Sähköantennin korjaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Sähköantennin korjaus

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Terve

Onko kukaan korjannut Saabin sähköantennia?, (nyt kyseessä vm. 85 900.) Lähinnä tuossa omassa oli vikana katkennut hammastanko, eli osa joka on teleskooppi anteenni piiskassa kiinni ja liikuttaa antennia ylös ja alas. Ensinnäkin onko näitä "hammastanko" paketteja useita eri malleja?
Ja toiseksi onko tietoa kuinka se rajakatkaisin ajoitetaan?
vaihdoin uuden "hammastangon" ja antenni pelasi muuten muttei raja-katkaisin toiminut oikein, eli ei katkaisut virtaa kun antenni oli ylhäällä tai alhaalla. Jotenkin vaikutti ettei se rajakatkaisimen levy liikkunut riittävästi.

Vinkkejä kaivataan jos jollain on kokemusta vastaavasta hommasta.

:)
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Motonetistä löytyy yksi malli ja PCS:ltä toinen. Jälkimmäisen sopii heittämällä CS -koriseen tonnariin. Motonetin kuulemma sopii suoraan vanhempiin tonnikeijuihin, joten sopisiko tuo sitten suoraan myös satkuun?

Omaan Aeroon vaihoin tuon PCS:n antennin... laitoin kasatessa irtilähtevän ison kaksiosaisen hammaspyörän tarkalleen samaan kohtaan kuin se oli alunperin. Pyörän alapuolella näkyi olevan yksi olake, joka ilmeisesti otti kiinni tuohon katkaisureleen ohjaus rattaaseen sopivasssa kohtaa... en tiedä liekö tuo sen toimintaperiaate, mutta toimi ainakin mulla tuo vanhan asennon matkiminen.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itse vaihdoin Aeroon Motonetin tarjoaman sähköantennin nylonruotoineen, maksoikohan 15e tjsp? Rasia auki ja uusi ruoto kelaten. Äärimmäisen v-mäinen homma varsinkin kun en uskonut, että se naksunta molempiin suuntiin kuuluu asiaan. Jossain ulkomaisilla Saab-sivustoilla oli maininta, että kannattaa ottaa talteen sen alkup. antennin metalliosa/holkki (??), se on isompi kuin tarvikeosissa ja tarjoaa paremman vastaanoton. Ei hajuakaan todenperäisyydestä.

Onhan tuo sähköantenni näpsäkkä "esittelyvaruste", mutta voisi se aivan hyvin olla normaali jäykkäkin. Varsinkin talvella loskamyrskyssä ajettaessa se menee aina tukkoon ja vuosien kuluessa vaatii todennäköisesti toimenpiteitä, vaikka kuinka pitäisi puhtaana. Itselläni ei ollut ongelmia, tosin Aeron käyttö nyt oli kohtuullisen vähäistä.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Vuodesta -93 asti ollut sähköantenni ja muita ongelmia jäätymisen lisäksi ei ole ollut kun kerran taittu poikki ja nyt se on käytössä 7 cm lyhempänä.
Talvella kun joskus jäätyy pesun jälkeen niin alkaa pelaan kun jäät sulavat ja antenni kuivaa.
Muistaa pyhkiä kurat pois talvella tiheään ja kuivaa hyvin pesun jälkeen niin pelaa.
Motonetin antenni passaa hyvin ja vaihtaa vain sen nuppiosan ( Kierteellä kiinni )alkuperäisestä. se oli ainaski kaverin 93;ssa eri kokoinen.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Kiitos jo näistä tiedoista, mutta lisää kaivataan. Saamistani vastauksista ymmärsin että antennin kuuluisi pitää ruksetta vähän aikaa kun antenni on alhaalla tai ylhäällä ja sitten pienen hetken kuluttua se sitten sammuisi, vai kuinka? Eli se rukse kuuluu siis kunnossa olevastakin antennista? Siihen tulokseen tulin ainakin itse ettei rajakatkaisinta saa ajoitettua niin että se lopettaisi juuri antennin ollessa ylä tai alarajassa, koska rajakatkaisin ei kulje riittävää matkaa, kun ruoto on lopussa. Tuollainen antennin toiminta tuntuu vaan hieman oudolta, että pitäisi ruksetta vaikka antenni on jo ylhäällä. Ruotoa pyörittävä hammasratas pyörii 4-kierrosta, kun ruoto menee päästä päähän, kun taas rajakatkaisin tarvitsisi noin 8-kierrosta että menisi rajasta rajaa. 8O

Toinen kysymys: Minnekkä se ruoto kelataan? Eli sinne sähköantennin kotelon sisään vai sieltä kotelon kautta siihen kumiputkeen? Se kumiputki vaikutti enemmän sellaiselta vedenpoistoputkelta, mutta kyllä se ruoto siihenkin mahtuisi?

Edelliset omistajat olivat purkaneet sen sähköantenni ja ruotoakaan ei ollut jäljellä niin ei ollut paljon entisestä malliksi.

Ja vielä yksi kysymys: Mitenkä se hammaspyörä, siellä vasemmalla ylhäällä, moottorin pyörittämän ruuvin vieressä on lukittu paikalleen. Nyt kun moottori pyörittää niin se ruuvi työtää sen hammasrattaan pois paikaltaan. Siis minkälainen lukitus sillä alunperin on??

Kyllä se ois korjaaminen paljon helpompaa kun ei tarttis muiten aukomia kasata :?


:)
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Muistellaan porukalla. Se releen tuplanaksutus mielestäni kuuluu asiaan, esim. talvella kun antenniin on jäätynyt loskaa / moskaa, niin moottori ei turhaan riko itseään yrittämällä vetää teleskooppia kasaan. Tuplanaksaus kumpaankin suuntaan.

Itse taisin laittaa antennin kiinni runkoon ala-asennossa, eli teleskooppi kasassa. Sitten varovasti kierittäen nailonruotoa sen kerän ympärille, joka sijaitsee kotelossa (avaa kotelo). Miksi varovasti? Kun se pa$ka tahtoo lähteä aina karkaamaan, se on muovivaseliinissa eli liukasta tavaraa ja hyvällä tuurilla jäykkä nailonruoto iskee sinua huuleen. Kysy vain mistä tiedän.. Joka tapauksessa, sitten kun ruoto on keritty kasaan, kansi päälle ja systeemi kasaan, sadevesiputki on hyvä tarkistaa, ettei ainakaan isompia roskia jää.

En heti muista mitään ruuvia, mutta onkos kyse siitä "tuplanaksaus"-systeemistä, eli rajakytkimestä? Se koneisto on kohtuullisen itseohjautuva, koita saada ilman suurta verenpaineen nousua ruoto paikalleen, kotelo kiinni ja sitten ihmettelemään toimintaa.
Vastaa Viestiin