APC-Nakutus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

APC-Nakutus

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Miten tietää onko APC:n nakutus että ei kaikki toimi tai on säätö ongelma


Itsellä kun on sytytysennakko vähän väärin säädetty niin siksi nakuttaa.

Kuitenkin oletan että tämä nakutus ei ole haitallinen koneelle. Koska minusta kone kuitenkin saa tarpeeksi bensaa, laihalla kone ei ainakaan minusta käy 1.2 bar ahteilla kun toimii kuunolla kun sytkäennakko kohdallaan.

Eli onko kaikki nakutus sellaista että kone on vaarassa ja siksi nakuttaa, vai onko sellaista "väärää" nakutusta :?:

Itse ajelen 3.0 bar bensapaineella ja 260L/H bensapumpulla.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Nakutus on aina pahasta, jollei kyseessä ole diesel.

Jos kone nakuttaa ja silti pitää paineet ylhäällä nakutuksesta huolimatta niin APC:ssä on jotain todella pahasti vialla, tai sitten paineet on nostettu jollain muulla kun APC:tä säätämällä.

Ja jos paineet on nostettu jollain muulla keinolla niin APC:llä ei ole kovinkaan paljon sanottavaa nakutukseen, korkeintaan voi ilmoittaa ilmiöstä lediä vilkuttamalla, mikäli tällaista on asennettu.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Laiha seos on vain yksi syy nakutukseen; perimmäinen syyhän on polttoaineseoksen liian aikainen/liian nopea palaminen. Laiha seos ei jäähdytä palotilaa riittävästi-> liian kuuma palotapahtuma-> nakuttaa herkemmin. Jos sinulla on sytty liian aikaisella, niin ilman muuta se voi nakuttaa, ja olla vieläpä "vaarallista" nakutusta. Kannattaa säätää se sytty jo lisähepojen toivossa kohdalleen.
Onko näin, ettei noissa jakajalla varustetuissa vehkeissä APC:llä ole mitään sanaa ennakon säätöön?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tai apc saa häiriötä jostain ja luulee häiriösignaalia nakutukseksi. Toimintaperiaatehan on se, että lohkon kylkeen on pultattu mikrofooni kiinni, josta apc "kuuntelee" moottorin ääntä. Jos tuohon nakutusanturin johtimeen indusoituu jostakin muualta jännitettä, niin soppahan on jo valmis. Isot pojat on kertoneet, että maadoituksien tarkastus saattaa auttaa outoihin nakutustunnistuksiin...

Tästä muuten tuli mieleen, että jännästi miun 99:n kone nakuttaa kevyellä pintakaasulla ajettaessa esim. loivaan ylämäkeen siten, että "ahtopaine" on 0bar. Tankissa on 95E:tä. Se kuuluu jopa omaan korvaan satunnaisena kilahteluna. Tänään näin nakuledin välähdyksenkin jopa. Perusennakko on kyllä säädetty lampulla. Jännä juttu. Jos perusennakkoa myöhäistää, niin ajettavuus huononee selkeästi. Pitäisi tutkia ekana bosch-koodien perusteella tuo virranjakajakin, että onko se edes turbon jakaja. Toinen testaamisen arvoinen homma olisi jakajan ennakkokäyrän mittaus 2000-4000rpm:n väliltä ilman alipaine/paine-ennakkoa, eli letku irti ollessa ja verrata sitä 900:n korjaamokirjan ennakkokäyriin. Voihan jakajan keskipakoennakon jouset olla jo väsyneet...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Nakutus johtuu siitä, että liekkirintama ei etene sylinterissä yhdensuuntaisesti kohti mäntää. Syynä on useimmiten erilaisista syistä johtuen kaksi/useampi sytytyspistettä ilma/bensaseokselle jolloin liekkirintamat törmäävät ja juuri tuosta törmäyksestä johtuu se nakutuksen tunnusomainen räsähtävä ääni.

Jos vain yksi liekkirintama etenee kohti mäntää hallitusti, niin silloin liekkirintaman ja männän väliin jää eristävä ilmakerros suojaamaan mäntää liialliselta lämmöltä. Jos jostain syystä lähtee kaksi (tai useampi) liekkirintamaa, niin tuo eristävä kerros ei pysy paikallaan ja mäntä on vaarassa ylikuumentua ja sulaa. Siksi nakutus on hyvin vaarallista.

Dieseleissähän tuo nakutus on hyvin hallinnassa palotilamuotoilulla, ja sielläkin on vain yksi liekkirintama edellämainitusta syystä.

Vähän ehkä off-topic, mutta ehkäpä tämä on hyvä ihmisten tietää.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Ku vaan ajattelin että ennen tuota JT 3 " Dp hela systemiä ei kauheasti
nakuttanu jos edes ollenkaan. silloin ahteet ei vain noussee korkeammalle. Sytkän säädön jälkeen sen nakuttaa tuossa 0.9 kun ennen ei ollu nakua tuossa 1.1-1.2 bar kohdilla.

Uutena virinä ku tuli samaa aikaa tuo JT 3 " ja 260l/h pumppu ja sitten ennakon säätö ja meni vähän pielee tuo säätö, mutta onneksi JUS auttaa minua sen suhteen. Ajattelin vaan että jos ennen ei 1.1 bar nakua ka nyt 0.9 bar niin että se sytkä säätö aiheuttaa sitten niin paljon harmia ja vaaraa :?:

EDIT: Pahoittelen jos tekstini on vaikeasti luettava. Syynä vaikea ajatuskulku jota kukaan ei oikeen ymmärrä + Dyslexia
Viimeksi muokannut Tomi9000T, Pe Touko 19, 2006 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Olisi ihan hyvä, jos voisit hieman perehtyä tekstiasuun viesteissäsi... Nyt on meinaan aikamoista puuroa luettavana...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Nimenomaan se liian aikainen sytytysennakko sitä nakutusta tässä tapauksessa aiheuttaa. Seos syttyy liian aikaisin ja sylinteripaine nousee niin että palotilan toisessa nurkassa syttyy toinen palorintama -> aivan liian nopea paineennousu joka lyö mäntää vasten kun taas kiertokanki painaa sitä väkisin ylöspäin. Siittä se joskus korvinkin kuultava kilinä tulee kun mäntä paukkuu sylinterin seinämään kunnolla.

Tästähän on seurauksena männänrekaiden katkeamista, tuhoutuneita mäntiä, vääntyneitä kiertokankia, räjähtäneitä alakertoja, laakeririkkoja jne..
Aki Peltola #1132
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tomin autossa oli aiemmmin sytytysennakko letku irrotettuna 10 astetta. Säädin sen muutama viikko sitten 16 asteeseen. Nyt on harkinnassa muokata alipainekelloa niin, että ahtoviivästystä tulisi muutama aste enemmän kuin vakiot viisi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Juu sillä ahtojen alaisen käyttäytymisen saa palautettua entiseen. Oma mielipiteeni on kuitenkin se että moottorin säädöissä on jotain hakusalla, Saabin 16v koneen ei pitäisi nakutella 16asteen perusennakolla kovinkaan herkästi jos vain seokset on kohdallaan. Kun ogssakin pelkällä bensalastun lisäämisellä on ajettu 1.6 ja ylikin ahdoilla ilman nakutusta. Ja ogn vakiocoolerikin on mitä on.

Monesti sytkää myöhästämällä saa lisää ahtoja mutta vähentää silti tehoja!
Aki Peltola #1132
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Jos olen oikein käsittänyt niin peruspaine pitää olla noin 50% tai hiukan alle max-paineista.

Liian pienellä peruspaineella johtaa siihen että paineet eivät nouse APC kanssakaan kovin ylös. Miten hyvin tuollainen moodattu RedBox-APC jaksaa nostaa paineita ja pitää siellä ?


Eli liian pienellä peruspaineella ahteet eivät pysy ylhäällä , joten ONKO hyvässä APC virityksessä sitten mahdollisimman pieni peruspaine jotta APC toimii paremmin nakutuksen suhteen.

Eli millainen peruspaine riittää pitää 1.2 bar ylhäällä ?

Tietysti hyvin autokohtaista :roll:

Itsellä 0.2 bar peruspainella moodattu APC nostaa 0.8-0.9 bar kohdille josta vakiintuu 0.6-0.7 väliin
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Vastaa Viestiin