Millainen pakoputki V6 moottorille

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

KeijoAnnikki kirjoitti:
himmee kirjoitti:Tuliskohan liian kovat äänet jos laittais vain suorilla putkilla, oikealla mitalla. Eli vastapainetta tarpeeksi.
Katukäyttön soveltuvat äänet, suorat putket ilman äänäreitä ja "oikea vastapaine" eivät kävele käsi kädessä tai edes samalla puolella katua. Tässä vanhassa linkitetyssä Simons ja huminaa jutussa ( http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0 ) on kuva mun Sonett:n putkista ja ekan sivun kuvasta voi nähdä että keskellä on 2 x 43 mm läpivirtaavat äänärit ja takana on lisäksi 2 x 45 mm Simonssin huilut. Ja äänet oli viime syksynä (ja toivottavasti myös tulevana lauantaina hoidettujen kytkin ongelmien jälkeen) erittäin miehekkäät. Saattaa edelleen olla ongelmia katsastuksessa. No mun moottori on selkeästi piristetty V4, mutta ei ne vakiokoneenkaan äänet hiljaisia ole jos kaasutellaan.
Hmmm.... :?

Simons humina ja pakoäänet ulospäin on kaksi eri asiaa..

Niin joskus olen kirjottanut että mulla oli tuossa simons putkessa jopa kolme vaimenninta yks ei läpivirtaava ja silti humina pysyi.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Asian otsikko "Simons ja huminaa" on vain otsikko vanhalle keskustelulle ja tarkoitin tuolla edellä kirjoitetulla pelkästään Saab V4:en kovia pakoputken ääniä. Itse olen tottunut koviin ääniin (imu- ja pakopuolella) erittäin paljon viritetyissä V4 moottoreissa niin jokkiksen (abaut 140 hv) kuin siviili V4 harrastusten johosta (selkeästi yli 100 hv) ja uskon, että V6:ssa tilanne ei ole sen ihmeellisempi.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

KeijoAnnikki kirjoitti:Asian otsikko "Simons ja huminaa" on vain otsikko vanhalle keskustelulle ja tarkoitin tuolla edellä kirjoitetulla pelkästään Saab V4:en kovia pakoputken ääniä. Itse olen tottunut koviin ääniin (imu- ja pakopuolella) erittäin paljon viritetyissä V4 moottoreissa niin jokkiksen (abaut 140 hv) kuin siviili V4 harrastusten johosta (selkeästi yli 100 hv) ja uskon, että V6:ssa tilanne ei ole sen ihmeellisempi.
Joo aivan ymmärsin asian liiiian hätäsesti.. :oops:
VW transporter 2.5tdi vm.99
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

AVO96_V6 kirjoitti:Renkaat ja irtovalkosivut on Vammalan rengaspalvelusta, se toimittaa tilauksesta mm. noita 165-15 Michelinejä, muitahan tuon kokoisia kumeja ei enää saa uusina?
Kyllä noita saa esim Hankook merkkisinä. Mullakin olisi yhden kesän ajetut moiset 99/900 vanteilla jouten jos kekä tarttee... 100e tai sopiva tarj.

Ei liity vaimentimiin ja muutenkin meni mainostuksen puolelle, sori :oops:

Paikataan vähän eli kyllä sinne takaloksun sisään saa esim. 2" putkelle sopivia läpivirtaavia mahtumaan, ja vaikka sellaiset pitkät Simonssit lattian alle => hengittää eikä nyt älyttömän kovaa meteliä pidä.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kartsa kirjoitti:
AVO96_V6 kirjoitti:Renkaat ja irtovalkosivut on Vammalan rengaspalvelusta, se toimittaa tilauksesta mm. noita 165-15 Michelinejä, muitahan tuon kokoisia kumeja ei enää saa uusina?
Kyllä noita saa esim Hankook merkkisinä. Mullakin olisi yhden kesän ajetut moiset 99/900 vanteilla jouten jos kekä tarttee... 100e tai sopiva tarj.

Ei liity vaimentimiin ja muutenkin meni mainostuksen puolelle, sori :oops:

Paikataan vähän eli kyllä sinne takaloksun sisään saa esim. 2" putkelle sopivia läpivirtaavia mahtumaan, ja vaikka sellaiset pitkät Simonssit lattian alle => hengittää eikä nyt älyttömän kovaa meteliä pidä.
Meinaatko sellasia soikeita vai pyöreitä pitkiä? Soikea rupeaa tekemään lattiaa vasten jo aika tiukkaa mutta saa hyvällä sovituksella siististi.

Ei katsastuksessa ainakaan mitään sanottu. 8O

Niin ja vielä pohtimista, että saadaanko kuupan koneesta niin paljon paukkuja ulos että se vaatisi läpivirtaavat pöntöt? :lol:

Ilman turboa siis.
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Soikee 2 tuumainen Simons meni juuri viime viikolla JohnnyV4:n 96:n pyöräkoteloon poikittain. Kuvaakin oli tarjolla autosta V4 sivustolla: Kuva Threadin aikaa sivu 13. Kuunnellaan huomenna, miltä kuullostaa väljä sporttiputki 2 x Simons 2 tuuman äänärillä selkeästi viritetyssä V4:ssa (1815 m3+iso venttiilikannet+295 asteen nokka+48 Dellortto+kevyt vauhtipyörä= 120 hv).
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

himmee kirjoitti:
Meinaatko sellasia soikeita vai pyöreitä pitkiä? Soikea rupeaa tekemään lattiaa vasten jo aika tiukkaa mutta saa hyvällä sovituksella siististi.

Ilman turboa siis.
Niin siis tarkoitin tyyliin se Simonssin valmis satsi, se menee läpi ainakin normikorkeassa kuupassa. Nuo pitkät pyöreät päältä ohkaset pöntöt tuplana rinnakkain auton keskivaiheilla niin luulis olevan OK. Eikös se sääntö mene niin että jos molemmista toisenpuolen kumeista voi laskea ilmat eikä ota mikään maahan niin kelpaa? Vai onko kyseessä urbaanilegenda?

Mummiälestä kyllä voisi olla hengittävyydenkin kustannuksella fiksumpi ratkaisu laittaa sinne taakse sittenkin jotkut litteät kammiovaimentimet pystyyn, oma kokemus simonssista (vakio)V4:ssä on että aikamoinen kumina on matka-ajossa se päällimmäinen mieleenjäävä juttu.

Jos siis itse olisin moista systeemiä rakentamassa, laittaisin pitkät pyöreät simonssit keskivaiheille mahan alle ja jotkut n. 100hp nykyautoon tarkoitetut pienikokoiset pöntöt pystyyn taakse pyöräkoteloihin (kyllä niistä puolikkaan kutosen sauhut mahtuu :wink: ). Ja siitä sitten iteroimaan. Mutta määhän oonkin vaan mää :D

V-kone kaipaa kyllä ehdottomasti ns H-putken mahdollisimman lähelle pakosarjoja, se on ihan mitattu juttu.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

KeijoAnnikki kirjoitti:Soikee 2 tuumainen Simons meni juuri viime viikolla JohnnyV4:n 96:n pyöräkoteloon poikittain.
Itseasiassa on 2 ½ tuumainen se viimeinen pönttö.
#2277
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ääni Kartsan ehdotukselle. Pidemmän päälle sitä sitten kuitenkin tykkää autosta jota ei tarvitse ajaa kuulosuojaimet päässä. Ainakin jos yhtään tulee matka-ajoa kokoontumisiin tmv.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

mikan kirjoitti:Ääni Kartsan ehdotukselle. Pidemmän päälle sitä sitten kuitenkin tykkää autosta jota ei tarvitse ajaa kuulosuojaimet päässä. Ainakin jos yhtään tulee matka-ajoa kokoontumisiin tmv.

t. Mika
Aivan!
VW transporter 2.5tdi vm.99
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kartsa kirjoitti:V-kone kaipaa kyllä ehdottomasti ns H-putken mahdollisimman lähelle pakosarjoja, se on ihan mitattu juttu.
Tänään otettiin savut ja huomenna toivottavasti viimeistellään koeajokuntoon.

Kuva
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jostain muistan lukeneeni mitoitussääntöjä V-moottorin putkistolle ja jos en väärin muista, niin tuo yhdysputki pitäisi olla ohuempaa kuin varsinaiset pakoputket. Suurin vaikutus tuolla taisi olla alakierrosten vääntöön.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

mikan kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni mitoitussääntöjä V-moottorin putkistolle ja jos en väärin muista, niin tuo yhdysputki pitäisi olla ohuempaa kuin varsinaiset pakoputket. Suurin vaikutus tuolla taisi olla alakierrosten vääntöön.

t. Mika
Itse katsoin jostakin, että yhdysputken tulisi olla saman paksuista. Olisi pitänyt saada aavistuksen lähemmäksi, mutta käyrien irrottamisen mahdollistamiseksi se tuli laatikon alle. Käyrät on alusta alkaen 45 mm ja Sonett:n tilat laturin puolella on äärimäisen ahtaat. Niiden irrottaminen ja kiinnittäminen tapahtuu alakautta. Vien auton viimeistään kesäkuussa säädettäväksi, joten eiköhän siellä selviä miten putkisto toimii ja hengittää. 8)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

mikan kirjoitti: Pidemmän päälle sitä sitten kuitenkin tykkää autosta jota ei tarvitse ajaa kuulosuojaimet päässä. Ainakin jos yhtään tulee matka-ajoa kokoontumisiin tmv.

t. Mika
Pidemmän päälle tarkoittanee että kun kuskille alkaa kertymään ikää? :-)

Metelin takia mullakin on ajelut kajakilla hiukan vähentyny. Nurkissa (työmatkat yms.) jaksaa pyöriä mutta matka-ajoon ei tee mieli...


Pari kuvaa mun vaimentimien sijoittelusta: 1 ja 2

Kuskinpuoli on samanlainen, (tai siis peilikuva) alkuperäiset lokasuojien sisällä olevat pellit on heitetty kuutamolle ja tankkaus siirretty takaluukkuun(ulkonäkösyistä).
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Mikähän olisi sopivin ratkaisu, kun lisäteholle ei ole tarvetta, mutta haluaisin silti tuplaputket ulkonäkösyistä, ja veekasimaisemman pakoäänen?
Vastaa Viestiin