Vauhtipyörän silmälaakeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Vauhtipyörän silmälaakeri

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Lootan vaihdon yhteydessä jäi vähän epävarmaksi tuliko tuo vauhtipyörän silmälaakeri kunnolla kiinni. Kytkimen asentamisen jälkeen kun laittelin kytkinakselia paikoilleen niin jouduin toki hieman naputtelemaan akselia levyn booreihin. Nyt jäi hitusen vaivaamaan että olisiko akseli voinut olla sen verran vinossa että olisi voinut esim. työntää silmälaakerin irti vauhtipyörästä. Melko epätodennäköistä kyllä. En kovalla voimalla akselia naputtanut verrattuna siihen mitä hylsyllä käytin voimaa että sain laakerin irti vauhtipyörästä.

Eli onko mitään hyvää ja kohtuullisen helppoa tapaa tarkastaa onko silmälaakeri kunnolla paikoillaan ja onko kytkinakseli hyvin paikoillaan. Mitään tärinöitä tai räminöitä ei kuulu. Tosin kytkimen kun painaa pohjaan kuuluu pienen pieni kahina.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ei se ainakaan pitkälle mene, meinaan kantaa tohon kampuran päähän:
Kuva
99T-museopeli
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ukkon autossa kuuluu toi sama kahina ku painaa ihan pohjaan..Ja ilmaantui kytkin rempan jälkeen.Kahina tuntuu kevyesti polkimessaki mutta on sillä ajettu jo ainaki 20t sen jälkeen et tuskin vaarallista.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Hyvä idea Pasi. Tuonhan voi vielä varmistaa kampuran ja vauhtipyörän kanssa tallin lattialla. Juurikin sellainen pelko että olisi "tippunut tuonne vauhtipyörän taakse". Toki laakerin keskiosakin on voinut porsia, mutta se vaatisi kyllä jo melkolailla kovaa hakkaamista.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tuo passin kuvassakin näkyvä kampurassa oleva uloke kertoo kaiken. Silmälaakeri nojautuu sitä vasten. Laakeria ei voi saada liian syvälle, millikin yli painettuna niin vauhtipyörää kiristettäessä laakeri hakeutuu omaan paikkaansa. Tuli vielä asia testattua/tarkastettua tallissa irtonaisen kampuran ja vauhtipyörän kanssa tarkastettua.

Taas voi nukkua yönsä rauhassa :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muutamia kertoja on tullut itelläkin vastaan tilanne, että kytkinakselin joutui laittamaan väkivalloin paikalleen. Liekkö ollut niin lähellä toleranssin alarajaa se silmälaakerin reikä tai jotain. Hyvin kytkin kuitenkin pelasi, vaikka lyömällä joutui laittamaan akselin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin