
Projekti tonnari(t)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Tänään on vaihdettu moottorin hydr. tukityyny ja säädetty ajoitus kohdalleen... niin ja ihan tuliterät etulyhdyt tuli myöskin asennettua. Vielä kirkkaat etuvilkut kun tulee tili. Huomenna kun sais aikaseks haettua muutaman teräspunosletkun niin ei puuttuisi enää kuin ilmansuodatin ja downpipe, joka kaiketi yritetään rakentaa viikonlopun aikana.
Eilen kävin lakeuden hydrolta ostamassa öljy- ja vesiletkut ja laitoin ne kiinni. Tänään olis tarkoitus tutkia mistä tuo rakkine vuotaa öljyä. Epäilyn kohteena öljykello ja öljynpoistoruuvi. Lisäksi pitäisi hieman muokata öljynpaluu putkea että saisin sen sopimaan. Sitten pitäisi tapella johtojen kanssa... en muista yhtään että mitkä piuhat menee startille ja mitkä laturille ja jne.. Kiva selvittäminen, eilen yritin vain summissani laittaa ja eihän se hyvin mennyt 

Eilen tappelin 6 tuntia öljynpaluuputken kanssa ja en sitä saanut vielä valmiiksi, kohta meen jatkamaan urakkaa. Hommanhan piti olla se perus "15min juttu" mutta se venähtää kyllä lähemmäs 15 tunnin juttua.
Niin siis hommaa vaikeuttaa se kun uuden pakosarjan takia turbo on nyt suhteellisen alhaalla, ja näin ollen öljynpaluu rööri on lähes samalla korkeudella öljypohjan öljynpaluureiän kanssa. Pitää siis saada tehtyä erittäin loiva mutta kuitenkin alaspäin laskeva öljynpaluuputki aikaan. Ja tässäkään tapauksessa ylimääräisestä tilasta ei olisi haittaa. Olis nosturi tai edes öljymonttu niin helpottaisi, nyt joutuu ryömimään auton alla sovittamassa jatkuvasti. Lisään tänne kuvan öljynpaluusta jos nyt saan sen valmiiksi.
Mitä tapahtuisi jos se putki tekee pienen mutkan eli käy alempana kuin öljypohjan reikä? Jaksaisiko turbosta valuva öljy työntää itsensä ylämäkeen vai jäisikö se jumiin tuonne alas? Kysyn sen vuoksi koska tilaa on TODELLA vähän ja olisi paljon yksinkertaisempaa vetää se putki pienen lenkin kautta. Piirsin nopeasti hiukan selventävän kuvan.


Niin siis hommaa vaikeuttaa se kun uuden pakosarjan takia turbo on nyt suhteellisen alhaalla, ja näin ollen öljynpaluu rööri on lähes samalla korkeudella öljypohjan öljynpaluureiän kanssa. Pitää siis saada tehtyä erittäin loiva mutta kuitenkin alaspäin laskeva öljynpaluuputki aikaan. Ja tässäkään tapauksessa ylimääräisestä tilasta ei olisi haittaa. Olis nosturi tai edes öljymonttu niin helpottaisi, nyt joutuu ryömimään auton alla sovittamassa jatkuvasti. Lisään tänne kuvan öljynpaluusta jos nyt saan sen valmiiksi.
Mitä tapahtuisi jos se putki tekee pienen mutkan eli käy alempana kuin öljypohjan reikä? Jaksaisiko turbosta valuva öljy työntää itsensä ylämäkeen vai jäisikö se jumiin tuonne alas? Kysyn sen vuoksi koska tilaa on TODELLA vähän ja olisi paljon yksinkertaisempaa vetää se putki pienen lenkin kautta. Piirsin nopeasti hiukan selventävän kuvan.

Sehän toimii sitten niinkuin lavuaarin vesilukko, eli mutkaan jää öljyä lojumaan ja kun toisesta päästä tulee uutta öljyä mutkalle, pääsee toisesta päästä sitten öljy jatkamaan öljypohjaan.
En laittaisi mutkaa tuohon.. Oletko harkinnut jotain lämpöä kestävää letkua tuohon kohtaan?
En laittaisi mutkaa tuohon.. Oletko harkinnut jotain lämpöä kestävää letkua tuohon kohtaan?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Putki tuli valmiiksi 10 tunnin työn jälkeen. Nyt ei tee lähes minkäänlaista mutkaa... ihan pieni nousu yhdessä kohtaa mutta luulisi toimivan. Kokeilin öljynkestävällä letkulla mutta ei se oikein ollut hyvä idea. Nyt seuraavaksi käyn laittamassa sen putken kiinni, kunhan löydän tiivisteen siihen ensin. Sitten olis enää kytkimen ilmaus ja öljyt ja jäähdytinnesteet koneeseen.
Tietysti olis sitten jotain valojen ym laittoa ja takapönttö kiinni mutta ajoon PITÄISI saada tänään illalla... jos kaikki menee siis suunnitelmien mukaan.

Taas on koko päivä tehty töitä, vaan ei tänään vielä päästy kokeilemaan lähteekö käyntiin. Huomenna heti aamusta talliin viimeistelemään projektia. Pakoputki täytyy ruuvata kiinni, takapönttöön täytyy hitsata kiinnike ja laittaa paikoilleen, jäähdytinnestesäiliö kiinni ja nesteet sisään, mootoriöljyt sisään, laatikkoon öljyt ja sitten kokeilemaan starttia
Niin ja tietysti sitten pesu ja vahaus ennen miittiä vaasan abc:llä

Niin ja tietysti sitten pesu ja vahaus ennen miittiä vaasan abc:llä

Tuohon öljynpaluuputkeen kannataa kyllä kiinnittää huomiota . Olen kerran räjäyttänyt turbon juuri tuon takia että laskua on ollut liika vähän .
Tonnarissa kun on toi paluuputki öljypohajn etuosasssa ja kovassa jarrutuksessa minulla nousi turbon akselille öljyä ja turbo oli sitten kaput.
Ja tämä sattui alastarossa vauhtiajossa kun hyppäsin polkimella ja savut vaan tupsahti ja ahdin rupes käryämään heti.
Koneessa oli ahdin kinni to3 pakosarjalla jossa päässä oli supistuspala pienelle laipalle jolloin ahtimessa ei jäänyt öljynpaluulle paljoa laskua. Oletko mitannut paljon milleissä tuota laskua tulee. Minulla oli se välipalikka liika paksu mutta tuossa sinun tapauksessa voi jäädäkkin laskjua ihan hyvin.
Tonnarissa kun on toi paluuputki öljypohajn etuosasssa ja kovassa jarrutuksessa minulla nousi turbon akselille öljyä ja turbo oli sitten kaput.
Ja tämä sattui alastarossa vauhtiajossa kun hyppäsin polkimella ja savut vaan tupsahti ja ahdin rupes käryämään heti.
Koneessa oli ahdin kinni to3 pakosarjalla jossa päässä oli supistuspala pienelle laipalle jolloin ahtimessa ei jäänyt öljynpaluulle paljoa laskua. Oletko mitannut paljon milleissä tuota laskua tulee. Minulla oli se välipalikka liika paksu mutta tuossa sinun tapauksessa voi jäädäkkin laskjua ihan hyvin.
LH:lla vielä juu. Pitää hankkia kaasuläpänasento anturi vielä ennen kun ruvetaan asentamaan megaa.
En ole tuota öljynpaluuputken laskua mitannut mutta ei se taida paljoa yli 20mm olla. Sitä ei vaan saa tuon jyrkemmin enää laskemaan ilman että muokkaisi pakosarjaa. Siinä taas on sen verran kova homma että ei kiitos
En ole tuota öljynpaluuputken laskua mitannut mutta ei se taida paljoa yli 20mm olla. Sitä ei vaan saa tuon jyrkemmin enää laskemaan ilman että muokkaisi pakosarjaa. Siinä taas on sen verran kova homma että ei kiitos
