900i 16v -89 (ei kat) meno tuntuu väkinäiseltä....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Aalto
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Loka 26, 2005 12:43
Paikkakunta: Helsinki

900i 16v -89 (ei kat) meno tuntuu väkinäiseltä....

Viesti Kirjoittaja Aalto »

Tässä laitteessa sytkää ei voi säätää jakajasta, vaan siitä mustasta boksista vasemman etulokasuojan kyljessä. Löytyisikö täältä neuvoja sytytyksen säädön tarkastamiseksi?

Ongelmana on ajotuntuma, joka on alakierroksilla nykivää ja rytkyttävää ja yläkierroksilla ei kone oikein "kiekaise" sillä tavalla, kun olen tottunut Saabien tekevän.

Laite lähtee käyntiin hyvin, seokset tuntuvat olevan kohdallaan ja ilmavuotoja ei ole, mutta kaupungissa ajo on ikävää nykimisen takia.

Neuvoja kiitollisena odottaen...

Pekka
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ilmamäärämittari(jos ei sytytysvika)..?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i 16v -89 (ei kat) meno tuntuu väkinäiseltä....

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Aalto
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Loka 26, 2005 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aalto »

No nyt tuli juuri ne neuvot kun tarvitsinkin. Kun aikani luin näitä, niin tulin siihen lopputulokseen, että kampuran päässä oleva hall-anturin tunnistin ei ole kunnossa. Sytytyshetken vaihtelu stroboskoopin kanssa viittaisi tänne suuntaan. Tässähän sitä tuli taas pieni työmaa.

Kiitos linkeistä ja neuvoista!

T. Pekka
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

milläs bensalla ajelet, 95? mulla loppui sytkän vaeltelu kun laittoi 98 tankkiin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Onko noissa 900i16V -vekottimissa oktaanin mukaan säätyvä sytys vai ei? Mitä erikoista niiden sytytysjärjestelmissä on? EZK?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

EZK nimenomaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

OK. Mutta mitäs se EZK tekee käytännössä ja tekeekö jokin siitä hankalan ylläpidettävän?
Aalto
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Loka 26, 2005 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aalto »

Käytännössä EZK hoitaa ennakon säädön elektronisesti portaittain ja pulssin se ottaa kampiakselin takapään siimapyörän alta olevalta anturilta eikä jakajasta ja nokka-akseleilta.

Oman 900i:n anturista on ruostunut todennäköisesti anturin pidätinjousi poikki ja se aiheutta sytytyskohdan hakemista keskikierroksilla ja meno on nykivää varsinkin kaupunkiajossa. Käytännössä tämän huomaa stroboskoopilla kun sytytyshetki heiluu muutaman asteen heitolla moottorin käydessä keskikierroksilla.

Jos jollain on ehjä 900i 16V anturi (kampiakselille) niin olen kiinnostunut!

T. Pekka
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Missä tämä anturi tarkalleen on ??
Vastaa Viestiin