Hjelppa mei!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Hjelppa mei!

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Olin eilen illalla ajelemassa Vaasassa päin, kun sitten Vaskiluodossa ajoin noin 30-40km/h rautatien tasoristeyksen yli (melkoisen tärähdyksen säestämänä), sammuivat autostani mittarivalot ja kaikki muutkin kojelaudan taustavalot. Pysähdyttiin, kokeiltiin eri toimintoja (automaatti-ilmastointi, mittarit[vaikkakin ilman valoja] toimivat kuten kaikki muutkin normaalisti.) Siis kaikki paitsi mittarivalaistus toimi. Kaikki sulakkeet yms. käytiin lapi ja niitä heiluteltiin, ei vaikutusta. Päätettin sitten ajaa ilman mittarivaloja (keskellä yötä) takaisin Seinäjoelle, kun kas, ajettuani tuon saman tasoristeyken yli melkoisen v*****n vallassa melkoisella vauhdilla ja kunnon tärähdyksen säestämänä, mittarivalot syttyivät taas. Toimi sitten taas normaalisti ja toimii edelleen.
Kysymys: Missä vika?

Toinen kysymys: Onko tonnarin vasemmanpuoleisen vetonivelen ulomman suojakumin vaihto iso operaatio? Katsastusmies huomautti perjantaina autoa katsastaessani kumin olevan rikki, suositteli lämpimästi pikaista remonttia. Ajattelin tehdä itse, onko ko. hommassa mitään erityistä huomioon otettavaa, jotain mikä olisi toisin kuin muissa etuvetoisissa autoissa, joihin olen suojakumeja vaihdellut?
Muuten homman luulisi autoasentajan peruskoulutuksella onnistuvan? 8)
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Maadoitus mittarivalaistukselle on vasemman etukaiuttimen alla, mutta siinä on muitakin vehkeitä kiinni, joten tuskin vika siellä on.

Jospa himmentimen potikka pätkii se on joskus hieman rimpula. Koitapa naputella säädintä jospa saat valot pätkimään siten.


Ei vetarin kumeissa mitään ihmeellistä ole kunhan on oikeanlainen työkalu jolla avaa vetonivelen. Muistaakseni ihan tavalliset lukitusrengaspihdit.
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Mulla hävii kanssa nuo valot välillä. Pieni tömäys nyrkillä koelautaan palauttaa tilanteen ennalleen. Myös valojen himmennin vaatii pentä näpäyttelyä välillä.
Eli yhdyn tuohon maadoitusongelmaan.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Tuosta vetonivelestä sen verran että käsittääkseni saab on niitä harvoja joihin tuo nivelen puhdistus, rasvaus ja kumin vaihto tosiaan toimii :!:

Japsien niveliä (ainakaan kaikkien) kun ei saa purettu yksin mutterein...tai siis kuulin :wink:

Kokemusta kolmen satkun kumin vaihdosta ja nykyisen tonnisen. Satkuilla taivallettu pitkät matkan ja tonnisella nyt 10tkm. Ainoo et tän tonnisen raksuttaa hiukan toiselle puolelle kääntäessä kaikki....voipi olla rasvan puute tai sit nivel oli jo kulunu.

Mutta suosittelen NOPEISIIN toimenpiteisiin sillä suola ja vesi vie rasvat hyvin äkkiä ja sen jälkeen saakin sitten vaihdella uutta tilalle :!:
Eikä toimenpiteessä mitään ihmeellistä:
1.pyörän keski mutteri löysällä
2.auto ylös ja pyörä pois
3.jousi puristimilla jousi kasaan, irrotus ripustuksista
4.alapallo irti
5.vetoaksilin sisemmän suojakumin irrotus ja koko vetoakseli pois autosta
huom :!: suojaa jollakin sisempi nivel ettei mene roskia
6.sitten otat ulomman vetonivelen suojakumin pois ja puhdistat suurimmat rasvat pois
7.nivel on sokalla kiinni akselissa :!: tarvii siis jotkin pihdit, itse käyttänyt ulospäin aukaisevia "sokkatonkeja"...ero japseihin
8.nivelen purku kuulia myöten, huom! kaikki sisällä olevat hilut kyllä irtoo aikansa pyörittelemällä
:P 9.ja kunnos puhdistus
10 ja eikun kasaan

Siinä nyt ohjeet karkeesti eli varmaaan onnistuu jos alan koulutustakin
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Kiitoksia vinkeistä. Aloitankin rempan heti tänä iltana ja ajelen sitten pari iltaa vaikkapa tyttöystävän 9-3 SportSedan Aerolla....=)
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Käsittäkseni jousia EI tarvitse puristella eikä akselimutteria avata tonnarin ulomman vetarin kumin vaihdossa. Akseliakaan EI tarvitse autosta kokonaan irroittaa, jos ei halua. Tuolta -> http://www.quasimotors.com/cv_boot_replacement.htm

löytyy lontoonkielinen, kuvien kanssa varustettu ohje.

Toki, jos haluaa nivelen puhdistaa perinpohjaisesti, niin parhaiten se onnistuu nivelen irroittamalla.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Hjelppa mei!

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Lainataas vanhaa aihetta. Rupesin tossa iltapäivällä vaihtamaan vetarin suojakumia mutta homma stoppasi siihen etten saanut kiristettyä niitä klemmareita. Olisko tohon joku kikka vai tarviiko ostaa joku työkalu?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hjelppa mei!

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Nuo klemmarit saa kiristettyä ihan sivuleikkureilla.
Kunhan ei sentään leikkaa niitä poikkiasti :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Hjelppa mei!

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tylsät vanhat hohtimet ovat tuohon hommaan toimivimmat.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Hjelppa mei!

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Nyt onnistui 8) Kiitos neuvoista.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
jm00744
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 18:12

Re: Hjelppa mei!

Viesti Kirjoittaja jm00744 »

Uusi foorumilainen ilmoittautuu. Ostin viime viikolla kakkosautoksi 9000 CS 2.0t -97:n. Tänään intouduin asentamaan lisäpitkiä keulalle (Hella 200FF). Asensin valot normaalisti releen kautta ja kaikki toimi... Kunnes meni vaihtamaan polttimoiksi 130W:set.

Kun laitoin pitkät päälle, niin kävi samoin kun ketjun aloittajalle, eli koko kojelauta pimeäksi, kaikki muu toimii. Koska auton mukana ei tullut mitään manuaalia kyselisin, että minkä sulakkeen takaa kyseisit valot saavat virtansa?
jm00744
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 18:12

Re: Hjelppa mei!

Viesti Kirjoittaja jm00744 »

15A
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4247
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Hjelppa mei!

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Siitä sulakekotelon kannestahan pitäisi löytyä tiedot minkä sulakkeen takana mittarivalot ovat.

Jos siis sitä tarkoitit.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin