mitäköhän tuommonen k-jetti mahtaisi kustantaa? mistä kannattais niitä kysellä?ari_viitanen kirjoitti:joo k-jetti helppo laittaa yhden kaasarin hinnalla ostaa jo
repullisen k-jettejä .
175cd made by solex
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
K-jetti on helppo soveltaa autosta toiseen, koska sähköjä siinä on niin minimaalinen määrä ja rakennekkin melkoisen yksinkertainen(ja jos moottorikoko/viritysaste ei paljoa muutu niin toimii sellaisenaan). Purat vaikka kaasarista ylimääräiset rojut pois, tukit ylim. reiät kurkusta, käytät sitä pelkkänä läppärunkona ja istutat suuttimet imusarjaan mahd. lähelle kantta. Halvin tapa on etsiä umpimätä turbo-saab(/volvo) ja siirtää kamat autosta toiseen soveltaen.axtec kirjoitti:ei taida kannattaa etsiä, kun ei ole tulossa saabiin kuitenkaan![]()
turbo saapuu alkuviikosta niin kokeilen luultavasti tuota paineistusta.
mistäköhän löytäisi sähköisen bensa-pumpun? jossa riittäisi paine, tuottoa ei tarvitsisi olla kauhean paljon.
Jos päädyt kokeilemaan kaasarin paineistusta, niin onnea valitsemallasi tiellä..

Kai sulla on ainakin seosmittari(lambda-mittari)? Meinaan se halvimmillaan reilun satasen maksava mittari on halpa hinta mäntäpistiäiseen verrattuna.. kerron ihan kokemuksesta.
Kaasarikäyttöön turbotuksessa kelpaavan polttoainepumpun löydät melkein mistä vaan ruiskuautosta, mut välttääksesi kaasarin tulvimisen joudut hankkimaan ahtopaineen mukaan säätyvän polttoainepaineensäätimen.. johon uppoaakin rahaa liki se mitä saisin purkutuomion saaneen turbo-saabin(ja toimivuus ei silti yhtä taattua kuin turbon K-jetillä).
Edit: Ja jos joku 100-200eur tuntuu kovalle hinnalle mädästä turbo-saabista ruiskun takia, niin myy hemmetissä mulle siitä osia.. hinta tippuu jokaisen myydyn osan myötä. Ajan kanssa tuollaisella nettoaakin jos vaivautuu lähettelemään osia harrastajille.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ei, eroa on ilmamäärämittarissa, määränsäätimessä ja ohjauspainesäätimessä. Ilmamäärämittarissa on kartion profiili erilainen, määränsäädin on turbossa 6-koneisen versio josta on 2 suutinlähdön reikää poraamatta auki ja ohjauspainesäädin on kuormitusrikastimellista mallia eli sinne menee alipaine/ahtopaineletku imusarjasta ja se rikastaa seosta(pienentää ohjauspainetta, joka vastustaa määränsäätimen liikettä) ahtopaineen noustessa.himmee kirjoitti:Siis onko 8 tappisen K-jetti samanlainen turbossa sekä unturbossa?
Bensapumppu, letkut, sähköt, suuttimet, kylmäkäynnistinventtiili(suutin kaasuläpällä) ja lämpö/aikatunnistin(ohjaa edellistä startatessa) ovat samat kuten imusarja ja kaasuläppärunkokin.
Lisäksi turboissa(82->) on APC-järjestelmä joka "kuuntelee" lohkon kupeeseen pultatulla anturilla moottorin mahdollista nakutusta ja pudottaa ahtopaineita sen mukaan hukkaportin aktuaattorille("painekellolle") menevän alipaineletkun väliin sijoitetulla kolmitieventtiilillä. Tämä nakutustunnistus kuitenkaan ei ole millään tavalla integroitu ruiskuun, vaan on täysin oma järjestelmänsä(ja sovellettavissa siis autoon kuin autoon jossa on hukkaportillinen turboahdin).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mut se motonetin säädin on säädettävä, ei ahtojen mukaan säätyvä(?). Bensapaineen on oltava siis se peruspaine+ahtopaine ja säädyttävä kokoajan imusarjan paineen mukana, muuten ei tule toimimaan(no tietty asia erikseen nämä epälineaarisesti säätyvät painesäätimet, mut ne ei ookkaan kaasareille).axtec kirjoitti:motonetissä on bensapaineen säädin 0-2bar. 24.90e![]()
katoin biltemasta pumppuja mutta niissä oli max.paine vain 0,25 tai 0,4baria.
voishan sitä kokeilla mekaanisellakin pumpulla.
Juu, nuo mainitsemasi pumput on tosiaan korvaamaan vakio mekaaninen pumppu, ei tosiaankaan turbovehkeisiin. Tosin ruiskuihin tarkoitetut pumput motonetillä soveltuvat kaasariturboihin, mut ne vaatii sen säätyvän painesäätimen.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ei siinä imupuolen asennuksessa mitään, onhan niitä tehdastekoisiakin.. mut osta se seosmittari ennenkuin rupeat kokeilemaan sen autosi rajoja.. meinaan on enemmän kuin todennäköistä, että sulatat koneen jollet omaa vakaata kokemusta/mittareita.axtec kirjoitti:kai se on ensin kokeiltava laittaa solexi imu-puolelle ja tarpeeks ahtoja niin kyllä se siitäsiinä on kyllä männät vaarassa sulaa jos ei osta seos-suhdemittaria
![]()
mutta onhan sitä harrastettava. tiedän kyllä useammankin imupuolen asennuksen jotka toimivat lähes täydellisesti
Onnea jokatapauksessa yritykseen, en yritä masentaa sinua.. vain opastaa että sinun ei tarvitsisi tehdä kaikkia samoja virheitä joita itse olen tehnyt.

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tuosta esimerkiksi edullinen seosmittari. http://www.sci.fi/~hestec2/muut/seosmittari.htm
Painesäätimeksi vaikkapa FSE:n kolmikalvoinen moposportista.
Painesäätimeksi vaikkapa FSE:n kolmikalvoinen moposportista.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)