On tullut joskus vedeltyä päivittäin....
Mielestäni ketju on oikea, mutta päätykappaleesta en ole varma, ehdottaisin samanlaista harmaata nuppia kuin muuallakin kojetaulussa.
Yön yli mietittyäni olen toista mieltä, ja kävin aamulla vuosikatsastamassa oman -64:ni.
Eli mielestäni ketjua ei ole vaan naru, ketju ei kai oikein edes kulje niiden taittopyörien kautta. Omassani on tummanharmaa ohut naru ja sen päässä muiden nuppien värinen nuppi. Ja narussa on tasaisin välimatkoin solmuja stoppareina.
Eikä katsastajallakaan ollut moittimista kaihtimen käytön eikä muunkaan suhteen!
Naru samoin tällä ja solmut myös. Olen aina ihmetellyt tuota ketjua koska luulisi sen huonosti liikkuvan. Naru kyllä kulkee, mutta saattaa mennä kovasta käytöstä !!! poikki. Eli suosittelen vaalean harmaata narua.
Näin muistelen sen olleen setävainaan -62:kin.
Kun naru katkesi, laitettiin tilalle täyspitkä ketju ja johonkin kohtaan piti viritellä letkunpätkää ohjuriksi, kun ketju katkesi takertelun takia useampaan kertaan. Tämä siis vuonna 1970 ja muistaakseni
Ketju oli aika yleiseinen ratkaisu tuohon aikaan. Uskon kuten jotkut muut että SAABissa kuitenkin oli synteettinen (polyesteri vahvistettu) naru jo alkuperäisenä kahdesta syystä:
1. Kaihtimiahan on kaksi: kyylarin ja edessä siinä härpäkässä joka on alumaskin takana. Tästä seuraa että nuo ketjut, jotka helposti kietoutuu vedettynä toisiinsa kun auto liikkuu tuskin on ollut paras ratkaisu.
2. Toisaalta ketju olisi vaatinut kulmien kohdalla esim taivutetun putken jotta se juoksisi jouhevasti kulman taakse: putkia ei ole vaan edessä heppoinen pylpyrä. jonka läpimitta kaiken lisäksi on niin pieni että kuulaketju ei helposti taipuisi vahingoittumatta sen ympäri.
Tommi, oletko ja mistä onnistunut saamaan sinne eteen uuden verhomekanismin???? Mulle tuli oman 2-t kanssa kolmet moottoripeitot, verhot ovat kaikissa tallella mutta puusydän ja mekanismi aivan sippis.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Rin-tin-tin kirjoitti:Tommi, oletko ja mistä onnistunut saamaan sinne eteen uuden verhomekanismin???? Mulle tuli oman 2-t kanssa kolmet moottoripeitot, verhot ovat kaikissa tallella mutta puusydän ja mekanismi aivan sippis.
Entinen on meikäläisenkin autossa se, ruostunut risaksi (verhokangaskin oli muistaakseni entinen).
Ajattelin ehkä rakennella kokonaan uuden, kun ei se nyt niin monimutkainen härpäke ole... Mutta en tosiaan ole tarkemmin vielä suunnitellut...
Eikä se nyt ole muutenkaan prioriteettilistalla ihan ensimmäisenä, eihän sille noin kesäautossa suurempaa käyttöä ole. Kun ny sais korityötkin ensin finaaliin...
Mutta, toisaalta tuo on juuri niitä ur-Saabismejä, jotka tekevät tuosta lyhytnokasta niin liikuttavan, oravanpyörän, 2-t parfyymin, äänen ym. asioiden ja ansioiden lisäksi.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!