99 automaati & ruisku & GLE

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

99 automaati & ruisku & GLE

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Tämä myynti-ilmoitus herätti kysymyksen: Miten noita ruiskukoneita ja automaatteja oli saatavilla tuplaysiin? Vuonna 75 tuli K-jetti ja GLE-mallihan oli aina ruiskulla. Saiko ruiskun myös muihin varustelutasoihin halutessaan?

edit: otsikko korjattu
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tuossa ilmoituksessa lienee kyse kuitenki mallivuoden 76 autosta, koska GL-merkintä. Vuonna 75 oli vielä L ilman G:tä. Kyllähän GLIA-malleja ainakin 5-ovisena on täällä tullut vastaan, joten miksi ei 4-ovisenakin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 automaati & ruisku & GLE

Viesti Kirjoittaja lucaf »

okaalto kirjoitti:Tämä myynti-ilmoitus herätti kysymyksen: Miten noita ruiskukoneita ja automaatteja oli saatavilla tuplaysiin? Vuonna 75 tuli K-jetti ja GLE-mallihan oli aina ruiskulla. Saiko ruiskun myös muihin varustelutasoihin halutessaan?

edit: otsikko korjattu
kyllähän ruiskukonetta on saanut ihan jo rautapuskurisiin tuplayseihin, eikös jenkkeihin menneet mallit olleet vallan ruiskuautomaatteja jo triumph koneiden aikoihin? ruiskuautomaatit oli tyyppimerkinnällä EA (rautapuskuriset), tai LEA (kaksilitraiset) vuoteen 75 asti. korjatkaa jos olen väärässä. mites vuonna 76, oliko muita ruiskuja kun GLE? olishan toi kliffaa tietää onko tuo myytävä auto oikeasti 76, vaiko 75 LEA.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 automaati & ruisku & GLE

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

lucaf kirjoitti:
okaalto kirjoitti:Tämä myynti-ilmoitus herätti kysymyksen: Miten noita ruiskukoneita ja automaatteja oli saatavilla tuplaysiin? Vuonna 75 tuli K-jetti ja GLE-mallihan oli aina ruiskulla. Saiko ruiskun myös muihin varustelutasoihin halutessaan?

edit: otsikko korjattu
kyllähän ruiskukonetta on saanut ihan jo rautapuskurisiin tuplayseihin, eikös jenkkeihin menneet mallit olleet vallan ruiskuautomaatteja jo triumph koneiden aikoihin? ruiskuautomaatit oli tyyppimerkinnällä EA (rautapuskuriset), tai LEA (kaksilitraiset) vuoteen 75 asti. korjatkaa jos olen väärässä. mites vuonna 76, oliko muita ruiskuja kun GLE? olishan toi kliffaa tietää onko tuo myytävä auto oikeasti 76, vaiko 75 LEA.
Olipa kumpi vaan, niin tuollaisen tehostettua hammastankoa saa tarjota työttömälle soveliaaseen hintaan.. jos löytyy niin syön vaikka näkkäriä vedellä sen kuukauden-pari. :|
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Jeps, tämä selventää. Muistelinkin, että vanhempia LEA-malleja olen nähnyt, mutta just tämä maininta GL:stä ja ruisku&automaatista pisti miettimään, että mikäs tuo auto oikeastaan onkaan.
marvi
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: 99 automaati & ruisku & GLE

Viesti Kirjoittaja marvi »

lucaf kirjoitti: mites vuonna 76, oliko muita ruiskuja kun GLE?
Teknarissa 8/76 ainakin on vertailu GLE:n ja EMS:in välillä, molemmat ovat ruiskukoneella. Eikös tuollaiselle -76 vuoden GLE:le helppo tuntomerkki ole ruskea väri, GLE:tä ei muulla värillä saanut. On muuten mukava vertailu lukea, uskomattoman hienoja autoja molemmat.

Tuossa ilmoituksen autossahan on ruskea värikin, voisiko se olla tälläinen GLE?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 99 automaati & ruisku & GLE

Viesti Kirjoittaja jariha »

marvi kirjoitti:Tuossa ilmoituksen autossahan on ruskea värikin, voisiko se olla tälläinen GLE?
Ilmoituksessa (rekisteriotteessa) lukee "99 GL-IA-PS/2470", joka mielestäni viittaa nimenomaan GLIA-malliin, ei GLE:hen, koska silloin rekisteriotteessa olisi GL-IA:n tilalla GLE. Saatan olla väärässä, mutta ainakin vuonna 77 oli GLIA-malleja. Erona GLE:hen kaiketi puuttuva ohjaustehostin sekä GL-versioiden värit ja sisustat.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Meneepä mielenkiintoiseksi. :) Itseäni GLE kiinnostaa siksi, että isoisälläni oli aikoinaan tuollainen, ja jälkeenpäin on tullut juuri pähkäiltyä oliko auto vuoden 75 vai 76 mallia (77 se ei voinut olla, koska oli pienet takavalot). Jokatapauksessa auto oli neliovinen sedan, ruisku & automaatti, ruskeat "henkselipenkit", tehostin (muistaakseni), sähköpeilit, sävylasit, ja kullansävyiset(?) jalkapallovanteet. Väriltään auto oli tosin tummansininen, ja oli käsittääkseni ollut sellainen tehtaalta asti.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

okaalto kirjoitti:Meneepä mielenkiintoiseksi. :) Itseäni GLE kiinnostaa siksi, että isoisälläni oli aikoinaan tuollainen, ja jälkeenpäin on tullut juuri pähkäiltyä oliko auto vuoden 75 vai 76 mallia (77 se ei voinut olla, koska oli pienet takavalot). Jokatapauksessa auto oli neliovinen sedan, ruisku & automaatti, ruskeat "henkselipenkit", tehostin (muistaakseni), sähköpeilit, sävylasit, ja kullansävyiset(?) jalkapallovanteet. Väriltään auto oli tosin tummansininen, ja oli käsittääkseni ollut sellainen tehtaalta asti.
vai tummansininen, olisiko sama yksilö kun http://www.saab99.net sivulla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

okaalto kirjoitti:Meneepä mielenkiintoiseksi. :) Itseäni GLE kiinnostaa siksi, että isoisälläni oli aikoinaan tuollainen, ja jälkeenpäin on tullut juuri pähkäiltyä oliko auto vuoden 75 vai 76 mallia (77 se ei voinut olla, koska oli pienet takavalot). ..

´75-mallinen GLE se ei ainakaan ole voinut olla, sillä GLE-malli esiteltiin
Frankfurtin autonäyttelyssä keväällä 1976.


Mallivuoden 1977 esitteen mukaan GLE-mallin korivärit olivat Kardinaalinpunainen, Antrasiitinharmaa ja Doradonruskea.
Sisustusvärieinä olivat Helmenharmaa/Bordeauxinpunainen.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tuli mieleen että onko -74 LEA:ssa ollut tehtaalta ohjaustehostin? kun tuossa mun LEA:ssa sellainen köllöttelee... :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

gls kirjoitti:tuli mieleen että onko -74 LEA:ssa ollut tehtaalta ohjaustehostin? kun tuossa mun LEA:ssa sellainen köllöttelee... :)

Paljon mahdollista. Ainakin kirja "Saab ensimmäiset 40 vuotta" mainitsee
mallivuonna ´74 olleen "tietyissä malleissa" ohjaustehostimen.
Sulla on varmaan sellainen. :)
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

lucaf kirjoitti:
okaalto kirjoitti:Meneepä mielenkiintoiseksi. :) Itseäni GLE kiinnostaa siksi, että isoisälläni oli aikoinaan tuollainen, ja jälkeenpäin on tullut juuri pähkäiltyä oliko auto vuoden 75 vai 76 mallia (77 se ei voinut olla, koska oli pienet takavalot). Jokatapauksessa auto oli neliovinen sedan, ruisku & automaatti, ruskeat "henkselipenkit", tehostin (muistaakseni), sähköpeilit, sävylasit, ja kullansävyiset(?) jalkapallovanteet. Väriltään auto oli tosin tummansininen, ja oli käsittääkseni ollut sellainen tehtaalta asti.
vai tummansininen, olisiko sama yksilö kun http://www.saab99.net sivulla?
Jos tarkoitat tuota ainoata sinistä GLE:tä joka tuolla on, niin juurikin tuo väri on kyseessä. Täytyypä ihan tarkastaa että osuuko rekisteritunnus kuvan kilpiin. Siitä on kuitenkin jo melkoisesti aikaa kun auto myytiin eteenpäin.

EDIT: Jooei ollut sama yksilö, vaikka lähelle rekisteri menikin.
Vastaa Viestiin