Tyhmän kysymyksen jälkeen vielä monia tyhmiä kysymyksiä ja näiden jälkeen tulee liuta tyhmempiä kysymyksiä joten tyhmyydelle ei näy loppua varsinkaan kun on näin tyhmä. Eikö olekkin tyhmää
EGR tukkiminen
EGR tukkiminen
Mikä olisi nopein ja helpoin tapa eliminoida EGR 2.0t -98 tontusta ? Onko tapaa eliminoida että voipi myös palauttaa takaisin toimintaan ?
Tyhmän kysymyksen jälkeen vielä monia tyhmiä kysymyksiä ja näiden jälkeen tulee liuta tyhmempiä kysymyksiä joten tyhmyydelle ei näy loppua varsinkaan kun on näin tyhmä. Eikö olekkin tyhmää
Tyhmän kysymyksen jälkeen vielä monia tyhmiä kysymyksiä ja näiden jälkeen tulee liuta tyhmempiä kysymyksiä joten tyhmyydelle ei näy loppua varsinkaan kun on näin tyhmä. Eikö olekkin tyhmää
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Mimmi tarkoittaa, että kuvassa
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EGR.gif
näkyvän tiivisteen (3) tilalle tai rinnalle laitetaan umpinainen esim. pellistä leikattu samanmuotoinen levy.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EGR.gif
näkyvän tiivisteen (3) tilalle tai rinnalle laitetaan umpinainen esim. pellistä leikattu samanmuotoinen levy.
Viimeksi muokannut jus, Ti Touko 06, 2008 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikäs kierre tuossa pakosarjan egr liittimessä on aion tulpata sen propulla pääse vielä helpommalla kuin sokean tiivisteen laitolla.
ja mikäs tuo nro 8 on kuvassa http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/EGR.gif
en ole omassa -89:ssä tuommoiseen törmännyt
ja mikäs tuo nro 8 on kuvassa http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/EGR.gif
en ole omassa -89:ssä tuommoiseen törmännyt
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Joudut joka tapauksessa tulppaamaan imusarjan alla olevan aukon jotenkin, joten pelkkä pakosarjan tulppaaminen ei auta. Kierteen tyypistä en tiedä, mikään tyypillinen LVI-tuumakierre se ei ainakaan ollut. EGR-putkin on kiinni nipassa kartioliitoksella. Jos LVI-kaupasta löytyisi sopiva tulppakartio 12 mm? putken tilalle, tulppaaminen hoituisi.öljysormi kirjoitti:mikäs kierre tuossa pakosarjan egr liittimessä on aion tulpata sen propulla pääse vielä helpommalla kuin sokean tiivisteen laitolla.
ja mikäs tuo nro 8 on kuvassa http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EGR.gif
en ole omassa -89:ssä tuommoiseen törmännyt
Osa nro 8 on signaalinmuunnin
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... etkut1.gif
Viimeksi muokannut jus, Ti Touko 06, 2008 22:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
EGR on lyhennys sanoista Exhaust Gas Recirculation. Antamalla pienen osan pakokaasuista palautua imupuolelle lasketaan palamislampötilaa, mikä pienentää typpioksidipaastöjä (NO2).
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EGR2.gif
EGR-järjestelmä muodostuu EGR-venttiilistä, joka avautuu sekä ali- että ylipaineella, signaalimuuntimesta, jonka tehtävänä on ohjata EGR-venttiilin avautumista, sekä termostaattiventtiilistä, joka kytkee alipaineen pois moottorin lämpötilan ollessa alle 20 C.
EGR-kaasut johdetaan pakosarjasta teräsputkea pitkin imusarjan päällä olevaan venttiiliin. Kun EGR-venttiili avautuu, pieni osa pakokaasuista virtaa EGR-putken kautta imusarjaan.
EGR-venttiili on rakenteeltaan säätöventtiili, jonka avautumista ja sulkeutumista ohjaavat jousi ja kalvo, jotka on sijoitettu venttiilin yhteydessä olevaan kalvopesään. Kalvopesässä on kaksi letkuliitäntää. Toinen yhdistetään läppäkoteloon ennen kaasuläppää ja toinen yhteen termostaattiventtiilin (PVS-venttiili) liitännöistä.
Ali- tai ylipaineella säätöventtiili avautuu suhteessa imusarjan paineeseen.
Joutokaynti
Molemmat ulosotot ovat läppalevyn asennosta johtuen ennen kaasulappaa, joten niihin vaikuttaa sama paine. EGR-venttiili pysyy tällöin kiinni.
Osakuorma
Läppälevyn ollessa osittain auki ja turbon ahtaessa on paine läppälevyn edessä suurempi kuin sen takana. Tämä paine-ero pitaa EGR-venttiilin auki, vaikka ulosotosta (1) ei tule alipainesignaalia.
Täyskuorma
Kaasulapan ollessa täysin auki on paine molemmissa ulosotoissa suunnilleen sama ja EGR-venttiili pysyy kiinni.
Kevyt kuorma
Läppalevyn avautuessa hiukan tulee läppakotelon ulosotto (1) läppalevyn taakse ja antaa siten alipainesignaalin signaalinmuuntimelle. EGR-venttiili paastaa tällöin läpi pienehkön määrän pakokaasuja.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EGR2.gif
EGR-järjestelmä muodostuu EGR-venttiilistä, joka avautuu sekä ali- että ylipaineella, signaalimuuntimesta, jonka tehtävänä on ohjata EGR-venttiilin avautumista, sekä termostaattiventtiilistä, joka kytkee alipaineen pois moottorin lämpötilan ollessa alle 20 C.
EGR-kaasut johdetaan pakosarjasta teräsputkea pitkin imusarjan päällä olevaan venttiiliin. Kun EGR-venttiili avautuu, pieni osa pakokaasuista virtaa EGR-putken kautta imusarjaan.
EGR-venttiili on rakenteeltaan säätöventtiili, jonka avautumista ja sulkeutumista ohjaavat jousi ja kalvo, jotka on sijoitettu venttiilin yhteydessä olevaan kalvopesään. Kalvopesässä on kaksi letkuliitäntää. Toinen yhdistetään läppäkoteloon ennen kaasuläppää ja toinen yhteen termostaattiventtiilin (PVS-venttiili) liitännöistä.
Ali- tai ylipaineella säätöventtiili avautuu suhteessa imusarjan paineeseen.
Joutokaynti
Molemmat ulosotot ovat läppalevyn asennosta johtuen ennen kaasulappaa, joten niihin vaikuttaa sama paine. EGR-venttiili pysyy tällöin kiinni.
Osakuorma
Läppälevyn ollessa osittain auki ja turbon ahtaessa on paine läppälevyn edessä suurempi kuin sen takana. Tämä paine-ero pitaa EGR-venttiilin auki, vaikka ulosotosta (1) ei tule alipainesignaalia.
Täyskuorma
Kaasulapan ollessa täysin auki on paine molemmissa ulosotoissa suunnilleen sama ja EGR-venttiili pysyy kiinni.
Kevyt kuorma
Läppalevyn avautuessa hiukan tulee läppakotelon ulosotto (1) läppalevyn taakse ja antaa siten alipainesignaalin signaalinmuuntimelle. EGR-venttiili paastaa tällöin läpi pienehkön määrän pakokaasuja.
Viimeksi muokannut jus, Ti Touko 06, 2008 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kierteen kokoa en muista minäkään, mutta ainakin paikallisesta pulttiliikkestä löytyi sopiva pultti, kun otti sen kierreosan malliksi mukaan. Tosin pultti oli n. 10cm pitkä, eli kannattaa ottaa sopiva mutterikin, jotta saat kierteen kuntoon katkaisun jälkeen.öljysormi kirjoitti:mikäs kierre tuossa pakosarjan egr liittimessä on aion tulpata sen propulla pääse vielä helpommalla kuin sokean tiivisteen laitolla.
Foxbody turbo
siis kysehän on nimen omaan siitä että pakosarjan liitin sekä putki tukitaan, ettei pakokaasut pääse imusarjaan. eikös se egr:n poistamisen pointti ole juuri siinä että estetään pakokaasujen pääsy imusarjaan?jus kirjoitti:Joudut joka tapauksessa tulppaamaan imusarjan alla olevan aukon jotenkin, joten pelkkä pakosarjan tulppaaminen ei auta. Kierteen tyypistä en tiedä, mikään tyypillinen LVI-tuumakierre se ei ainakaan ollut. EGR-putkin on kiinni nipassa kartioliitoksella. Jos LVI-kaupasta löytyisi sopiva tulppakartio 12 mm? putken tilalle, tulppaaminen hoituisi.öljysormi kirjoitti:mikäs kierre tuossa pakosarjan egr liittimessä on aion tulpata sen propulla pääse vielä helpommalla kuin sokean tiivisteen laitolla.
ja mikäs tuo nro 8 on kuvassa http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/EGR.gif
en ole omassa -89:ssä tuommoiseen törmännyt
Osa nro 8 on signaalinmuunnin
http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/ ... etkut1.gif
veikkaisin että tuo kierre on 16mm 1.5mm nousulla
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Edellä lähettämäni toimintakuvauksen mukaan EGR:n venttiilin jousi olisi sen verran jäykkä että pelkällä pakokaasun paineella venttiilin ei pitäisi avautua, vaan venttiili aukeaisi ainoastaan kalvon ympäristöön muodostetulla yli/alipaineella. Pitäisi siis onnistua tulppaamalla letkulähdöt imusarjasta. Tuuppaa vaikka sopivankokoiset kuulat niihin letkuihin sisään niin kaikki näyttääkin alkuperäiseltä, ja silti EGR on poistettu toiminnasta.
Jos kalvo sattuisi olemaan rikki tuossa venttiilissä, lienee varminta tulpata venttiilin ja imusarjan välinen liitäntä. Ei sitten tule alipainevuotoa sitäkään kautta.
Paras hyöty EGR:n totaalisesta poistamisesta lienee konehuoneeseen saatava lisätila.
Jos kalvo sattuisi olemaan rikki tuossa venttiilissä, lienee varminta tulpata venttiilin ja imusarjan välinen liitäntä. Ei sitten tule alipainevuotoa sitäkään kautta.
Paras hyöty EGR:n totaalisesta poistamisesta lienee konehuoneeseen saatava lisätila.
Kartioliitoksesta mittasin jotakin, muistaakseni ulkomitan kierteen harjalta, ja kirjoitin pelkän lukeman muistiin. Oli 17,8 mm. Pakosarjaan ruuvatun kaksoisnipan pakosarjanpuoleinen kierre näytti päällepäin isommalta, mutta en edes saanut nippaa liikkumaan, joten tutkimukset ei sillä puolella edenneet kovin pitkälle.öljysormi kirjoitti:veikkaisin että tuo kierre on 16mm 1,5mm nousulla
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
joo niinpäs onkin 18mm kierre. se on putkiliittimissä käytetty kierre nimeltään 12L, hydrauliikkaliikkeistä löytyy tulpat siihenjus kirjoitti:Kartioliitoksesta mittasin jotakin, muistaakseni ulkomitan kierteen harjalta, ja kirjoitin pelkän lukeman muistiin. Oli 17,8 mm. Pakosarjaan ruuvatun kaksoisnipan pakosarjanpuoleinen kierre näytti päällepäin isommalta, mutta en edes saanut nippaa liikkumaan, joten tutkimukset ei sillä puolella edenneet kovin pitkälle.öljysormi kirjoitti:veikkaisin että tuo kierre on 16mm 1,5mm nousulla
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
toi pakosarjan liitin on usein ihan jumissa ja leikkaantuu helposti poikki. pari on tullut katkottua ja ketuttanut mukavasti.
Noi hydrauliikkaliittimet on millisillä hienokierteillä. usein M16x1,5 tai M18x1,5
Kätevin tapa tulpata on ostaa hydr. liikkeestä ylimääräinen mutteri ja tulppa.
Silloin ei riko mitään ja voi palata vanhaan systeemiin jos haluaa.
Jos sattuu jostain syystä katkaisemaan ton palikan, niin voi kokeilla tulppaamista myös 10 mm betonikiila- ankkurilla, sen kun kiristää paikoilleen niin aika tiivis on.
Yllämainittu 12L tuskin tarkoittaa kierrettä vaan että sopii 12 mm ulkohalkaisijaiselle putkelle ja on LIGHT ei kevyt sarjaa.
Ovat käyttäneet tosiaan kevyttä sarjaa valitettavasti ja siksi ne helposti katkeaa koska aine paksuus on pieni ja siitäkin on jo osa palanut pois.
saatavana on myös raskasta sarjaa jossa seinämänpaksuus on suurempi.
Noi hydrauliikkaliittimet on millisillä hienokierteillä. usein M16x1,5 tai M18x1,5
Kätevin tapa tulpata on ostaa hydr. liikkeestä ylimääräinen mutteri ja tulppa.
Silloin ei riko mitään ja voi palata vanhaan systeemiin jos haluaa.
Jos sattuu jostain syystä katkaisemaan ton palikan, niin voi kokeilla tulppaamista myös 10 mm betonikiila- ankkurilla, sen kun kiristää paikoilleen niin aika tiivis on.
Yllämainittu 12L tuskin tarkoittaa kierrettä vaan että sopii 12 mm ulkohalkaisijaiselle putkelle ja on LIGHT ei kevyt sarjaa.
Ovat käyttäneet tosiaan kevyttä sarjaa valitettavasti ja siksi ne helposti katkeaa koska aine paksuus on pieni ja siitäkin on jo osa palanut pois.
saatavana on myös raskasta sarjaa jossa seinämänpaksuus on suurempi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
ahdinmoppe
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
elikkäs
mitenkäs noitten päästöjen kanssa tuleeko ongelmia vai surutta pois tieltä moinen kierrätysjärjestelmä 
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita