Ensinnäkin Suomessahan on jo tavallaan tuollainen piste-systeemi. Jos saat 3 sakot niin lähtee kortti hyllylle vähintään 1 kuukaudeksi. Nyt ei vaan puhuta mistään pisteistä.
Ongelma on nyt siinä että ne kuskit, jotka ovat suurin riski liikenteessä eivät välitä pätkän vertaa pistelaskuista tai rajoituksista eikä edes omasta hengestään. Joka päivä voi lukea lehdestä kun joku AJOKORTITON rattijuoppo on kärähtänyt 15:sta kerran ratista.
-Suomessa yleisin syy kuolonkolareihin on edelleen alkoholi.
-80 % liikenneonnettomuuteen joutuneista rattijuopoista on ollut yli 2 promillen kännissä
-vuosittain poliisi saa kiinni noin 25 000 rattijuoppoa
-80% rattijuopoista on paikallispoliisin nappaamia.
-Suurin osa rattijuopoista ei jää kiinni
Jos joku idiootti ajaa 50-rajoitus alueella 3,5 promillen kännissä 160 km/h niin ei mikään pisteillä pelottelu tai nopeusrajoituksen lasku hidasta törttöilyä pätkän vertaa.
Liikenteeseen pisteytys (hs-uutinen)
Ei kai se nyt sentään mikään yleisin syy ole, jos suunnilleen neljäsosassa on osallisena. Harvassa niistäkään ehkä on suoranaisesti humalatila ollut sitä luokkaa ettei olisi normaalissa ajossa pysynyt hallinnassa, vaan seurausta riskinotosta humalatilan johdosta. Olisko yleisin syy kuitenkin ns. "nopeammuus", sitähän on monessa onnettomuudessa mukana riippumatta promillemäärästälk kirjoitti:Suomessa yleisin syy kuolonkolareihin on edelleen alkoholi.

Väite että alkoholi on yleisin syy kuolonkolareihin on peräisin täältä: http://www.valt.fi En jaksa nyt hakea tuolta tarkempaa viitettä mutta fakta perustuu tieliikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien raportteihin.
voit soittaa vakuutusyhtiöön ja siirtää autojen bonukset ristiinSvc kirjoitti:Vielä kun saisivat liikennevakuutuksen edes osittain henkilökohtaiseksi, ettei tarvitsisi aina aloittaa 0% bonuksella. Ikäänkuin olisin huonompi kuski Saabilla, kuin Audilla. (Saabissa 5%, Audissa 70%)

itse myös olen harmitellut, miksei mun bonukset päde kuin yhteen autoon (jonka saan tietysti valita, ja vaihtaa), selitys lienee siinä että jos lainaan autojani, voisi teoriassa johtaa siihen että mulla on useampi auto liikenteessä samanaikaisesti, samoilla vakuutusbonuksilla, eli joku muu (esim perheenjäsen) pystyisi hyödyntämään minun bonuksia ja bonukset kai oli tarkoitettu sillä tavalla henkilökohtaisiksi ettei niitä toinen henkilö käytä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)