H-koneen sylinterikansi
H-koneen sylinterikansi
Jossain vaiheessa otan työn alle tuon -84 99:n kannen.
Millainen hylsy sopii kannen ja toisaalta nokkapyörän pultteihin, jotta osaa ennalta varautua?
Korjausoppaassa puhutaan nokkapyörän ja ketjun "sitomisesta sivuun" irrotuksen jälkeen. Mihinkäs sen sidot ennen kannen nostamista paikoiltaan, vai tarkoittaako tuo vain ketjun sitomista nokkapyörään jotta jako ei mene sekaisin?
Millainen hylsy sopii kannen ja toisaalta nokkapyörän pultteihin, jotta osaa ennalta varautua?
Korjausoppaassa puhutaan nokkapyörän ja ketjun "sitomisesta sivuun" irrotuksen jälkeen. Mihinkäs sen sidot ennen kannen nostamista paikoiltaan, vai tarkoittaako tuo vain ketjun sitomista nokkapyörään jotta jako ei mene sekaisin?
Ei se jako siitä mihinkään sekasin mene . Laitat nippusiteellä kiinni ketjun siihen pyörään. Ite annoin olla ketjun pyörän kanssa vapaasti . Kiristin kun on sellasta mallia että ketjun saa löysälle vielä. B-Moottorissa on tärkeää nokkapyörän laittaminen sille varattuun tellinkiin, muuten kiristin räpsähtää ja kone pois.. Nokkapyörällä taisi olla 3kpl 13mm kannalla olevia pulttei. Ja kansi on kiinni e16 torxilla vai ? Joku saattaa tietää tarkemmin.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
On joku suoristanu kannen ilman purkuakin.
Toisaalta eipähän mene lastua venttiilien väliin jos purkaa. Enkä itse kiristintä varonut yhtään se tuli vain auki asentoon ja pysyi siinä. Malleja tosin on muitakin kuin yksi. Vuotta en tiedä mistä lähtien on tuo "uudempi" käytössä joka vapautetaan sitten meisselillä.
Kiristimiä vaihdeltiin takuuseen 80luvun alussa ,mutta osa oli niin vähän ajettuja ettei ongelmat tulleet esiin. Eikä suinkaan kaikki käyneet merkki puljussa. Ilmeisesti kampanjaa ei järjestetty kotiin kirje menetelmällä,koska vuosi sitten tiedän yhden 99saabin lauenneen jossa oli vanha kiristin malli hajonnut.
Toisaalta eipähän mene lastua venttiilien väliin jos purkaa. Enkä itse kiristintä varonut yhtään se tuli vain auki asentoon ja pysyi siinä. Malleja tosin on muitakin kuin yksi. Vuotta en tiedä mistä lähtien on tuo "uudempi" käytössä joka vapautetaan sitten meisselillä.
Kiristimiä vaihdeltiin takuuseen 80luvun alussa ,mutta osa oli niin vähän ajettuja ettei ongelmat tulleet esiin. Eikä suinkaan kaikki käyneet merkki puljussa. Ilmeisesti kampanjaa ei järjestetty kotiin kirje menetelmällä,koska vuosi sitten tiedän yhden 99saabin lauenneen jossa oli vanha kiristin malli hajonnut.
Viimeksi muokannut 900i, Ke Touko 24, 2006 22:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
juu ei tarvi irrottaa.. siis välttämättä...
ja sitte se h-koneen nokkaratas on kätevää kiilata jollain.. siis ite käytin sopivan levyiseksi, ja pituiseksi sorvattua laudan palasta, jonka tungin sisäänpainetun ketjunkiristimen väliin, siten ettei ratas on siinä puupalikan päällä, ja ketju "tiukassa" sillon saa ottaa sen kannen ihan rauhassa pois, eikä varmaan sekoa jako.. kannattaa huolehtia siitä, ettei:
1) ketjunkiristin putoa öljypohjaan
2) ketju ei pääse löysälle alapäästä..
toisaalta eipä tuo jaon kohdilleen laittaminen mikään temppu ole.. ite vaan en ottanu riskiä sen alarattaalle saamisen kanssa..
