Onkohan kellään mahdollisesti kuvaa tonnarin ohjausakselin neulalaakerista ja missähän kohtaa sekin on ???
Korjaamolta vain ilmoittivat, että po. neulalaakeri on rikkoutunut ja pitää vaihtaa, nehän sen vaihtavat mutta olisi itsekin kiva tietää minkälainen operaatio sellaisen vaihto on ?
Tollainenkin vika tuli yllättäen, kun rattia kääntäessä se ei palauttanutkaan kuten pitäisi, varsinkin kaarteissa ajettaessa tosi v-mäinen vika.
Ohjausakseli
Re: Ohjausakseli
Lainataanpas tällaista vanhaa topicia.
Omassa tonnarissa ratissa ollut sivuttaista ja ylös-alaista klappia jo pidempään ja ohjaus mennyt jatkuvasti "jäykemmäksi". Nyt sitten vihdoin ja viimein jakosin purkaa sen verran, että näkee mitä sieltä on rikki. Luulin aluksi klapin johtuvan ylemmästä laakerista, mutta sepäs olikin ihan OK. Alempi neulalaakeri oli sen sijaan tämän näköinen. Samoin ohjaustankoon oli tullut kunnon urat, jotka näkyy jotenkin näistä kuvista kuva1 ja kuva2.
Ei siis ihme että hieman jo nihkeää ollut ratin veivaaminen...
Mahtaakohan tuohon käydä heittämällä esim. joku SKF tai vastaava neulalaakeri? Yritin tönärillä vähän mittoa, että neulalaakeri ollut jotain seuraavaa: sisä 17mm, ulko 23mm ja leveys 13mm. Nopsalla googlettamisella tällaisia tuli vastaan.
http://www.kentso.fi/prebeo/print.php?print=_1RP0UOYIY
SKF 10300005748 HK 1712 NEULALAAKERI
Jos jollakin löytyy suoraan romuläjästä ehjä laakeri, niin ostan pois! Samoin ostan tuon ohjauskädensijan, eli vivun jolla saa ratin etäisyyttä säädettyä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=52&t=111897
Omassa tonnarissa ratissa ollut sivuttaista ja ylös-alaista klappia jo pidempään ja ohjaus mennyt jatkuvasti "jäykemmäksi". Nyt sitten vihdoin ja viimein jakosin purkaa sen verran, että näkee mitä sieltä on rikki. Luulin aluksi klapin johtuvan ylemmästä laakerista, mutta sepäs olikin ihan OK. Alempi neulalaakeri oli sen sijaan tämän näköinen. Samoin ohjaustankoon oli tullut kunnon urat, jotka näkyy jotenkin näistä kuvista kuva1 ja kuva2.
Ei siis ihme että hieman jo nihkeää ollut ratin veivaaminen...
Mahtaakohan tuohon käydä heittämällä esim. joku SKF tai vastaava neulalaakeri? Yritin tönärillä vähän mittoa, että neulalaakeri ollut jotain seuraavaa: sisä 17mm, ulko 23mm ja leveys 13mm. Nopsalla googlettamisella tällaisia tuli vastaan.
http://www.kentso.fi/prebeo/print.php?print=_1RP0UOYIY
SKF 10300005748 HK 1712 NEULALAAKERI
Jos jollakin löytyy suoraan romuläjästä ehjä laakeri, niin ostan pois! Samoin ostan tuon ohjauskädensijan, eli vivun jolla saa ratin etäisyyttä säädettyä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=52&t=111897
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Re: Ohjausakseli
Itse itselleni vastaten. Tuo alempi neulalaakeri on mallia HK 1712, eli sisähalkaisija 17mm, ulkohalkaisija 23mm ja leveys 12mm.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335