Vaparista turboksi
Vaparista turboksi
Onko kukaan vaihtanut turbokonetta vaparin tilalle tonnariin. Olen itse miettinyt, että vaihtaisin joskus 2 litrasen samankokoiseen turboon. Tarviiko lisätä tai poistaa mitään konehuoneen puolella? Onko turbossa joitakin piuhoja mitä ei vaparista löydy ja toimiiko entinen ohjausboksi turbon kanssa?
Paras linkki taitaa olla kuitenkin http://www.nettiauto.com
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tai tämän forumin tori-osio. :)peinu kirjoitti:Paras linkki taitaa olla kuitenkin http://www.nettiauto.com
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
"Helpoiten" onnistuu, kun hommaat saman vuosimallisen turbon, siis koko auton, ja siirrät koko tekniikan. Ja jos on putkessa katti, niin myös elimenluovuttajan pitää olla vähäpäästöinen. Erinäisen määrän lippuja ja lappuja tarvitset katsastuskonttorillekin. Kuten tuossa jo aiemmin todettiin, helpoimmalla pääsee vaihtamalla koko auton...
Vaparin ohjausboksi(t) ei käy turbon kanssa, alustaan joudut vaihtamaan ainakin turbon jouset (10mm matalammat, ainakin joissain malleissa, kuin vaparissa).
Vaparin ohjausboksi(t) ei käy turbon kanssa, alustaan joudut vaihtamaan ainakin turbon jouset (10mm matalammat, ainakin joissain malleissa, kuin vaparissa).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Turbotuksessa ongelmallisin juttu taitaa olla APC.. Siihen joudut tekemään oman johdotuksen tai sitten jättämään pois ja huolehtimaan sopivista paineista ja riittävästä bensansaannista.
Helpoin ratkaisu silti myydä se iivari pois ja osta turbo tilalle.
Helpoin ratkaisu silti myydä se iivari pois ja osta turbo tilalle.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Itse tein kyseisen projektin toissa kesänä ja täytyy kyllä sanoa, ettei se ihan pienitöisin operaatio ollut, varsinkaan kun turbotekniikka oli -88 tonnarista ja auto johon laitoin tekniikan oli -90. Itse jouduin vaihtamaan kaikki värkit johtosarjoista lähtien...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Eihän tuo osaavalle kaverille mahdoton ole mutta työtä se teettää.kopote12 kirjoitti:Eli turbottaminen jälkikäteen taitaa mennä pipariksi, voi vittujen v**tu! Auto olisi ollut koriltaan ruosteeton ja olen siihen jo ilmastoinnin ja sähköjutut (paitsi penkit) vaihtanut. Ajelen siis vaparilla, onhan sekin kivaa
Ilmeisesti kumminkin työkalut jotenkin pysyy käsissä kun ei tuon ilmastoinnin asennus ihan simppeli ole. Jos oli vielä automaattinen niin sähkökaavioiden lukukin on tuttua.
Osaluovuttaja olisi tosiaan hyvä olla lähes samanikäinen ja kannattaa melkein hommata koko auto kun on melko paljon siirrettävää osaa.
Yksi vaihtoehto on tietenkin jälkiasennusruisku niin silloin pääsee sähköjen kanssa ehkä hieman vähemmällä.
Rautapuolen muutokset on kumminkin melko yksinkertaisia.
Jos auto on todella ruosteeton, mikä kannattaa tarkastaa huolella niin ei heti kannata laittaa rukkasia naulaan vaan selaa foorumin tonnariosion huolella läpi ja kattoo riittääkö omat taidot ja aika projektin läpiviemiseen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Teit sitten aivan saman homman ku minä viime kesänä eli -88 turbotekniikka -90 karvalakki-iivariin, ja vielä riittää pikkusäätämistä, tosin nyt alkaa tonttu palkitsee kovan työn 1.2 ahdoillasamsikki kirjoitti:Itse tein kyseisen projektin toissa kesänä ja täytyy kyllä sanoa, ettei se ihan pienitöisin operaatio ollut, varsinkaan kun turbotekniikka oli -88 tonnarista ja auto johon laitoin tekniikan oli -90. Itse jouduin vaihtamaan kaikki värkit johtosarjoista lähtien...

No juu, töitä se vaatii, mutta ei ole mahdoton homma, ja helpottaa paljon jos on saman vuosimallin luovuttaja kuten tossa jo aikaisemmin todettiin. Eli mitä tarvitset on motivaatiota ja sehän ei ole onglema kun tietää mitä projektin valmistuttua tuleman pitää

Mitään järkeä tässä vaihtohommassa ei ole ja sitä tuli kyllä kysyttyä itteltä ja kaverilta pariin otteeseen projektin aikana

#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black