"check engine" -merkkivalo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saapasmies
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 18:05

"check engine" -merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Saapasmies »

Moro!

Pari päivää sitten maantieajossa syttyi "check engine" -merkkivalo palamaan. Ajossa ei tuntunut mitään erikoista, kun kotiin aattelin kuitenkin ajaa, n. 150 km. Kuinkas herkkä tuo on syttymään, lähinnä kiinnostaa mitä kaikkea se kontrolloi?

Pitää kai Metro-Autoon tietokoneen päähän auto viedä, vai onko muita mahdollisuuksia?

Kertokaa kokemuksia mitä teillä oli vikaa, onko jotain mallille 2.0t vm. -98 tyyppillistä ongelmaa?
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tossa yleismaailmallista listaa, mikä saattaa ton CE / MIL valon sytyttää.
http://www.obd-codes.com/trouble_codes/index.php
Eiköhän tuokin ihan tolla elm:n muuntimella kuittaantuisi ja selviäisi häiriön syy. Vaan onhan merkkihuollon tech aina varmin ja paras ratkaisu.
veke
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 05, 2006 10:58

valo

Viesti Kirjoittaja veke »

turbon vaihdon jälkeen syttys chekengine valo ja tyhjäkäynti hävisi..
mikäköhän vialla??
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Re: valo

Viesti Kirjoittaja Kurko »

veke kirjoitti:turbon vaihdon jälkeen syttys chekengine valo ja tyhjäkäynti hävisi..
mikäköhän vialla??
Oiskohan jäänyt piuha irti DP: lambaadasta.
Tai sitten saanut hiukan kipeää.
Saapasmies
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 18:05

Re: "check engine" -merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Saapasmies »

"2.3t:ssä syttyi ilmamassamittarin takia tosin"

Olisiko mahdollista ilmamassamittarin vai onko se joku -anturi rikkoontuminen?

Joskus on ollut tehoissa aivan pientä aaltoilua olevan, elikkä reilussa vauhdissa kiihdyttäessä tuntuu joskus että empii vaikka kaasupoljinta painaa ihan kunnolla. Vai onkohan vaan pienen koneen tunnuspiirteitä :oops:
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

DI- kasetti voi myös sytytellä CE-valoa vaikka toimii käytännössä normaalisti!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
The Black 9-5
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 14:02
Paikkakunta: Wilppula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja The Black 9-5 »

DI- kasetti voi myös sytytellä CE-valoa vaikka toimii käytännössä normaalisti!
Kuin myös Esim. imuilman lämpötila anturi! Ja vika koodithan löytyy autosta vaikka CE-valo sammuisi!
A.K.A JETPILOT 9-5 -98
Ice blue metallic 9-5 Vector Wagon -08
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Tarkista nyt ainakin että ilmamassamittarin liitin on kunnossa. CRC 5-56:tta liittimeen ja kiinni nii ei oo ainakaan siitä kii. Mun tonnarissa oli kerran kosketushäiriö kysiesessä liittimessä ja ce-valo syttyili, tehot hävis(varotoimenpide). Kyllä siinä 9-5:ssäkin on ilmamassamittari tai vastaava.
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
veke
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 05, 2006 10:58

Viesti Kirjoittaja veke »

pajunen3 kirjoitti:Tarkista nyt ainakin että ilmamassamittarin liitin on kunnossa. CRC 5-56:tta liittimeen ja kiinni nii ei oo ainakaan siitä kii. Mun tonnarissa oli kerran kosketushäiriö kysiesessä liittimessä ja ce-valo syttyili, tehot hävis(varotoimenpide). Kyllä siinä 9-5:ssäkin on ilmamassamittari tai vastaava.
No nyt se selvis miksi tyhjäkäynti hävis .läppämoottorilla täysi pwm kiinni asennossa. läppämoottorin säätö , limp-home. oli minulla se letku siitä päältä pois mutten huomannu tai tajunnu katsoa että se on täysin kiinni.
samiko
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Loka 07, 2004 17:49
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja samiko »

Mulla on Check Engine valo kohta vuoden ajan silloin tällöin jäänyt palamaan starttauksen jälkeen. Yleensä pitemmän yhtämittaisen ajon jälkeen tauon jälkeen startatessa jää loimottamaan.Voi jäädä tosin ihan koska vaankin. Sitten x määrän starttausten jälkeen taas häviää. Ajossa ei huomaa mitään eroa. Koskaan ei ole syttynyt ajaessa. Odotan innolla DI-boksin vaihtokutsua, nähdäkseni häipyykö ilmiö.
voima on turvallisuutta
9-5 Aero autom. -2000 nykyään ex
VW Golf GTI DSG -05
Suzuki GSX-R 1000 -08
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Onneks joskus on noita piuhat irti-vikoja :)
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

Mulla oli kanssa keväällä pari kertaa tuota check engine merkkivalon palamisongelmaa, vaikka auto toimi ihan ok. Merkkivalo syttyi pari kertaa kun pienen pysäyksen jölkeen lähti uudellen liikkeelle. Sammui sitten x määrän käynnistyksen jälkeen. Viimeksi kun auto oli takaluukun lukon korjauksessa Metro-Autossa niin vaihtoivat autoon samalla moottorin termostaatin, kun kuulemma takerteleva termarikin voi aiheuttaa merkkivalon syttymisen. Ainakaan reilun kuukauden aikana ei ole merkkivaloa enää syttynyt.

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
veke
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 05, 2006 10:58

vika

Viesti Kirjoittaja veke »

tietääkö joku jotain tälläisesta kun auto sammui ja varoitusvalot syttyi (check engine ja check gearbox) sen jälkeen auto ei lähtenyt käyntiin, ihan kuin akku olisi loppu, tarkistin mittarilla akun jännitteen se oli 12.8V mutta kun samaan aikaan yritti startata autoa jännite tippui 8 volttiin.. kokeilin myös toista akkua mutta se ei vaikuttanut mitään.

olisin kiitollinen vihjeistä.

T: masentunut saabisti
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Katti tekee tuota myös, tuo että auto sammui niin mulla oli syynä läppäkotelon limphome.
9-3.1972
veke
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Touko 05, 2006 10:58

k

Viesti Kirjoittaja veke »

nyt selvisi mikä oli vikana :lol: koko kone hajalla, männissä reijät ja alakerta palasina..
Vastaa Viestiin