Mistä löytyy nuo WST kuvat? Osaatteko arvioida miten nuo madaltaa suhteessa Aeron vakioalustaan? Tais tuossa Mustin cabbessa olla silti ihan perus-turbon alusta vaikka onkin TurboS malli. Ainakin kuvan perusteella jouset ei näytä Aeron jousilta.Nappe kirjoitti:Näytti asettuvan ihan hyvään linjaan, minkä voi odottaakin jos etujousissa on 7kierrosta, ja tarkoitettu madallusjousiksi. Näytti olevan kuva cabbesta jonkun WST-kuvissa.
Lesjöforssit cabbeen
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Jahaas, kuvat löytyi haulla. Olen vakuuttunut. Näyttää hyvältä, joten täytyy myös tuntua hyvältä
Eli onko kyseessä siis Motonetin
900 Madallussarja (35mm/Turbo=20mm). . . . . . . . . . . . 67-6212 129.00E?
Mitkäs vaimentimet tähän suositellaan? Mulla ois Aeroon Sachsin alkuperäis-sarja hyllyssä odottelemassa. Ja nyt alkaa himottaa josko laittais jouset samaan syssyyn. Mitäs raati sanoo?

900 Madallussarja (35mm/Turbo=20mm). . . . . . . . . . . . 67-6212 129.00E?
Mitkäs vaimentimet tähän suositellaan? Mulla ois Aeroon Sachsin alkuperäis-sarja hyllyssä odottelemassa. Ja nyt alkaa himottaa josko laittais jouset samaan syssyyn. Mitäs raati sanoo?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Nuo iskarit näyttää kuvan perusteella olevan Sachsin vakioalustan sarja, koska ne sport-alustan iskarit edessä on about 2* tuo paksuus.Musti kirjoitti: Juuri tuo sarja tuli alle. Ja omasta mielestä ajettavuus parani. Paitsi ehkä n. 30 kmh mukulakivillä. Iskareita ei vaihdettu, onhan nuo vielä lähes ajamattomat. Ilmeisesti Sachsit.
Madallauksen määrää voi ihmetellä tästä v.2002 kuvasta:
http://www.saabismionsairaus.net/Albums/album29/aam.jpg
Takanä rengas ottaa kiinni kaareen vieläkin, muttei niin helposti kuin vanhoilla jousilla. Tähänkin kehitellään vielä jotain, pyöreämpiolkainen rengas kenties. Pohjaamista en ole vielä todennut, on tullut ajeltua rauhallisesti pomppuihin juuri noiden takarenkaiden vuoksi.
Kaikenkaikkiaan aikamoinen parannus, sekä ajettavuuteen että ulkonäköön.![]()
Musti
Takarengasta pitäis siirtää pitkittäis suunnassa, jos haluaa ettei raavi kaariin. Nimimerkki Toms osaa kertoa tästä. Rengaskoko Saabin mukaan pitäis olla 195/50 ZR16 tai 205/50 R15 jos haluaa välttyä raapimiselta.
Samaten sportalusta (iskarit) täytyis olla asennettuna. Tämä siis Aeron jousilla, ja ilmeisesti nuo Motonetin jouset laskee tästä vielä hieman lisää.
Ja ne pohjaanlyönti makkarat saa olla kunnossa. Mutta sun tapauksessa ne varmuudella vielä on...
Ulkonäkö on tosiaan näyttävä näillä jousilla. Taidan ottaa ja tilata sarjan tuohon Aerooni. Samalla tulee alle Sachsin sport iskarit joten nähtäväksi jää meneekö jo liian jäykäksi. Eli lisä kysymys onko kellään em yhdistelmää käytössä?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Mistä muuten kannattaa hommata kunnon jousipuristin?Nappe kirjoitti: Etujousien vaihto kunnon työkalulla on paljon helpompaa kun takajousien vaihto, jos taas yrittää vaihtaa etujouset bilteman jousipuristimilla niin siinä menee ilta ja hermot lopullisesti jo ensimmäisen jousen kanssa.
Nim. Bilteman puristimilla pariin kertaan vaihtanut...

Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Täällä jotain juttua puristimistaMarko A kirjoitti: Mistä muuten kannattaa hommata kunnon jousipuristin?
Nim. Bilteman puristimilla pariin kertaan vaihtanut...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=jous%2A
Taitaa harrastelija joutuu tyytyyn noihin tarvikkeisiin joita voi hieman parantaa lisäämällä vääntiön toiseen päähän.
Mielenkiinnolla oottelen raporttia miltä lesjöt ja noi sachsin sportit tuntuu, kun eikös noita vielä saabiltakin saa.
Mustin cabbe se näyttää vaan edelleen hyvältä, tosin itse en muutosta huomannu kun oli myös vanteet vaihtunu viime näkemältä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Joo, kiitosta vain. Tuon jutun juuri haulla löysinkin ja lukaisin pikaisesti. Ei ole halpaa ja helppoa vaihtoehtoa.tetammi kirjoitti: Täällä jotain juttua puristimista
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=jous%2A
Mielenkiinnolla oottelen raporttia miltä lesjöt ja noi sachsin sportit tuntuu, kun eikös noita vielä saabiltakin saa.
Sportteja sai Saabilta (PCS) ainakin vielä viimesyksynä jolloin omani hommasin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Minulla on samat jouset ja vanteet, renkaina 205/55. Otti myös todella herkästi takakaariin kiinni. Lääkkeeksi laitoin jousen yläpäähän korotuspalat noin sentin vahvuisesta kumista. Ei ota enää kiinni eikä näytä perä roikkuvan heti pienestä kuormasta.Musti kirjoitti:
Takanä rengas ottaa kiinni kaareen vieläkin, muttei niin helposti kuin vanhoilla jousilla. Tähänkin kehitellään vielä jotain, pyöreämpiolkainen rengas kenties. Pohjaamista en ole vielä todennut, on tullut ajeltua rauhallisesti pomppuihin juuri noiden takarenkaiden vuoksi.
Musti
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Minulla myös nuo jouset cabissa, tosin Kilenin merkillä. Vanteina kun on tonnarin 16" aerot, niin meinaa raapia aika lailla pyörän kaariin, sekä edessä että takana. Lisäksi Camber muuttui aika paljon. Vaikka poistin ylätukivarren alta paloja, niin liian suurta camberia piti kompensoida aurausta lisäämällä.
Ajolleen vakiona oli kyllä miellyttävämpi, mutta mitäpä sitä ei ulkonäön vuoksi kärsisi ;c) No myönnetään että tasaisella ja tiukissa kaarteissa imee tosi hyvin tiehen kiinni.
Ajolleen vakiona oli kyllä miellyttävämpi, mutta mitäpä sitä ei ulkonäön vuoksi kärsisi ;c) No myönnetään että tasaisella ja tiukissa kaarteissa imee tosi hyvin tiehen kiinni.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Tarkastin asian, ja nuo mainitsemani "Sportit" on Sachs Super Touring mallia. Ovat HUOMATTAVASTI jämäkämmät kuin Advantaget Aeron vakio (lue tosijäykkä) jousien kanssa ja tosiaan putkenpaksuus on about 2*.
Mutta nuo raapimiskommentit kyllä hieman arveluttaa. En suostu raapimaan kaaria mieluusti. Ja kun Aeron omilla (Saab Sport) jousillakin onnistui joskus ruopasemaan kun oli Monroen Sensat alla niin se riitti. Eli nyt on tämmönen fifty-sixty tilanne. Pitäiskö vielä kuitenkin nuo alkuperäiset kiekurat alla. Ne on kuitenkin jonkin verran Turbon jousia matalemmat ja huomattavasti jäykemmät.
Mutta nuo raapimiskommentit kyllä hieman arveluttaa. En suostu raapimaan kaaria mieluusti. Ja kun Aeron omilla (Saab Sport) jousillakin onnistui joskus ruopasemaan kun oli Monroen Sensat alla niin se riitti. Eli nyt on tämmönen fifty-sixty tilanne. Pitäiskö vielä kuitenkin nuo alkuperäiset kiekurat alla. Ne on kuitenkin jonkin verran Turbon jousia matalemmat ja huomattavasti jäykemmät.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Minulla on myös Aerossa Lesjöt ja Sachs Advantage -iskarit ja eipä tuo mitenkään liian jäykkä alusta ole, pikemminkin löysä ja onkin hieman harmittanut, kun en raaskinut laittaa Bilsteinin iskareita... Tuolta löytyy muutama kuva Aeron alustapäivityksestä:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_alusta.htm
Eski
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_alusta.htm
Eski
Tuolta sun sivulta olen pari kertaa inspiraatiota hakenut alustaremonttiin. Hienoa työt olet tehnyt! Näyttää olevan tuon vuosimallin aerossa erilaiset jouset kuin tässä meidän ´91:ssä. Kierroksia noissa on enemmän ja hieman ohuempaa. Onko nuo samat kuin turbossa?
Jotenkin nuo Lesjöt näyttää myös hieman ohkaisilta, mutta taitaa olla vain silmän harhaa? Mites nuo scantech puslat on pelittäneet? Mulla on myös samanlainen satsi ollut laatikossa, mutta kun tämä meidän tallin mekaanikko on patalaiska eikä saa mitään asennetuksi. Itsuu vaan koneella ja kirjoittaa pötyjä...
Oisit Eski laittanut Super Touringit iskareiksi niin ei ainakaan varmalla löysyys haittaa.
Jotenkin nuo Lesjöt näyttää myös hieman ohkaisilta, mutta taitaa olla vain silmän harhaa? Mites nuo scantech puslat on pelittäneet? Mulla on myös samanlainen satsi ollut laatikossa, mutta kun tämä meidän tallin mekaanikko on patalaiska eikä saa mitään asennetuksi. Itsuu vaan koneella ja kirjoittaa pötyjä...
Oisit Eski laittanut Super Touringit iskareiksi niin ei ainakaan varmalla löysyys haittaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
En nyt tiedä mitä tarkoitatte sport/supersport/advantage iskareilla, mutta minulla on aerossa sachs advantaget, ja ovat madallusjousieni kaveriksi aivan liian löysät (pomppii, pohjaa, eivät yksinkertaisesti hidasta riittävästi), -88 projektiin ostin aikoinaan saabilta "sport" iskarit, jotka ovat samat mitä Musitn cabbessa on (siniset sachs), ja nämä ovat n. 2x paksummat kun advantaget. Ehkä kuvat valehtelee, tai sitten on jotain todella jämäkkää tavaraa tarjolla 

Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Allekirjoitan saman kuin Nappe noista Advantageista, mutta monet niitä suosittelivat Lesjöjen kaveriksi...
Minun Aerossa oli alunperin edessä Sachs Super -iskarit, jotka ainakin päällisin puolin näyttivät hyvin samanlaisilta kuin nuo uudet Advantaget. Mitähän nuo siniset Sachsit maksaa ja onko niitä siis vielä saatavilla..? Onko kenelläkään kokemuksia Bilsteinin Sporteista Lesjöjen kanssa..?
Eski
Minun Aerossa oli alunperin edessä Sachs Super -iskarit, jotka ainakin päällisin puolin näyttivät hyvin samanlaisilta kuin nuo uudet Advantaget. Mitähän nuo siniset Sachsit maksaa ja onko niitä siis vielä saatavilla..? Onko kenelläkään kokemuksia Bilsteinin Sporteista Lesjöjen kanssa..?
Eski