APC magneettiventtiili naputtaa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

APC magneettiventtiili naputtaa

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Illalla ajoin ekan koeajon modatulla APC:lla, kyllähän potki aika iloisesti.
Hieman meinasi piikitellä ahtoja ylös, mutta pienellä säätelyllä koetin hieman pudottaa niitä. Tosin tuli ihmeellinen vaiva, magneettiventtiili naputtaa kokoajan. Samalla nostaa ahtoja tyhjäkäynnilläkin 0.5 bar :D .
Mikähän tuolle tuli? :oops:
Ajaessa nostaa kyllä paineita normaalisti.
Otin tuon APC sulakkeen nyt irti, kun en hoksannut vikaa hämärässä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17669
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm

Hakua kannattanee käyttää.

Mistä ja millä mittaat paineet, jos saat tyhjäkäynnilläkin 0,5 bar? Mitä mittarisi näytti tyhjäkäynnillä ennen ruuvailun aloittamista? Saabin mittarin kuuluisi näyttää tyhjäkäynnillä alipainetta ainakin 0,6 bar.

Voisit jatkaa samaan topicciin, tästä sinun APC-rakentelustasi on jo useampi threadi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

jus kirjoitti:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17669
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC3_S.htm

Hakua kannattanee käyttää.

Mistä ja millä mittaat paineet, jos saat tyhjäkäynnilläkin 0,5 bar? Mitä mittarisi näytti tyhjäkäynnillä ennen ruuvailun aloittamista? Saabin mittarin kuuluisi näyttää tyhjäkäynnillä alipainetta ainakin 0,6 bar.

Voisit jatkaa samaan topicciin, tästä sinun APC-rakentelustasi on jo useampi threadi.
Juu, tuo tyhjäkäynnin lukema saattaa johtua tuosta mittarista. Auto Gauge made in Taiwan :D . Sammuksissa tuo näyttää 0.5 bar ahtoja, tyhjäkäynnillä -0.2bar. Mootorijarrutuksessa n. -0.4bar.

Hakuja selailemalla näyttäis mahdolliselle, että paineanturi olis rikki?.
Pitää kai katsoa nuo liitokset, ettei mikään oo irronnut. Muutamia johtoja kun piti jatkaa, kun johtosarja on tonnarista.
Alipaineletkuja uusin aikalailla, kun halkesi jakajalle menevä letku ja muutama muukin oli jo lähtenyt halkeilemaan. By-pass letku on vielä vanha, ettei vaan olis hajonnut?
Kuinkahan tuo oireilee yleensä?
Kiitos vielä linkeistä!
RPekka
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 08:49
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Sukellusvene kirjoitti:Auto Gauge made in Taiwan :D . Sammuksissa tuo näyttää 0.5 bar ahtoja, tyhjäkäynnillä -0.2bar. Mootorijarrutuksessa n. -0.4bar.

Hakuja selailemalla näyttäis mahdolliselle, että paineanturi olis rikki?.
Ihan selvää on että ainakin mittarisi on rikki. Sammutetussa autossa sen pitää näyttää 0 bar. Jos mittari on uusi niin käy vaihtamassa tilalle ehjä samanlainen tai mieluummin yritä saada rahasi takaisin. Hydrauliikkaliikkeestä saat perusmittarin ja tarpeelliset nipat alle 20 eurolla. Vaimentamaton mittari toimii ihan hyvin kun vaan laittaa pienen palan rättiä nipan alle vaimentimeksi. :lol:
On aamuja jolloin joutsenetkin näyttävät kurjilta.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Kannattaa laittaa Triscon ahtomittari. Oon ainakin ollut siihen tyytyväinen. Sammuksissa näyttää nollaa, tyhjäkäynnillä -0,6bar jne. Mittarin perään laitoin myös nippusiteen siihen alipaineletkun ympäri, niin ei pääse ainakaan välistä falskaamaan.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ahtopaine mittarille menevä letku oli irtoamassa imusarjasta, siitä johtui mittarin näyttö. Varmaan tuollainen mittari olisi hommattava, saako tuollaisella pohjallakin valmiina :wink: ?

Kotiin tullessa tallilta taas irtosi virranjakajalle menevä letku imusarjasta :roll: , pitänee laittaa pikkuletkuihin lemmarit...
Paineiden nousu koettelee letkuja näköjään.

Magneettiventtiilin naputukselle ei vikaa tuntunut löytyvän mistään, vaikka uusin kaikki johtojen jatkoksetkin. Ja vielä tarkistin boksinkin sisältä, että tinaukset on kanssa kiinni.

Tuli myös irroteltua tuon magneettiventtiilin letkut ja sumuttelin sisään ruosteenirroitusöljyä, mutta ei tuo auttanut heti.
Kahvilla käydessä tuo irroitusaine tais tehdä hyvää venttiilille, kun naputusta ei enää kuulunut virtoja päälle laittaessa :) .

Komponentteja en saanut kunnolla mittailtua, kun yleismittarin patteri oli mennyt ihan lopuilleen. Ilmeisesti ovat kunnossa, kun tuo APC nyt toimii.
Tosin pikkuista hienosäätöä täytyy tehdä, ku piikkaa ahdot liian ylös.

Vielä joku päivä pitää tehdä säätöjen sisäänveto ja nakuledi. Helpottais kummasti tuota säätelyä.
Joutavat harmit vei koko illan tänäänkin, eikä enää ehtinyt enempää touhuta.

Mites tuo nakuledin maadoitus, kun ei johtosarjassa ole johtoa tuossa 19 pinnin kohdalla? Ilmeisesti tehtävä jostain pikkuliittimestä tuohon käyvä kappale :roll: ?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Sukellusvene kirjoitti:Ahtopaine mittarille menevä letku oli irtoamassa imusarjasta, siitä johtui mittarin näyttö. Varmaan tuollainen mittari olisi hommattava, saako tuollaisella pohjallakin valmiina :wink: ?

Kotiin tullessa tallilta taas irtosi virranjakajalle menevä letku imusarjasta :roll: , pitänee laittaa pikkuletkuihin lemmarit...
Paineiden nousu koettelee letkuja näköjään.
Irtoamassa oleva letku ei selitä 0.5bar ylipainetta tyhjiksellä, tai sitten sun turbo todella SPOOLAA :D. Tuntuu olevan mittarissa epäluotettavuutta.

Jos letkut ei pysy nipoissa niin rasvat pois niistä ja uudet sopivat letkut tilalle.
Sukellusvene kirjoitti: Mites tuo nakuledin maadoitus, kun ei johtosarjassa ole johtoa tuossa 19 pinnin kohdalla? Ilmeisesti tehtävä jostain pikkuliittimestä tuohon käyvä kappale :roll: ?
Eipä ole liitintä valmiina pinnissä 19:sta. Itse sain omani Saabin tiskiltä, myös Bosch-huolto osaa auttaa.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

f-19 kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti:Ahtopaine mittarille menevä letku oli irtoamassa imusarjasta, siitä johtui mittarin näyttö. Varmaan tuollainen mittari olisi hommattava, saako tuollaisella pohjallakin valmiina :wink: ?

Kotiin tullessa tallilta taas irtosi virranjakajalle menevä letku imusarjasta :roll: , pitänee laittaa pikkuletkuihin lemmarit...
Paineiden nousu koettelee letkuja näköjään.
Irtoamassa oleva letku ei selitä 0.5bar ylipainetta tyhjiksellä, tai sitten sun turbo todella SPOOLAA :D. Tuntuu olevan mittarissa epäluotettavuutta.

Tämä mittari näyttää aina sammutettuna 0,5bar ahtoa, ilmeisesti myös letkun irrottua näyttää samaa :wink:

Jos letkut ei pysy nipoissa niin rasvat pois niistä ja uudet sopivat letkut tilalle.

Pitää kokeilla sitäkin.
Sukellusvene kirjoitti: Mites tuo nakuledin maadoitus, kun ei johtosarjassa ole johtoa tuossa 19 pinnin kohdalla? Ilmeisesti tehtävä jostain pikkuliittimestä tuohon käyvä kappale :roll: ?
Eipä ole liitintä valmiina pinnissä 19:sta. Itse sain omani Saabin tiskiltä, myös Bosch-huolto osaa auttaa.
Kiitos vaan!, kunnollinen liitinhän on aina paras.
Ilmeisesti tuon ison liittimen saa jotenkin halkastua?
RPekka
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 08:49
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Sukellusvene kirjoitti:Varmaan tuollainen mittari olisi hommattava, saako tuollaisella pohjallakin valmiina :wink: ?
Ei valmiina mutta jos saat käsiisi 60 millisen Tecsis merkkisen -1.0 - 1.5 bar mittarin niintässä pdf-tiedosto josta voit tulostaa taustapahvin. "Lasi" lähtee pois veitsen kärjellä ja neula haarukalla. :lol: Sitten vain pari tippaa pikaliimaa ja valmiiksi reiällä varustettu paperi paikalleen ja viisari sekä lasi perään. Kannattaa tehdä paperiin riittävän suuri reikä että viisari mahtuu heilumaan... nimim. kylläpä ihmetytti.
On aamuja jolloin joutsenetkin näyttävät kurjilta.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Sukellusvene kirjoitti:
f-19 kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti: Mites tuo nakuledin maadoitus, kun ei johtosarjassa ole johtoa tuossa 19 pinnin kohdalla? Ilmeisesti tehtävä jostain pikkuliittimestä tuohon käyvä kappale :roll: ?
Eipä ole liitintä valmiina pinnissä 19:sta. Itse sain omani Saabin tiskiltä, myös Bosch-huolto osaa auttaa.
Kiitos vaan!, kunnollinen liitinhän on aina paras.
Ilmeisesti tuon ison liittimen saa jotenkin halkastua?
Pitää vielä tarkentaa, oman irtonaisen pinnin sain Saabilta, eli se yksi pinni/liitin mikä tulee sinne APC:n varsinaisen 25pin liittimen sisään. Toki voit ranettaa toisenlaisesta pinnistä sopivan, tai sitten juottaa sen nakuledin suoraan boxiin kiinni. Sieltä sekä käyttis 12v esivastuksella että nakutieto maakarvaa pitkin.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

RPekka kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti:Varmaan tuollainen mittari olisi hommattava, saako tuollaisella pohjallakin valmiina :wink: ?
Ei valmiina mutta jos saat käsiisi 60 millisen Tecsis merkkisen -1.0 - 1.5 bar mittarin niintässä pdf-tiedosto josta voit tulostaa taustapahvin. "Lasi" lähtee pois veitsen kärjellä ja neula haarukalla. :lol: Sitten vain pari tippaa pikaliimaa ja valmiiksi reiällä varustettu paperi paikalleen ja viisari sekä lasi perään. Kannattaa tehdä paperiin riittävän suuri reikä että viisari mahtuu heilumaan... nimim. kylläpä ihmetytti.
Tyylikäs tuo mittaripohja :) .
Kiitokset!
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

f-19 kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti:
f-19 kirjoitti: Eipä ole liitintä valmiina pinnissä 19:sta. Itse sain omani Saabin tiskiltä, myös Bosch-huolto osaa auttaa.
Kiitos vaan!, kunnollinen liitinhän on aina paras.
Ilmeisesti tuon ison liittimen saa jotenkin halkastua?
Pitää vielä tarkentaa, oman irtonaisen pinnin sain Saabilta, eli se yksi pinni/liitin mikä tulee sinne APC:n varsinaisen 25pin liittimen sisään. Toki voit ranettaa toisenlaisesta pinnistä sopivan, tai sitten juottaa sen nakuledin suoraan boxiin kiinni. Sieltä sekä käyttis 12v esivastuksella että nakutieto maakarvaa pitkin.

Kiitos hyvästä selvityksestä, pitää hommata tuo osa liittimeen :) .
Pitää etsiä samalla jostain sopivaa kaapelin suojakuorta(haitariletkua).
Jospa jostain sähköliikkeestä löytyisi :roll: .

Nakutusledille taitas löytyä valmis paikka yhdestä katkaisijan reiän tulpasta. Siinä kun on tuo reikä valmiina.
APC potikoille pitäis kanssa keksiä joku hyvä ja kätevä paikka. Mihin muut on näitä sijoitelleet?

Ja havaintona tuli tehtyä sellainen, että lastun ja APC:n asennettua on yllättäen kulutus laskenut ainakin litran pyörittelyajossa.
Toki muutama huono alipaineletkukin saattoi aiemmin vaikuttaa kulutukseen. Onko muilla tullut vastaavia havaintoja kulutuksesta.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Nakutusledi ei tarvitse vastusta väliin ainakaan ruotsalaisten-sivujen mukaan. Pin 19 maadoittaa kun nakuttaa ja siinä on sopiva vastus kuulemma välissä ja ledille voi vetää suoraan 12v jostain sopivasta paikasta.

Se että mankku alkaa "nakuttaa" modauksen jälkeen johtuu usein siitä että kun laittaa sen hyppylangan niin jännite nousee toisessa paikassa liian paljon ja mankku alkaa "nakutta". Tätä ilmiötä ei tapahdu kaikissa bokseissa mutta minun boksissa kävi näin.
Mulla on APC ja DI, ahtomäärä potikka, oliko nyt F niin on 2 kOhm kun muissa bokseissa on vakiona 500 Ohm:in potikka. P-potikka (herkkyys potikka) on kaikissa 50 kOhm. Mutta boksit eroavat myös muissa kohdissa kuin pelkästään F-potikoissa. Eli kun laitoin hyppylangan niin mankku alkoi herjaamaan, lanka pois ja oli hiljaa. Sama kävi kun kokeilin kaverin redboksia joka oli ollut '88 ei DI tonnarissa. Vaikka DI on erillinen järjestelmä niin apc ei ole sama DI-autossa ja ilman DI:tä. Nakutusantureitakin on monta eri numeroilla. Ne ketkä ymmärtävät ja jaksavat lukea niin kannattaa lukea kunnolla läpi seuraava linkki:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=20237
(pakkoruotsi rules, ainakin siitä on hyötyä tässä harrastuksessa :D )
täällä on mm. erinäisiä kokeiluja saada APC säätämään ahtoja niin että se ei laske niitä yläkierroksilla. Tuo hyppylanka systeemi toimii joissakin bokseissa hyvin ahtojenpudotus-rajoittimena.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Vastaa Viestiin