Etupäässä kolisee?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Etupäässä kolisee?

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Niin, ongelma on tiivistettynä tuossa. Ja jottei ihan arvailuksi menisi, hieman oireita:
- Alle 40km/h
- Veto päällä tahi ilman
- Jarrua painettaessa katoaa
- Ilmaantunut alle viikon sisällä
- Kolahtelujen väli seuraa nopeutta alle mainitussa nopeudessa. "Klonk-klonk-klonk".

Vekkulia tuosta tekee se ettei tuo kolina ole millään tavoin, ainakaan vielä, sidoksissa renkaan liikkeisiin ylös-alas. Jousituksesta lienevät ammattilaisten puheet... ;)

Ok, mutta mitä hittoa tuo on? Ai niin, oikealta puolelta tuo meteli tulee jos sillä on mitään väliä.

Mikä neuvoksi? Ja tähän varmaankin sopii sellainen "nostan-olkapäitä-enkä-tiedä-mitä-tehdä"-hymijö...

Janne
Saab 9-3 TiD '99
jarru
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 16:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jarru »

Joo, itellä sattui olemaan samoja oireita tuossa taannoin.
Onneksi vika oli halpa korjata, eli pyörän pultit tiukemmalle.
Jotenkin olivat jääneet huollossa löysälle 8O

T:Jarru
vihtori
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 11:29
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja vihtori »

Mulla alkoi pari viikkoa sitten kolisemaan samalla tavalla, mutta vasemmalta.
Kallistuksenvakaajaa apurunkoon kiinnittävä holkki oli irronnut ja kumipusla poistunut autosta. :(

Maantievauhdeissa ja loivissa kaarteissa ei kolissut, mutta kaupunkivauhdissa ja soratiellä senkin edestä.

Sitä en osaa sanoa missä ja miten tuo on särkynyt, mutta jonkinlainen voima siihen on täytynyt kohdistua, että se puslan ympärillä oleva metallisanka oli vääntynyt pois paikoiltaan.

-Ville
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Renkaan pulttien en usko tuota aiheuttavan. Huolto ei pääse niihin koskemaan ja jotain hajua on sentään autoista vaikka kaksipyöräisten parissa enemmän tulee touhuttua.

Mitenkäs... tuo kallistuksenvakaajan pusla. Onko paha diagnosoida/vaihtaa ja mitäs jos sitä vaan sitten ikäänkuin ei ole..?
Osan hinta ei kuitenkaan liene maailmaa kaatava.

Nimim. Rautalangan tarve on melkoinen...

Janne
Saab 9-3 TiD '99
vihtori
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 11:29
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja vihtori »

Tällä hetkellä auto odottaa pääsyä huoltoon. Vaihtaminen ei onnistu ilman apurungon osittaista irrottamista.
Ei se varmaan suurempaa vahinkoa enää tee, kuin kolisee ja rasittaa tietty toisenpuolenkin kiinnikettä ja koiranluita. (ne menee kuitenkin jokatapauksessa vaihtoon samalla)

Kyllästyin siihen kolinaan parin päivän jälkeen ja kun autoa on pakko käyttää, niin väkersin hätäkorjauksena sen sangan ohuemmaksi rälläköitynä
paikalleen (ei mahdu muuten) ja tungin jonkun vanhan kumipuslan kappaleita sinne väliin ja kiristin pultin. Tuo on pitänyt vakaajan paikallaan ja hiljaisena nyt n. 500 km:n matkan.

niin ja sen puslan näkee siellä alatukivarren takimmaisen kiinnityspisteen yläpuolella, näkee ainakin jos on kokonaan irti kuten minulla.

-Ville
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Ok, homma ei sitten olekaan niin pieni kuin alunperin ajattelin. Ja jälleen olettaen että on noista puslista kiinni.

Eli töitä riittää ihan urakalla ja hintaakin taitaa tipahtaa sillai enemmän kuin kohtalaisesti. Onko mitään aavistustakaan mitä tuo leikki tulee maksamaan, jos siis on kyse tuosta?

Janne
Saab 9-3 TiD '99
vihtori
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 11:29
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja vihtori »

En ole hintaa vielä uskaltanut käydä kyselemässä, mutta haulla löytyi vanha viesti, että n. 100EUR olisi merkkiliike laskuttanut työstä.
Bioram
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2005 14:02

Viesti Kirjoittaja Bioram »

Itelläni oli juuri samanmoiset oireet ja lopulta viaksi paljastui loppuun kuluneet iskarit.
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Poikkesin tuossa aamutuimaan eräässä varaosaputiikissa josta saa oikeasti jopa palvelua ja sain vihjeen notta se voisikin olla sisempi vetonivel... Tjaa'a... mystiseksi menee.

Voisiko nuo oireet sopia tuohon miten hyvin? Ja erityisesti, mitä tuo leikki maksaa ja miten vaikea itse tehdä?

Kiits,
Janne
Saab 9-3 TiD '99
Kyynikko
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 12:16
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kyynikko »

Minulla oli täsmälleen samat oireet, eli kolisi hitailla nopeuksilla ja varsinkin hiekkatiellä. Huolto ei löytänyt mitään vikaa ja ilmeisesti epäilivät kolinan tulevan korvieni välistä.

Pyysin isääni kuuntelemaan kolinan lähdettä kun ajoin hitaasti hänen ohitseen hiekkatiellä ja toistuvasti ääni kuului kuljettajan puolelta takarenkaasta, vaikka olisin voinut vannoa äänen tulevan edestä auton sisältä kuunneltaessa.

Kun aikamme tutkimme, keksimme äänen tulevan irrallaan olevasta jarrupalasta, joka pienessä tärinässä kolisi kuuluvasti. Kun vähänkin painoi jarrua kolina katosi. Jarrut toimivat normaalisti ja palauttivat oikein. Vaihdoin uudet jarrupalat ja kolina katosi.

Kyynis
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Myös kannattaa tarkistaa, ettei jarrusatula ole päässyt löystymään.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

No niin, nyt on diagnoosi tehty ja osat tilattu.

Kuskin puolen sisempi vetonivel. Ja tuohan on halpaa kuin näkkileipä (jota tuleekin sitten mutusteltua aiheen tiimoilla).

Ensi viikolla joskus tiistain-keskiviikon nurkilla Saabas saa uutta osaa ja toivottavasti liikkuukin.

Ilman ihan pientä v*tutusta tästä taas ei selvitä mutta tuleehan ajettua prätkällä. Hyvinkää-Vantaa väliä saa taas sahata prätkällä. Ai että on mielenkiintoista. Nopeusrajoitusten nosto mitään olisi?

Janne
Saab 9-3 TiD '99
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Ja diagnoosi meni uusiksi. Pahasti.

Ei ole sisempi nivel, ei ulompi, ei jousituksen palikat joten ensi viikolla avataan aski. Ei ole kovinkaan hymyilevä olo... Niin joo, askista ei tiedä mitään mitä siellä sitten voisi olla. Sen näkee sitten mutta nelinumeroisesta laskusta puhuttaneen kohtalaisen helposti... :(

No, onhan tuolla jo ajettukin 265tkm.

Se oire tosin tarjosi vielä sellaisen vekkulin sivujuonteen että vetoakselissa on laatikon päässä n. sentin verran väljää pysty/sivusuunnassa. Kellään mitään hyviä ideoita?

-Janne-
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Sattuu ihan sun puolesta. Otan osaa :? . Ja samalla toivon ettei satu omalle kohdalle :roll:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin