Kansipahvin vaihtajaa? *Tällä viikolla työn alle*

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Hetkinen Vali juurihan puhuit että ei nappulaa opiskelijalla niin eikö silloin kannattaisi jättää kaikki viritouhut myöhemmäksi ja pitäytyä ihan vakiossa?

Kumminkin tuommonen turbo liikkuu jo ihan mukavasti muihin romuihin verrattuna?
VW transporter 2.5tdi vm.99
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jope kirjoitti:Myös jos on pahvi falskannut jo pidemmän aikaa, voi kannessa olla syöpymiä..

Mut joo en lähtisi puristuksiin itsekään puuttumaan ihan ensimmäisenä turposaappia virittäessä. Virtausten parantamista kannattaa jo harkitakin.

Hommahan menee sitten helpoiten niin, että otetaan irti se kansi jonain iltana ja käyt viemässä sen koneistamoon. Palataan asiaan kun saat sen takaisin.

Ja .. no, onhan se saapin kone kestävä, mutta ihan rehellisesti sanon nyt, että jos meinaat oikeasti lähteä hakemaan yhtään enempää tehoja, niin alakerta täytyy käydä myös läpi. Nimim. "vaan" 260tkm ajettu finkun koneella ja kampuran laakerit oli jo ihan punaiset..

.. tietysti oma valintahan se on, saa ne koneet loppuunkin ajaa, jos ei haittaa matkan äkillinen katkeaminen myöhemmin. :-D
Millä öljyillä/vaihtovälillä saatu punaseksi laakerit? Vai oliko liikaa viriä? :)
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

himmee kirjoitti:Hetkinen Vali juurihan puhuit että ei nappulaa opiskelijalla niin eikö silloin kannattaisi jättää kaikki viritouhut myöhemmäksi ja pitäytyä ihan vakiossa?

Kumminkin tuommonen turbo liikkuu jo ihan mukavasti muihin romuihin verrattuna?
No mitä lukiolaisella nyt budjetti sietää eli ei paljon mitään :D

Juu liikkuuhan se mut kun oli niin kivaa ajaa modatulla boksilla (niinkauan ku se kesti) ja ja ja... no olis kiva ajaa jatkossakin. Mutta ihan totta että tuo vakio purkki mikä siinä nyt on, on kyllä ihan riittävä järjellä ajateltuna :)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Jope kirjoitti:Myös jos on pahvi falskannut jo pidemmän aikaa, voi kannessa olla syöpymiä..

Mut joo en lähtisi puristuksiin itsekään puuttumaan ihan ensimmäisenä turposaappia virittäessä. Virtausten parantamista kannattaa jo harkitakin.

Hommahan menee sitten helpoiten niin, että otetaan irti se kansi jonain iltana ja käyt viemässä sen koneistamoon. Palataan asiaan kun saat sen takaisin.

Ja .. no, onhan se saapin kone kestävä, mutta ihan rehellisesti sanon nyt, että jos meinaat oikeasti lähteä hakemaan yhtään enempää tehoja, niin alakerta täytyy käydä myös läpi. Nimim. "vaan" 260tkm ajettu finkun koneella ja kampuran laakerit oli jo ihan punaiset..

.. tietysti oma valintahan se on, saa ne koneet loppuunkin ajaa, jos ei haittaa matkan äkillinen katkeaminen myöhemmin. :-D


Juu saattaa olla että pitäydynkin vakiossa. Se on vaan armotonta ku teho kuume iskee. Silloin ei mikää riitä :)

Tuskin mä nytkään myöhästyn tuolla noilla tehoilla jos vaan sais sen kuntoon. Ei kiinnostais jäädä ykköstien varteen kengänpohjia kuluttamaan sitä varten et oli kiva ku oli tehoa ;)

Nyt täytyy lähteä bussilla kaupungille.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

himmee kirjoitti: Millä öljyillä/vaihtovälillä saatu punaseksi laakerit? Vai oliko liikaa viriä? :)
Paha mennä sanomaan, itse kerkesin ajaa tuolla vain noin 3000km ennenkuin kunnostusprojekti alkoi. Aivan vakio, turbo vaihdettu edellisen omistajan toimesta.

Vuosimalli kuitenkin 82, joten voi olla, että öljyt on olleet huonoja silloin aikanaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Aloin tässä kelailemaan että minkäslaista muuta murhetta mulla saabissa on kuin tuo pahvi.

Tuli mieleen tuo lämpömittari... Eli sehän ei mun mielestä toimi. Näyttää jo 3 min ajon jälkeen MAX. No mähän ostin laatutavaraliike motonetistä siihen toisen mittarin jonka kytkin samaan anturiin kuin orkkis mittari, eli koneen päädyssä olevaann nippaan.

No motonet mittari huusi leipää ja näytti maksimi lämpöjä. Olisko siellä nyt anturi rikki?

Tuon kansipahvin vaihdon jälkeen täytyy pitää huoli ettei kansirempasta tuu jokapäiväistä hommaa.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Vali kirjoitti:
himmee kirjoitti:Opettele tekemään itse jos kukaan ei voi auttaa..näin sitä on ennenkin opeteltu. Jostaki sitä on lähdettävä...työkalut+tiivari=alle työnhinnan?

Ja jatkossakin on nuo työkalut.
No tiiviste on 22€ eli ei paha. Momenttiavain on pakollinen tuossa hommassa. Kyllä kaksitahtisiin on vaihdettu kansipahveja ku t-paitoja mutta tuo nelitahtitekniikan venttiilikoneisto on se missä en taitoihini luota ja en haluais tehdä käyttöautosta harjoittelukapulaa.
Ihan on samanmoista hommaa kuin mopon kansipahvin vaihto, ajoitusmerkit kun vaan pitää kohillaan ja kiristää ohjeen mukaan that's it. Tein tuon tuplikseen aikoinaan ekan kerran ite kun olin tottunut mopojen kanssa tuohon virihommaan. On se vaan niin että mopon kone on hankalempi kasata kuin 900 tai 99 peruskone. Laatikko kun on autossa erillään :wink:
9-3.1972
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ei ole se anturi sopiva siihen motonetin mittariin
näyttää kyllä lämpöjä mutta EI todellisia lämpöjä
täytyisi olla siihen tarvikemittariin omansa anturi
nin näyttäisi oikein eli saabin anturi ei ole rikki
hommaa siihen motonetin mittariin kuuluva anturi
tai kytke saabin oma mittari toimintaan niin näyttää
lämmöt oikein.
Ari 1622
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Kyllähän se saabin mittari toimii muttakun en usko sen toimivuuteen. Pitäis saada joku toinen mittari joka edes vahvistaisi asian luotettavasti...
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

f-19 kirjoitti:1mm lasku taitaa kyllä turboautossa olla aika epäsuotava temppu, puristukset nousee aika kivasti ja ahtopainekestoa menetetään. Eikä tuossa kannessa tainnut paljon sitä milliä enempää koneistusvaraa speksien mukaan ollakaan? Kantta koneistetaan vain sen verran kuin tarve vaati, eli että on suora, jos tarvetta ollenkaan edes plaanata. Tosin tässä tapauksessa taitaa olla tarvetta koska on käynyt ilmeisen lämpimänä.

Missäpäin auto nyt on? Missä remppa tehtäisiin?

Vali laitappa puhelinnumeroa yv:llä...
Oon vissiin ollu pieruissa kun en oo tätä viestiä lainkaan huomioinu. Pahoittelut.

Juu eli ylihuomenna perjantaina olis tarkoitus operoida saabia. Ostin tänään motonetista ( :x ) yläpääntiivistesarjan.

On homman aloitus venyny ja en ees enää muista miten turbo huokailee. :? :wink:

Kaverin kans mietittiin tänään et tuo momenttiavain puuttuu ja mahdollisesti hylsysarja on puutteellinen. Torxeja tarvitaanko tuossa jobissa? Olisko lainaus tarjouksia vielä voimassa...

Huomenna keltaiset sivut karvaiseen käteen ja soittelemaan turun alueen koneistamoiden hintoja.
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Jope kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Vali, alkaa kuitenkin varmasti poltella päästä ajelemaan kovasti? Tuleeko se kaveri auttamaan? ...hmm, pitäisikö sitä tulla jopa viikonloppuna ihmettelemään, Jope? :D
Sunnuntaina oon takas Turussa, että silloin illalla mäkin voin lähteä.

Ens viikolla käy paremmin, ellei se tiivari oo jo siihen mennessä vaihtunut Naantalissa. :-)

Tietty jos se plaanataan se kansi, niin ei voi yhden illan projektista enää puhua.. Vai onko Vali sulla vaihtokansi, jonka ajattelit kunnostaa?

Sinänsä suosittelen kyllä plaanaamaan, mikäli se kansi irtoaa nyt ekaa kertaa.
En huomannu aikaisemmin tota puhelinnumero juttua, laitoin molemmille numeron tulemaan :)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

mittariston taus"salmiakkeja" putsilemalla ja kiristelemällä saapi ehkä sen lämpömittarin jekittämään. Itellä pomppas aina kattoon kun kone saavutti normilämmöt. Putsaamalla ko liittimet ongelma selvis.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Vastaa Viestiin