900C jatkaa ravistelua 110:n vauhdissa
Katsastuksen iskaritestin mukaan kyllä hyvät, mutta kyllä nuo ovat nähneet kilometrejä melkoisesti. Minulla auto on ollut pari vuotta ja sitä ennen vuodesta 2000 äidilläni, kilometrejä on tullut ainakin 150tkm ja iskareita ei ainakaan tällä aikaa ole vaihdettu. Se kaikista "päällimmäisin" putki näkyi olevan ruostunut puhki, kun renkaiden vaihdon yhteydessä pesin painepesurilla pyöräkotelot ja vetaritunnelit.himmee kirjoitti:Onko iskarit hyvät?
Voikos tämmönen sitten johtua iskareista? Miten noita saisi testattua? Onko nuo katsarin iskaritestien tulokset täyttä paskaa?
Sanoisin että läpipääsy ei takaa että kaikki on kunnossa.akyttala kirjoitti:Onko nuo katsarin iskaritestien tulokset täyttä paskaa?
Kahden katsastuskerran välilä toinen takaiskari oli huonontunut selvästi ( noin 1,5kk väliä ). Katsastusmies ihmetteli tulosta mutta päästi läpi. Kotona totesin toisen iskarin lyöneen läpi yläkinnikkeestään. Luultavasti kiinnike hajosi testin aikana mutta kone antaa jonkinlaisen keskiarvon.
Itse vaihtaisin iskarit jos osa niistä on puhkiruostuneita. Perusiskarit Saabiin ovat aika halpoja ja varsin helppoja vaihtaa.
Miten tuo jäykistäminen sitten käytännössä vaikuttaa? Parantaako käyttäytymistä kaarteissa?MacTurbo kirjoitti:Tavan ajoon nesteiskarit. Kaasuiskarit jäykistää alustaa.
Kumit vaihtoon iskareiden mukana.
Tuleehan tuolla ajeltua sopivalla vauhdilla mutkaisillakin teillä. Muistanpa muuten, että viimekesänä irtosi jo oikean puolen eturengas tiestä tiukassa oikealle päin kaartavassa mutkassa, vaikka vauhtia ei ollut kuin se sallittu 80km/h. En kuitenkaan jäänyt miettimään asiaa, mutta olisiko ollut syytä huolestua nimenomaan iskarien kunnosta jo silloin?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kyllä paranee ajo-ominaisuudet huomattavasti. Mulla on kaasarisatkussa uudehkot kaasuiskarit joka nurkassa. Edessä Gabriel GasRyderit nyt . 3v. ajetut, takana LIP GasTec = Motonetin halpiskaasut viime syksystä. Mutkatiellä kanttaillessa taittuu ennemmin renkaista kumit alle, kun muusta alustasta loppuu ominaisuudet. On muuten kivaa puuhaa tehostamattomalla päästellä reippaasti mutkaista asfalttitietä, vaatii ruista ranteeseen, mutta ajotuntuma on omaa luokkaansa tehostettuun satkuun verrattuna.akyttala kirjoitti:Miten tuo jäykistäminen sitten käytännössä vaikuttaa? Parantaako käyttäytymistä kaarteissa?MacTurbo kirjoitti:Tavan ajoon nesteiskarit. Kaasuiskarit jäykistää alustaa.
Kumit vaihtoon iskareiden mukana.
Tuleehan tuolla ajeltua sopivalla vauhdilla mutkaisillakin teillä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Onnistuuko jos vaihtaa puolia sisemmillä kupeilla muuttuuko tilanne onko kokemusta, miten suuri homma moisesta tulee. Täristää vetopäällä hieman 365 tuhatta ajettu 900:nen vm 90salomi kirjoitti:Jos ravistus loppuu kun löysää kaasun, vika voi olla myös sisemmässä vetonivelessa ja todennäköisemmin repsikan puolella. Poliisiautossa nivel tuli vaihtoikään 316 tkm:n kohdalla.
Mikäs vika öljyiskareissa?himmee kirjoitti:Empä kyllä menis satkuun öljyiskareita laittamaan, ei edes tuplaysiin, saati kuuppaan.
Tuohon meiän -84 vuotiseen kyllä vaihdettiin joskus 10 vuotta sitten kaasuiskarit ja on kyllä yhä erittäin tukeva ajettava. Aivan erilainen kuin tämä mun -90 vuotinen, jossa (huonot?) nesteiskarit.
Tottakai se onnistuu. Onhan siinä hommaa.juhasy kirjoitti:Onnistuuko jos vaihtaa puolia sisemmillä kupeilla muuttuuko tilanne onko kokemusta, miten suuri homma moisesta tulee. Täristää vetopäällä hieman 365 tuhatta ajettu 900:nen vm 90salomi kirjoitti:Jos ravistus loppuu kun löysää kaasun, vika voi olla myös sisemmässä vetonivelessa ja todennäköisemmin repsikan puolella. Poliisiautossa nivel tuli vaihtoikään 316 tkm:n kohdalla.
Loota öljyt pois, sit molemmilta puolilta pitää ottaa pyörät napoineenpäivineen vekee. Tämän jälkeen ne maljojen luona olevat pultit auki, maljat ulos vetäen ja varoo pudottamasta niitä akselien sisällä olevia teräsnapukoita+jousia. perä putoaa tietysti alas, kun molemmat puolet otetaan pois. sit pöytähommina maljojen vaihto puolelta toiselle. Suosittelen uusia stefoja ja laakereita maljan laippoihin samalla. Systeemi takaisin nippuun takaperöisessä järjestyksessä.
Mitä tohon nyt sitten menis aikaa: miulta siihen menis varmaan joku 6-7tuntia, kun on tullut harjoiteltua kaikki työvaiheet. Jos työkalut on yhtään hukassa, tai pallonivelien pulttien kanssa tulee probleemia, niin saattaa siinä kokopitkäpäivä hurahtaa...
laakerin+stefan mitat löytyy miulta ainaskin. Tosin ei ole nyt käsillä tässä, kun se kirjanen on lainassa, johon kirjoitin ne ylös. Saattaisi löytyä täältä foorumilta haullakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Yhä ravistaa, niin jarruttaessa kuin reilusta satasesta eteenpäin.
Vaihdettu on nyt myös etuiskarit, eli vika ei ollut sielläkään.
Mikäs seuraavaksi?
Uutta on siis jarrulevyt+palat, vasemman vetarit sisäpään tripoidi -> vetarit ehjät, etuiskarit..
Viimeisenä itselle tulee mieleen takarenkaiden ja eturenkaiden vaihto keskenään mutta jos tärinä ei lakkaa, niin mitä sitten?
Vaihdettu on nyt myös etuiskarit, eli vika ei ollut sielläkään.
Mikäs seuraavaksi?
Uutta on siis jarrulevyt+palat, vasemman vetarit sisäpään tripoidi -> vetarit ehjät, etuiskarit..
Viimeisenä itselle tulee mieleen takarenkaiden ja eturenkaiden vaihto keskenään mutta jos tärinä ei lakkaa, niin mitä sitten?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Mulla tutkittiin satkussa pitkään tuollaista ravistusta, uusilla renkailla, kunnes vaihdoin vasemman ULOIMMAN vetonivelen.
Tuon vaihdon jälkeen kulki tasasesti.
Lisäksi kokemuksia;
Tuossa Tonnarini tärinöissä paljastui syyksi puuttuvat sovitusrenkaat, vanteen ja akselikeskiön väliltä.
Auto-Tekissä tutkivat kaikki vanteet ja renkaat. Kolme piti heidän mukaan tasapainottaa uudestaan. Kummatkin eturenkaat siirrettiin taka-akselille. lievän pystyheiton takia.
Sekä asensivat puuttuvat sovitetrenkaat.
Nyt kulkee tasaisesti eri nopeuksilla
Tää vain mun kokemuksia......
Tuon vaihdon jälkeen kulki tasasesti.
Lisäksi kokemuksia;
Tuossa Tonnarini tärinöissä paljastui syyksi puuttuvat sovitusrenkaat, vanteen ja akselikeskiön väliltä.
Auto-Tekissä tutkivat kaikki vanteet ja renkaat. Kolme piti heidän mukaan tasapainottaa uudestaan. Kummatkin eturenkaat siirrettiin taka-akselille. lievän pystyheiton takia.
Sekä asensivat puuttuvat sovitetrenkaat.
Nyt kulkee tasaisesti eri nopeuksilla
Tää vain mun kokemuksia......

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3