
Nastarenkaat kesärenkaiksi
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Nastarenkaat kesärenkaiksi
Hei! Mitä mieltä olette jos talven jälkeen repii nastat pois ja muuttaa talvirenkaan kesärenkaaksi. Edulliset renkaathan siitä saa, mutta jotkut puhuu, että on petollisen liukas esim. märälla uudella asfaltilla. 

- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Voi olla, mutta monesti yllättyy kun pistää nastattomat nastat kesällä alle miten äänettömät ja hyvät ne onkaan normaaliajossa...
Toivottavasti en sohaise muurahaispesää, mutta älkää koskaan laittako minkään auton alle Michelin Energy merkkisiä renkaan irvikuvia. Jopa toistakymmentä vuotta vanhat hakkapeliitta nastattomat kiekot oli aivan joka suhteessa paremmat. Pito on olematon joka kelillä, painetta täytyy olla tolkuttomasti, että tonnari ei souda (on kuin kivet, joka kuoppa lyö läpi) ja kahteen eriaikaan ostettuun renkaaseen tuli runkovika. Sit riitti.
Toivottavasti en sohaise muurahaispesää, mutta älkää koskaan laittako minkään auton alle Michelin Energy merkkisiä renkaan irvikuvia. Jopa toistakymmentä vuotta vanhat hakkapeliitta nastattomat kiekot oli aivan joka suhteessa paremmat. Pito on olematon joka kelillä, painetta täytyy olla tolkuttomasti, että tonnari ei souda (on kuin kivet, joka kuoppa lyö läpi) ja kahteen eriaikaan ostettuun renkaaseen tuli runkovika. Sit riitti.
9000 CD 2.3 -90
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Hyvä pito märällä asfaltilla ja hyvä pito jäisellä alustalla vaativat renkailtä täysin vastakkaisia ominaisuuksia. Mitä parempi rengas on ominaisuuksiltaan toisella sitä huonompi toisella pinnalla.
En missään nimessä suosittele
Toissa vuonna riitelin isäni kanssa joka piti hyvänä ideana että äitini ajaa nastattomat talvirenkaansa loppuun kesällä. (Katsastusinsinööri vaati nastat poistettavaksi koska jäljellä olevien nastojen suhde eri renkaiden välillä oli liian suuri)
Äitini pärjäsi renkaineen 2kuukautta täysin normaalisti mutta ensimmäinen poikkeava tilanne tuli eteen kesäkuussa kun hän palasi ohituksen jälkeen omalle kaistalleen ja auton perä alkoi heittelehtiä märällä asfaltilla (Autona OG900 -vm88). Vastaohjauksien seurauksena heilahtelu voimistui ja lopulta hän menetti satkunsa hallinnan ja törmäsi osittaisen nokkakolarin uudehkon Sitikka Jumper pakettiauton kanssa. Saabi syttyi kolarin seurauksena palamaankin mutta onneksi auton runko kesti hyvin. Tosin äidin vasen ranne ei ole ollut kolarin jälkeen kunnossa ja tuskin paraneekaan. Myös pakettiauton kuljettaja selvisi vähäisin vammoin ajoneuvonsa turvatyynyn ja tavarankuljetukseen suunnitellun, vankan alustan ansiosta.
Äidilläni on ollut ajokortti vuodesta -63 alkaen ja ajaa päivittäin työmatka-ajoa 110km + vapaa-ajan kurvailut, joten kokemattomuudesta ei ollut kyse vaan täysin aiempien kesärenkaiden ominaisuuksista poikkeavat renkaat yllättivät kun tuli ensimmäinen hyvää pitoa vaativa tilanne eteen!
En missään nimessä suosittele

Toissa vuonna riitelin isäni kanssa joka piti hyvänä ideana että äitini ajaa nastattomat talvirenkaansa loppuun kesällä. (Katsastusinsinööri vaati nastat poistettavaksi koska jäljellä olevien nastojen suhde eri renkaiden välillä oli liian suuri)
Äitini pärjäsi renkaineen 2kuukautta täysin normaalisti mutta ensimmäinen poikkeava tilanne tuli eteen kesäkuussa kun hän palasi ohituksen jälkeen omalle kaistalleen ja auton perä alkoi heittelehtiä märällä asfaltilla (Autona OG900 -vm88). Vastaohjauksien seurauksena heilahtelu voimistui ja lopulta hän menetti satkunsa hallinnan ja törmäsi osittaisen nokkakolarin uudehkon Sitikka Jumper pakettiauton kanssa. Saabi syttyi kolarin seurauksena palamaankin mutta onneksi auton runko kesti hyvin. Tosin äidin vasen ranne ei ole ollut kolarin jälkeen kunnossa ja tuskin paraneekaan. Myös pakettiauton kuljettaja selvisi vähäisin vammoin ajoneuvonsa turvatyynyn ja tavarankuljetukseen suunnitellun, vankan alustan ansiosta.
Äidilläni on ollut ajokortti vuodesta -63 alkaen ja ajaa päivittäin työmatka-ajoa 110km + vapaa-ajan kurvailut, joten kokemattomuudesta ei ollut kyse vaan täysin aiempien kesärenkaiden ominaisuuksista poikkeavat renkaat yllättivät kun tuli ensimmäinen hyvää pitoa vaativa tilanne eteen!
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Keväällä revin nastat irti ja ajelin työmatkaani , kuivalla kelillä ei moittimista mutta, kuten tiedämmekin, tänä kesänä sataa ja voi paska ku liukastelee , ei voi jarruttaa lainkaan luistaa kun öljyn päällä , ohituksia ei uskalla tehdä.
Oli pakko ajaa kumikorjaamolle ja ostaa kesä renkaat alle , no tulipa tuokin kokeiltua sit..... En suosittele!!!
Oli pakko ajaa kumikorjaamolle ja ostaa kesä renkaat alle , no tulipa tuokin kokeiltua sit..... En suosittele!!!
Meikäläisellä on meinannut mennä muutamaan otteeseen pitkäksi ihan talvirengasaikaan, kun keväällä alkaa asfaltit olla sulia ja jossakin kurvissa onkin sulamisvettä valunut asfaltille (siis ei jäätynyttä, jäätyneenähän tämä on vielä petollisempi). En suosittele kenellekään talvirenkaiden loppuun ajamista kesällä juuri tuon mitättömän märkäpidon takia!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Nuorna miesnä kun olin oikein köyhä, harrastin moista urheilua. Enää en varmasti ala nastoja nyppimään, jos näyttää siltä, että siihen meinaa joutua, lopetan koko autoilun.
En viitsi leikkiä hengelläni moisen takia. Älkää te muutkaan. Loppuunajetut nastarenkaat ovat loppuunajetut nastarenkaat, ei niistä säällisiä kesärenkaita enää saa. **Puistatuksia**
En viitsi leikkiä hengelläni moisen takia. Älkää te muutkaan. Loppuunajetut nastarenkaat ovat loppuunajetut nastarenkaat, ei niistä säällisiä kesärenkaita enää saa. **Puistatuksia**
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Tämä kesä on mennyt köyhistellessä UG400:lla, entisillä nastarenkaillani. Kaupungissä pärjää ihan normaalisti, mutta kyllähän tuon huomaa sateella ettei renkaat ole parhaimmillaan. Niin kauan kuin asian tiedostaa niin uskoisin että niillä myös pärjää.
Varmaan vähän sama juttu kuin kitkarengas vs. nastarengas. Tuo on em. vertaus on sellainen, josta en halua aloittaa uudelleen iki-keskustelua.
Suora vesiliirto ominaisuudet ovat ihan kohtuulliset (pintaa tosin vielä runsaasti + v-kuvio), mutkassa märällä tiellä sortaa huomattavasti. Entisiin halpis Sava Intensa(tkohan ne oli) en muista juuri eroa.
Varmaan vähän sama juttu kuin kitkarengas vs. nastarengas. Tuo on em. vertaus on sellainen, josta en halua aloittaa uudelleen iki-keskustelua.

Suora vesiliirto ominaisuudet ovat ihan kohtuulliset (pintaa tosin vielä runsaasti + v-kuvio), mutkassa märällä tiellä sortaa huomattavasti. Entisiin halpis Sava Intensa(tkohan ne oli) en muista juuri eroa.
Viimeksi muokannut make206, Ti Kesä 06, 2006 05:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1430
jos ajosi on pelkkää ns. sunnuntaiajelua (rauhallista) taajamassa, nastattomat talvirenkaat palvelee siinä ihan hyvin. Eihän nastojen nyppiminen niistä "kesärenkaita" tee, saat senkin jälkeen ajaa laillisesti myös talvella niillä, jos kulutuspintaa riittää.
Kuten yllä on kommentoitua, ajo-ominaisuudet heikkenee, mutta ei ne kokonaan katoa. Jos palataan jokunen kymmenen vuotta ajassa taaksepäin, tuskin missään kesärenkaissa ja silloisissa autoissa oli niin hyviä ajo-ominaisuuksia kun tänä päivänä 80-luvun saabissa nastattomilla talvirenkailla kesäkäytössä (varmista nyt kuitenkin etteivät ne ole pinnoitetut renkaat jotka usein ovat muutenkin ajo-ominaisuuksiltaan karmeat).
Ennenvanhaan kuulemma ajettiin talvisinkin kesärenkailla mutta siihen hommaan en ryhtyisi vaikka olisi laillista.
Kuten yllä on kommentoitua, ajo-ominaisuudet heikkenee, mutta ei ne kokonaan katoa. Jos palataan jokunen kymmenen vuotta ajassa taaksepäin, tuskin missään kesärenkaissa ja silloisissa autoissa oli niin hyviä ajo-ominaisuuksia kun tänä päivänä 80-luvun saabissa nastattomilla talvirenkailla kesäkäytössä (varmista nyt kuitenkin etteivät ne ole pinnoitetut renkaat jotka usein ovat muutenkin ajo-ominaisuuksiltaan karmeat).
Ennenvanhaan kuulemma ajettiin talvisinkin kesärenkailla mutta siihen hommaan en ryhtyisi vaikka olisi laillista.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ainakaan pääkaupunkiseudun ruuhkissa ei ole merkitystä vaikka olisi vanhat talvirenkaat alla. Jos liikutaan liikennevirran mukana eikä sooloilla "urheilullisesti" kaikilla kaistoilla. Ja jos kuljettaja jotain ymmärtää veden merkityksestä liukasteena eli ei kohella kuivan kelin vauhtia veden täyttämissä uurteissa.
Jeh, sama pätee myös täällä pohjoisessa. Ensi viikolla tiistaina yksi satku ajaa kuitenkin varovaisesti Roi-Turku välin, tiedostaen sateen aiheuttaman liukkauden. Jos nopeusrajoituksia noudattaa (niin kuin kaikki meistä) mitään ongelmia ei pitene kohdattaman.
Turvallisia ajokelejä ja varsinkin turvallisien sadekelien renkaiden valintaa kaikille suositellen.. Peukut pystyyn kuin kohdataan!
Turvallisia ajokelejä ja varsinkin turvallisien sadekelien renkaiden valintaa kaikille suositellen.. Peukut pystyyn kuin kohdataan!
#1430
Yhden kesän ajelin nastattomilla nastarenkailla, toista kesää en aja.
Kuten en myöskään aja enää yhtään talvea pinnatuilla/halpisrenkailla.
Lisäksi, en aja yhtään kesää enää pinnatuilla/halpisrenkailla.
Ihan sama millä pinnalla ajeli noilla edellä mainituilla, pitoja ei ollut, tykkään kuitenkin että mutkaan uskaltaa ajaa rajoitusten mukaan, pelkäämättä että auto karkaa alta.
Ja mitä taas ajettavuuteen yms. tulee, niin eipä ole moitittavaa ollut, ivalot olleet parhaat nastarenkaat millä olen koskaan ajanut, Primacyt taasen tarkat paineistaan (zero pressure/run flat), mutta sitten kun paineet sai kohdalleen, niin jopas kulkevat nätisti, ei vetele eivätkä mekkaloi, märkäpito uskomattoman hyvä jne.
-Sami
Kuten en myöskään aja enää yhtään talvea pinnatuilla/halpisrenkailla.
Lisäksi, en aja yhtään kesää enää pinnatuilla/halpisrenkailla.
Ihan sama millä pinnalla ajeli noilla edellä mainituilla, pitoja ei ollut, tykkään kuitenkin että mutkaan uskaltaa ajaa rajoitusten mukaan, pelkäämättä että auto karkaa alta.
Kyllä on.Vali kirjoitti:Onko se laillista ajaa nastattomilla nastarenkailla kesällä?
Ei ollenkaan, ostin 10km ajetut michelin ivalo talvirenkaat parilla huntilla, 0km ajetuista michelin pilot primacyista pitikin maksaa tuplasti mitä talvirenkaista, mutta halpoja ovat silti olleet. :)moksu kirjoitti:joo mun mielestä michelin on hinnoitellut itsensä pihalle rengashommeleista suomessa.
Ja mitä taas ajettavuuteen yms. tulee, niin eipä ole moitittavaa ollut, ivalot olleet parhaat nastarenkaat millä olen koskaan ajanut, Primacyt taasen tarkat paineistaan (zero pressure/run flat), mutta sitten kun paineet sai kohdalleen, niin jopas kulkevat nätisti, ei vetele eivätkä mekkaloi, märkäpito uskomattoman hyvä jne.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli