Jäähdytinnesteen häviäminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Jäähdytinnesteen häviäminen

Viesti Kirjoittaja Tero »

Olen tässä jo vähän ajan sisään joutunut muutaman kerran lisäämään nestettä säiliöön kun check radiator level syttyy. Viimeksi n.2 pari viikkoa sitten täytin lähes max merkkiin saakka ja nyt se on lähellä minimiä!!? Minnekähän se katoaa, kun mitään vuotoa en ole missään huomannut, ja autokin toimii normaalisti :?
Saab 9-5 Aero -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Jäähdytinnesteen häviäminen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tero kirjoitti:Minnekähän se katoaa, kun mitään vuotoa en ole missään huomannut, ja autokin toimii normaalisti :?
Koitappa apukuskin jalkatilasta maton kosteutta, ettei vaan liruttelisi lämppärin kennolta...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tai miltä näyttää vesipumpun alla, olisiko pumppu valmis ja alkanut vuotaa juorureiästä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
RPekka
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 08:49
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

jus kirjoitti:Tai miltä näyttää vesipumpun alla, olisiko pumppu valmis ja alkanut vuotaa juorureiästä?
Jos vesipumpun alla on jotain öljyvuodon näköistä jälkeä niin se todennäköisesti on kuitenkin vettä, sormien välissä se ei tunnu liukkaalle.
On aamuja jolloin joutsenetkin näyttävät kurjilta.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Jos lämppärin kennosto vuotaa. Mikä sijaitsee jossain sisätilassa pitäisi
tulla hieman makean hajua auton sisälle. Ja tosiaankin tuo apukuskin puoleinen lattia kannaattaa kokeilla ettei oo märkä.
Mulla vuoti vanhassa tonnarissa kenno ja matto oli selvästi märkä ja haju
nesteen haju tuli sisälle. Paikkasin vuodon nestemäisellä "stop radiator leak"-
aineella ja vuoto loppui siihen. Eli jäähdyttimen vuodon pysäyttäjää vaan
nesteen sekaan ja menoksi...
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

kovasuo kirjoitti:Jos lämppärin kennosto vuotaa. Mikä sijaitsee jossain sisätilassa pitäisi
tulla hieman makean hajua auton sisälle. Ja tosiaankin tuo apukuskin puoleinen lattia kannaattaa kokeilla ettei oo märkä.
Mulla vuoti vanhassa tonnarissa kenno ja matto oli selvästi märkä ja haju
nesteen haju tuli sisälle. Paikkasin vuodon nestemäisellä "stop radiator leak"-
aineella ja vuoto loppui siihen. Eli jäähdyttimen vuodon pysäyttäjää vaan
nesteen sekaan ja menoksi...
Sitä tököttiä ei kannata laittaa mihinkään muualle kun kaupan hyllylle takaisin jos sen on erehtynyt käteen ottamaan. Se tukkii sekä lämppärin kennon että rikkoo ajan kanssa lohkolämppärin. Eikä juuri paranna sen syylärinkään jäähdytys kykyä.

Ei sillä etteikö sillä saisi tuota vikaa korjattua mutta... pidemmän päälle se ei ole hyvä ratkaisu.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

V-M kirjoitti:
kovasuo kirjoitti:Jos lämppärin kennosto vuotaa. Mikä sijaitsee jossain sisätilassa pitäisi
tulla hieman makean hajua auton sisälle. Ja tosiaankin tuo apukuskin puoleinen lattia kannaattaa kokeilla ettei oo märkä.
Mulla vuoti vanhassa tonnarissa kenno ja matto oli selvästi märkä ja haju
nesteen haju tuli sisälle. Paikkasin vuodon nestemäisellä "stop radiator leak"-
aineella ja vuoto loppui siihen. Eli jäähdyttimen vuodon pysäyttäjää vaan
nesteen sekaan ja menoksi...
Sitä tököttiä ei kannata laittaa mihinkään muualle kun kaupan hyllylle takaisin jos sen on erehtynyt käteen ottamaan. Se tukkii sekä lämppärin kennon että rikkoo ajan kanssa lohkolämppärin. Eikä juuri paranna sen syylärinkään jäähdytys kykyä.

Ei sillä etteikö sillä saisi tuota vikaa korjattua mutta... pidemmän päälle se ei ole hyvä ratkaisu.

V-M
Itse olen käyttänyt kolmessa edellisessä autossa ja ei ole ongelmia tullut.
En kiellä etteikö se ajanmittaa tuottaisi ongelmia. Itsekin olen kyllä
melkeinpä vaihtanut auton pois ennen kuin on isompia probleemoja
asian tiimoilta tullut.
Eli jos ajatuksena on, että pitää autoa pidempäänkin, niin kannattaa
varmaan tutkia kunnolla mistä vika johtuu ja vaihtaa tietysti mieluummin
uutta osaa.
Olikin hyvä saada tälläista kommentteja, enpähän ainakaan nykyiseen
autoon käyttäisi, tarkoitus kun olisi pitää autoa seuraavat max. 5 vuotta.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Älkää laittako noita paikkausaineita (ennen vaikka kananmunia). :)

Piilevät pikkuvuodot löytyy takuuvarmasti, kun jättää auton yöksi seisomaan talliin paineilmasyöttö vakiopaineventtiilin kautta jäähdytysjärjestelmään (vaikka syylärin ja paisuntasäiliön letkuun).
Jos tuo korkin antama 0,7.1,1bar ei riitä, niin elmukelmua korkin väliin ja 2bar painetta niin vuodot löytyy takuuvarmasti yön seisonnalla, kun koneen lämpö ei haihduta niitä näkymättömiin.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Kantsii myös noiden lisäksi kattoo ylävesi letku. Siis mikä tulee termari kotelosta jäähdyttimeen, sillä itellä oli siinä ikävä pikku reikä ja vuoto kuivi aina laatikon päälle......
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Samaten kannattaa tutkia tuo huohotinputken sisällä menevän lämmitysvesiputken tiiveys.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin