Venttiilien nakutus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Doba
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 12:52
Paikkakunta: Kaustinen

Venttiilien nakutus

Viesti Kirjoittaja Doba »

On vuoden 91 9000 CS, ajettu 320 tkm, hinta ois kohallaan ja auto on muuten ihan hyvä kuntonen mutta venttiileistä kuuluu kova nakutus. Myyjä sano että kaikki Saabit nakuttaa jossa on ne hydrauliset nostimet, kannattaako tätä pelästyä, muuten auto olisi ostamisen arvoinen ?
Doba
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 12:52
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja Doba »

Kyllä se kuulon mukaan oli venttiilit, mutta ilmastoinnin kompura piti myös hiukan ääntä. Mistä muualta ääni vois tulla ?

Kone on 2.0 ruisku.
Doba
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 12:52
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja Doba »

Mitäs muuten tämä Forte on ja mistä sitä saa ?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Doba kirjoitti:Mitäs muuten tämä Forte on ja mistä sitä saa ?
Fortea laitetaan öljyn sekaan ennen öljynvaihtoa. Forte tavallaan pesee moottorin sisältäpäin. Putelissa on ohjeet. Saatavuudesta en tiedä, hyvin varustetuista varaosaliikkeistä vois löytyä. Toimivaksi todettu aine joka tapauksessa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Fortea saa ainakin pääkaupunkiseudulta LänsiAutosta, hintaa karvan yli 20€.

Edit: kyseinen tökötti siis koko nimeltään Forte Motor Flush.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jaape laittoi mulle Valvolinen vastaavaa tököttiä.

Ei venttiilit rallata. :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Appiukon -91 290tkm ajettu 2.0i pitää aika järkättävää kalkatusta, ääni kuuluu varsinkin kylmänä mutta myös jos koneen jättää hetkeksi käymään tyhjäkäyntiä, eli kaiketi öljynpaine laskee nostimen sisällä lämpöisenäkin, (= vuotaa) ja kylmänä taas nakutus ei lopu hetkellisestikään jossei aja pidempään.

Sopiikos tuohon suoraan 2.3T-pitkälohkon nostimet (joita olisi iso kasa tuollla varastossa, jos vaikka vaihtaisin tuon yhden kalisevan nostimen)?

Ääni on kyllä senverta raaka että voisi epäillä jo nokankin kuluneen, eikös tuohon voi laittaa 2.1:n nokat, tuskin asteissa on paljoa eroa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

käyvät painimet tuosta 2,3 kannestakin. taitavat olla lyhyissäkin vielä samat...?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

mikkoimp kirjoitti:käyvät painimet tuosta 2,3 kannestakin. taitavat olla lyhyissäkin vielä samat...?
Ok, näin arvelinkin, muistelin vaan että niitä on kahta sorttia mutta taitavat sopia ristiin ongelmitta.
Ja siltä varalta etä tuo kalina olisi jo syönyt nokan niin onkos noissa 2.0:n ja 2.1:n nokissa mitään eroa (2.1:t tietty satkusta), sellaiset priimakuntoiset kun olisi varalla?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuskin on niin paljon eroa että sitä huomaisi ajossa yhtään mitenkään....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

On kahta sorttia joo. Uudemmat on vaan pikkasen keveämmät. Käytännössä joskus -90 luvun alussa kait vaihtuivat kuulemma (paikallisen saappivelhon mukaan).

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Venttiilien nakutus

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Doba kirjoitti:On vuoden 91 9000 CS, ajettu 320 tkm, hinta ois kohallaan ja auto on muuten ihan hyvä kuntonen mutta venttiileistä kuuluu kova nakutus. Myyjä sano että kaikki Saabit nakuttaa jossa on ne hydrauliset nostimet, kannattaako tätä pelästyä, muuten auto olisi ostamisen arvoinen ?
Mulla tikitää välillä venttiilien painimet ja kokoajan ruiskut...

Ja tuohon painimien tikittämiseen mulla ainakin on öljyn laadulla selvä vaikutus,,, tavallisella 10W30 öljyllä ei ääntä, mutta 0/5W40/50 tms. öljyillä tikittää enemmän...
270/400
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 12:30
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja 270/400 »

mun vanhassa tonnarin ohjekirjassa luki että venttiilin nostajat saattavat kylmällä pitää ääntä ,joka saattaa kestää jopa 15min. se on täysin normaalia eikä siitä kannata huolestua. näin siis saabin omassa ohjekirjassa vuonna -90.
Vastaa Viestiin