Saab 900i -86 Kone ei käynnisty lämpimänä.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Makepo
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 09:26

Saab 900i -86 Kone ei käynnisty lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Makepo »

Kun moottorin käyttää normaalilämpötilaan ja sammuttaa sen tunniksi, ei lähde käyntiin starttaamalla! Lykkäämällä tai hinaamalla lähtee.
Joutuu odottamaan useita tunteja(varsinkin kesällä), ennenkuin lähtee avaimella käyntiin. Kun lähtee, auto on niin kuin mitään erikoista ei olisi tapahtunutkaan.
Olen tarkistanut sytytyksen, ei mitään vikaa!
Bensan saannissa on jotain häikkää. Ruiskujärjestelmän alapuolella on jokin venttiili josta valuu bensaa, kun autoa on käyttänyt tai startannut. Moottorin käydessä ei valu.
Kuulemma osa on nimeltään jokin "pakokaasunkierrätysventtiili!" ja sinne ei edes kuulu polttoaineen mennä!
Oliskohan kenelläkään vinkkiä, miten saisin korjatuksi tämän vian?
Viimeksi muokannut Makepo, Ti Touko 23, 2006 13:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisiko taas lämpöaikakytkin rikki, ja antaa lisäbensaa startissa vaikkei tarvitsisi.

Kokeile irrottaa kylmäkäynnistyssuuttimen johto irti ainakin muutamaksi päiväksi ja kokeilen miten startit sujuvat, näillä keleillä pitäisi käynnistyminen ihan kylmänäkin onnistua tuo johto irti.
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJe ... age36.html

Jos tuo puolilämpimänä käynnistyminen onnistuu paremmin kun tuo suuttimen johto on irti, vika on suurella varmuudella lämpöaikakytkimessä. Purkuautosta saanee sellaisen toimivan halvalla.

Hakusanalla lämpöaikakytkin löytyy täältä paljon juttua, mm.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31475
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3321
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Seuraavan kerran kun auto ei suostu käynnistymään olisi vallan mielenkiintoista irrottaa suuttimet, pakkokäyttää bensapuppua ja nostaa määränjakajan lautasta.
Sitten voikin hämmästellä suuttimien ruiskutuskuviota.

Jos räkii tuossa tilanteessa, niin jossain päin järjestelmää on höyrylukko,
luultavimmin suutinputkissa.
Jos suihku on hyvä, niin ylläoleva on yhtä tyhjän kanssa.

Höyrylukon ollessa kyseessä voi syyttävällä sormella osoittaa polttoaineen paineenvaraajaa, joka sijaitsee oikealla taka-akselin yläpuolella.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mulla on tuota samaa vikaa tosin lievempänä, lähtee käyntiin lämpimänä kun painaa kaasupolkimen puoleen väliin ja jatkaan starttaamista, jos pedaalia ei paina ei taatusti käynnisty :)
Painevaraaja laskee päräyksen pitkän seisomisen jälkeen, joten se ei liene ihan priimakunnossa enää.
Ruiskutuskuvio on kylmänä (lämpimänä en ole kokeillut) ihan hyvä.
Lämpöaikakytkinkin näyttäisi toimivan oikein, tiedä sitten....
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

MacTurbo kirjoitti:Ruiskutuskuvio on kylmänä (lämpimänä en ole kokeillut) ihan hyvä.
Muistutukseksi että lämpimänä testatessa tuossa on selkee tulipalovaara, hieno bensasumu kun on melko syttyvää tavaraa vaikka harvoin noi enää kauhean hienojakoisia kun kilsoja on kertyny.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

tetammi kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Ruiskutuskuvio on kylmänä (lämpimänä en ole kokeillut) ihan hyvä.
Muistutukseksi että lämpimänä testatessa tuossa on selkee tulipalovaara, hieno bensasumu kun on melko syttyvää tavaraa vaikka harvoin noi enää kauhean hienojakoisia kun kilsoja on kertyny.
Näin on, laittaa ne suuttimet vaikka limsapulloihin, ei jännitä enää niin paljon.
Makepo
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 09:26

Saab 900i -86 Kone ei käynnisty lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Makepo »

Nyt lähtee käyntiin Saappi, ainakin lämpimänä!
Vika on ilmeisesti siinä lämpöaikakytkimessä, koska heti lähti käyntiin kun irroitin johdot kylmäkäynnistyssuuttimesta! :)
Kiitos vinkeistä! Olisinpa hoksannut aiemmin nämä sivut, kun on ollut ongelmia! ;)
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Saab 900i -86 Kone ei käynnisty lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja saab87 »

Makepo kirjoitti:Nyt lähtee käyntiin Saappi, ainakin lämpimänä!
Vika on ilmeisesti siinä lämpöaikakytkimessä, koska heti lähti käyntiin kun irroitin johdot kylmäkäynnistyssuuttimesta! :)
Kiitos vinkeistä! Olisinpa hoksannut aiemmin nämä sivut, kun on ollut ongelmia! ;)
Hyvä jos vika selvisi. Mut siltä varalta että ongelmat jatkuvat, niin minulla oli muinoin -79 900 EMS:issä myös oireina ettei meinannut lähteä lämpimänä käyntiin. Syynä oli ilmamäärämittarin lautasen säätö, otti kiinni kartioon ja ei noussut ennenkuin löi nyrkillä määränsäätimeen/auto oli jäähtynyt.

-Myrkky-
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Vastaa Viestiin