yliahto-ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

yliahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Eli ongelmana on liian suuret ahtopaineet piikkinä. Kakkosella ja kolmosella ku iskee lutun pohjaan, niin ahtopainee piikkaa jossain 1.2-1.5 bar ja välillä jää vakaasti ahtamaan yli 1.0 bar. Eihän liika-ahdoissa muuten mitään, mutta softa on vakioa ja loppuu ruiskulta mehu kesken. Muutenki alkaa kone rynkyttää ku tulee ahtopiikit. Ongelmastahan selviäsi painamalla vähemmän kaasua, mutta sama ilmenee myös vitosella ohittaessa taajamanopeuksissa.

Olisiko bleed-valvesta apua? Saisiko sillä asetettua max. ahtopaineet, mutta kuitenkin siten, että APC ohjaisi mankkuvenaa edelleen kun nakutusta ilmenee. Ostinkin jo PCS:ltä bleederin, mutta se ei ollut ihan sellainen mitä luulin (ostin puhelimitse ja matkahuolto kuljetti). Siinä on 3 liitintä ja tietty se ruuvi. Miten tuollainen oikein pitäisi kytkeä ja auttaako se edes minun ongelmaan? Kun eikös tuollainen bleederi kuse ilmaa koko ajan läpi, jolloin mankkuvenalle menisi ilmaa silloinkin kun sen pitäisi olla kiinni.

Koko ongelma varmaan katoaisi jos ostaisi uuden mankkuvenan, mutta ei houkuta laittaa kiinni 200e osaan, joka porsii kuitenkin parin vuoden päästä. Muuten se kyllä toimii täysin, mutta ahtopaineiden yläraja tuntuu olevan kadoksissa. Ostin jouluna toisen mankkuvenan (300tkm ajettu) ja sillä toimi hyvin joitakin viikkoja. Systeemissä voi olla jotain vikaa, joka rikkoo mankkuvenan, joten sitäkin suuremmalla syyllä ei houkuttele ostaa uutta venaa, joka paukkuu vähän väliä.

Onko ratkaisu ongelmaan bleed-valve vai sitten rajapainevena? Mitä eroa em. käytännössä on? Bleederi vissiin kusee ilmaa koko ajan läpi ja rajapainevena päästää ahdot pihalle tarpeen vaatiessa.

Saakos m91 DI/APC 2.3 vehkeeseen asennettua nakulediä kuinka helposti? Näkis vähäsen, että mitä se APC oikein duunailee siellä.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

yleensä noissa ohivuotoventtiileissä reunimmaiset lähöt laitetaan ja keskimmäinen pihisee ilmat ulos...

http://www.futurez.fi/viri-blowoff.html
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Voikos tuolla olla jossain muualla vielä sanomista? Ettei APC olisi porsimassa tai jotain muuta vikaa?

Mitens nakuledin asennus moiseen autoon onnistuu?
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
RPekka
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 08:49
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: yliahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja RPekka »

jpjk kirjoitti:Saakos m91 DI/APC 2.3 vehkeeseen asennettua nakulediä kuinka helposti? Näkis vähäsen, että mitä se APC oikein duunailee siellä.
En tiedä tuon nakutusmerkkivalon asennuksesta mutta APC:n ohjauksen näkisi helposti mittamalla magneettiventtiilin yli olevan jänniteen lyhyttä keskiarvoa. Jännitemittarin lisäksi tarvitaan johtoa, diodi, vastus ja konkka. Kytkentää en nyt oman turvallisuuteni takia yritä piirtää tähän :oops: .
On aamuja jolloin joutsenetkin näyttävät kurjilta.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

voi perkeleen perkele. kannattipa taas ostaa osa muualta kun saabilta. kyllä se mankkuvena oli mun ongelmien syynä, nyt on varmistettu.

eipäs ollutkaan mikään forge motorsportin valmistama, vaikka niitten laatikossa oli :oops:
vaan BSR:n myymä saabin alkuperäisosa - vain toimivuustakuu! Saabilta ostettaessa siis 2 vuoden takuu?!

Mimmi kirjoitti:Bleedi ei toimi ajattelemallasi tavalla ahtojen ylärajana, vaan sillä huijataan hukkikelle menevää painetta vähentämällä (ja sitä kautta paineet nousevat).
Rajapaineventtiili voisi toimia paremmin, mutta paras olisi kuitenkin uusi magneettiventtiili. Magneettiventtiilillähän on 2 vuoden takuu.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

a9000 kirjoitti: Saabilta ostettaessa siis 2 vuoden takuu?!
Saabilta ostetuissa alkuperäisvaraosissa on kahden vuoden takuu, DI-kasetilla taitaa olla jopa kolmen.

DI/APC-järjestelmään nakuledin kytkemisestä on keskusteltu ennenkin, eikä mitä ilmeisimmin onnistu ilman mittavaa tietotaitoa ja aiheeseen paneutumista, toisin kun DI + APC ja ilman DI:tä olevat turbot. Linkki vanhaan keskusteluun:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35811
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin