9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Ja tuo merkkiliike on surullisen kuuluisa noista. Itse ajan nykyään 80 km huoltoon muualle, vaikka asun parin kilometrin päässä tuosta samasta paikallisesta liikkeestä.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Chicaco no hope! Pitkä jaaritukset olisi tähän mutta oikaistaan aavistus:

-kone p*skana
-myyjä ei suostu korvaamaan kun myy autoja vain yrityksille,tässä tapauksessa kuitenkin ostaja = mä yksityinen
-Mpr garantie ei ei suostu korvaamaan koska myyjän pitäisi korvata vahinko kun myynnistä aikaa alle 6kk
-kuluttaja-asiamies (?) suomessa pyysi ottamaan yhteyttä eu-kuluttajavirastoon jonka tein välittömästi (niiden viimeisin vastaus tässä alla)
-myös lakimieheni on ottanut yhteyttä myyjäliikkeeseen tuloksetta.
Ja auto ajokelvottomana korjaamon pihassa.

Sähköposteja olisi peukalohangallinen mutta vielä ei v*tuta niin paljon etttä laittaisn kaikki tähän ketjuun nähtäville.

Edessä taitaa olla aikaa vievä oikeudenkäyntiprosessi. :D :D Eli näin mennään vielä toistaiseksi.



Hello Mr. xxxx

we have received no reaction from the dealer until now. We have send now a reminder to the dealer and asked a reaction until 13 january 2006.
Because we can not force the dealer to do something, we fear, that you must take legal actions.
Sorry that we have no better news.

Regards

i.A. Ulrich Mensing
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Just joo ja jatkuu.

Väliaikatietoina voin mainita että vaidoin asiaa hoitavaa lakifirmaa ja nyt tuntuisi että asiat rullaa. Kiikarissa on haastaa myyjäliike ja mahdollisesti vakuutusyhtiö paikalliseen oikeuteen. Aikaisemman lakimiehen resurssit eivät riittäneet näin laajamittaiseen operaatioon.

Katsotaan miten alkaa homma pelittämään. :wink:
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Taas uusi huohotusjärjestelmän modifikaatio, lähde www.mitt-eget.com. Osan numero on lähteen mukaan 55561200 ja hinta asennettuna Ruotsissa noin 1500 kurnua.

Onkohan tuo nyt viimeinkin sellainen, joka kannattaisi asennuttaa omaankin kärryyn noin niinkuin varmuuden vuoksi vai tekohengitetäänkö taas ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

PCS:llä ei ollut vielä tietoa päivityksestä, mutta selvittävät asiaa...

Lähetin myös GM Finlandille viestiä ja kysyin onko uudessa versiossa erilainen öljyloukko kuin edellisessä huohotinpäivityksessä (55560548).

Eski
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Olivat huollossa pistäneet tuon uuden huohottelusetin kiinni autoon. Näyttää kuulema samanlaiselta ratkaisulta mitä uusissa saabeissa on.
-
Janne #2769 stcf #40
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

jkotka kirjoitti:Olivat huollossa pistäneet tuon uuden huohottelusetin kiinni autoon. Näyttää kuulema samanlaiselta ratkaisulta mitä uusissa saabeissa on.
Kävikö autosi huollossa tällä/viime viikolla ? Jos ei, niin että ovat todennäköisesti laittaneet edellisen päivityksen, jossa tuli myös uusi öljyloukko. Uudessä näyttää tulevan mm. uusi öljyntäyttöputki loukon lisäksi.
Jos kävi, niin hyvä tietää, että sarjaa on alettu toimittamaan myös Suomessa. Ja kerro, paljonko maksoi ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

GM Finland vastasti, että löytyy jo merkkihuolloista, mutta asennusohjetta ei ole vielä suomennettu. Öljyloukkoa on jälleen uudistettu edellisestä versiosta.

Sikäli noiden nippeleiden ja letkujen vaihtamisella huohottimesta ei saa täysin samanlaista kuin uudessa 9-5:ssa, koska niissä on lohkossa yksi reikä enemmän...

Eski
Repe
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Syys 10, 2005 13:17
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Repe »

Se on kyllä aika turha se uus öljyloukku. Ainut on väliin tuleva venttiili. Siinä tulee uus öljyn täyttö hässäkkä. Josta jää yksi reika yli??? syytä siihen en tiedä. Esim, -06 on siinä tyhjä reikä. :roll:

Eihän tuo varmaan ihmeisiin pysty. Miksi niitten piti muuttaa saab 9000 huohotus järjestelmää 93 ja 95 :twisted:
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Ympäristömääräykset.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nuo T7 männät&renkaat ovat ovat niin onnettomat, että ohipuhallukselle täytyisi löytää muut keinnot kuin parantaa huohotusta :wink: , kai tuohon ajaa kulutuksen/päästöjen pienentäminen :?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Onko noista alkuvuosien 9-5:ten männistä kuvia netissä/jollakin omalla koneella.
Ei ole tullut nähtyä mukia koskaan livenä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

e0000333 kirjoitti:Onko noista alkuvuosien 9-5:ten männistä kuvia netissä/jollakin omalla koneella.
Tuosta löytyy kuvia B234 ja B235 -koneiden männästä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33897

Eski
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Såppa on porissut pienellä koko talven ja nyt on tapahtunut seuraavaa:

-www.mpr-garantie.de on täyttä paskaa, sitä en suosittele kenellekkään eikä siitä ole auton hakijalle mitään apua, korjaukset suoritetaan saksassa ja kattosumma on 5000euroa. Vakuutusehdot ovat todella mutkikkaat.
-Lakimieheni on tehnyt miehen työn naisena. Isosta firmasta löytyi myös substanssia ja mikä parasta sieltä löytyi myös saksalainen asianajaja, joka on häärinyt yhtä aktiivisesti asian kimpussa kuin aikoinaan Matti N, Obersdorffin yössä,,

Summasummarum: Saabbini haettiin suomesta takaisin myyjän toimesta Stuttgartin lähellä sijaitsevaan myyntiliikkeeseen jossa alkoivat perusteelliset tutkimukset konevaurion aiheuttajan etsimiseksi. Tänään on raportoitu asianajajani toimesta seuraavaa:

8O I’ve been at the XXXXX myself when the expert opened the engine. The crankshaft shows abrasions that shouldn’t be there while using (enough) oil.



I told the expert to examine the turbo charger too. This will happen today and I will be there again.



Mr. X (from MYYJÄLIIKE X) doesn’t believe that an oil change has taken place at km 70 240 because the oil filter is rusty. Can You send me a copy of the bill via fax?
8O

Ja faxihan lähti.

Tähän mennessä hommia on tehty hikihatussa puolin ja toisin, vieläkään ei ole 100% varma että maksajaksi tulisi automaattisiesti myyjäliike.
Oleellisin kysymys on "onko vika ollut autossa jo myyntihetkellä, vai onko se aiheutunut ostajan toimesta?"

Autolla oli ajettu n,66 666tkm ostohetkellä ja itse ehdin ajaa sillä n, 8000tkm. Tässäkin välissä (70 000tkm) tehtiin normaali määräaikaishuolto.

Pitää laitella dataa kuinka äijän käy, kun tulee loppuselvitys. Tässä ollaan oltu jalkamiehenä 6kk, eli kyllähän se euroopasta autonhaku on taas kannattanut :wink: Hah haa.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Startin13
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 12:47
Paikkakunta: VyborG.ru

Viesti Kirjoittaja Startin13 »

Asianajajan välilausunto.

Asianajajan kirje lyhentömättömä . Nimet vaihdettu:

"Riippumaton asiantuntija on tutkinut kaksi kertaa auton XXXXX:n (myyjän)
korjaamolla (Olin itse läsnä molemmissa tilaisuuksissa). Tutkimuksessa
esiin tullutta:
1. Asiantuntija ei avannut turboahdinta eikä itse moottoria tarkastusta
varten.
2. Kampiakselissa sekä sen lähellä olevissa maljoissa (kuorissa?) on
selviä kulumajälkiä, jotka johtuvat siitä, että öljyä on ollut liian
vähän. Asiantuntijan mukaan tämä on ajoneuvosta kuuluvan äänen syy. Otin
yhden maljan (kuoren) mukaani ja ainon kuvata sen ja lähettää sinulle
siitä kuvan.
3. Turboahdin on asiantuntijan näkemyksen mukaan ihan ok-kunnossa eikä
rikki tai muuta. Minkäänlaisia öljyjälkiä ei ole havaittavissa, jotka
viittaisivat turbon vikaan (vertaa suomen huoltopäällikön ilmoitus meilissänne 10.3.06).
4. Asiantuntija on siis sitä mieltä, että vika (ks. kohta 2) on syntynyt
siitä, että on ajettu liian vähäisellä öljymäärällä. Asiantuntijan
mukaan kulumajälki voi aiheutua ainoastaan vähäisestä öjymäärästä ja
ilmenee välittömästi auton sivuäänenä. Asiantuntijan mukaan vaurion
syntymiseen riittää, että autoa ajetaan 5 minuuttia ilman riittävää
öjynpainetta.

Olen saanut tämän tiedon asiantuntijalta suullisesti ja odotan, että
siitä tulee kirjallinen lausunto, jottei synny väärinkäsityksiä. Joka
tapauksessa lausunnossa todetaan asiantuntijan mielipiteenä, että
ostaja on ajanut liian vähäisellä öljymäräällä, mistä vika on syntynyt.

Olen saanut ostaja molemmat oheiset paperit, joiden sisällöstä
saan enimmäkseen selvää. Ostajan mukaan korjaamo on vahvistanut
lomakkeeseen 2 (kohta 4) rastilla, että öljy ja öljyfiltteri on
vaihdettu ja niiden tiiveys tarkistettu. Asiantuntija epäillee onko näin
ollut, sillä öljysuodatin oli ruosteessa. Voidaanko näiden
korjaamopapereiden perusteella (öljynvaihto 70240 kilometrissa) todeta,
oliko moottorissa liian vähän öljyä. Voiko suomalainen korjaamo sanoa
asiasta jotain?

SAAB-korjaamolta pitäisi vielä kysyä, miten turbon vika todettiin.
Sikäli kuin ymmärrän, korjaamo on sitä mieltä, että turbo oli rikki jo
silloin, kun ostaja osti auton. Täten öjynpainetta ei ole voitu
ylläpitää, vaikka moottorissa oli kylliksi öljyä (tämän ostaja oli
tarkastanut ennen lähtöään Suomeen, vrt. ostajan sähköposti
21.3.06). Asiantuntiaj sanoo nyt kuitenkin, että turbo on ok. Tällä
seikalla on taatusti huono vaikutus neuvottelutilanteeseemme suhteessa
myyjään.

Pyydän asiantuntijaa ottamaan kantaa kertomuksessaan, onko kuluma voinut
olla olemassa jo ennen kauppaa vai onko se syntynyt välittömästi ennen
öjynvaihtoa Suomessa (eli ajoneuvon sivuäänen synnyttyä).

Lähetän kirjallisen lausunnon mukana myös kuvat. Ehkäpä Suomen
SAAB-korjaamo on valmis katsomaan vielä kuvia ja antamaan "second
opinion" -lausunnon.

:arrow: :arrow: :arrow:

Tässä herää mulla kysymys.

Voiko kunnossa olevan Saab 9-5:n Aeron moottori imaista öljyt kuiviksi välillä 70 240-76000?

Tai 66 000 - 70 240 kun öljyjä on tarkastettu viikoittain ja kulumaa ei havaittu.

Onkos mitään kommentteja foorumilaisilla :?:

70000 tkm huolto suoritettu Saabin valtuuttamassa merkkihuollossa josta tositteet. Muuten ajeltu normaalisti ja nesteitä tarkkailtu.

Auto ei kuulu Saabin moottoritsakuun piiriin kun siinä on huoltovälit aikaisemman omistajan toimesta pitkät.
Taisitte muksut puksut vähän yllättyä pyllättyä.
Vastaa Viestiin