Turinoita virittämisestä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Lämmöthän noita tehoja paljolti laskee vetojen välillä. Yleensä softissa on sellainen raja että kun imuilman lämpötila nouseen yli 60 asteen lasketaan tehoja. Tämähän taas on riippuvainen siitä ahtimen lämpötilasta ja IC:n toiminnasta. Toinen juttu on se että kun lämmöt palotilassa kasvaa lisääntyy nakuherkkyys ja koska nakutusta vältetään säädetään ensin sytkää (=tehot vähenee), sitten bensan syöttöä ja lopuksi vähennetään ahtopaineita.

Itse olen nähnyt kuinka vedossa 1. mg/C oli max ~1420@3200RPM ja 30 sec sen jälkeen toisessa vedossa samassa kohtaa 1350 mg/C. Palautuminen kesti suunilleen 5 minuuttia tasaista ajoa.

Intake lämmöt on esim. kolmen vedon jälkeen ollut sellaisia että lähdössä 30C ja maksimi 53C noin 8sec päästä. ja tosta maksimista tasaantuminen takaisin 30C pintaan vie noin minuutin.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Psychocowboy kirjoitti:Kertokaapas tietämättömälle kun tätä keskustelua on seurannut on tullut ilmi että vaikkapa steg 1 (herneellä varustettu) autolla voi vetäistä vain yhden vedon "hyvillä" tehoilla ja sen jälkeen ei enää virin tuomaa tehonlisäystä. Eli vaikka yksi huima ohitus/vedätys. Kuinka kauan menee että auto on taas lähtökunnossa? Eli jäähtynyt tai mitä nyt sen pitääkään tehdä "palautuakseen"?
Jatkan vielä tohon kysymykseesi liittyen vaikka osittain vain täydennän Hookin vastausta...

Mene ja tee iltahämärissä testi (suljetulla radalla) vedä kolmosvaihde läpi 2000-6000rpm ja mahd pätkän verran vielä nelosella jolloin tilanne vastaa tuota huimaa ohitusta/vedätystä. Sit ajat välittömästi radan sivuun ja avaat pellin + kurkistat sen turbon päällä olevan lämpöpellin alle. Siellä pieni garrett punottaa. Aja matkanopeudellakilometri tai kaksi ja pysähdy uudelleen tekemään sama tarkastus. Jos yhä punottaa, niin toista kuvio kunnes punotus on poissa. Tuon session jälkeen tiedät kuinka kauan palautuminen kestää sun autossasi. Tärkeää: et saa käyttää ahtopainetta kiihdyttäessäsi radan sivusta koska se vaikuttaa ratkaisevasti ahtimen jäähtymiseen...

Eli viriputkan 225hv jää vain haaveeksi maantiellä, mutta tosin sun lastutettu pienpaine putoaa vedossa 185-195hv tasolle, mutta ei suinkaan 154asti :D
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Kiitoksia kaikille selkokielisistä vastauksista. Nuo faktat minäkin ymmärsin eikä tästä tullut edes erimielisyyttä :wink: . Mitään suurempia eroja ei ole tullut huomattua vaan eipä ole tarvinnut tappiin asti ohittaessa vedättääkään (ihan kuin siitä olisi jotain hyötyäkään ollut) kun tuo normaaliajossa tuntuu riittävän allekirjoittaneelle ihan hyvin. Tiukan paikan tullen takakontissa kannattaa siis olla kuivajäätä muutama kilo, jota voi tarpeen ilmaantuessa sijoittaa oikeaan paikkaan ilman jäähdytystä varten :wink: :lol:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

jthing kirjoitti:
Vigge kirjoitti:Oma veikkeus on että normi kesäkelillä jäädään 300:sta ja kauas. Miksi näin?
-laskennallisesti kiihtyvyyden perusteella saadaan stage III kolme autoille noin 250hp lukuja
-stage III kolme autot liikkuu yhtä hyvin (huonosti) kuin mitä vakio (viggen/ b235R).

kyllä kait se 70 lisä hummaa pitäisi näkyä tienpäällä pitkässä vedossa, mutta eipä näy. Keski rekisterissä näkyy mutta sepä ei ole käytössä kun kelataan vaihteet ylös ;)
Hmm. Oikeassa olet että laskettuna jää aina dynolappusista ja näinhän tää on. Kannattanee myös mainita että vakio viggessä ja useissa stage 3 myllyissä on 15T ahdin. Järkevä toiminta-alue on ~3200-~4200RPM eikä se softalla muuksi muutu. Se mitä tolla välillä tapahtuu softalla onkin sitten toinen juttu. Sillä alueella lause:
stage III kolme autot liikkuu yhtä hyvin (huonosti) kuin mitä vakio (viggen/ b235R).
ei enää päde ;)
Hetkinen eikös Vigge just niin sanonu tuossa aiemmin?
Vigge kirjoitti: kyllä kait se 70 lisä hummaa pitäisi näkyä tienpäällä pitkässä vedossa, mutta eipä näy. Keski rekisterissä näkyy mutta sepä ei ole käytössä kun kelataan vaihteet ylös Wink
Vakio 235R antaa muuten kovimmat tehot 5700-5800 väliin.
Aki Peltola #1132
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

95power kirjoitti:Kuinka monta T7 moottoria muuten itse tiedät, joistat tiedät mäntien hajonneen? ( viritettyjä tai vakioita ). IMO Kannattaa jätä nämä nettihuhut omaan arvoonsa ja nojautua faktoihin. Itse tiedän Suomessa varmuudella yhden tapauksen...
Mä tiedän ainakin kolme. Kaksi niistä oli korjattavana Vantaan Variston Länsiautossa ja yksi Hyvinkäällä Vähämaan Autopalvelussa. Kaikki olivat tietääkseni vakioita, tai sitten autojen omistajat eivät vain olleet kertoneet, että autoissa oli ollut viriä (no mä en ainakaan kertoisi).

Vähämaan Autopalvelussa korjattavana ollut auto oli vielä sen verran kinkkinen tapaus, että yhtä huoltoa ei oltu tehty ihan ajallaan (mennyt vähän yli huolto-ohjelman ilmoittamasta km -lukemasta) :arrow: GM epäsi oikeuden moottoritakuuseen :arrow: omistaja joutui itse maksamaan konerempan :evil:

No ei sen puoleen, on sitä tullut nähtyä Hertsikan Länsiautossa viritetty tonnarikin, josta oli mennyt mäntä ja koneremppa oli edessä :roll: Eli sattuu sitä T5 -koneillekin.
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, To Touko 11, 2006 17:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tohon mäntä juttuun pappa uhr totesi vuonna miekka ja kirves näin :

Sedan 9-5 introduserades på marknaden har vi till dags dato modifierat över 2000 st 9-5r. Vi har hos oss i Norrköping reparerat max 10 st bilar med spräckta kolvar. 2 st av dessa har vi behövt byta blocket på pgr.av att föraren inte stoppat motorn när felet inträffat, utan han/hon har försökt köra hem eller till närmaste verkstad.
Dessa bilar har vi "hämtat" in i ett område från Skåne till Sthlm. Vi känner också till ett 20:o tal bilar ytterligare med samma problem. Av dessa 20:o-talet bilar är de flesta INTE trimmade.

9-5:n lanseeraamisesta lähtien olemme tähän päivään (2003) modifioineet yli 2000 9-5:sta. Näistä max kymmenen on korjattu mäntävikaisina, joista kahteen on vaihdettu myös lohko sen seurauksena että kuljettaja ei pysäyttänyt heti oireiden alettua vaan yritti nilkuttaa lähimmälle korjaamolle. Nämä autot ovat noudette Sthlm-skåne sektorilta. Näiden lisäksi tiedossamme on parikymmentä muuta autoa, joissa sama ongelma. Useimmat näistä ilman virejä.

Eli kuten aiemmin todettu hajoaa myös ilman virejä ja mikään ei suoraan vittaa siihen että modit lisää riskiä. Toki se rajaa tulee jokaiseelle HW osalle jossain vaiheessa, mutta missä on kysymys.

-305hp saabin voi ostaa ja jos olisi niin että osat aivan saatanan limitillä niin olisiko ko. kitti myynnissä? Kitti maksaa muutenkin aivan perskeleesti ja en usko että vaihtomäntäsarja nostaisi kovin kaksisesti lopullista hintaa jos työ tehdään uuteen autoon siellä missä muutkin ko. kitin osat lyödään kiinni.

-Vääntöä saa olla ala- ja keskirekisterissä mutta ei ylhäällä, miksi?
450Nm on Ok mutta ei jos ko. lukema saavutetaan >4800rpm (tehot yli 300).

Sama kysymys on esitetty usealle tuunerille ja vastaukset olleet luokkaa:
en osaa selittää miksi näin on mutta eivät kestä yli 300hp tehoja.
Kun sitten kysyy että oletko kokeillut niin yleensä alkaa mutina tai sitten hikiseen löytyy yks auto josta mukit on mennyt tehojen ollessa 300++ ,
mutta vähintään yhtä epäselväksi jää olisi sama ollut edessä ilman virejä.
Sitten on olemassa muutama viritetty referenssi auto joissa saatu pari sarjaa mäntiä solmuun, mutta kaikki ne tapaukset jotka itse tiedän ovat kärsineet myös muista vioista, kuten viallinen MAFi, toiselle barille sääädetyt peruspaineet jne jne.

Sitten on tuo Hirschin 400hp testi ja jokunen kymppitonni autoa omalla autolla, ilman mäntärikkoa "turvarajan" väärällä puollella...

Yhteenvedettyänä voinee varmaan kirjoittaa, että mäntärikko on monen tekijän summa ja teho/vääntö on vain yksi parametri muiden joukossa. Näin ollen on turha mennä laatimaan jotain absoluuttista rajaa, jonka jälkeen männät on pakko vaihtaa, koskaa kukaan ilman syvällisempää tutkista ei näitä asioita pysty yksiselitteisesti määrittelemään.

On myös totta että "turvamarginaalia" voi ostaa ja tuleekin ostaa lisää sitä mukaan kun tehotaso nousee yli tietyn rajan, jolloin on epäselvää tuleeko orkkiskomponentit kestämään, vai ei. Itse näen mukit saman arvoisina vaihtokomponettina kuin minkä tahanasa muun koneen osan ja ne riittää juuri sinne saakkun kuin mihin ne riittää.
#1730
500whp.net member
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Asia on aivan kuten Vigge totesi. Itsellä on suullinen toteamus kahdesta suomalaisesta Saab huollosta. Molemmissa sanottiin että eivät ole huomanneet mukien menneen virien takia vaan vikojen. Kytkin onkin sitten aivan toinen juttu...

Nimim. uusi kytkin alla...
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Mielenkiintoista keskustelua, itsellä on 02 95 aero jossa on hirschin 1 sarja ja onkohan tämä minkä katekorian auto porukan mielestä, lastuviritys liian pieni turbo ei tehoa ylhäällä vai jotain parempaa näiden väittelijöiden mielestä. Omasta mielestä ainakin Saksassa ajaneena, jossa voi kunnolla kokeilla ja laillisesti kulkua, löytyi sitä ihan mukavasti huippuihin asti mittari pohjaan.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

joukolainen kirjoitti:Mielenkiintoista keskustelua, itsellä on 02 95 aero jossa on hirschin 1 sarja ja onkohan tämä minkä katekorian auto porukan mielestä, lastuviritys liian pieni turbo ei tehoa ylhäällä vai jotain parempaa näiden väittelijöiden mielestä. Omasta mielestä ainakin Saksassa ajaneena, jossa voi kunnolla kokeilla ja laillisesti kulkua, löytyi sitä ihan mukavasti huippuihin asti mittari pohjaan.
Eiköhän se ole "lastuviritys liian pieni turbo ei tehoa ylhäällä" :)
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

mulle myös 9-5 "hirsi aero" !!
noista lämmöistä. hyvä cuulerihan on tärkeä juttu.jos ei tehot nouse,niin ainakin lämpimälläkin ilmalla tehot pysyisi edes lähellä luvattua.
kuinkas saabin konehuoneen lämmöt? kesällä tosi kuumana konehuone.turbo lämmittää jne. mistäs se lämpö poistuu? konepeltiin "reikää"(coswortti reiät)/ yläreunasta hiukan auki? kuin,kiihdytys hopissa...
ei mun tonnarissa ole mitään "lämpökilpeä"turbon ja pakosarjan päällä.?
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

HARTSA kirjoitti: ei mun tonnarissa ole mitään "lämpökilpeä"turbon ja pakosarjan päällä.?
Eikä allekirjoituksestasi päätellen lastutettua "matalapaineista" 9-3:a :wink:
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

juu,eipä ole "matalapaine"turboa ei :( pitää vain yrittää pärjätä tällä opiskelijan ruokavaliolla (tonnikala) :roll:
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

HARTSA kirjoitti:juu,eipä ole "matalapaine"turboa ei :( pitää vain yrittää pärjätä tällä opiskelijan ruokavaliolla (tonnikala) :roll:
Itse en ainakaan haikailisi pätkän vertaa "matalapaine" 9-3:n perään mikäli tuollainen Aero on alla. Pää pystyyn siis, vaikka tonnikalalla "joutuukin" pärjäilemään. :wink:
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

95power kirjoitti:Sportsedanista on todella vaikeaa loihtia tehorekisteriä, jolla mennään samalla tavalla kuin noilla vanhemmilla malleilla. Kone on todennäköisesti heikoin saabin koskaan valmistama moottori, ja kaikki pitäisi jo lähdössä rakentaa kokonaan uudelleen. Malli on suunniteltu ihmisille, jotka eivät halua autoltaan suorituskykyä, vaan käyvät uusimassa velkakirjan autoliikkeessä parin vuoden välein. Siinä sitten ollaan kierteessä, jossa viribudjetti on jo lähdössä vähän heikolla pohjalla.

Eikä tuota SS:än ajettavuutta millekään alustalle kannata nostaa. Ajettavuutta voidaan parantaa varsin maltillisilla investoinneilla myös näiden vanhempien mallien osalta, ja loppupeleissä mutkatiellä ajaminen on pitkälti kiinni kuskista. :D
Niin, mitenkäköhän se tuo kulkupuoli tosiaan menee vertailtaessa SS:ää noihin "oikeisiin" Saabeihin pl. tietyt erikoismallit. Pelkällä softan optimoinnilla yli 200Hp ja yli 300Nm...

Mihinkäköhän tuo väite SportSedaneiden koneiden heikkoudesta perustuu - olisi kiva saada jo vaihteeksi jotakin faktaa, siis muutakin kuin se yksi kuva, joka on joskus pyörinyt tälläkin foorumilla? Jos ne on heikkoja kuin väität, niin luulisi maailmaltakin kantautuvan jotakin uutisia - mutta käsittääkseni uutiset moottoriongelmista ovat päinvastoin tähän mennessä kohdistuneet pelkästään wanhempiin moottorikonstruktioihin. Olen aktiivisesti seurannut tilannetta ja jos löytyy löytyy faktaa, niin mielenkiinnolla ottaisin tietoa vastaan.

Mielestäni SS/SC on suunniteltu ihmisille, jotka haluavat ajaa kaikinpuolin nykyaikaisella autolla, joka on samalla paras ajaa ja joka pääsääntöisesti on riittävän tehokas myös verrattaessa muihin tielläliikkujiin.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Bob kirjoitti:
95power kirjoitti:Sportsedanista on todella vaikeaa loihtia tehorekisteriä, jolla mennään samalla tavalla kuin noilla vanhemmilla malleilla. Kone on todennäköisesti heikoin saabin koskaan valmistama moottori, ja kaikki pitäisi jo lähdössä rakentaa kokonaan uudelleen. Malli on suunniteltu ihmisille, jotka eivät halua autoltaan suorituskykyä, vaan käyvät uusimassa velkakirjan autoliikkeessä parin vuoden välein. Siinä sitten ollaan kierteessä, jossa viribudjetti on jo lähdössä vähän heikolla pohjalla.

Eikä tuota SS:än ajettavuutta millekään alustalle kannata nostaa. Ajettavuutta voidaan parantaa varsin maltillisilla investoinneilla myös näiden vanhempien mallien osalta, ja loppupeleissä mutkatiellä ajaminen on pitkälti kiinni kuskista. :D
Niin, mitenkäköhän se tuo kulkupuoli tosiaan menee vertailtaessa SS:ää noihin "oikeisiin" Saabeihin pl. tietyt erikoismallit. Pelkällä softan optimoinnilla yli 200Hp ja yli 300Nm...

Mihinkäköhän tuo väite SportSedaneiden koneiden heikkoudesta perustuu - olisi kiva saada jo vaihteeksi jotakin faktaa, siis muutakin kuin se yksi kuva, joka on joskus pyörinyt tälläkin foorumilla? Jos ne on heikkoja kuin väität, niin luulisi maailmaltakin kantautuvan jotakin uutisia - mutta käsittääkseni uutiset moottoriongelmista ovat päinvastoin tähän mennessä kohdistuneet pelkästään wanhempiin moottorikonstruktioihin. Olen aktiivisesti seurannut tilannetta ja jos löytyy löytyy faktaa, niin mielenkiinnolla ottaisin tietoa vastaan.

Mielestäni SS/SC on suunniteltu ihmisille, jotka haluavat ajaa kaikinpuolin nykyaikaisella autolla, joka on samalla paras ajaa ja joka pääsääntöisesti on riittävän tehokas myös verrattaessa muihin tielläliikkujiin.
Kyseessä ei oo nyt mikään huohotin systeemin toimimattomuus tms, vaan kyse on että toi uus kone ei kestä kovinkaan paljoa virittämistä.
Esim. 9000: seen saa Maptun: lta paketin jossa Stage 7 - 470 Hp, 580 Nm, taitaa jäädä haaveeksi ko. lukemat uuden koneen kohdalla :)
Vastaa Viestiin