenä kun kompura lähtee päälle. Jos on pintakaasulla tai ihan tyhjäkäynnillä. Ei sitä maantiellä huomaa.
9-5 aerossa ei koko ilmastoinnin toimintaa huomaa missään oloissa muuta kuin että ilmaa tulee. Toimiikohan se eri tavalla vai onko vain sitä kuuluisaa Potkua niin paljon enemmän :)
9000CS 2,3
Janza
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Janza »

Olen myös huomannut kompuran kytkeytymisen, ei sitä mulla nykäykseksi voi sanoa mutta kevyellä kaasulla ajellessa pienenä "puutumisena" kumminkin. Havaitseminen on varmasti paljon kiinni kuskin "takapuolen herkkyydestä" :) , toinen huomaa, toinen ei.
Ja ei kai se kompura ihan kuiva voi olla jos ilmastointi vielä pelaa?, viime päivinähän on ollu ihan hyvät testi-ilmat 8) .
Tasapaino akseli
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Saappi Kuski kirjoitti:kyllä ainakin mun 9000:ssa huomaa pienenä nykäyksenä kun kompura lähtee päälle. Jos on pintakaasulla tai ihan tyhjäkäynnillä. Ei sitä maantiellä huomaa.
9-5 aerossa ei koko ilmastoinnin toimintaa huomaa missään oloissa muuta kuin että ilmaa tulee. Toimiikohan se eri tavalla vai onko vain sitä kuuluisaa Potkua niin paljon enemmän :)
Mulla ei huomaa kompuran päällelähtöä noissa vauhdeissa mut kun flekti lähtee pyörimään se aiheutta jonkin asteisen nykäyksen. kun jännite notkahtaa hiukan hetkellisesti alaspäin.

Siitä tulikin mieleen että onko latauspuoli ja akku kunnossa kysymyksen esittäjän autossa?
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ahtopaine
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mulla tekee myös jähyttimenflektin lähtiessä käyntiin tyhjäkäynnillä tai matalilla kierroksilla, että ihan kuin pätkäisisi sähköjä hetkeksi, kun meinaa auto sammua ja valotkin vilkahtaa. Missähän vika ja mitä pitäisi tehdä korjaamiseksi? Voiko vika olla flektin moottorissa tai jossain releessä? Akku on parhaat päivänsä kyllä jo nähnyt, mutta ei siinä ny noin varmaan pitäisi silti käydä.

Kompurankin käyntiinlähdön huomaa juuri ja juuri... ei kyllä mitn. häiritse.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin