Moottorin ilmanotto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve!

Niin tässä kun kevät on jo hyvässä vauhdissa (onneksi) ja kesä tulee, niin sitä kaipais vähä lisää tehoa tohon biiliinsä.

Onkos kukaan koskaan harrastellut mitään ilmantottojuttujen parannuksia autoonsa?

Minun auto on kahdella kaasuttimella. Aikaisemmin kun se oli yhdellä kokeilein eräänlaista teippi/putki viritystä, joka kyllä mielestäni vähän vaikutti.

Kesällähän kaasuttimen ei jatkuvasti tarvise ottaa lämmitettyä ilmaa, toisaalta kesällä on kosteaa eli tämä mahdollisuus olisi hyvä pitää varalla.

Jonkinlainen scooppi/skuuppi (miten ny kirjoitetaankaan) olis siis tarkotus tehdä. Konepeltiä en kuitenkaan ala puhkomaan, sillä satkussahan on runsaasti tilaan konehuoneessa ja vielä ihanasti sivuilla.
SAAB
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Näillä hienoilla, mutta ei vähään aikaan päivitetyillä sivuilla esitellään tapa järjestää turbosatkuun ilmanotto suoraan sivulta, kohta Air Inlet:

http://www.netma.fi/jouko/saab/performance.html

Lisäksi muistaakseni ihan klubin sivuilla esiteltiin tapaus, jossa IC:lle ohjattiin paremmin ilmaa leikkaamalla aukko suoraan eteen puskuriinkin. Kaasari-Saabeihin auttaa varmasti säätöjen tarkistaminen ja sitten vaihtaminen turboon..:) Se on tietenkin todettava, että tuplakaasareilla (108hv) taisi se huippuvääntö tulla hiukan alhaisemmilla kierrosmäärillä kuin esim. ruiskulla tai 1-kaasutinversiolla. Ja eikös jollain ollut ihan työkalukin tuplakaasareiden synkronointiin..?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24636
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla ajatuksena sitten kuin miun 99 on siinä kunnossa että voi harkita kaikenmaailman dingendangeleita siihen niin tuplakaasareihin sellaset kromiset pyöreät ja matalat suodattimet saa free techniksilta. sais ainakin mahtavat imuäänet-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

kylmää

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo nyt ottaa auto pelkkää kylmää ilmaa.

Kylmemmillä kesä keleillä, kuten nyt yöllä, se kyllä vähän nypyttelee.

Koetan vielä katsella paremmin niitä ilmanottojututtuja.

Tietysti ehkä paremman ilmanoton sais jos vaihtas konepellin. mulla tossa yks pelti on, mutta tiedä viittiikä sitä ruveta raiskaamaan.
SAAB
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Voihan tuota Joukon systeemiä käyttää sovelletusti että laitetaan se ritilä sinne lokasuojan pohjaan jolloin se jää piiloon.

Ohan joku vetäny tuosta pöntöstä haitariputken auton alle, toimii sekin kaiketi ihan hyvin kun muistaa väistellä isommat vesilammikot. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei muuten olis mikään pöljempi homma vähän funtsia tota ilmanottoa itekin 99:iin. Sehän vetää tällähetkellä ilman siitä putsaripöntön kyljestä. Siinä kun ei ole mitään rokkatorvea tällähetkellä. Takuulla lämmintä ilmaa tarjolla siellä. :oops:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

on hyvä

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin jo kyllähän näitä voi kehitellä.

Ja varmaan olisi parasta kehitellä silleen, että sais tarvittaessa lämmintäkin ilmaa, taikka että olis helppo laittaa se lämpimänilmanotto toimintaa vaikka kesken matkan.

Kesälläkin saattaa lämpötila pudota esim. öisin aika alas, ja ainakin matka-ajossa saattaa jäätymisilmiö olla mahdollinen, sillä kesällä ilma on kosteaa.

Pakkasella ilma taas ei oo ollenkaan niin kosteaa.

Selvittämättä minulalla on se miten toimisivat 8-venttiilisten ruiskkut ja 16-venttiilisten ruiskut näiden ilmanottojen kanssa. Veikkaan että vielä paremmin. Luulis ton sähköruiskun ainakin tykkäävän.
SAAB
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä nuo iivarit tarttee lämmitystä. (Etenkin myöhemmät mallit, joissa on vesikierto kaasuläppäkotelossa.) Kaasarivehkeissähän on ollut automaattinen toi valinta jo 70-luvulla. Miekin raksin kuikkaan sen systeemin tosta 99:stä, kun kone vaihdettiin. Ilmanottohan on kesällä siitä lampun alta ja talvella sit sieltä pakosarjalta ihan vakiovermeilläkin 99:ssä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja arvi »

Tuolta löytyy minun näkemys ilmanottoaukosta tupliksen kyljessä.
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Mä oon sitä mieltä, että toimiva imuilman esilämmitys on täyttä asiaa kaasaripeleissä sekä sellaisissa ruiskuissa, jotka eivät mittaa ilmamassaa. Mielellään hyvintoimiva termostaattisäätöinen saisi olla, ei tarvi koko ajan ite roplata. Semmoinen toki oli alkupään iivareissakin, jotka käyttivät K-jettiä. Myöhemmin se karsittiin pois ja ainakin mulla tuli sitä monesti ihan ikävä. Jäätämisen ei tarvitse aina edetä koneen pysähtymiseen saakka, ja on silkka harhaluulo, ettei ruiskukone yleensä voisi pyrkiä sopivissa oloissa jäätämään. Ilmamassan mittaus, kuten LH-jeteissä, on fiksumpi ottaessaan huomioon mm. imuilman kosteuden ja lämpötilan jo sinällään, näissä ei lämmitystä juuri kaipaa.

Enpä muuten menisi takuuseen, milloin automaattinen lämmityksensäätö tuli Saabeihin. Ehkä se oli 70-luvun lopulla, ehkä mallivuoteen -78?? Kuka muistaa? Suurin osa 70-lukua väänneltiin kyllä ihan ite lämmitysvipua konetilassa, sen muistan 70-luvulta itekin.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eikö tuo ritilä olis ollu parempi toisinpäin? Tarkoitan siis siitä, että ajoviima ei paina roskia konehuoneeseen. Toisaalta, enpä ole koskaan nähny että se kohta olisi likainen omassa 99:ssä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Eikö tuo ilmanotto olisi parempi ottaa jostain maskin tai puskurin takaa?
Mulla oli eräässä vaparikoneisessa ruiskuautossa autossa otettu ilmanotto puskurin reiästä. Eron huomasi ajaessakin hyvin, parhaiten yli satasen vauhdeissa. Auto kulki jotenkin ilmavammin kuin ennen .Ilmansuodatinkotelo oli vakio ja samoin suodatin. Samalla poistin autosta jonkun imuilman äänenvaimentimen.
Ei kerännyt oikeastaan roskaakaan ilmansuodattimeen, saatikka talvella lunta.
Todella kovilla pakkasilla -38c tuntui, että jokin jääti(ehkä ilmamassamittari), pitkällä matkalla ainoastaan. Tälläisenä ajoin ainakin kolme vuotta samalla autolla.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Vapareissa ei sitä ilmaa saa vippaskonteilla menemään imuun normaalia merkittävästi enemmän muuta kuin poistamalla suodattimen jolloin koneen on helpompi hengittää ja suodattimen poistaminenhan ei järkipuuhaa ole. Haitariputket yms. on mitoitettu niin että ne kuljettavat tarpeellisen määrän ilmaa koneelle.

Kaasareissa se ennen pönttöä oleva läppä säätää muistaakseni imuilman lämpötilaa (toimiessaan) niin että se on +25C (+-5C). Tällöin kaasari ei pääse kastumaan, jäätymään, ja filtterikin pysyy kuivempana ja ilma kulkee.

Nollan tuntumassa ajeltaessa on mahdollista että kaasari hirttää jumiin niin että kaasu jää päälle (tämäkin on koettu).
#2274
Vastaa Viestiin