Södertälje suljetaan?
Södertälje suljetaan?
Trollhattan Saab -blogin välittämän uutisen mukaan Saabin moottoritehdas Södertäljessä suljetaan ja jatkossa kaikki Saabin nelisylinteriset moottorit valmistetaan Kaiserslauternissa Saksassa.
Niin että 9-5:n valurautalohkojen taru lähestyy loppuaan.
Surullista...
Niin että 9-5:n valurautalohkojen taru lähestyy loppuaan.
Surullista...
Viimeksi muokannut Toby, Ke Touko 24, 2006 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
Isompi uutinen olisi ollut että tuotanto jatkuu nykyisen 9-5:n jälkeenkin.
Kun V6 turbo tulee Australiasta niin voi ruveta hahmottamaan, että valmistuspaikan valitseminen on aika tarkkaa puuhaa kun pitää mennä toiselle puolelle maapalloa.
GM yrittää keskittää tuotantoa mutta on täysin itsestään selvää että rahamaailman realiteetit ajavat tuotantoa ulos halvempiin maihin. Imagosyistä autojen osien yhteenkasaus tapahtuu varmaan pitkälle tulevaisuudessa silti länsimaissa. Halpamallit siirtyvät toki.
Bob Lutzilta kysyttiin äskettäin miksi isot firmat edes vaivautuvat tekemään autoja kun se on tappiollista tai tuotto hyvin pientä. Lutz vastasi että samaa pohtii johtokunta.
Lutz:
It's clear that both in the US and in Europe we're just under dramatic pressure from the Asians...whether it's the Koreans, or Japanese or, one step removed, the Chinese. And ultimately it's those economic forces that close your plant for you. Because if you're not competitive on a cost standpoint, you either lose money selling the cars or you keep the margins up and you stop selling them. And that's really what causes plant shutdowns.
Kun V6 turbo tulee Australiasta niin voi ruveta hahmottamaan, että valmistuspaikan valitseminen on aika tarkkaa puuhaa kun pitää mennä toiselle puolelle maapalloa.
GM yrittää keskittää tuotantoa mutta on täysin itsestään selvää että rahamaailman realiteetit ajavat tuotantoa ulos halvempiin maihin. Imagosyistä autojen osien yhteenkasaus tapahtuu varmaan pitkälle tulevaisuudessa silti länsimaissa. Halpamallit siirtyvät toki.
Bob Lutzilta kysyttiin äskettäin miksi isot firmat edes vaivautuvat tekemään autoja kun se on tappiollista tai tuotto hyvin pientä. Lutz vastasi että samaa pohtii johtokunta.
Lutz:
It's clear that both in the US and in Europe we're just under dramatic pressure from the Asians...whether it's the Koreans, or Japanese or, one step removed, the Chinese. And ultimately it's those economic forces that close your plant for you. Because if you're not competitive on a cost standpoint, you either lose money selling the cars or you keep the margins up and you stop selling them. And that's really what causes plant shutdowns.
Totta. Södertäljen ainoa mahdollisuus olisi ollut, että GM esim. olisi keskittänyt sinne koko konsernin turbotekniikan kehittämiskeskuksen ja yleensä suorituskykyisten mallien moottorinohjaustekniikan kehitysyksikön. Suuria tuotantiovolyymeja sinne ei olisi missään tapauksessa kannattanut ruveta rakentamaan. Mutta oikeastaan jo se, että Aussien kasaamassa V6:ssa ei enää käytetä Saabin omaa Trionicia, kertoi jo mihin ollaan menossa.TuuSaR kirjoitti:Isompi uutinen olisi ollut että tuotanto jatkuu nykyisen 9-5:n jälkeenkin.
Ilmeisesti uutinen on edelleen virallista vahvistusta vailla eli esim. ethtaan sulkemisaikataulusta ei ole tarkempaa tietoa.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
" What they are discussing is a relocation of the 9-3 engine also called L850 to a German plant. This engine is a GM engine and not exclusive to SAAB. That's why almost any engine plant can produce the engine. The B205 and B235 that drives the 9-5 on the other hand is a SAAB Exclusive engine and can't be built anywhere else than in Södertälje."
Sitä minäkin lueskelin, mutta melko varauksella suhtaudun kuitenkin tuohon Södertäljen tilanteeseen.
Sitä minäkin lueskelin, mutta melko varauksella suhtaudun kuitenkin tuohon Södertäljen tilanteeseen.
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
Jos kaikki tuotanto siirtyy pikkuhiljaa Aasiaan ja halvempiin maihin, niin...Bob kirjoitti:Samapa tuo missä moottorit tehdään - pääasiahan on kuluttajan kannalta, että moottorit toimivat luotettavasti.
mitäs hittoa me sitten tehdään työksemme?
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
No kyllä ne liksat alkavat pikkuhiljaa kohota Aasian maissakin ja työvoima järjestäytyä. Sitten kaikkien firmojen täytyykin keksiä joku uusi halvempi maa, jossa voi tuottaa tuotteitaan halvemmalla/samaan hintaantknummelin kirjoitti:Jos kaikki tuotanto siirtyy pikkuhiljaa Aasiaan ja halvempiin maihin, niin...Bob kirjoitti:Samapa tuo missä moottorit tehdään - pääasiahan on kuluttajan kannalta, että moottorit toimivat luotettavasti.
mitäs hittoa me sitten tehdään työksemme?
Sehän tässä on kummallista, että ketään ei enää näytä kiinnostavan, missä joku laite on tehty. Pääasia on, että se on halpa. Ja halvallahan ei yleensä saa hyvää
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Juuri näin..ja vaikka saisikin samanlaatuista ja halvemmalla niin ei se silti hyvään voi johtaa että työpaikat siirtyy muualle.Turbo Sensonic kirjoitti:
Sehän tässä on kummallista, että ketään ei enää näytä kiinnostavan, missä joku laite on tehty. Pääasia on, että se on halpa. Ja halvallahan ei yleensä saa hyvää
Kukas sitten pystyy mitään halvallakaan ostamaan kun työt on muualla?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Tästähän on nyt jauhettu jo vähintään viimeiset 5-vuotta ja samalla työpaikkoja tietenkin ON JO siirtynyt muualle, mutta kas kummaa; Suomen työttömyysaste on pienentynyt koko ajan. Juuri pari päivää sitten tilastokeskus julkaisi uudet luvut ja ovat selvästi edellisvuotta pienempiä.OG900 kirjoitti: Juuri näin..ja vaikka saisikin samanlaatuista ja halvemmalla niin ei se silti hyvään voi johtaa että työpaikat siirtyy muualle.
Kukas sitten pystyy mitään halvallakaan ostamaan kun työt on muualla?
Rakennemuutoksesta on enemmän kysymys kuin työpaikkojen suoranaisesta katoamisesta.
Sori OT
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Niin, kysymys onkin että onko tämä "rakennemuutos" sitten hyvä asia, eli se että on aivan sama tehdäänkö saabin kone tulevaisuudessa koreassa vai Ruotsissa.Rommitommi kirjoitti: Tästähän on nyt jauhettu jo vähintään viimeiset 5-vuotta ja samalla työpaikkoja tietenkin ON JO siirtynyt muualle, mutta kas kummaa; Suomen työttömyysaste on pienentynyt koko ajan. Juuri pari päivää sitten tilastokeskus julkaisi uudet luvut ja ovat selvästi edellisvuotta pienempiä.
Rakennemuutoksesta on enemmän kysymys kuin työpaikkojen suoranaisesta katoamisesta.
Sori OT
Vaikka toisaalta mitäs minä tässä jurputan kun ajelen ikivanhalla OG:llä enkä uutta ole kuitenkaan ostamassa
OT:Kuinkahan moni tilastoista puuttuvista työttömistä on näissä paljonpuhutuissa pätkätöissä tai "pakotettu" opiskelijoiksi?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kyllä koneen valmistusmaa vaikuttaa merkin imagoon ja ostajien mielikuviin, ja henkilökohtaisesti vaadin eurooppalaiselta automerkiltä myös sitä, että koneet eivät tule riisikippolinjalta....OG900 kirjoitti: Niin, kysymys onkin että onko tämä "rakennemuutos" sitten hyvä asia, eli se että on aivan sama tehdäänkö saabin kone tulevaisuudessa koreassa vai Ruotsissa.
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
Eikös tämän viestiketjun pointti alunalkaen ollut siinä, että valmistus siirtyy Ruotsista Saksaan - Aasia ei ollut mukana vaihtoehtona. Itse ainakin kommentoin viestiketjun aloitusviestiä.tknummelin kirjoitti:Jos kaikki tuotanto siirtyy pikkuhiljaa Aasiaan ja halvempiin maihin, niin...Bob kirjoitti:Samapa tuo missä moottorit tehdään - pääasiahan on kuluttajan kannalta, että moottorit toimivat luotettavasti.
mitäs hittoa me sitten tehdään työksemme?
Ruotsi vai Saksa - aivan sama työllisyyden kannalta Suomessa.