Kotiviinit
Kotiviinit
Tuota noin, kuinka moni täällä harrastaa kotiviinejä? Itse en ole koskaan niitä tehnyt, vain maistanut, ja suuremmalta osalta ne ovat olleet ihan kelvollisia juoda. Kertokaahan kokemuksia jos harrastatte näiden tekoa, itse kun suunnitellen että alkaisin tekemään niitä omaksi iloksi 

Yöks, mieleen tulee vaan teini-iän pöhinäpöntöt kaverin kellarissa ja elämääkin tokkuraisemmat kännit.
Kaikista kauheinta oli ehdottomasti kaverin mutsin punkku, PPV eli Pirkon PotkuVinkku. Se ei voinut olla pelkkää viiniä..
Mä luotan ihan vaan monopolitarjontaan, enkä edes yritä tehdä itse mitään.
Edit: Tulipa taas lässytettyä ihan aiheen vierestä.

Kaikista kauheinta oli ehdottomasti kaverin mutsin punkku, PPV eli Pirkon PotkuVinkku. Se ei voinut olla pelkkää viiniä..

Mä luotan ihan vaan monopolitarjontaan, enkä edes yritä tehdä itse mitään.

Edit: Tulipa taas lässytettyä ihan aiheen vierestä.

Onhan noita joskus tullut maisteltua. Valitettavasti useammin tuntuvat satsit olevan epäonnistuneita kuin onnistuneita..
Itse en ole noita koskaan suoranaisesti koetellut, mutta vanhemmat silloin tällöin.
Tuo onnistuminen/epäonnistuminen tosin korreloi suhteessa "omien kokeiluiden" kanssa.
Eli tsäänssit onnistua taitavat olla korkeammat, jos tekee suosiolla mitä paketin kyljessä ohjeistetaan. Toisaalta, sen kerran kun se oma koe-erä onnistuu, niin sitä voikin luonnehtia jopa hyväksi!

Tuo onnistuminen/epäonnistuminen tosin korreloi suhteessa "omien kokeiluiden" kanssa.

Nykyisin tyydyn olueeseen ja sittenkin kaupan tuotteisiin.
Perustelen väittämäni sillä, että vain ja ainoastaan kotikutoisten hiivaliemien kanssa on tullut hölmöiltyä oikein urakalla.. esimerkkeinä mainittakoon sähköpaimenlankaan sotkeutuminen ja hillitön huuto&hytkyminen, ihmettely aamulla miksi olen yltäpäältä musta.. oli tullu kuulemma väännettyä jööti ikävän naapurin savupiippuun, traktorin niittokone solmussa.. tehtiin kokkoa.. ja onneks ei syttyny.. oli uimarannan pukukoppia vasten kasattu ja kokosta löytyi mm. moottorisaha, nilkat kipeänä.. olin hiihtänyt puusuksilla 1,5km viinijärven kylälle sulalla asfaltilla.. ja samana iltana kaverin luo takas kirpparin takapihalta pöllityllä fillarilla.. jossa ei ollut kumeja: kolistelin koko matkan pelkillä vanteilla kipinöiden kera.
Ai hävettääkö...? No ei enää.. ku o yli 10 vuotta jokaisesta noista tempauksista, mut hävetti silloin.
Perustelen väittämäni sillä, että vain ja ainoastaan kotikutoisten hiivaliemien kanssa on tullut hölmöiltyä oikein urakalla.. esimerkkeinä mainittakoon sähköpaimenlankaan sotkeutuminen ja hillitön huuto&hytkyminen, ihmettely aamulla miksi olen yltäpäältä musta.. oli tullu kuulemma väännettyä jööti ikävän naapurin savupiippuun, traktorin niittokone solmussa.. tehtiin kokkoa.. ja onneks ei syttyny.. oli uimarannan pukukoppia vasten kasattu ja kokosta löytyi mm. moottorisaha, nilkat kipeänä.. olin hiihtänyt puusuksilla 1,5km viinijärven kylälle sulalla asfaltilla.. ja samana iltana kaverin luo takas kirpparin takapihalta pöllityllä fillarilla.. jossa ei ollut kumeja: kolistelin koko matkan pelkillä vanteilla kipinöiden kera.
Ai hävettääkö...? No ei enää.. ku o yli 10 vuotta jokaisesta noista tempauksista, mut hävetti silloin.

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Vuosina 93-96 noita tehtiin ja minä kyllä tykkäsin. Jos yritti itse säveltää (omat marjat tai lisää hiivaa tms), niin meni metsään, mutta kaupan valmispakkauksen lipis mielestäni ainakin onnistui. Sitä sitten eniten tehtiinkin. Olutta yritettiin kerran ja sitä en pystynyt juomaan. Niin, vaikka sitä viiniä juotiin jo pullotusvaiheessa, niin kyllä se vaati myös sen, että malttoi pitää ensin pullossa jonkun viikon. Eli jos on ohjeet, niin niitä kannattaa noudattaa...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Olutta olen kaupan valmispakkauksilla tehnyt monta kertaa ja on niistä ihan hyviä tullut, jopa muidenkin kuin omasta mielestäni. Tummemmat ja vahvemman makuiset laadut, kuten stout tai bitter jne., on muuten paljon vaaleita tyyppejä helpompia saada onnistumaan.jariha kirjoitti:Olutta yritettiin kerran ja sitä en pystynyt juomaan.
Pitkään aikaan en ole taas tehnyt, mutta hetken aikaa olen kypsytellyt ajatusta laittaa stouttiämpäri tulemaan jossain välissä ja pistää reilu annos suklaata mausteeksi pohjalle

Olutta tehty emännän kanssa kaupan valmiista eväistä, halvimmasta päästä lageria. Makuun sai pehmeyttä kun laittoi 1/4 fariinisokeria ja 3/4 tavan sokeria. Pullotussessiot ovat vaarallisia, pari kertaa hävisi muistikin ko. sessioiden aikana. :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
Onhan noita varmaan 15v tullut harrastettua
. Nyt tosin hiipumassa tilanpuutteen vuoksi. On hieman vaikeaa sijoittaa pieneen kämppään 8 käymisastiaa ja toista sataa pulloa 

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....