ja sitte se h-koneen nokkaratas on kätevää kiilata jollain.. siis ite käytin sopivan levyiseksi, ja pituiseksi sorvattua laudan palasta, jonka tungin sisäänpainetun ketjunkiristimen väliin, siten ettei ratas on siinä puupalikan päällä, ja ketju "tiukassa" sillon saa ottaa sen kannen ihan rauhassa pois, eikä varmaan sekoa jako.. kannattaa huolehtia siitä, ettei:
1) ketjunkiristin putoa öljypohjaan
2) ketju ei pääse löysälle alapäästä..
toisaalta eipä tuo jaon kohdilleen laittaminen mikään temppu ole.. ite vaan en ottanu riskiä sen alarattaalle saamisen kanssa..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Nokkapyörällä on 13mm pultit (offtopiccina: 0-merkkiin ajoitetussa B-koneessa yhden pultin saa nokkapyörästä irti ja sillä voi pultata nokkapyörän tukilaippaan kiinni). Ainakin omassa 99:ssä (B-koneella) kannessa oli muistaakseni 17mm kannenpultit mutta siihen en osaa sanoa mitään onko '84:ssa torxeilla.
Kasitappisessa voi sen ketjun antaa olla kuten nokkapyöränkin, kuten edellä mainittiin.
Kannen voi plaanata venttiilit paikoillaan jos vaan muistaa ottaa nokka-akselin irti jotta venttiilit menee kiinni. Plaanauksen jälkeen kansihan pestään. Tästä syystä ei kannata plaanauttaa kantta ja laittaa jemmaan vaan on parempi varastoida kansi ilman operaatioita niin ei raudasta tehdyt osat ala ruostumaan. Ittellä on ollu Annin vanha kansi tallissa eikä ruostetta näy, kun on "varastorasvat" pinnassa.
Kasitappisessa voi sen ketjun antaa olla kuten nokkapyöränkin, kuten edellä mainittiin.
Kannen voi plaanata venttiilit paikoillaan jos vaan muistaa ottaa nokka-akselin irti jotta venttiilit menee kiinni. Plaanauksen jälkeen kansihan pestään. Tästä syystä ei kannata plaanauttaa kantta ja laittaa jemmaan vaan on parempi varastoida kansi ilman operaatioita niin ei raudasta tehdyt osat ala ruostumaan. Ittellä on ollu Annin vanha kansi tallissa eikä ruostetta näy, kun on "varastorasvat" pinnassa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Muutama lisäkysymys vielä:
Bensapumppu ja termarikotelo kannattaa ilmeisesti heti purkuvaiheessa irrottaa kannesta, jos sen aikoo viedä koneistamoon?
Vaatiiko moottori/vaihteisto jonkun tuen alleen kanteen tulevan moottorinkannakkeen irrotuksen jälkeen?
Ja niitä koneistamoja pääkaupunkiseudulla saa ehdottaa, ilmeisesti Virtauskansi on ainakin yksi.
Tietty jos jollakulla on tarvetta päästä kohtuuhintaan eroon kunnostetusta H-koneen kannesta, niin sitäkin voi harkita...
Bensapumppu ja termarikotelo kannattaa ilmeisesti heti purkuvaiheessa irrottaa kannesta, jos sen aikoo viedä koneistamoon?
Vaatiiko moottori/vaihteisto jonkun tuen alleen kanteen tulevan moottorinkannakkeen irrotuksen jälkeen?
Ja niitä koneistamoja pääkaupunkiseudulla saa ehdottaa, ilmeisesti Virtauskansi on ainakin yksi.
Tietty jos jollakulla on tarvetta päästä kohtuuhintaan eroon kunnostetusta H-koneen kannesta, niin sitäkin voi harkita...
koneistamoista:
haku-toimintoon kun laittaa sanan PLAANAUS, tulee 27 hakutulosta joista yksi mm. tällainen
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=plaanaus
haku-toimintoon kun laittaa sanan PLAANAUS, tulee 27 hakutulosta joista yksi mm. tällainen
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... t=plaanaus
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)