Koeajoin tonnarin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...ei tarvi tuossa yläpuslien vaihossa tukea alta. Hydr. alatuet tukevat sieltä. Edestä ehkä sen verran ettei nyökähdä. Jos värkkäät tuollaisen vaihtolaitteen kierretannosta, prikoista jne. niin teekkö samalla vauhdilla mullekin? ...kohtuullista korvausta vastaan tietty!
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Mulla päättyi tuo prikka urakka ja itse tehty työkalu homma siihen et raudat petti ja hermot.. Sisukset vaan revin pihalle ja sahasin entisen holkin moottorin puolen korvakosta halki ja lyömällä otin holkin pihalle takaisin laitto onnistui "helposti" vanhan kannenpultin ja parin mutterin avulla ja hain isoja kantikkaita aluslevyjä ilmat pois kaupasta .. toisen rungon puoleisen puslan kävin painasee prässissä pihalle ja uusi samoin paikalleen. Jos tarviit jelppiä vaihtoon voin konsultoida asiassa ja käydä vaihtaa sen toisen pään ainakin työpaikalla.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

..sieltä ilmat boissi putkasta löytyy muuten mitä ihmeellisempää kamaa ..saman puljun pihalla kuulemma jokku venakot olivat vieneet nakit auton alta.. sen jälkeen tuo on kulkenu nimellä kumit bois :lol: ...täytyy kattoa teenkö vaan tylysti vanhoihin pusliin polyuretaani -sikaflexistä ittelle vaan saman modauksen kuten moni muukin.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Ahtopaine kirjoitti:..sieltä ilmat boissi putkasta löytyy muuten mitä ihmeellisempää kamaa ..saman puljun pihalla kuulemma jokku venakot olivat vieneet nakit auton alta.. sen jälkeen tuo on kulkenu nimellä kumit bois :lol: ...täytyy kattoa teenkö vaan tylysti vanhoihin pusliin polyuretaani -sikaflexistä ittelle vaan saman modauksen kuten moni muukin.
Joo noh tuohon jätän kommentoimatta.. :lol: Onhan se sikomassa ihan jees mutta oikeissa paikoissa käytettynä.. 8) kuivaa muuten näillä keleillä jo hyvin..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Vedin juuri Würthin mustan polyuretaanimassan puslien rakoihin. Tunkilla vähän tuin moottoria edestäpäin, että sain sen oikeaan asentoon. Vaikutti hyvältä aineelta... kauankohan tuo kestää kuivaa läpi, kun ei lue tuubisa tuosta mitn?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

eikös ollut kone levossa oikeassa asennossaan yläpäästä? Sillonhan siellä on antautuneet myös hydrauliset tyynyt..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

No 3-4 milliä oli etiäpäin nyökällään momenttikumin keskiholkista katsoen, eli sen verran kuin tuo kumi oli haljennut ja antanut periksi... kai ne hydraulituet tuon verran myötäävät? Laitoin mömmön myös tuonne vaihelaatikon kumiin. Tuntui ainakin pinnasta jo kovettuneen...

Huomenna ohjelmassa TK-moottorin ja kaasuläppäkotelon puhdistus sekä kovaa kojeajua 8)
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Ahtopaine kirjoitti: Tuntui ainakin pinnasta jo kovettuneen...

Riippuu tietty käytetystä aineesta mutta mulla viime kesänä oli jo muutaman päivän momenttitukien mömmöjä kuivateltu ja tuntuivat kanssa pinnasta koville, mutta kun lähti koeajolle ja teki muutaman kevyen kiihdytyksen niin olivat spruitanneet tuoretta mömmöä laturin päälle :oops: , onneks aika vähän, on vaan ikävää tavaraa putsata :evil: .
Ovat kyllä ihan tarpeeksi täristävät vaikka vähän ylimääräisiä purskahtikin pihalle.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ahtopaine kirjoitti:No 3-4 milliä oli etiäpäin nyökällään momenttikumin keskiholkista katsoen, eli sen verran kuin tuo kumi oli haljennut ja antanut periksi... kai ne hydraulituet tuon verran myötäävät? Laitoin mömmön myös tuonne vaihelaatikon kumiin. Tuntui ainakin pinnasta jo kovettuneen...
Vuorokausi ei tunnu riittävän kuivumiseen, kahden jälkeen pysyi jo mömmöt läjässä.
Mitä noissa kahdessa olen tuon momentin tuen irroittanu niin kyllä niissä on pultin reiät jääny ihan kohilleen vaikka pultit on poissa joten kannattaa ne hydraulituet kattoo ennen kovempia koeajoja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Arki on koittanut ja ihmeelliset omituisuudet sitä myötä:

- Jarruvalo jää joskus palamaan. Esim. eilen illalla naapuri tuli puoli kymmeneltä sanomaan, että autossanne palaa jarruvalot. Tätä tapahtunut noin 5 kertaa.

- Avain ei käy enää kuskin oveen. Tai saan minä sen renkattua auki, mutta ei tuota uskalla enää lukkoon laittaa.

- Ei harmainta aavistusta, paljonko tankissa on bensaa. Kun bensaviisari on punaisella ja tankkaa 20 litraa, niin viisari nousee 50 litran hujakoille. Sieltä se tippuu 200 km matkalla. Edellisellä pätkällä ajoin vielä kaupunkiajoa reilu 100 km ja viisari oli välillä reilusti alle punaisen ja välillä 20 litran tietämillä. Bensavalo ei ole syttynyt kertaakaan, jos tässä sellaista edes on. En ole vielä raskinut tankata täyteenkään, joten pitää vain yrittää ajella "varman päälle".


Mutta muuten auton on kyllä mukava ja helppo ajetteva edelleenkin. Pitkän vieterin kanssa on oppinut olemaan eikä tuo ravistuskaan (liikkeelle lähdettäessä) ole oikeastaan häirinnyt lainkaan. Joko sitä on oppinut kytkimen käytön tai sitten se vika on kadonnut lähes olemattomiin. Sais vain vielä aikaiseksi vaihtaa tuon yhden mittariston lampun, sillä se on suurin harmistuksen aihe ;)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jariha kirjoitti: - Jarruvalo jää joskus palamaan. Esim. eilen illalla naapuri tuli puoli kymmeneltä sanomaan, että autossanne palaa jarruvalot. Tätä tapahtunut noin 5 kertaa.
Verhoilu vaan kuskin jalkatilasta auki ja kattomaan onko jarruvalokytkin kunnolla paikoillaan. Itsellä oli samaa vaivaa ja korjasin sen vaan taivuttamalla polkimen puolella olevaa liparetta. Hieman ahdasta ja muutenkin hankalaa verrattuna satkuun.
- Avain ei käy enää kuskin oveen. Tai saan minä sen renkattua auki, mutta ei tuota uskalla enää lukkoon laittaa.
Noista lukkomekanismeista on monesti ollu juttua, ovipahvin pois vaan ja katteleen. Tai en kyllä nyt muista voiskos varsinaisen lukko-osan tapin taipuminen tehä tuollaista kiusaa. Reed-releestä löytynee keskusteluja jossa tuo vois selvetä.
- Ei harmainta aavistusta, paljonko tankissa on bensaa. Kun bensaviisari on punaisella ja tankkaa 20 litraa, niin viisari nousee 50 litran hujakoille. Sieltä se tippuu 200 km matkalla. Edellisellä pätkällä ajoin vielä kaupunkiajoa reilu 100 km ja viisari oli välillä reilusti alle punaisen ja välillä 20 litran tietämillä. Bensavalo ei ole syttynyt kertaakaan, jos tässä sellaista edes on. En ole vielä raskinut tankata täyteenkään, joten pitää vain yrittää ajella "varman päälle".
Itsellä tuossa varaosakulkineessa samanlainen. Kannattaa tankata täyteen niin pääsee johonkin selvyyteen. Mulla nousee täyteen tankattuna n.55l ja matka jatkuu vaikka mittari tippuu punasen alle jolloin tankkiin menee noin 50litraa. Valokin rupee vilkkuun jossain noilla main, enimmillään olen tankannu tuohon 55litraa ja silloin bensavalo oli palanu hetken.
Varakanisteri on hyvä jos haluu tsekata valon toimivuuden.

On se vaan vanhakin tonnari mukavaa matkaseuraa vaikka "ominaisuuksia" onkin iän myötä yleensä kertyny. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jariha kirjoitti:- Avain ei käy enää kuskin oveen. Tai saan minä sen renkattua auki, mutta ei tuota uskalla enää lukkoon laittaa.
Toimiiko lukko kuitenkin sisänupista käyttämällä normaalisti, nupin tuntuma normaali ja lukot aukeaa ja sulkeutuu?

Onko vika siis ainoastaan se, että avain ei suostu kääntymään kuskin oven lukossa?

Siihen auttanee ainoastaan uudet haitat k.o. lukkoon.
Tai sitten asennat lukon kauko-ohjauksen tai hälyn.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jus kirjoitti:
jariha kirjoitti:- Avain ei käy enää kuskin oveen. Tai saan minä sen renkattua auki, mutta ei tuota uskalla enää lukkoon laittaa.
Toimiiko lukko kuitenkin sisänupista käyttämällä normaalisti, nupin tuntuma normaali ja lukot aukeaa ja sulkeutuu?

Onko vika siis ainoastaan se, että avain ei suostu kääntymään kuskin oven lukossa?

Siihen auttanee ainoastaan uudet haitat k.o. lukkoon.
Tai sitten asennat lukon kauko-ohjauksen tai hälyn.
Sisältä toimii. Kaksi avainta ja molemmilla sama homma eli lukkoon sen vielä saa, mutta todella vaikeasti auki. Eilen aamulla se vika ilmeni ja sama homma vieläkin. Jotenkin opin, että avainta oikein vääntämällä sen saa auki, mutta tuntuu rikolliselta ränkätä oman auton ovea puoli minuuttia jossain parkkihalliisa :oops:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Haitat pesästä uusintaan ennenkuin jumittaa lopullisesti. Ei maksane kuin jotain 30€ ..tai sitten vaihda äikkäin apukuskin puolelta tuore lukko tuohon (en tosin tiedä passaavatko ristiin) :D
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Hieman kulutuksesta (kulutusmittarin kertomaa):

Puhdasta maantieajoa 100km/h rajoitusalueella tietää 7l/100km lukemia. No, nyt on parin viikon aikana ajettu lähes 300km pelkästään kaupungilla, tosin mukana muutama pätkä ohitustietä (Lohtajalta Prismalle ja takasin), niin mittari näyttää 12l/100km. Suloinen seka-ajo tietää n. 9,5l/100km lukemia, joka vastaa sitä, mitä kaikki muutkin Saabini (vm. 73-88) ovat näyttäneet.

Eli summa summarun, jos ajosta reilu 70% on maantieajoa, voi sanoa, että tonnari menee vähemmällä, mutta muuten (eli näillä meidän ajoilla) sillä ei ole mitään merkitystä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin