Turbo tuli taloon (ja vieläkin pientä säätöä kaipaa)
Joo, kyllä mulle on helppo myöntää, että en osaa ajaa. Vielä tänäkin päivänä tulee tiedostettua omat rajalliset ajotaidot ja suhtauduttua nöyrästi liikenteeseen. Tämmösen kehnomman vanhemman kuskin täytyy kiihdytellä helpommilla autoilla, jos haluaa välillä liikkua. Mutta kuten sanoitte, että vikä on varmaan tosiaan ratin ja penkin välissä. Teillä nuorilla on se taito hyppysissä.
Ei välttämättä. T8:ssa on se paha puoli, että kun vaihdat vaihdetta, kärsit hetken aikaa tehopuutetta, kunnes turbo herää taas. Joskus oli testattu (olikohan joku autolehti?), että 99 turbo ja 99 gls oli laitettu rinnan "liikennevaloihin". gls lähti alkumatkasta nopeemmin, koska teho tulee viiveettä ja niissä oli tihee välitteinen vaihteisto. Vasta lähempänä 80-100km/h turbo pisti nekkuun, kun voimaa alkaa löytymään. Revippä siitä...gls kirjoitti:vanhoilla Saabeilla ajo on taitolaji.. esim. 99:llä saada tarenkaat lukkitumaan jarrulla kuten riiseissä käsijarrulla...
jos T8:lla häviää 2,0 16V camrylle niin vika löytyy ratin ja penkin välistä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Eiköhän Turbo vie valoissakin 100-0 jos vaan osaa. Eli pienellä ennakolla pistää jo oranssin kohdalla vähä kaasua niin että ahdin herää.Mertmi kirjoitti:Ei välttämättä. T8:ssa on se paha puoli, että kun vaihdat vaihdetta, kärsit hetken aikaa tehopuutetta, kunnes turbo herää taas. Joskus oli testattu (olikohan joku autolehti?), että 99 turbo ja 99 gls oli laitettu rinnan "liikennevaloihin". gls lähti alkumatkasta nopeemmin, koska teho tulee viiveettä ja niissä oli tihee välitteinen vaihteisto. Vasta lähempänä 80-100km/h turbo pisti nekkuun, kun voimaa alkaa löytymään. Revippä siitä...gls kirjoitti:vanhoilla Saabeilla ajo on taitolaji.. esim. 99:llä saada tarenkaat lukkitumaan jarrulla kuten riiseissä käsijarrulla...
jos T8:lla häviää 2,0 16V camrylle niin vika löytyy ratin ja penkin välistä...
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Kyllähän se on selvä, että ahtopaineella sitä tehoa tulee. Leo Kinnunen käytti aikoinaan jarruvalokytkintä, joka mahdollisti hänelle ahtopaineiden noston, niin ettei muut kilpailijat sitä huomannut. Käänsi sitten jarruvalot taas toimimaan seuraavaan kaarteeseen. Lentävillä lähdöillä mentiin silloin.hewidero kirjoitti: Eli pienellä ennakolla pistää jo oranssin kohdalla vähä kaasua niin että ahdin herää.
Meilläpäin valoista liikkeelle lähdettäessä ei ole liikennevaloissa tuota oranssia (lyhyt keltainen on molempiin suuntiin sama kuin vihreä). Muuttuvat siis käytännössä suoraan punaiselta vihreälle. Homma nimi kuitenkin on siis se, että pitäisi saada ahdot korkealle jo heti lähdössä. Ykkösellä ja kakkosella tää tosiaan vaatii kierroksia ja ei vaan yksinkertaisesti ilkeä ryhtyä risteyksissä huudattamaan ja tempoilemaan:) Pitäisi kuitenkin päästä risteyksistä silleen liikkeelle, ettei kanssaautoilijat katkee nauruunsa. Kyse ei kuitenkaan ole kilpailuista. Ajomukavuus edellyttää, että voi ajella rennosti kyynärpäät tuella, pistää sen pedaalin pohjaan ja klikkailla vaihteita sisään mukavasti jne..
Mutta jokainen tyylillään. Maantieajoon nää autot on tehty ja on ihan muut autot, kun millä kiihdytellään noista risteyksistä.
Paukulle siis käyttöä.Sami kirjoitti:Ykkösellä ja kakkosella tää tosiaan vaatii kierroksia ja ei vaan yksinkertaisesti ilkeä ryhtyä risteyksissä huudattamaan ja tempoilemaan:) Pitäisi kuitenkin päästä risteyksistä silleen liikkeelle, ettei kanssaautoilijat katkee nauruunsa. Kyse ei kuitenkaan ole kilpailuista. Ajomukavuus edellyttää, että voi ajella rennosti kyynärpäät tuella, pistää sen pedaalin pohjaan ja klikkailla vaihteita sisään mukavasti jne..

#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Kyllähän se on ihan selvä että erityisesti wanhasta kalustosta puheen ollessa turbolla ripeä liikkeellelähtö vaatii huomattavasti enemmän keskittymistä kuin vaparilla. Siksipä minäkin otan vaimon 9000iA:n jos tekee mieli nostattaa verenpainetta ruumisautovolvojen ratin takana, sillä kun loikkaa valoista ekat parikymmentä metriä vaikka samalla jäätelöä syöden niin että hetken päästä saa seurata kun ohi tullaan rajoitus+paljon.. Omalla turbolla taas T03:n heräilyä odotellessa ehtisi keittää kahvit 
(eikä muuten -96 9000tA toimi ollenkaan yhtä hyvin, huomaa hyvin turboviiveen jos ripeästi lähtee)

(eikä muuten -96 9000tA toimi ollenkaan yhtä hyvin, huomaa hyvin turboviiveen jos ripeästi lähtee)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Juu totta tuo että ei vanha turbo auto herää niinkuin esim. neliventtiilitekniikal oleva vapari, joka on kierrosherkkä ja vastaa heti. Mutta kun turbo tulee mukaan, se kuittaa usein "nuukahduksen". Jos valoista haluaa heti päästä tehokkaasti liikkeelle, pitää vaan
kehdata nostaa kierrosta niin että ahdinkin herää. Ja kyllä sitten lähtee. Mutta eihän sitä aina kehtaapi 
Omasta mielestä turbo lähtee valoista hyvin, ja moottoritielläkin on isoilla vaihteilla kulku lupaavaa. Mutta kun tuossa kaverin kanssa otettiin audi 1.8 t:tä vastaan viivat 0-160 niin kyllä suurin ero kasvoi nimenomaan alle satkun nopeudessa, sen ylitse oli etumatkan kurominen hidasta.


Omasta mielestä turbo lähtee valoista hyvin, ja moottoritielläkin on isoilla vaihteilla kulku lupaavaa. Mutta kun tuossa kaverin kanssa otettiin audi 1.8 t:tä vastaan viivat 0-160 niin kyllä suurin ero kasvoi nimenomaan alle satkun nopeudessa, sen ylitse oli etumatkan kurominen hidasta.
Groovy whistler
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
v**tu että osaa olla paskoja vehkeitä. Eihän tuota alempaa öljyputkea saa kiinni tuonne, vaikka olisi koko kone irti autosta. Äsken kokeilin ahtimen irroittamalla kiinnittää, mutta ei. Pitääkö olla niin helvetin joustamatonta putkea. Menee hermot mokomaan paskakasaan.
Ostakaa "helppo" projekti hintaan 1042e.
Ostakaa "helppo" projekti hintaan 1042e.

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
on muuten aika v*ttumainen homma. Varsinkin kun on to4:n kompuralefa42 kirjoitti:v**tu että osaa olla paskoja vehkeitä. Eihän tuota alempaa öljyputkea saa kiinni tuonne, vaikka olisi koko kone irti autosta. Äsken kokeilin ahtimen irroittamalla kiinnittää, mutta ei. Pitääkö olla niin helvetin joustamatonta putkea. Menee hermot mokomaan paskakasaan.
Ostakaa "helppo" projekti hintaan 1042e.

Ainakin omassa autossa oli öljyputken alalaipassa hahlo, eli toisen pultin saa laitettua alulleen ja sitten mallaa turbon paikoilleen ja laittaa muut pultit. Kiristys on taas homma erikseen.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Jep, kyllähän nuo kaikki osat tuonne kiristelisi, jos liittäisi 2 osaa toisiinsa, mutta kun pitää tuo pakosarjakin tuossa vielä olla. Pitäisi varmaan olla Saab-turbo-erikoisavaimet noihin muttereihin, että mahtuisi edes millin kerrallaan kiristämään. Perseestä koko systeemi.t8 kirjoitti:on muuten aika v*ttumainen homma. Varsinkin kun on to4:n kompuralefa42 kirjoitti:v**tu että osaa olla paskoja vehkeitä. Eihän tuota alempaa öljyputkea saa kiinni tuonne, vaikka olisi koko kone irti autosta. Äsken kokeilin ahtimen irroittamalla kiinnittää, mutta ei. Pitääkö olla niin helvetin joustamatonta putkea. Menee hermot mokomaan paskakasaan.
Ostakaa "helppo" projekti hintaan 1042e.![]()
Ainakin omassa autossa oli öljyputken alalaipassa hahlo, eli toisen pultin saa laitettua alulleen ja sitten mallaa turbon paikoilleen ja laittaa muut pultit. Kiristys on taas homma erikseen.
Taidan pysyä vapareissa, tai sitten siirrän tuon ahtimen 10cm lähemmäs lokasuojaa, ettei tarvitse yrittää änkeä näppejään ahtaisiin väleihin.
Sikspäkki ja pullakahvit sille, joka läjää tuon tämän illan aikana. Palan halusta nähdä, miten tuollaisia pystyy kasaamaan, itsellä ei hermot riitä, ei kertakaikkiaan.

Edit: Yritän vielä kolmannen kerran, jonka jälkeen lyön Fiskarsin kattoon ja myyn osina koko romun.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Perkeleenhelvetinpersetti. Nyt on kasassa kärry. Käden kuin orapihlaja-aidan jäljiltä, paidanhihat veressä ja selkä kipeä. Mutta kaikki on nyt paikoillaan. Moottorin pakosarjan puoleinen kiinnityskin alkoi vielä olemaan vaikeana. Pakosarjan alta unohtui se tukirauta, joten senkin takia piti vielä purkaa, sytkä ei suostunut menemään paikalleen jne..
Startatessa kuulostaa ihan terveeltä (jako siis pysyi suht. oikeana), sytkän säädin tekemieni lovien mukaan suunnilleen edellisille asetuksille, tulpanjohdot kiinni, pumppu surisee. MUTTA...... akku tyhjeni ennenkuin edes lupasi. Voi perkele, että on vaikeaa..
Nyt sitten odottelen laturin työskennellessä, ja menen takaisin sahaamaan..
Niin, ja kansipahvin palaminen ilmeisesti johtui vuotavasta ylävesiletkusta, rupesin kuuntelemaan ääniä, kun kokeilin letkuja, ja sehän suhisi..
Startatessa kuulostaa ihan terveeltä (jako siis pysyi suht. oikeana), sytkän säädin tekemieni lovien mukaan suunnilleen edellisille asetuksille, tulpanjohdot kiinni, pumppu surisee. MUTTA...... akku tyhjeni ennenkuin edes lupasi. Voi perkele, että on vaikeaa..

Nyt sitten odottelen laturin työskennellessä, ja menen takaisin sahaamaan..
Niin, ja kansipahvin palaminen ilmeisesti johtui vuotavasta ylävesiletkusta, rupesin kuuntelemaan ääniä, kun kokeilin letkuja, ja sehän suhisi..

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tuohon kun vielä lisättäis helevetinmoinen darra liiallisesta asennuskaljan nautiskelusta, niin olisi ihan perussettiä pikku rempan jälkeenlefa42 kirjoitti:Perkeleenhelvetinpersetti. Nyt on kasassa kärry. Käden kuin orapihlaja-aidan jäljiltä, paidanhihat veressä ja selkä kipeä.

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mutta eihän se toimi. 
Sytkä hieman pielessä sain käytettyä lämpimäksi, jotta sain kannen jälkikiristettyä, mutta nyt alkoivat ne ongelmat.
Hain sytkää korvakuulolla sen verran kohdalleen, että edes kävisi kunnolla, tyhjäkäynti oli haparoiva, mutta kierroksilla vinkaisi iloisest (aikaisella ilmeisesti), heitin koelenkin, alavääntöä ei juuri ollut, mutta kierroksilla tempaisi oikein urakalla (tai sitten totuin jo 99:n), vaihteenvaihto ja röpötystä, kierroksille päästyään (yli 3000rpm) vetäisi taas vinkeästi, kunnes alkoi röpöttämään niin pahasti, että päätin kääntää ympäri, kierroksilla taas yksi veto kohti kotipihaa, tärisi ja röpötti, kunnes vinkaisi, sitten sammui.
Pihassa ihmettelin, että mikä oikein irtosi / hajosi / petti. Kaikki liikokset näkyisi olevan kiinni, ei savua, ei nestevuotoja eikä mitään. Odottelin 5min, ja lähti käyntiin. Tyhjäkäynti edelleenkin olematon ja röpöttävä, kierroksilla viheltää hienosti. Polkaisin kaasun pohjaan, otti kierroksia, sammui eikä enään käy.
Kertokaas nyt äkkiä, että mikä on vikana, jotta pääsen baanalle. Naapurin mielestä aika raa'an näköinen laite ilman konepeltiä.
Edit: Jouduin kiertämään sytkän kyllä täysin toiseen äärilaitaan, että sain käymään jotenkuten, olisiko tuo sytkä mahdollisesti 180 astetta pielessä?
Kokeilemaan ->
Edit2: Ei ole pielessä, 180 astetta käännettynä ei käy lainkaan. Oireet siis seuraavanlaiset :
-Käy kolmella alle 3000rpm (tai ainakin röpöttää pirusti)
-3500-4000rpm, neljäs pytty tulee mukaan
-Kaikki tulpat uusia (300km ajettu), mustia ja kosteita
-Tulpanjohdot uudet
-Virranjakajan kansi ja pyörijä uusi


Sytkä hieman pielessä sain käytettyä lämpimäksi, jotta sain kannen jälkikiristettyä, mutta nyt alkoivat ne ongelmat.
Hain sytkää korvakuulolla sen verran kohdalleen, että edes kävisi kunnolla, tyhjäkäynti oli haparoiva, mutta kierroksilla vinkaisi iloisest (aikaisella ilmeisesti), heitin koelenkin, alavääntöä ei juuri ollut, mutta kierroksilla tempaisi oikein urakalla (tai sitten totuin jo 99:n), vaihteenvaihto ja röpötystä, kierroksille päästyään (yli 3000rpm) vetäisi taas vinkeästi, kunnes alkoi röpöttämään niin pahasti, että päätin kääntää ympäri, kierroksilla taas yksi veto kohti kotipihaa, tärisi ja röpötti, kunnes vinkaisi, sitten sammui.

Pihassa ihmettelin, että mikä oikein irtosi / hajosi / petti. Kaikki liikokset näkyisi olevan kiinni, ei savua, ei nestevuotoja eikä mitään. Odottelin 5min, ja lähti käyntiin. Tyhjäkäynti edelleenkin olematon ja röpöttävä, kierroksilla viheltää hienosti. Polkaisin kaasun pohjaan, otti kierroksia, sammui eikä enään käy.
Kertokaas nyt äkkiä, että mikä on vikana, jotta pääsen baanalle. Naapurin mielestä aika raa'an näköinen laite ilman konepeltiä.

Edit: Jouduin kiertämään sytkän kyllä täysin toiseen äärilaitaan, että sain käymään jotenkuten, olisiko tuo sytkä mahdollisesti 180 astetta pielessä?
Kokeilemaan ->
Edit2: Ei ole pielessä, 180 astetta käännettynä ei käy lainkaan. Oireet siis seuraavanlaiset :
-Käy kolmella alle 3000rpm (tai ainakin röpöttää pirusti)
-3500-4000rpm, neljäs pytty tulee mukaan
-Kaikki tulpat uusia (300km ajettu), mustia ja kosteita
-Tulpanjohdot uudet
-Virranjakajan kansi ja pyörijä uusi

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI