jäähdytysnesteenä 100% vettä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

jäähdytysnesteenä 100% vettä?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

saisinko mielipiteitä, kuinka suuri synti on käyttää väliaikaisesti 100% vettä jäähdytysnesteenä? auto odottaa parempaa jäähdytintä jonka saan viikon parin päästä ja silloin toki kunnon nesteet sisään, kuinka nopeasti tuo pelkkä vesi ruostuttaa syysteemiä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
petromies
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Siitä vain. Neste sitten aikanaan putsaa paikat ja hoitaa ruostesuojan.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ei siitä mitään haittaa ole jos 2vkoa on pelkät vedet.
Ari 1622
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kiitos vastauksista
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Eihän toi pelkän veden käyttö synti ole, joskus se on jopa pakko. Tällä tarkoitan tilannetta jolloin vedet pysyy sisällä, mutta nesteseos tulee pihalle.

Vanhan syylärin kanssa on tollasiin ongelmiin törmäilty. Ei siellä vähään aikaan mikään pahemmin happane. Ilmatkin suosii, lämpötila plussan puolella.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Puhdas vesi on itse asiassa lämmönsiirron kannalta parempaa kuin jäähdytinneste-vesiblandis eikä sen käytöstä muutenkaan mitään suurempaa haittaa ole. Jäähdytinnesteiden sisältämien lisäaineiden vaikutus korroosioon on melko nimellinen.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu totta turiset, vedellä on suurempi ominaislämpökapasiteettui kuin glykolilla. Taitaa glykolin viskositeettkin olla suurempi kuin vedellä (vesi siis virtaa helpommin.
Glykolin käyttö kyllä nostaa hiukan kiehumispistettä, ja kai niillä inhibiittoreilla nyt joku virka siellä on.

Ei varmastikkaa mene silti miksikään vaikka kesän ajelisit pelkällä vesijäähdytyksellä.

Ja sitten se pakollinen linkki:
http://www.roadmachine.fi/wawett.html
(täynnä mainosmiehen puheita)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

nesteseos kiirehtii nopeammin ulkoilmaan. Oliskohan se termi pintajännitys. Vedet pysyy paremmin sisällä ja jäähdyttää kans.

Nesteen lisääminen laskee pintajännitystä (pakkasneste), positiivisenä puolena se lisää pakkaskestävyyttä. Pentuaikoina ajeltiin vesillä niin kauan kuin uskallettiin. Pakkasten tultua alkoi kiroilu ja korjailu, kun glykoolit ei pysynyt sisällä.

Tositietäjät, jotka olivat hoitaneet vuotohommat aikaisemmin kuntoon käristivät kansipahvinsa. Pelkän pakkasnesteen lämmönjohtokyky ei ole kummoinen.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

OG900 kirjoitti:... ja kai niillä inhibiittoreilla nyt joku virka siellä on.
On niillä virka siellä, mutta se liittyy vesi-glykoliseoksen ominaisuuksiin eikä veden sinänsä.

Eihän esimerkiksi vesikieroisessa lämmityksessäkään välttämättä tarvita mitän inhibiittoreita (tosin niitä kaupasta saa) ja lämmitysjärjestelmän putkien, pattereiden yms elinikä on yleensä reilusti yli 50 vuotta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Jussi kirjoitti:
OG900 kirjoitti:... ja kai niillä inhibiittoreilla nyt joku virka siellä on.
On niillä virka siellä, mutta se liittyy vesi-glykoliseoksen ominaisuuksiin eikä veden sinänsä.

Eihän esimerkiksi vesikieroisessa lämmityksessäkään välttämättä tarvita mitän inhibiittoreita (tosin niitä kaupasta saa) ja lämmitysjärjestelmän putkien, pattereiden yms elinikä on yleensä reilusti yli 50 vuotta.
Eikös tän juoni ole just siinä, että tuollakin kiertää sama vesi koko ajan. Hapettuminen olisi paljon nopeampaa, jos vesi vaihtuisi koko ajan. :?:
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

okaalto kirjoitti:Eikös tän juoni ole just siinä, että tuollakin kiertää sama vesi koko ajan. Hapettuminen olisi paljon nopeampaa, jos vesi vaihtuisi koko ajan. :?:
Sepäs se. Vedestä häipyy pikkuhiljaa liiat siihen liuenneet kaasut (niistä nyt ei juuri muilla kuin hapella ole mitään merkitystä). Samaten liiat mineraalit saostuvat pikkuhiljaa pois. Veteen jää liuenneita mineraaleja ja kaasuja sen verran mitä se siinä paineessa ja lämpötilassa pystyy sitomaan. Vapaat kaasut ja mineraalit/muut epäpuhtaudet katoavat ajan myötä kokonaan. Vesijohtoveden Ph kait yleensä menee suljetussa vesisysteemissä 7.5-8.5 väliin ajan kanssa, eli korroosionopeuden kannalta hyvälle alueelle. Siksi noissa ei välttämättä tarvita lisäaineita.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

okaalto kirjoitti:Eikös tän juoni ole just siinä, että tuollakin kiertää sama vesi koko ajan. Hapettuminen olisi paljon nopeampaa, jos vesi vaihtuisi koko ajan. :?:
Joo näinhän se on, paitsi jos on kyseessä vanha avopaisunta-astialla varustettu lämmitysverkosto. Siinähän vesi pääsee hapen kanssa tekemisiin. Mutta kestäähän sekin ruostua melko kauan.

Kuten Luca tuossa kirjoitteli, niin kyllä väliaikaisesti voi aivan hyvin ajaa pelkällä vedellä. Mutta minkään lämmönjohtamis- tms. ominaisuuksien takia en kesäksi ole koskaan varta vasten laimennellut nesteitä tai siirtynyt vesilinjalle. (Saabistahan nyt oli puhe?) Ja onhan siinä riski syksyllä, että nasahtaa jäähän kun ei kuitenkaan muista lisätä pakkasnestettä. :wink:
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Itse olen muutamassa hopassa ajellut ennen nesteiden vaihtoa jonkun aikaa puhtaalla vedellä, nimenomaan jäähdytysjärjestelmän puhdistumisen takia. Melkoinen määrä kuraa lähtee päivän ajon jälkeen pois, se sama tauhka olisi ilman huuhtelua uusien nesteiden joukossa taas. En tosin suosittele tätä konstia kovilla pakkasilla :)
M93 9000 CS Aero (KA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Taanoin näin dokumentin Venäjän kovista oloista ja köyhyydestä. Eräskin mies liikkeellelähtörutiinina keitti pesutaasallisen vettä, kaatoi ne autonsa syyläriin. Lohkolämmitys oli näin taattu ja pakkasten paukkuessa lähti mosse tulille, kuin kesällä. Sitten kun ajelulta tultiin takaisin, hemmo avasi tyhjennyspropun ja antoi vesien valua pihamaalle. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Eipä sitä pakkasta tarvi juurikaan olla kun menee alavesiletku jäähän jos pelkällä vedellä koittaa pärjätä. :roll:

V-M

EDIT: Saattaa toimia "vähän" pidenpään jos poistaa termarin (jatkuva vesikierto) Mutta heikko on toiminta jo -10C. Kaupungissa saattaa toimia mutta valtaväylä ajossa ei toimi.
Viimeksi muokannut V-M, To Kesä 01, 2006 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin