Nonniin. Päivän eko-teko taas tehty... Ja modeeminkäyttäjät kiittää ja kiroavat..
Että piakkoin tapahtuvasta perunan istutuksesta saisi kaiken ilon ja hyödyn irti, on keskityttävä myös perunan energia tarpeisiin.
(Muutamaa palikkaa ootellaan vielä..)
Hommahan alkoi varsinaisesti jo muutama viikko sitten tilaamalla Futurezilta Walbron 255 LPH GSS 341 bensapumppuja perunan istuttajille...
Kuvassa NG900 alkuperäinen ja 255 liraa/tunnissa puppaava tehopumppu, jota käytetään myös monissa muissa viriviri autoissa...
(Jätin kuvassa suojatutin takana näkyvän mustan alakumin käyttämättä)
Itse asennus alkoi irroittamalla bensapumpun sulake ja starttaamalla paineet pois järjestelmästä. Tämän jälkeen otin akun - navan irti.
Sen jälkeen irroitin tankin johdot takapenkin alta.
Sitten 3 kpl bensaletkuja auton alta. Isojen letkujen klemmarit voivat olla ruostuneet avauskelvottomiksi 10 vuodessa, joten uusien asennukseen kannattaa varautua. Koot noin 20-30mm sekä 40-50mm (arvio).
Tämän jälkeen irroitin bensasuotimen, jonka irroittaminen korin letkusta ei liene välttämätöntä, mutta helpottaa hommaa, kun ei ole tiellä roikkumassa..
Tähän tarvitsee banjoja varten 17 ja 19mm lenkit, sekä 22 ja 27mm kita avaimet. Tietty vielä T30 torxi pitää suodinta korissa.
Huomaa, että nosturin tassu on tarkoituksella jätetty hieman kauemmaksi tankista, kun tankkia joutuu liuuttamaan noin 10cm apumiehen suuntaan pois laskiessa/asentaessa.
Samalla vaivalla asentaa tarvittaessa uuden bensasuotimen.
Motonetin suotimessa on sitten kupari tiivisteet, jotka vaativat varsin tiukkaan vääntämistä, että pitävät..
Alkuperäisissä on kumireunaiset prikat, jotka pitävät paremmin, joten vanhojen käyttäminen ei välttämättä huono idea...
Samalla on hyvä irroittaa putket useammasta korin kiinnityskoukusta.
Tankin etu sekä kuskin puolella olevat lämpöpellin mutterit (2kpl) on hyvä ottaa irti, ettei alumiinipelti turhaan vääntyile/repeile, kun tankkia ujuttaa pakoputkiston päältä apumiehen puolen suuntaan.
Samoin kuskin puolen käsijarruvaijerin irroitus rummun päästä helpottanee hieman hommaa. (se pannan vieressä/alla oleva)
Tämän jälkeen voi irroittaa pannat. Tässä hommassa CRC ja 13mm räikkälenkki ovat erittäin iloinen asia.
Tankkia hieman laskiessa (ja samalla apumiehen sivulle ujuttaessa) on hyvä irroittaa edestä tankille tuleva(t) putket tankin etu reunasta ja varoa samalla etteivät vääntyile liikaa, vaan laskeutuu loivasti aikaisemmin irroitetuista koukuista. (kuten 2 kuvaa taaksepäin) Kun tankkia laskettu ½-1m, niin päältä on syytä irroittaa muovipleksi ja sen alta löytyvät "pika" liittimet varovasti ruuvimeisselillä. (taivuta hieman keltaista kynttä ja kampea L-liitintä "leuan alta" milli kerrallaan ylöspäin. (Asennuksessa sitten hieman crc:tä tiivisteisiin ja napsahtavat mukavasti paikalleen kevyesti painaen
)
Huomaa "-" merkinnät ämpärin kannessa sekä tankissa, joiden kuuluu olla kohdakkain.
Itse tankin avauksessa tarvitsee saabin erikoistyökalua numero 8394462, mutta tämän voi korvata
patentoimallani korvaavalla 3-4mm paksulla erikoistyökalulla, jonka leveys on 13.6cm. Tätä työkalua voi avittaa muutamalla jakarilla, jolla saa lisää momenttia, kun tuo kierrerengas on melko tiukassa.
Lukkorenkaan irroituksen jälkeen ämpäri kohoineen päivineen on nostettavissa ylös tankista.
Tässä operaatiossa pitää ämpäriä pyöritellä joku 90 astetta suuntaan tai toiseen, että ämpäri mahtuu tulemaan ulos... (kyllä se sieltä tulee, kun vain vähän pyörittelee ja kokeilee varovasti...
)
(Huomaa jälkeenpäin vaihdettu kangasvahvisteinen letku pumpulta T kappaleelle. Ämpäriin on vuosi sitten vaihdettu motonetin walbron pumppu, mutta nyt tulee vaan tuottoisampi tilalle)
Ämpäri aukeaa helposti painamalla ruuvarilla 4 kynttä sisään ja nostamalla
.
Ämpärin pohjalla on keskityskumi , joka on hieman toisessa laidassa.
Itse sihti pumpun ympäriltä lähtee vetäsemällä. (huomaa musta kumitiiviste kauluksessa).
Sihti sisältä
Sihti näyttää sisältä tälläiseltä vielä modaamattomana..
Kun on irrottanut pumpun sähköjohdot (2 apikoa) sekä katkaisut original bensaputken (tai irroittanut letkun, jos jo vaihdettu letkuun tarvikepumpun myötä), niin itse pumppu irtoaa vetämällä ämpärin "kannesta" kauluskumin kanssa.
Tämän jälkeen saa Ylä-kauluskumin kanssa hieman vänkäillä. CRC helpotta tätäkin hommaa.
Mikäli kyseessä olisi tavanomainen Motonet pumpun asennus, niin vanha yläkumi pujotettaisiin uuden pumpun ympärille, laittettaisiin 20cm bensaletkua kovan muoviputken tilalle T haaraan asti ja pistettäisiin homma kasaan... Mutta koska GSS 341 on "vain" 99% BOLT-ON (
), niin alkaa askartelu...ISOMMALLE pumpulle.
Koska uusi GSS 341 on 2mm paksumpi ja erilainen molemmista päistä, niin vaatii sihti sekä kumikaulus hieman modifikaatiota.
Sihdin aukkoa on suurennettava noin 1mm joka puolelta, että uusi pumppu menee edes tiivisteen paikallaanpito särmien välistä.
Samalla dremelöi myös tiivisteen uraa 1mm syvemmäksi, että tiivistekkin mahtuu väliin.
.. Ja jotta pumppu imisi yhtä syvältä sihdistä, kuin alkuperäinen, on sihdin sisällä olevia "pohjastoppareita" (näkyy kuvassa "sihti sisältä") dremelöitävä 2-3mm matalemmiksi, koska alkuperäisessä pumpussa on 1cm imutorvi, kun taas GSS 341:ssä on vain noin 5mm, joka näkyy kuvassa 1.. Jossa päällä suojatuti
Samalla on hyvä väljentää myös sisällä olevien pohjastoppereiden "ohjureita" 1mm, kun pumppuhan oli 2mm paksumpi..
Ja että ahdas "apilan muotoinen" kauluskumi menisi uuden pyöreän paksukaulaisen pumpun muoviosan päälle, on tällekkin annettava kyytiä.. ja tehtävä siitä pyöreä.
Ja näin se kohta istuu uudem pumpun kaulalle..
Ja nyt on paranneltu ämpäri kasassa.
Original ämpärin sähköjohdoista joutui katkasemaan apikot ja laittamaan tilalle jatkopalat, joihin tuli ensimmäisessä kuvassa näkyvä liitin, joka napsahti pumppuun kiinni.
Kasaus käänteisessä järjestyksessä.
Muista laittaa ämpärin kannen "-" merkintä linjaan tankin "-" merkin kanssa.
Tankkia nostaessa huolehdi, että sähköjohdot menevät takapenkin reijstä läpi (etteivät jää auton pohjan ja tankin väliin puristukseen, kuten ei myöskään ohut letku, joka lähtee tankin päältä taaksepäin täyttöaukolle)
Työkaluja&tarvikkeita (ainakin, ellei enemmänkin..
)
10, (miel räikkä) 13, 17, 19, 22, 27mm lenkki/kita-avaimet
T30 torx
Dremel tai vastaava sihdin modaamiseen. (vain jos suurempi pumppu)
Vinku tms. (Puukollakin varmaan onnistuu "apilakumin" suurentaminen, vain jos suurempi pumppu)
20cm 8mm bensaletkua
2x klemmarit em. letkuun.
1x noin 20mm klemmari (En väitä kokoa varmasti oikeaksi, mutta sinnepäin)
1x noin 40mm klemmari (En väitä kokoa varmasti oikeaksi, mutta sinnepäin)
1x pumppu mallia x tai y.
13.6mm 3-4mm paksu patentti "laatta"
CRC tai vastaava liukkari (autokäyttöön lähinnä..)
Ja tietty Pihtiä, puukkoa, ruuvaria yms yllätyksiin-
Lähes tyhjä tankki on kerrankin JEES
Homma onnistuu myös tasamalla, kunhan auton perä on riittävän korkealla (että tankki mahtuu kauniisti ulos) ja tankilla ei ole isoja esteitä liukua apumiehen puolelle päin..5½ valokuvia napsien. (Hups, tän kirjoittaminen vei vielä 3h lisää!)
ISO kiitos "jenkkimallille" actionkuvaamisesta kesken touhun. (kun ei mahdu remeli, sihti ja kamera samaan aikaan käsiin turvallisesti pyörimään..
)
Hoooo....k
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.