Mikähän kumma oli, kun eilen aamuyöstä lähin töistä ja istuin tonnarin rattiin ja käännöin avainta, niin kas kummaa mitään ei tapahdu, muutakun kuului semmonen sähkönääni ja aivan kuin jokin pyörisi jossain, eikä itse startti siis yrittänyt pyöriä.
Tätä teki varmaan 5 kertaa putkeen ja sitten odottelin vielä hetken ja viimein startti pyörähtikin ihan normaalisti ja taas jatkettiin matkaa.
Onhan startti voinut pyöriä, mutta solenoidi ei ole jaksanut nostaa pendis-pyörää kehälle. Tämä siis vain yksi arvaus sadan muun joukossa.
Toinen mikä tulee mieleen on virtalukon pohja, mennyt sen verran huonoon kuntoon että startille ei riitä virtaa, pelkkä bensapumppu pyörii.
Epäilen hyvin voimakkaasti "Tobbanan" ensimmäistä vika-arviota. Mikäli konehuoneessa "jokin" pyörii selkeästi avaimen ollessa "start" -asennossa sulkisin tuon virtalukon pohjan pois pelistä. Virtalukon pohjan rikkoutumisen muina oireina voi olla myös toimimaton puhallin jne...
Startin ja bendix laitteen puhdistus voi auttaa ensiapuna vikaan.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
oireiden kuvaus ei ole riittävä jotta voisi oikein sanoa.
jos solenoidi vetää, niin vika lie startin sisuksissa, mutta jos ei vedä ja se "sähköääni" tuleekin ihan jostain muusta.... silloin voipi olla esim solenoidi viallinen tai jos solenoidi ei saa virtaskaa, niin virtalukon pohja tai automaatissa voipi jäädä siihen automaatin kepin kytkimeen ??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jos avainta vääntäessä kuuluu selvä sähkömoottorin hurina konehuoneesta, on bendix todennäköisesti loppu, ja luistaa.
Itsellä ainakin huolellinen puhdistus pelkästään pahensi asiaa. Uusi osa maksoi n.13 euroa Motonetissa, ja korjasi homman. Vaihto oli lasten leikkiä sen jälkeen, kun startin oli (taas) saanut pöydälle.
Ei kannata kovin montaa kertaa leikkiä startti-irrota-kiinnitä, vaan vaihtaa osa heti. Käsivoimin se ei nimittäin testaillessa luista, vaikka käytännössä ei toimisikaan.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)